Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 10372
Sorry for dårlig emnetittel, men fant ikke noe som kunne beskrive problemstillingen på under en setning.

Jeg opplevde noe merkelig for noen dager siden. Jeg var på kino med noen venner, og snusboksen ble tom. Jeg er som sagt 15 år, og ser på ingen måte ut som jeg er 18.
Jeg prøver så og si aldri å få kjøpt selv, ettersom jeg sparer meg selv for ydmykelsen i butikken.

Butikken jeg prøvde meg på var Ica, den var for tiden helt tom for andre kunder. Jeg gikk rett til kassen og tok meg en snus idet jeg ropte etter betjening (Så ingen av dem heller). Da kom det en vanlig norsk "mann" på rundt 20 ut fra bakrommet. Jeg dro fram boksen min med en snus igjen, og tok den siste sånn at han så det, i håp om at han gikk på den. Jeg fikk da kjøpt boksen. På veien ut kommer en annen kar ut av bakrommet på samme alder som han andre, og lurte på om jeg hadde vist legitimasjon. Da hadde jeg allerede betalt, og puttet boksen i lommen. Han andre sa rolig "Han er over 18, han hadde snus fra før av". Sistemann ville likevell se legitimasjon, noe jeg ikke hadde. Jeg måtte da gi fra meg boksen, og fikk pengene tilbake. Selfølgelig var dette utrolig kjipt.

Når jeg fortalte vennene mine som satt på Peppes dette, lurte de på hvorfor jeg ikke løp, ettersom jeg allerede hadde kjøpt og motatt det jeg ville.


Nå er mine spørsmål følgene; Hva hadde skjedd hvis jeg hadde løpt? Hva kunne de gjort? Hvilke rettigheter har de ETTER jeg har kjøpt/betalt varen? Hva skal jeg si nestegang noe lignende skjer? (Hvis det skjer igjen..)

Takk på forhånd.

Svar som: "Ikke snus når du er så ung..." , "Vent til du er 18..", "Du kan jo bare fiske/spørre venner" og "Skaff fakelegg" er unødvendig.
det spørs på formen din og hvor langt du løper, men vil tro at du blir anpusten og til-og-med svett om du drar det for lanngt..

de i butikken kunne så klart løpt etter deg, slengt deg i bakken satt på håndjern og ventet til politiet kom. deretter hadde du blitt buret inne til du blir ca 18. for å gjøre det klart, de kan faktisk skyte etter deg også, men det er kun om du går med baggy bukser.
Sist endret av exuz; 21. juli 2007 kl. 17:33.
Sitat av exuz
det spørs på formen din og hvor langt du løper, men vil tro at du blir anpusten og til-og-med svett om du drar det for lanngt..

de i butikken kunne så klart løpt etter deg, slengt deg i bakken satt på håndjern og ventet til politiet kom. deretter hadde du blitt buret inne til du blir ca 18. for å gjøre det klart, de kan faktisk skyte etter deg også, men det er kun om du går med baggy bukser.
Vis hele sitatet...
Feil

1. De i butikken har ikke håndjern(Såfremt de ikke er sadofile der inne på bakrommet)
2. Du har kjøpt varen, og hvis de løper etter deg og legger deg i bakken er det _vold_. Vold er ulovlig.

Og hvis de hadde gjort det, kunne du både meldt han som la deg ned i bakken for vold, og han som tok snusboksen din for tyveri. + at du kunne meldt han som solgte deg boksen(det hadde ikke jeg gjort men).

Neste gang så kan du åpne boksen med en gang og legge en prell oppi leppa Og hvis de prøver seg, så ikke gi dem boksen.
Skal knækkes
Golder's Avatar
I verste fall hadde morra di blitt klikkings og ringt til butikken og gitt refs, noe som kunne fått følger for butikken. De kunne ikke gjort noe med deg. Det er bare butikken det går utover når de selger til mindreårige, ikke kjøper. Det er ikke straffbart å motta i dette tilfellet nikotin, det er derimot straffbart å lange eller selge til personer under atten.

Og ja, jeg mener de har rett til å ta fra deg varen etter du har kjøpt den. Det viser at butikken tar ansvar og lovverket som hviler på deres skuldre seriøst. Hadde du løpt hadde de mest sannsynlig driti i det.
Sist endret av Golder; 21. juli 2007 kl. 18:17.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Var det bare jeg som oppfattet Exuz sin post som ironisk?

