Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 4059
hvordan går det an å jobbe som ambulansesjåfør og opptre så uprofesjonelt?
hvis ikke den personen mister jobben så er det ubeskrivelig elendig tragisk.

leser at Prehospital divisjon ved Ullevål sykehus ikke finner tegn til rasisme i oppførsel eller språkbruk. omg! så det er vanelig å snakke/opptre sånn til en person som har blitt utsatt for vold? det at personen i tillegg tisser på seg burde jo være et tegn på at noe alvorlig har skjedd, og ikke en mulighet til å komme med nedsettende kommentarer...


på den planeten jeg bor på så trodde jeg at ambulansepersonell i en sånn situasjon gikk bort å bisto med hjelp, kanskje spurte om det går bra.. sjekke om personen har tegn på en alvorlig skade...... gjøre alt for at pasienten fikk den hjelpen som han trenger så fort som mulig, uansett situasjonen. det er vell det jobben handler om?

tenk på brannmenn som risikerer livet sitt for å redde andre, også tenk på ambulanse personell som ikke vill redde et menneske pga at han har tisset på seg. !

jeg gleder meg så hardt til å flytte fra norge, til et sted der mennesker behandler alle med respekt å forståelse.
Jeg skjønner ikke hva du prater om, men hvis du gir oss link til en artikkel eller noe så kan vi kanskje skjønne.
Sist endret av charz0r; 8. august 2007 kl. 16:20.
jaG
Produktutvikler
Sitat av charz0r
Jeg skjønner ikke hva du prater om, men hvis du gir oss link til en artikkel eller noe så kan vi kanskje skjønne.
Vis hele sitatet...
Her, her og her.

jeg gleder meg så hardt til å flytte fra norge, til et sted der mennesker behandler alle med respekt å forståelse.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at alle i norge er sånn som de? Du får det til å høres ut som om alle som bor i norge ikke har respekt og forståelse, noe som er meget feil.. Det er tydelig at du er irritert pga. dette, du er ikke den eneste, men at et par drittsekker av noen ambulansefolk klarer å overbevise deg om at folk i Norge ikke behandler alle med respekt og forståelse, da er det noe galt..

Mest sansynlig så føler du ikke sånn som jeg har skrivd her, men det kan lett tolkes på den måten..
Sist endret av jaG; 8. august 2007 kl. 16:32.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174423

Er vel denne saken trådstaret snakker om.

Vi har bare hørt den ene siden av den saken, og selvfølgelig høres det ikke bra ut.
Virker både ekkelt og uproffesjonelt, men som sagt, kun en side av saken.
det som er morsomt i denne saken er at de reiste fra ham, og det kaller man rasisme!

virker som om innvandrere eller flerkulturelle som det kanskje heter, bruker rasisme som et svar på alt.

"fikk ikke fløte i kaffen., jaja, sikkert fordi jeg er svart"

helt håpløst.... dette har sikkert skjedd 100 nordmenn uten utenlandsk opprinnelse og det blir aldri slått opp i media som uforsvarlig rasiisme.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av hyys
det som er morsomt i denne saken er at de reiste fra ham, og det kaller man rasisme!

virker som om innvandrere eller flerkulturelle som det kanskje heter, bruker rasisme som et svar på alt.

"fikk ikke fløte i kaffen., jaja, sikkert fordi jeg er svart"

helt håpløst.... dette har sikkert skjedd 100 nordmenn uten utenlandsk opprinnelse og det blir aldri slått opp i media som uforsvarlig rasiisme.
Vis hele sitatet...
Det går ikke ann å si at det ikke finnes rasisme i Norge, noe som det helt klart gjør. Dermed er det bra at denne saken ble gransket for å ha eventuelle rasistiske motiver. Det er litt forskjell å la noen være å få melk i kaffien, og la en med hjerneblødning ligge og blø...
det ble konkludert med at det ikke var rasisme...
here we go en ny obiora om igjen. At dette er rasisme kommer venstresiden til å utnytte så det synger.(noen som beskyldte frp for populisme?)
Sitat av |24/\/\0
det ble konkludert med at det ikke var rasisme...
here we go en ny obiora om igjen. At dette er rasisme kommer venstresiden til å utnytte så det synger.(noen som beskyldte frp for populisme?)
Vis hele sitatet...
Jesus, la oss for guds skyld gjøre dette om til noe politisk. Er vel ikke det saken handler om.

