Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 978
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Ok, her er saken:

I august flyttet jeg til Tr.heim for å studere, og solgte da bilen min og kjøpte en scooter. Jeg forsikret det hos IF Skadeforsikring, men da jeg mottok regning for forsikringspremien var det bare 1 dag til betalingsfristen løp ut. Grunnen til dette var at de hadde sendt brevet til min gamle addresse som jeg hadde da jeg tegnet forsikring på bilen min, selv om jeg oppga min nye addresse da jeg inngikk avtalen ved scooterkjøpet. Jeg ringte deres kundeavdeling, og spurte om jeg kunne betale regningen om en drøy uke da jeg fikk stipendet mitt. Fikk beskjed om at det var greit, og at avtalen fortsatt ville være gjeldene. Uka etter ble scooteren min stjålet, med alle skolebøkene mine innelåst i bagasjerommet. Scooteren var i tillegg låst med ekstern ekstralås på privat innkjørsel. Da jeg melde tyveriet til politiet, tenkte jeg om jeg skulle vente med å melde den stjålet til jeg hadde betalt regningen, men fant ut at jeg ville være ærlig, samt jeg hadde jo fått beskjed om at det var greit av kundeservice. Da jeg fikk stipendet betalte jeg premien, og sendte inn bekreftelsen fra politiet om tyveriet. Dernest gikk det ca 2 uker hvor jeg ikke hørte noe, så jeg tok kontakt pr e-post med selskapet. Fikk beskjed fra motorskadeavd. at forsikringen min dessverre ikke var gyldig da tyveriet fant sted og at jeg ikke fikk dekket noe som helst.

Bør jeg akseptere dette eller klage saken inn for Forsikringsklagekontoret? Har svart på deres mail og forklart saken, regner med å få svar i morgen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Klag det inn for forsikringsklagenemda. Du har ingenting å tape på å klage, sjølv om eg vil sei det er usikkert om du vinn fram. Eg kjenner ikkje jussen godt nok, men eg vil anta at det kan bli lagt stor vekt på at du har skriftleg betalingsutsettjing frå dei. Det er definitivt verdt forsøket.
Utrolig typisk. Så mye for å være ærlig og hederlig...
Du har jo praktisk talt en muntlig betalingsutsettelse med selskapet, da skal forsikringen være gyldig.
Med bil er det i allefall sånn at forsikringen er gyldig fra du legger på røret etter og ha bestilt den.....
Sitat av mp34567
Med bil er det i allefall sånn at forsikringen er gyldig fra du legger på røret etter og ha bestilt den.....
Vis hele sitatet...
Tull!

Det du snakker om her er noe helt annet enn det trådstarter spør om. Dersom du bestiller en forsikring vil den normalt gjelde fra du bestiller den, men om du ikke betaler innen forfall er det en helt annen sak. Da har du per definisjon ingen forsikring, og får ingen penger igjen, ei heller på bil.

Men det er riktig som vidarlo sier som å klage. Det er verdt et forsøk siden du hadde en avtale med dem...
Lønner seg aldri å være ærlig.
hørt om noe av det samme en kompiss av meg som fikk mopeden sin stjælt hadde forsikringa nettopp gått ut på, han fikk ikke igjenn noe av forsikringsselskapet, men han kunne få igjenn narkissen som stjal den men narkissen valgte heller fengsel
Sitat av Cikey
Tull!

Det du snakker om her er noe helt annet enn det trådstarter spør om. Dersom du bestiller en forsikring vil den normalt gjelde fra du bestiller den, men om du ikke betaler innen forfall er det en helt annen sak. Da har du per definisjon ingen forsikring, og får ingen penger igjen, ei heller på bil.

Men det er riktig som vidarlo sier som å klage. Det er verdt et forsøk siden du hadde en avtale med dem...
Vis hele sitatet...
Forsikring på bil gjelder fra du bestiller den. Ergo du har minimum ansvarsforsikring. Derav den er gjeldene selv om du kræsjer bilen din 2 minutter etterpå.
Jeg sto på biltilsynet og bestilte forsikringen. 2 minutter senere var den i databasen dems så jeg fikk ut skiltene. Regningen fikk jeg dog nesten en uke etterpå. Men bilen var da forsikret i den uken selv om jeg ikke ble trekt der og da.
Hvis du har ringt og snakket med dem og blitt lovet en utsettelse så har du jo i teorien fortsatt forsikring på mopeden? Hadde bilen min blitt stjælt i den tidsperioden hadde jeg blitt ganske irritert om de se at nei kaskoen var ikke gjeldende da du ikke hadde betalt eller lignende.
Men med utsettelsen som sagt så blir det ord mot ord så kan bli vanskelig og bevise om du ikke har noe skriftelig eller navnet på fyren du snakket med.
Sitat av mp34567
Forsikring på bil gjelder fra du bestiller den. Ergo du har minimum ansvarsforsikring. Derav den er gjeldene selv om du kræsjer bilen din 2 minutter etterpå.
Jeg sto på biltilsynet og bestilte forsikringen. 2 minutter senere var den i databasen dems så jeg fikk ut skiltene. Regningen fikk jeg dog nesten en uke etterpå. Men bilen var da forsikret i den uken selv om jeg ikke ble trekt der og da.
Hvis du har ringt og snakket med dem og blitt lovet en utsettelse så har du jo i teorien fortsatt forsikring på mopeden? Hadde bilen min blitt stjælt i den tidsperioden hadde jeg blitt ganske irritert om de se at nei kaskoen var ikke gjeldende da du ikke hadde betalt eller lignende.
Men med utsettelsen som sagt så blir det ord mot ord så kan bli vanskelig og bevise om du ikke har noe skriftelig eller navnet på fyren du snakket med.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa så snakker du om noe HELT annet enn det trådstarter snakker om! (men joda, forsikringsavtalen gjelder selvsagt fra du inngår den, også for moped...)