Jeg hadde aldri i livet gitt vekk boksen. Jeg hadde heller ikke løpt. Hadde snudd meg og gått rolig vekk, hadde de prøvd å stoppe meg fysisk hadde jeg anmeldt de for frihetsberøvelse

Som hater_mordin sier, så kunne du åpnet boksen og tatt deg en pris. Og om du hadde løpt så hadde de sikkert aldri giddet å løpe etter deg. Jeg vet iallefall at jeg hadde gitt en fin faen i det.

Skjer det igjen, ignorer de. Si at du har glemt legitimasjon elns. Bare gå. Du er ikke obligert til å forsvare deg selv etter kjøpet er ferdig.
Crabman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Wiggles
Si at du har glemt legitimasjon elns. Bare gå. Du er ikke obligert til å forsvare deg selv etter kjøpet er ferdig.
Vis hele sitatet...
Jeg sa jeg hadde glemt legitimasjon, men da var han som kom ut fra bakrommet allerede kommet så og si intill meg. Neste gang åpnes boksen sekundet den er å hånda mi.

Takker for gode svar. Hvis noen har noen flere gode kunnskaper om emnet, så fyr løs. Jo mer du vet, jo sterkere er du.
Selvtillit er greit å ha. At du ikke kommer inn der og roter med lommeboken og er skjelven i stemmen. om du vurderer å ta mopedlappen/lettlappen når du er 16 så er det faktisk overraskende lett å få kjøpt når man viser sertifikatet sitt til kassadamen. fått kjøpt snus og røyk på sørensen tobakk (Egen butikk der de selger kun tobakksvarer) har en lettsykkel som ser ut som en 1000kubikker, og denne bruker jeg stadig vekk på bensinstasjoner, slipper å vise legg. Men ikke vær redd for å prøve å kjøpe snus/røyk, eneste du kan få er et nei. er sikkert litt frustrerende å ha vært uten snus en periode og få nei hver eneste gang. (been there, done that)

Å si at du glemte lappen i bilen eller har glemt den er som oftest et dumt trekk å gjøre om de spør om legitimasjon egentlig. spessielt hvis du kommer med en lommebok eller sedler.

Har egentlig ikke fler tips til å kjøpe snus/røyk enn det jeg nettop skrev, men å ha mopedlappen/lettlappen hjelper veldig i de tilfellene der de spør om legitimasjon. om du ser på faren/moren din sitt sertifikat, ser du at det er litt vanskelig å finne årstallet. så tror kassadamen sikkert at du er over 18 idet du tar frem legitimasjonen, sikkert ingen som tror at man er så dum og viser legitimasjon når man er under 18. men utrolig nok, har jeg fått kjøpt gang på gang på denne metoden.
Du kan jo si noe sånn som dette:

"Hvis dere allerede har solgt meg snusen, så kan dere ikke ta den tilbake. Det er jo deres egen feil at dere ikke spurte om legetimasjon, og bare anntok at jeg var 18."

Hvis noe lignende skjer så trenger du jo ikke å si noe, bortsett fra hvor dårlig ansatte på butikken er til å sjekke legetimasjonen din...
Bob Sacamano
John B's Avatar
Vel, butikksjefen der jeg jobber sa at det var en regel vi alle måtte være svært obs på, og det var nettopp det at etter et kjøp er fullført kan vi ikke endre på det.
Det vil si at hvis vi slår inn en vare feil (en ølboks istedenfor seks), øl etter klokken åtte\seks og liknende så blir det værende sånn. Gjort er gjort-prinsippet med andre ord. Synes det er svært merkelig om ikke dette er vanlig praksis.
Du kan faktisk utnytte lov verket til din egen fordel hvis du løper.
Det er kommet opp en del ting i forbindelse med nasking og lignende.

1. Butikk personalet har ikke lov å anholde deg eller holde på deg mot din vilje til evt politi\vektere kommer. de er vanlige personer og det de da gjør er frihetsberøving(kidnapping)

2. De har heller ikke lov å kroppsvisetere deg for å finne det de leiter etter av siden dette er også noe kun politiet har lov til.

Prøver de seg på noen av tinga er det bare å anmelde de evt saksøke de og håve inn noen kr he he
Skal knækkes
Golder's Avatar
Å håve inn kr på dette er urealistisk hehe.