– Han var helt i ørska, og greide ikke å holde på urinen. Plutselig kaller ambulansesjåføren ham for «din jævla gris». Jeg fatter det ikke. Like etterpå blir det klart at ambulansen ikke vil ta med seg mannen. De lot seg heller ikke overtale, sier Drefvlin.
Vis hele sitatet...
Ifølge øyenvitner som TV2 Nyhetene pratet med (2 utav dem var sykepleiere som aldri før har troffet hverandre.) så sjekket ikke ambulansepersonalet noe som helst ved mannen. De kunne vitne om at ambulansepersonalet ikke sjekket puls, åndedrett, våkentilstand og pupillstørrelse. Derimot så hevder seksjonsoverlege Anne-Cathrine Braarud Næss at dette ble gjort;

- Ambulansepersonellet sjekket etter puls, åndedrett, våkentilstand og pupillstørrelse. Dette sier noe om hjernens tilstand der og da, sier seksjonsoverlege Anne-Cathrine Braarud Næss på pressekonferansen.
Vis hele sitatet...
Også har du jo såklart dette at ambulansen pratet med politiet om at de skulle ta med seg offeret.

Dette kommer jo til å ende opp med at alle skylder på hverandre, og at ingen blir straffet.

Kilde : http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/08/508276.html
hurra... enda en rasistsak avisene kan overskrive om de neste ukene -.- begynner å bli kraftig lei
Sitat av asdf
hurra... enda en rasistsak avisene kan overskrive om de neste ukene -.- begynner å bli kraftig lei
Vis hele sitatet...
Ja, vi får håpe avisene slutter å skrive om denne evinnelige, såkalte "rasismen" og begynner å ta opp viktigere saker.

Ærlig talt, jeg synes denne saken er mildt sagt sjokkerende. Ambulansepersonalet forlot en mann som åpenbart var alvorlig skadet, tilsynelatende fordi han hadde tisset på seg, og tillater seg i samme slengen å skjelle ut vedkommende.
.
Derfor virker utrolig rart for meg når enkeltes første reaksjon er "enda en rasismesak, slutt å mas"; Er dere ute av stand til å se at rasisme er et seriøst samfunnsproblem her til lands?
Sist endret av SergeGainsbourg; 9. august 2007 kl. 16:23.
Det har vel gått frem i tidligere artikkeler at personen tisset på ambulansen i tillegg til å være markert fra før av som problemskaper (de hadde visstnok en profil på han, og at de måtte være forsiktige). Når en person som man har fått beskjed om å være forsiktig med pisser på ambulansen og (som en følge av dette) fremstår som en beruset person som har vært i slagsmål tviler jeg på at det har noe med rasisme å gjøre. En hvit person som er markert som uromaker som pisser på ambulansen med litt blod i trynet hadde nok også blitt lagt igjen.
Det blir for lettvint å annta at det er rasisme.
Ambulansepersonalet gjorde ikke jobben sin,
de gjorde en grov og utilgivelig feil.
Det at han var farget trenger ikke nødvendigvis å ha noe med saken å gjøre.

Om dritt skjer med hvite er det uflaks/kjipt/tilfeldig.
Når dritt skjer med fargede er det rasisme?

Før noen hevder det bør de ha kilder.
Rasistiske utsagn eller lignende.
«Ditt svin!», «Din tulling» og «Toget har gått for deg»(sakset fra dagbladet.no).
Hvor er rasismen her?

De oppførte seg som idioter.
Rasistiske idioter?
Ingenting tyder på det.
Sitat av larsdood
Det har vel gått frem i tidligere artikkeler at personen tisset på ambulansen i tillegg til å være markert fra før av som problemskaper (de hadde visstnok en profil på han, og at de måtte være forsiktige).
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Sitat av SergeGainsbourg
Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Det sto i avisa og har blitt sagt på tv.

Uansett jeg trur ikke på halvparten av det som står i avisa eller blir sagt på tv, jeg vet så alt for godt ossen ting blir vridd og vrengt på før det trykkes i avisa eller framstilt i media av egene erfaringer.

Er ikke noe vits i å diskutere dette her utifra hva vi har lest i avisa o.l, vent til saken er etterforsket og de har kommet fram til en konklusjon, det er det absolutt eneste man kan gå ut i fra i sånne saker som dette.

Mvh
BoinTjau
Sist endret av BoinTjau; 9. august 2007 kl. 17:06.
Jeg ser ingen rasissme her.
Ei venninne av meg ble funnet bevistløs i en grøftekant, Ambulansen kom og han baki slengte dritt og kjeftet på henne hele veien til sykehuset. Hun var hvit.