Det som er relevant i denne sammenheg er at dersom du ikke betaler forsikringen din så gjelder den ikke. Uansett om det er snakk om bil / båt / hus eller hva det nå enn måtte være!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Får se, har ennå ikke fått svar men stiller meg skeptisk. Rent teoretisk sett, kunne jeg ikke bare si at jeg fant scooteren igjen, men den ble stjålet på nytt? Forsikringen er jo gjeldene fortsatt ettersom jeg har betalt den.
Hmm du kan jo prøve.....

Grunnen til at jeg nevnte bilforsikring var fordi han sa at han fikk en betalings utsettelse men de nekter for det i ettertid. Og da er det lov og prøve seg med at de sa jeg fikk utsettelse derfor er den betalt senere.

Men det og si at du fant den igjen også vente noen uker før han blir stjælt igjen er jo en god ide med mindre politiet vil se på den for å sikre evt finger avtrykk og lignende og da er det litt vanskeligere
Hva står det i forsikringspapirene dine da? Der pleier det jo å stå en dato som forsikringen gjelder fra, så selv om du ikke betalte regningen akkurat i tide skal du vel få noen purringer før forsikringen opphører.

Rent teoretisk sett, kunne jeg ikke bare si at jeg fant scooteren igjen, men den ble stjålet på nytt? Forsikringen er jo gjeldene fortsatt ettersom jeg har betalt den.
Vis hele sitatet...
Ville ikke gått for den, du skal være ganske kald for at de ikke gjennomskuer deg. Forsikringsselskapene har proffe folk for å ta svindel, og du blir garantert anmeldt hvis du blir gjennomskuet, noe som også vil føre til problemer med å få forskiringer senere i livet.
Sitat av Polar-
Får se, har ennå ikke fått svar men stiller meg skeptisk. Rent teoretisk sett, kunne jeg ikke bare si at jeg fant scooteren igjen, men den ble stjålet på nytt? Forsikringen er jo gjeldene fortsatt ettersom jeg har betalt den.
Vis hele sitatet...
Har egentlig ingen mening om selve saken, men må bare skyte inn at dette virker som en ekstrem usannsynlig historie som trolig ikke vil fungere. Hvis du presenterer denne historien skyter du deg selv i foten. Forsikringsselskapet vil ikke tro på det, og blir det tatt til et søksmål er det nok ingen jury eller dommer som vil tro på det med mindre du kan dokumentere at den ble funnet igjen etter at du politianmeldte tyveriet.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Som sagt, har ingen planer om å gjøre det men snakker altså rent hypotetisk sett. Hva om jeg f.eks kjørt denne historien:

Jeg drar ned til politistasjonen og sier at jeg fant igjen scooteren min i byen, men hadde ikke med nøkkelen så jeg bestemte meg for å vente ved scooteren til tyven returnerte. Da han kom nektet han og vedkjenne at den var stjålet, og ble etterhvert såpass aggressiv i oppførselen at jeg valgte å forlate. Jeg sier jeg vil levere en ny anmeldelse. Jeg vil da få en ny bekreftelse fra politiet med dagens dato som jeg kan sende til forsikringselskapet og kreve erstatning.

Edit: Jeg hadde heller ingen mobiltelefon på meg da den stod hjemme på lading.

Ville det funket? Hadde jeg funnet en sikker måte å løse det på hadde jeg kanskje fått de 15000,- jeg mener jeg har krav på.
Sist endret av Polar-; 3. desember 2007 kl. 19:19.
Da ville du nok lure på om du ikke hadde med deg en mobiltelefon og ringte dem?
I tillegg om forsikringselskapet begjærer svindel er det litt synd om de sporer deg til et helt annet sted om de kan se i mobil logg fra selskapet hvor du var hen på det tidspunktet (aner ikke om det er mulig)
Sitat av pelle pirat
Lønner seg aldri å være ærlig.
hørt om noe av det samme en kompiss av meg som fikk mopeden sin stjælt hadde forsikringa nettopp gått ut på, han fikk ikke igjenn noe av forsikringsselskapet, men han kunne få igjenn narkissen som stjal den men narkissen valgte heller fengsel
Vis hele sitatet...

Er du helt på styr? Er forsikringen UTGÅTT, er den UTGÅTT. Dette er en helt annen sak, og kan etter min mening IKKE sammenlignes med denne.