Se for deg den saken i rettsystemet da:
Du har nasket noe verdifult. Du blir holdt igjen av ansatt til politiet kommer, og ansatt spør om å få se i veska di. Du sier ja, og han leter i den. I etterkant saksøker du ansatt for 1) frihetsberøvelse 2) Kroppsvisitering uten tillatelse. Dette samtidig med at du faktisk HAR nasket noe.

Tror ikke du har en sak å stille opp med, da.
Sitat av Golder
Å håve inn kr på dette er urealistisk hehe.

Se for deg den saken i rettsystemet da:
Du har nasket noe verdifult. Du blir holdt igjen av ansatt til politiet kommer, og ansatt spør om å få se i veska di. Du sier ja, og han leter i den. I etterkant saksøker du ansatt for 1) frihetsberøvelse 2) Kroppsvisitering uten tillatelse. Dette samtidig med at du faktisk HAR nasket noe.

Tror ikke du har en sak å stille opp med, da.
Vis hele sitatet...

det hadde funket i statene da
Crabman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Golder
Å håve inn kr på dette er urealistisk hehe.

Se for deg den saken i rettsystemet da:
Du har nasket noe verdifult. Du blir holdt igjen av ansatt til politiet kommer, og ansatt spør om å få se i veska di. Du sier ja, og han leter i den. I etterkant saksøker du ansatt for 1) frihetsberøvelse 2) Kroppsvisitering uten tillatelse. Dette samtidig med at du faktisk HAR nasket noe.

Tror ikke du har en sak å stille opp med, da.
Vis hele sitatet...
Jeg har vell ikke nasket noe når jeg har betalt + har kvitering på varen?

Fyller 16 i år, neste vår har jeg lettsykkel. Da kommer jeg til å utnytte dette (Som har vært planen lenge) ettersom jeg skal ha Hyosung, som har samme størrelse som 600 kubikkere..
Veit ingen bryr seg, men butikkpersonalet kan bli avskjediget for å selge tobakksvarer og alkohol til personer under 18 år. Det kan videre føre til at butikken mister løyve til å selge disse varene.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av Tobzs
Jeg har vell ikke nasket noe når jeg har betalt + har kvitering på varen?

Fyller 16 i år, neste vår har jeg lettsykkel. Da kommer jeg til å utnytte dette (Som har vært planen lenge) ettersom jeg skal ha Hyosung, som har samme størrelse som 600 kubikkere..
Vis hele sitatet...
Jeg satte kun opp et scenario for å vise et eksempel. Sier ikke du har nasket.

Forøvrig, les første posten min i tråden og det Zpiff sier.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av draco12345
Du kan faktisk utnytte lov verket til din egen fordel hvis du løper.
Det er kommet opp en del ting i forbindelse med nasking og lignende.

1. Butikk personalet har ikke lov å anholde deg eller holde på deg mot din vilje til evt politi\vektere kommer. de er vanlige personer og det de da gjør er frihetsberøving(kidnapping)
Vis hele sitatet...
Jeg mente det var slik at hvis strafferammen for forbrytelsen som er utført er over en viss grense så er det lov å holde personen tilbake. Nasking i matbutikk havner dog under den grensen.
Sitat av Remien
det hadde funket i statene da
Vis hele sitatet...
enkel oppskrift på å bli rike i en fei det ja he he
hvem har vel ikke hørt historien om de to taxiene som krasjet i NY?
2 alvorligt skade og de øvrige 50 lettere skadet
[quote=Hater_mordin]Feil

1. De i butikken har ikke håndjern(Såfremt de ikke er sadofile der inne på bakrommet)
2. Du har kjøpt varen, og hvis de løper etter deg og legger deg i bakken er det _vold_. Vold er ulovlig.


[quote]


Hva faen betyr "sadofile" høres underligt ut...
(folk som tenner på bondage å blod)
Sett pulp fiction? Jeg vil anse de homsene i den kjappa for sadofile
Du hadde blitt overrasket over hvor mange butikk ansatte som faktisk er sadofile.
Det er stooore mørketall inblandet.
Men hadde vært fint hvis vi nådde en konklusjon

Har butikk ansatta lov og holde deg igjen hvis du kjøper snus med falsk legg?
Har butikk ansatte lov og holde deg igjen hvis du nasker?