En kompis av meg ble slått ned, på legevakta måtte vi vente i 2 timer. Da legen kom fikk han kjeft fordi han ikke hadde kontanter så ble vi sendt til sykehuset, men fikk ikke ambulanse. Han var hvit og hadde knust kranie og måtte opereres i all hast da vi kom dit.

Når helt vanlige ting skjer med en mørkhudet person er det rasissme.

Da politiet prøvde å snakke med et av vitnene så sa hun at det var en afrikansk eller en karribisk man som slo ham ned, da politiet spurte om det var en neger frika hu helt ut og sa at det ikke var lov å si neger lengre.
Er det ikke lov å si neger?
Rasisme er så mangt her i landet, for noen uker siden ble et karikatur bilde av en politisjefen i en stor gryte med kanibaler rundt omtalt som rasisme på TV'n. x']
noe som ikke har kommet så jævlig godt fra, er at ali pissa på hjulet til bilen og på skoene til en av ambulanse personellet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174589 <- 2 avsnitt

Sitat av zlamaniac

Da politiet prøvde å snakke med et av vitnene så sa hun at det var en afrikansk eller en karribisk man som slo ham ned, da politiet spurte om det var en neger frika hu helt ut og sa at det ikke var lov å si neger lengre.
Er det ikke lov å si neger?
Vis hele sitatet...
no offence, men jeg synes at "flerkulturelle" tar seg veldig fort nær av å bli kalt neger og sånn. bare fordi de ikke får meningen sin, sier de at det er fordi de ikke er hvite.

http://volusia.org/sheriff/images/Rowles%20-%20lg.jpg (voldtekstmann btw)

han her er ikke mørk. han er brun, eller svart, jeg synes det er penere å si at han er neger enn at han er en svarting etc.

Jeg er ikke rasist, men rasebevisst, har ikke noe i mot negere, men jeg synes at det kan tilpasse seg samfunnet å face å bli kalt neger, eller å komme med forslag hvordan man skiller "brune" med "hvite"
Sitat av Hater_mordin
noe som ikke har kommet så jævlig godt fra, er at ali pissa på hjulet til bilen og på skoene til en av ambulanse personellet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174589 <- 2 avsnitt


no offence, men jeg synes at "flerkulturelle" tar seg veldig fort nær av å bli kalt neger og sånn. bare fordi de ikke får meningen sin, sier de at det er fordi de ikke er hvite.

http://volusia.org/sheriff/images/Rowles%20-%20lg.jpg (voldtekstmann btw)

han her er ikke mørk. han er brun, eller svart, jeg synes det er penere å si at han er neger enn at han er en svarting etc.

Jeg er ikke rasist, men rasebevisst, har ikke noe i mot negere, men jeg synes at det kan tilpasse seg samfunnet å face å bli kalt neger, eller å komme med forslag hvordan man skiller "brune" med "hvite"
Vis hele sitatet...
hva med mørk og hvit? er det så vanskelig? har også noe med hvordan du sier det. når du sier svarting sier du det med en negativ tone. om du er rasist eller "rasebevist" har ikke noe å si når du snakker slik.
Jeg snakket i går med de pårørende av Ali (mannen som ble slått ned)..

Kompisen hans var veldig veldig hyggelig, virka som en kjernekar, smilte til tross for hva som hadde skjedd, og snakka ikke om det rasistiske i det, men heller om hvor tragisk hele greia var at han ble slått ned, og at han faktisk sliter, siden han ennå ligger i respirator med kraniebrudd til og med (samt mye blod i lungene så han har lungebetennelse..)

Dama hans virka også som en veldig god person, hjalp en eldre dame over en dørstokk mens jeg satt i nærheten, og hjalp hu med å sette seg ned for å spise og sånt..
However, jeg synes hun snakket veldig veldig mye om selve rasismen som skulle vært der, og ikke om selve Ali..

Det var kanskje 6-7 folk der, alle virka som de var i slekt med Ali, og absolutt alle sammen stod rett opp og ned utafor sykehuset med hver sin mobiltelefon i hånda, snakkende med journalister, NRK-folk (så at Nordberg var der og..), men ingen var faktisk inne hos Ali mens han lå der, for å holde han i hånda og prøve å prate med han.

(Og ja; de har lov til å være der inne å holde han, sykehuspersonellet synes faktisk det er en god ting, da stemmer av sine nærmeste viser seg å ha en veldig god påvirkning, og det -kan- hende han kan høre dem, i og med at hørselen er det siste som forsvinner).

Jeg synes også hele saken er tragisk, men etter 2xforside på Dagbladet, på NRK og TV2-nyhetene, og enda et oppslag i avisene i dag, synes jeg det begynner å bli litt mye..

