Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2528
Heisan! Dette vil sågar være mitt første innlegg på dette forumet.

Jeg har et lite prosjekt pågående der jeg skal varme opp en væske rommende rundt ~25liter til 45 - 50C. Fant dessverre ingenting som kunne varme opp til den temperaturen på Clas Ohlson, Biltema osv. Jeg ble derimot anbefalt til å kjøpe en akvarievarmer som evt. ville gjøre susen!

Dermed kjøpte jeg en Tetratec HT 100 akvarievarmer som kun varmer opp til 32 grader. Selgeren argumenterte med at jeg lett ville få det jeg skulle varme opp til 45C siden akvarievarmeren var beregnet for 100 - 150L og jeg bare skulle varme 25l væske. (De som har mistanke om nøyaktig hva jeg skal varme har strengt tatt rett!)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=27062295
finn.no-link av produktet.

Spørsmålet mitt er da om det er mulig å få væsken opp til 45 grader ved å sette varmeren på full spiker i en begrenset periode? Eller om det er mulig å omkoble varmeren litt slik at den vil fortsette å varme etter overskridet 32C (etter det dør fiskene). Ser for meg at det blir veldig tungvendt å slå av og på akvarievarmeren for å holde 45C.

Ønsker svar fra personer som har noe erfaring innen omkobling av slike elektroniske gjenstander!


Mikael
Er det innebygd termostat i varmekilden du har kjøpt? Er det i tilfelle mulig å overstyre denne?

Dersom det ikke er en innebygget termostat eller du kan overstyre den, er det bare å få tak i en termostat og koble bruddet fra denne i serie med varmekilden.
er usikker på hvordan en kan overstyre termostaten? Det er en innebygd allerede som får den til å stoppe ved 32C. Tips ønskes!
Hadde en gang en var varmekolbe i et akvarie som ikke var mer enn femten liter. Mol en var beregnet for ca 100 liter og når jeg satt varmekolben på 25 grader ble akvariet over førti grader og fisken havnet opp ned. Så teorietisk skulle det gå slik han i butikken sa. Så lever den tillbake, si det ikke gikk, og at du må få ut en enda så litt kraftigere kolbe.
Hva i allverden er det du skal varme opp? Nei ikke svar, tror ikke jeg vil vite det. Lol
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
kobler du ut termostaten vil du igrunn ha lite kontroll på hvor høy temperaturen blir hvis du trenger en viss temperatur, jeg tør ikke å love at en varmekolbe kan varme så mye, det spørs hvor mange watt den er på, samt størrelse på tanken du skal varme (25l) går du for en kolbe på 240w burde du glatt takle den om du overstyrer termostaten