Er det ikke sånn som med vakter osv at de overdrar grunneiers rettigheter og derfor har lov og bruke vold for og holde igjen kunder til snuten kommer?
Sist endret av torsken; 22. juli 2007 kl. 22:22.
vet det var sånt før(ca 3 år siden) men om det har endret seg siden dess vet jeg ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso
Jeg mente det var slik at hvis strafferammen for forbrytelsen som er utført er over en viss grense så er det lov å holde personen tilbake. Nasking i matbutikk havner dog under den grensen.
Vis hele sitatet...
Jepp. Og all den tid han har betalt, så er det ikkje nasking. I norge er det ikkje ulovlig eller straffbart å kjøpe alkohol eller tobakk for en under 18. Det er bare ulovleg å selge til han. Så OP har mao. ikkje brote ei einaste lov ved å kjøpe. Det har derimot butikken, sidan dei solgte.
bruker han falsk legitimasjon for å få kjøpt, blir saken så klart en helt annen.
Sitat av mrniceguy
bruker han falsk legitimasjon for å få kjøpt, blir saken så klart en helt annen.
Vis hele sitatet...
dokument falsk er nesten sidestilt med grovt ran i straffeutmålinger så den skal du være jæ... god å vri deg unna
Crabman's Avatar
Trådstarter
Sitat av draco12345
dokument falsk er nesten sidestilt med grovt ran i straffeutmålinger så den skal du være jæ... god å vri deg unna
Vis hele sitatet...
Som jeg poengterte i førsteposten, så brukte jeg ikke fakeleg.
Jeg er sikker på at den beste måten å skaffe snus som 15-åring er å få en kjent, eller en helt tilfeldig (som er over 18) til å kjøpe for deg.

det er alltid noen som hjelper...

ja han gjør noe ulovelig.
skal du anmelde han, nei.

sorry hvis dette ikke har noe med butikkturen din å gjøre.
men et forum graver alltid dypt ned i ting
Sist endret av tobbe654; 23. juli 2007 kl. 02:03.
Slett denne om nødvendig.. Sorry innlegg...
Sist endret av RampLest; 23. juli 2007 kl. 02:34.
siden RampLest slettet innlegget, er det vel ikke noe vits i denne
Sist endret av sFilez; 23. juli 2007 kl. 02:36.
Sitat av tobbe654
Jeg er sikker på at den beste måten å skaffe snus som 15-åring er å få en kjent, eller en helt tilfeldig (som er over 18) til å kjøpe for deg.

det er alltid noen som hjelper...

ja han gjør noe ulovelig.
skal du anmelde han, nei.

sorry hvis dette ikke har noe med butikkturen din å gjøre.
men et forum graver alltid dypt ned i ting
Vis hele sitatet...
Som vidarlo nevnte over er det ikke ulovelig og gi tobakk til personer under 18 år men og selge til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nerga
Som vidarlo nevnte over er det ikke ulovelig og gi tobakk til personer under 18 år men og selge til.
Vis hele sitatet...
Feil.
Sitat av Tobakksskadeloven
§ 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
Det er imidlertid ikkje forbudt for en under 18 å kjøpe, eller finne. Men det er ulovlig å gi eller selge tobakksvarer til en under atten.
Det er de som har brutt loven om de har solgt snus til mindreårige, ikke du som har kjøpt;D keep that in mind, så noe politi hadde nok ikke blitt innblandet såfremt du ikke hadde tilkalt dem selv:P
jeg får kjøpt hvertfall
Sitat av nso
Jeg mente det var slik at hvis strafferammen for forbrytelsen som er utført er over en viss grense så er det lov å holde personen tilbake. Nasking i matbutikk havner dog under den grensen.
Vis hele sitatet...
butikksjefen min sier at vi har lov til å fysisk holde tilbake naskere til politiet kommer. ny lov som er kommet sa'n. men jeg har ikke sjekket ytterligere.
Sitat av torsken

Har butikk ansatta lov og holde deg igjen hvis du kjøper snus med falsk legg?
Har butikk ansatte lov og holde deg igjen hvis du nasker?

Er det ikke sånn som med vakter osv at de overdrar grunneiers rettigheter og derfor har lov og bruke vold for og holde igjen kunder til snuten kommer?
Vis hele sitatet...
Jobber selv i butikk, og vi har ikke lov til å holde igjen noen, uansett grunn. Vi kan prøve og oppholde dem til politiet kommer (da ved og snakke til dem e.l.) men vi har ikke lov til å ta på kunder engang. Det gjelder både å kjøpe med falsk legg, og nasking. Men hvis noen kjøper med falsk legg og vi finner det ut kan vi ta leggen da. Og vi har jo film kameraer så finner jo alltid ut hvem det var som kjøpte med falsk legg/naska. Så er dårlig ide og mygle på butikken selv om man ikke han bli holdt igjen, for man blir filma. Har nettopp anmeldt en tyv for å stjele på butikken vår, og han ble tatt og vil mest sannsynlig bli dømt pga videoen av han som stjeler.