Misforstå meg ei; jeg støtter overhodet ikke de som kjørte sykebilen, jeg håper for guds skyld at de får sparken for det de gjorde, men jeg synes at "hver" gang en hvit fyr gjør/ikke gjør noe for en mørk fyr, så er det rasisme, og vice versa.

Det -kan- jo faktisk hende at de bare var rasshøl, og ikke direkte rasister.. Men de skal nå se det rasistiske i det.
Grunnen til at det faktisk er rasister i dag, er imo pga medias oppblåsning rundt alt det liksom-rasistiske. Hver gang de skriver "mørkhudet mann (27)..." osv, i stedet for bare... "mann, (27)...", øker det bare feil inntrykk, og alle hobbyrasister tenker at de fikk enda en på statistikken.

Nei, si din mening, gjør den opp, få en beklagelse fra sykehuset og for guds skyld, dra deg inn til Ali og vær der for han, sier nå jeg.

-Vidde

EDIT: leif
Sist endret av Vidde; 10. august 2007 kl. 19:20.
Nå har jo tidligere ansatte i AMK ved Ullevål gått ut i avisene og fortalt om utbredt rasisme i etaten, så var kanskje ikke anklagene om rasisme så "sutrete" likevel?
Nei når du skader deg nå så må du passe på om si at du er hvit, har blå øyer og blondt hår. Ellers kan du bare glemme at det kommer noen amublanse og henter deg.
Innvandrerne er raske å rope rasisme når noe går dem imot. Hadde det vært en hvit mann som h adde banket han opp så hadde det vel vært enda større overskrifter om rasisme.
Sitat av Puffepuff
jeg gleder meg så hardt til å flytte fra norge, til et sted der mennesker behandler alle med respekt å forståelse.
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvor du har tenkt deg hen? Går det an å bli så naiv ?
Har selv opplevd flere ganger å ikke bli tatt med av ambulanse i Oslo etter slosskamper, og jeg er hvit som kokain.
Trådstarter
14 0
Sitat av miles
Det blir for lettvint å annta at det er rasisme.
Ambulansepersonalet gjorde ikke jobben sin,
de gjorde en grov og utilgivelig feil.
Det at han var farget trenger ikke nødvendigvis å ha noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
det er et veldig godt poeng, men jeg tror at pga at personen var av utenlandsk opprinnelse gjorde det lettere for ambulanse sjåføren å forlate han, og i tillegg skjelle han ut.

rasisme handler ikke bare om hat, det handler også om å se ned på andre mennesker.
som feks, jeg er mer verdigfull enn deg.
og spesielt når man jobber med å hjelpe syke mennesker kan man ikke forskjellsbehandle på den måten.

ofte er rasisme noe man gjør underbevisst, feks en måte man sier noe på som avslører en holding.
Sitat av Puffepuff
det er et veldig godt poeng, men jeg tror at pga at personen var av utenlandsk opprinnelse gjorde det lettere for ambulanse sjåføren å forlate han, og i tillegg skjelle han ut.

rasisme handler ikke bare om hat, det handler også om å se ned på andre mennesker.
som feks, jeg er mer verdigfull enn deg.
og spesielt når man jobber med å hjelpe syke mennesker kan man ikke forskjellsbehandle på den måten.

ofte er rasisme noe man gjør underbevisst, feks en måte man sier noe på som avslører en holding.
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Denne holdningen vises også overfor eldre. Eldre som ikke får hjelp fordi hjemmesykepleien/whatever ser på dem som mindre verdifulle. På norske pleiehjem får de eldre dusje hver 14 dag og må spise det de får. Dette skjer fordi noen tenker at: "de er gamle, de bryr da seg ikke". Med det samme jeg skriver dette kjenner jeg at jeg har litt av den holdningen overfor eldre selv .

Litt offtopic, men dog noe med saken å gjøre.
Sist endret av Sahmedy; 13. august 2007 kl. 15:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sahmedy
Enig med deg. Denne holdningen vises også overfor eldre. Eldre som ikke får hjelp fordi hjemmesykepleien/whatever ser på dem som mindre verdifulle. På norske pleiehjem får de eldre dusje hver 14 dag og må spise det de får. Dette skjer fordi noen tenker at: "de er gamle, de bryr da seg ikke". Med det samme jeg skriver dette kjenner jeg at jeg har litt av den holdningen overfor eldre selv .

Litt offtopic, men dog noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Der trur eg du bommar grovt. Veldig grovt. Eg trur ikkje det er fordi nokon tenker slik. Eg trur det er mangel på finansiering, som igjen fører til underbemanning som fører til slike situasjonar. Dessuten trur eg det er skrekkeksempel det der. Det vanlige er faktisk at dei eldre får dusje så ofte dei vil, så framt dei er i stand til å gjennomføre det sjølv. Er dei ikkje det, får dei stortsett dusje ved behov.

Og når det gjeld mat, så er det vanlegvis eit rimelig utval.

Eg trur veldig få slike situasjoner kjem av at ein ikkje bryr seg. Eg trur det kjem av at i mange tilfeller er helsepersonell i ein stressa situasjon, og vurderingane dei gjer har innvirkning på liv og død. Det er ikkje ein lett jobb, og når det i tillegg skal gjennomførast mange vurderinger per dag, så skjer feil. Desverre. Og slike feil vil alltid kunne skje.
Jeg skal ikke motsi deg, men det har vært situasjoner fra lokalmiljøet som nettopp har bevist påstanden om at noen tenker slik. Kanskje er det et inntrøndersk fenomen.

Er enig i det du sier om underbemanning, men i tillegg har overbemanning på et av de lokale pleiehjemmene også medført problemer (Pleiere som går i hælene på hverandre og at det skapes et nonchalant arbeidsmiljø pågrunn av så mye folk). Høyere krav stilles også ved en arbeidsplass med et høyt nivå ansatte. Det gjelder å finne en gyllen midtvei.
Sitat av |24/\/\0
det ble konkludert med at det ikke var rasisme...
here we go en ny obiora om igjen. At dette er rasisme kommer venstresiden til å utnytte så det synger.(noen som beskyldte frp for populisme?)
Vis hele sitatet...
rasisme og rasisme. Men det er vell liten tvil om at hadde det vært en hvit kar som hadde fått bank, så hadde han blitt bært på en sølvpute? Tenk deg godt om nå. Dette er ikke populisme men opurtunisme
Trådstarter
14 0
Sitat av Kragh
Tør jeg spørre hvor du har tenkt deg hen? Går det an å bli så naiv ?
Vis hele sitatet...
dette kan kanskje virke overraskende på deg, men Norge er nesten dårligst på medmenneskelighet... men det vet jo ikke du noe om siden du kun har bodd her.. men folk som flytter fra andre land og hit, opplever ofte nordmenn sånn.

aldersgruppen 14 til 21 i norge er unik tror man skal lete lenge etter noen som tenker mer på seg selv sånn generelt.. oppførselen og måten folk behandler hverandre på er ikke akkurat eksemplarisk.. og ordet "venn" betyr ikke det samme her som andre steder.
kjenner du deg igjen kragh?


det er derfor folk sier at fattige folk har så mye mer, siden da er det plutselig mennesker det handler om.
kan du komme med noen form for dokumentasjon på hva du sier der, Puffepuff? Hva som helst? Har problemer med å tru på deg i og med at jeg hørte på radioen en gang at generasjonene du snakker om er de som legger mest i begrepet venn, men bryr seg minst om tillfeldige mennesker. Uansett handler jo dette om holdinger og rasisme, spør du meg
Sitat av Propaganda
rasisme og rasisme. Men det er vell liten tvil om at hadde det vært en hvit kar som hadde fått bank, så hadde han blitt bært på en sølvpute? Tenk deg godt om nå. Dette er ikke populisme men opurtunisme
Vis hele sitatet...
Det er liten tvil om at dersom en hvit kar sto oppreist når ambulansen kom å pisset på stressete ambulansearbeidere så hadde han ikke kommet med .. dette er ikke RASISME
Trådstarter
14 0
Sitat av vidarlo
Der trur eg du bommar grovt. Veldig grovt. Eg trur ikkje det er fordi nokon tenker slik. Eg trur det er mangel på finansiering, som igjen fører til underbemanning som fører til slike situasjonar. Dessuten trur eg det er skrekkeksempel det der. Det vanlige er faktisk at dei eldre får dusje så ofte dei vil, så framt dei er i stand til å gjennomføre det sjølv. Er dei ikkje det, får dei stortsett dusje ved behov.

Og når det gjeld mat, så er det vanlegvis eit rimelig utval.

Eg trur veldig få slike situasjoner kjem av at ein ikkje bryr seg. Eg trur det kjem av at i mange tilfeller er helsepersonell i ein stressa situasjon, og vurderingane dei gjer har innvirkning på liv og død. Det er ikkje ein lett jobb, og når det i tillegg skal gjennomførast mange vurderinger per dag, så skjer feil. Desverre. Og slike feil vil alltid kunne
skje.
Vis hele sitatet...
virkelig man, det er sånn det er.
folk tenker ikke han er gammel så han er mindre verdt.. men det er den generelle holdningen vår. i motsetning til mesteparten av verden der de eldre har en høy status.

det er også vanlige er å ta vare på "mamma og pappa" når dem blir gamle.
men her i medmenneskelighetens land bare plasererer vi dem. selv om vi er rikest.. ironsik..

sykepleierne har en jobb å gjøre akkurat som ambulansesjåførene men uheldigvis ser vi at personlige holdninger kan hemme profesjonaliteten.

Sitat av Propaganda
kan du komme med noen form for dokumentasjon på hva du sier der, Puffepuff? Hva som helst? Har problemer med å tru på deg i og med at jeg hørte på radioen en gang at generasjonene du snakker om er de som legger mest i begrepet venn, men bryr seg minst om tillfeldige mennesker. Uansett handler jo dette om holdinger og rasisme, spør du meg
Vis hele sitatet...
det du kanskje hørte var at denne generasjonen legger mest i ordet venn sammenlignet med de tidligere generasjonene i Norge.. det kan være mulig.

men jeg sammenligner med ungdom i andre land..
det jeg skriver er ikke akkurat ny infoformasjon. men noe som har vært i media flere ganger. norsk ungdom har skummelt dårlig holdning til mye, sammenlignet med ungdom andre steder.

uansett dette er litt oftopic, ville bare forklare kragh hva jeg mente.
Sitat av cgmodeler
Har selv opplevd flere ganger å ikke bli tatt med av ambulanse i Oslo etter slosskamper, og jeg er hvit som kokain.
Vis hele sitatet...
Har du blitt liggende i koma etter mange av dem?
Sitat av atomet
Har du blitt liggende i koma etter mange av dem?
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, ingen. Men har vært ganske blodig og sett ganske forslått ut noen ganger, man kan jo ha indre blødninger/skader som ikke synes utenpå også, men har aldri blitt undersøkt noe mer på stedet enn bare sett raskt på, overfladisk. I min erfaring, og andre jeg kjenner, så er det ganske vanlig at en ambulanse ikke tar deg med etter å ha blitt slått ned, så lenge det ikke ser meget alvorlig ut ved første øyenkast. De gidder liksom ikke kaste bort tid og ressurser på sånt.

Antakeligvis en slik feildømming som skjedde i denne saken, selve ambulansesjåførene hørtes ut som de var drittsekker også da, med tanke på hva de sa, men uansett.

En annen ting er at ambulanse ofte bruker lang tid på å komme til åstedet for slosskamper, er ikke så lenge siden jeg så en fyr bli slått ned rett utenfor et utested, mange vitner, landa med bakhuet i asfalten og svimte av. Han lå en halvtime før ambulansen var der.

Holdningen ambulansesjåførene og purken har til vold er jo ganske sånn "det er din egen feil så nå kan du ha det så godt", enten du har vært utøveren, mottatt volden eller selvforsvar - spesielt hvis du er ungdom eller "ung mann".
Sist endret av cgmodeler; 13. august 2007 kl. 19:29.
En regel helsepersonell gjerne går etter, ihvertfall når det gjelder større ulykker, er at de som lager mest lyd, gjerne er de som er minst alvorlig skadet, så hvis du sitter og roper at du trenger hjelp fordi du blør osv, så er det godt mulig at du blir nedprioritert. Når en fyr derimot ikke i det hele tatt klarer å gjøre rede for seg, og begynner å pisse på seg helt uten videre, så BØR det plinge en bjelle.
Sitat av atomet
En regel helsepersonell gjerne går etter, ihvertfall når det gjelder større ulykker, er at de som lager mest lyd, gjerne er de som er minst alvorlig skadet, så hvis du sitter og roper at du trenger hjelp fordi du blør osv, så er det godt mulig at du blir nedprioritert. Når en fyr derimot ikke i det hele tatt klarer å gjøre rede for seg, og begynner å pisse på seg helt uten videre, så BØR det plinge en bjelle.
Vis hele sitatet...
nok en gang det er feilinfo. Han sto oppreist når ambulansen kom og pissa på skoa til ambulansemannen. Han var fortsatt omtåket men han pissa ikke på seg og han kunne gjøre rede for seg
Hva er det som er feilinfo der?

I følge alt jeg har sett av kilder, så var han helt i ørska (som jeg skrev: klarte ikke å gjøre rede for seg), og begynte å pisse på seg når han reiste seg opp. Noe kom også på ambulansen og skoen til sjåføren. Når vi i etterkant ser det helt klart at fyren HADDE fått en alvorlig hjerneskade, så skjønner jeg rett og slett ikke helt hva du babler om.

Har du noen faktiske kilder som sier noe drastisk annet enn dette, så vil jeg gjerne se dem.
Det og tisse på seg etter og ha blitt slått ned er vel ikke veldig uvanlig. (eller ulykker)

Det er også mulig og vandre rundt i ørska uten og værra bevist.

Så att en mann som har hodeskader, virer rundt i ørska og skvetter litt tiss rundt seg.
Betyr ikke att han er en opsnasen drittsekk som med vilje pisser på folk.

men om saken er rasistisk er vansklig og si. Mange ambulanse folk er rett og slett dritsekker. Samma som vi har i politiet.

Faktisk i denne saken sto det noe om att ambulanse folka hadde avtalt med politiet. Men politiet sier det ikke var noen form for avtale. Politiet sier også att det er ambulansen som skal ta med seg folk i den tilstanden 37 åringen var i.
Herregud, han hadde jo tisset på seg! Ikke så rart at dem ikke ville ha han inn i ambulansen.
- Han begynte å tisse i buksa. Det var da han tok ut penis av buksa og kom til skade for å tisse litt på skoen til en ambulansefolkene at de reagerte. Han ene ropte: «Din gris. Der mistet du sjansen din», forteller Foss.-

Kommentar: Denne lille detaljen ble bevist utelatt fra de flest avisene i etterkant av hendelsen. Ali urinerte på ambulansepersonellet. Hvorfor brydde ikke journalistene seg om å viderformidle denne lille detaljen? Passet den ikke inn i "rasist vinklingen" som de fleste avisene ønsket å forfølge?

Dagbladet hadde ett bilde av Ali liggende blødende på bakken, med overskriften, "Slik forlot ambulansepersonellet Ali". Noe som slettes ikke var tilfelle. Ali stod oppreist og var ved bevisthet da ambulansen dro fra stedet. Direkte løgn fra Dagbladets side.

Nytt utdrag,

- Av Oslo politidistrikts minuttlogg fremkommer det at ambulansepersonellet ikke ønsket å se nærmere på fornærmede, og mente at han ikke hadde behov for deres tilsyn siden han sto oppreist. Ambulansen reiste deretter fra stedet, skriver politiet i en pressemelding torsdag.-
Kom til poenget, |24/\/\0.

Han stod på et tidspunkt oppreist, og derfor gjorde ambulansepersonellet rett når de uten videre overlot ham til seg selv?
Sitat av |24/\/\0
- Han begynte å tisse i buksa. Det var da han tok ut penis av buksa og kom til skade for å tisse litt på skoen til en ambulansefolkene at de reagerte. Han ene ropte: «Din gris. Der mistet du sjansen din», forteller Foss.-

Kommentar: Denne lille detaljen ble bevist utelatt fra de flest avisene i etterkant av hendelsen. Ali urinerte på ambulansepersonellet. Hvorfor brydde ikke journalistene seg om å viderformidle denne lille detaljen? Passet den ikke inn i "rasist vinklingen" som de fleste avisene ønsket å forfølge?

Dagbladet hadde ett bilde av Ali liggende blødende på bakken, med overskriften, "Slik forlot ambulansepersonellet Ali". Noe som slettes ikke var tilfelle. Ali stod oppreist og var ved bevisthet da ambulansen dro fra stedet. Direkte løgn fra Dagbladets side.

Nytt utdrag,

- Av Oslo politidistrikts minuttlogg fremkommer det at ambulansepersonellet ikke ønsket å se nærmere på fornærmede, og mente at han ikke hadde behov for deres tilsyn siden han sto oppreist. Ambulansen reiste deretter fra stedet, skriver politiet i en pressemelding torsdag.-
Vis hele sitatet...
Du har rett i at avisene har vinklet denne saken (noe de gjør i de fleste slike tilfeller), men det gjør uansett ikke oppførselen til ambulansepersonalet noe bedre. Det høres forøvrig ut som du sier at denne Ali urinerte på ambulansepersonalet bare for faen, noe jeg betviler sterkt at var tilfelle.
Ambulansepersonalet opptrådte svært uproffesjonelt, og tok helt klart feil avgjørelser. At en av de (?) i ettertid har gått ut å uttalt at de mener å ha tatt riktig avgjørelser er direkte smakløst etter min mening, men om de mener det så får det så være.

Er forøvrig enig i at det er lite heldig å blande rasisme inn i slike saker sånn helt uten videre, da man faktisk ikke vet om det var det som lå bak.
Sist endret av Sot-Jo; 16. august 2007 kl. 16:24.
Hva faen skjer med helsevesenet a? Jeg var selv på byen forrige helg. Hadde tatt et par pils og var på vei hjem. Midt i sentrum, rundt et hjørne lå det en ung mann som hadde fått kuttet pulsåra på armen på to steder. Det blødde sinnsykt, å fyren var helt borte, så jeg ringte ambulansen mens jeg løp å henta papir. Nødtelefonen sa at vi blei nødt til å fikse skyss for han til akutten. Helt latterlig. Jeg spurte om de hadde alle bilene ute da, men det hadde de ikke! Etter tre kvarter hadde de fortsatt ikke sendt no bil, selv om sykehuset bare var under en km unna. Vi fikk stoppa en politibil å etter at de hadde sett på fyren litt tok de han med til akuttmottaket....
Sitat av |24/\/\0
- Han begynte å tisse i buksa. Det var da han tok ut penis av buksa og kom til skade for å tisse litt på skoen til en ambulansefolkene at de reagerte. Han ene ropte: «Din gris. Der mistet du sjansen din», forteller Foss.-

Kommentar: Denne lille detaljen ble bevist utelatt fra de flest avisene i etterkant av hendelsen. Ali urinerte på ambulansepersonellet. Hvorfor brydde ikke journalistene seg om å viderformidle denne lille detaljen? Passet den ikke inn i "rasist vinklingen" som de fleste avisene ønsket å forfølge?
Vis hele sitatet...
Første avsnitt der er jo så godt som NØYAKTIG det jeg har sagt hele veien, og har stått i stort sett alt jeg har sett av aviser. Forøvrig oppgir du fremdeles ikke noen kilde, som jeg har bedt deg om når du kommer med påstander. Men for all del - akkurat dette kan man lese i stort sett alle aviser, og støtter jo bare det jeg har sagt hele tiden, men skulle du ikke egentlig komme med noe som støttet DINE påstander?

Dagbladet hadde ett bilde av Ali liggende blødende på bakken, med overskriften, "Slik forlot ambulansepersonellet Ali". Noe som slettes ikke var tilfelle. Ali stod oppreist og var ved bevisthet da ambulansen dro fra stedet. Direkte løgn fra Dagbladets side.

Nytt utdrag,

- Av Oslo politidistrikts minuttlogg fremkommer det at ambulansepersonellet ikke ønsket å se nærmere på fornærmede, og mente at han ikke hadde behov for deres tilsyn siden han sto oppreist. Ambulansen reiste deretter fra stedet, skriver politiet i en pressemelding torsdag.-
Vis hele sitatet...
Kjære deg. Å stå oppreist og å være ved bevissthet er to forskjellige ting, og at man står oppreist vil, som også denne saken viser veldig tydelig, ikke si at man ikke kan ha svært alvorlige skader. Det er bare å se bittelitt på saken, så burde du innse at dette er sånn det er. Fyren stod oppreist på et tidspunkt - ingen tviler vel på det? Og, fyren viste seg å ha svært alvorlige hodeskader, og det er det vel heller ingen som tviler på? Så da skjønner jeg ikke hvordan det går an å påstå noe annet enn at ambulansepersonellet virkelig dreit på draget når de dro fra stedet fordi han stod oppreist?
Hva er det med sånne idiotiske saker som gjør at samboeren hans som heller drar å opptrer på festival en å være der med han, får et stort avisoppslag fordi samboeren spurte etter henne.
Det er jo en selvfølge at hun var en artist og har alt å tjene på denne situasjonen dette er bare kvalmt.
jeg sier ikke at det ambulansepersonalet gjorde ikke var galt, men det er mer med saken enn de fleste har oppfattet.
Sitat av |24/\/\0
jeg sier ikke at det ambulansepersonalet gjorde ikke var galt, men det er mer med saken enn de fleste har oppfattet.
Vis hele sitatet...
Ja du var der og har førstehåndskjennskap til hele saken du?
Sitat av atomet
Ja du var der og har førstehåndskjennskap til hele saken du?
Vis hele sitatet...
og det har du? Man kan være kritisk til det man leser, den oppblåsningnen som var i media de første dagene etter hendelsen sjokkerte meg. Vi lever i en rettstat og ingen er uskyldige til det motsatte er bevist