Når det gjeldere vektere så har ikke han heller lov til å holde igjen eller bruke vold for å oppholde en tyv. Stefaren min er vekter og han sier selv at han ikke engang har lov til å røre en person, med mindre han føler seg selv truet, for da har han lov til å smelle til han/hun. Men da må han ha god grunn, veldig god grunn.
Sitat av Remien

Å si at du glemte lappen i bilen eller har glemt den er som oftest et dumt trekk å gjøre om de spør om legitimasjon egentlig. spessielt hvis du kommer med en lommebok eller sedler.
Vis hele sitatet...



Hva skal man da svare om de spørr?
Sitat av urolig
Jobber selv i butikk, og vi har ikke lov til å holde igjen noen, uansett grunn. Vi kan prøve og oppholde dem til politiet kommer (da ved og snakke til dem e.l.) men vi har ikke lov til å ta på kunder engang. Det gjelder både å kjøpe med falsk legg, og nasking. Men hvis noen kjøper med falsk legg og vi finner det ut kan vi ta leggen da. Og vi har jo film kameraer så finner jo alltid ut hvem det var som kjøpte med falsk legg/naska. Så er dårlig ide og mygle på butikken selv om man ikke han bli holdt igjen, for man blir filma. Har nettopp anmeldt en tyv for å stjele på butikken vår, og han ble tatt og vil mest sannsynlig bli dømt pga videoen av han som stjeler.

Når det gjeldere vektere så har ikke han heller lov til å holde igjen eller bruke vold for å oppholde en tyv. Stefaren min er vekter og han sier selv at han ikke engang har lov til å røre en person, med mindre han føler seg selv truet, for da har han lov til å smelle til han/hun. Men da må han ha god grunn, veldig god grunn.
Vis hele sitatet...
§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.


§ 178. Pågripelse foretas så skånsomt som forholdene tillater.

Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes.

relevant?
Sitat av C.Hendrix085
Hva skal man da svare om de spørr?
Vis hele sitatet...
Det jeg har pleid å gjøre, er å vise frem sertifikatet mitt. De fleste som står bak kassen vil aldri tro at en person under 18 viser frem beviset sitt der det står at man er under 18. og i tilegg, så er det litt vanskelig og finne frem til årstallet om man er stresset og mange som venter i kø.

Skal også sies at jeg har faktisk fått kjøpt EN gang der jeg har sagt at jeg ikke har med meg bevis. Mot de ca 30-talls gangene jeg har fått nei til at jeg ikke har med meg bevis.

Vet om et firma/organisasjon (elns) som får 16-17 åringer til å gå rundt omkring i landet for å teste om folk under 18 får kjøpt øl på diverse steder osv. Der sier de om de bak kassen spør om legg, så er det et NEI kjøp. Vel, kanskje i 7-8 av 10 tilfeller. De får også da se om de bak kassen virkelig ser på legitimasjonen som man viser frem.

Men ingen av de tingene jeg har sagt no, hjelper ikke om man er 160 høy og har litt pipestemme. litt skjegg elns skader ikke for å se eldre ut.
Etter det jeg har lest: om jeg røyker (jeg er ikke fylt 18) og jeg blir tatt av politiet; får jeg ingen straff, er det bare vedkommende som kjøpte røyken til meg som får straff?
Eller har jeg nå misforstått?
betalt er betalt. De kan ikke ta varen tilbake sånn jeg forstod det. Kjøpte en vare, type marlboro og de fikk se legitimasjon og sa greit og jeg putta røyken i lomma og gikk 2 meter før personen sa vent.

Du er jo ikke gammen nok. Nei svarte jeg, men nå er det for seint i et håp om å slippe å levere siggen tilbake.

Da forklarte personen som også var sjef på kiwi at hu kunne ikke kreve varen tilbake med mindre jeg ga den tilbake.

Merk: mitt legg, ikke et falsk jalla legg
Sist endret av prick; 2. august 2007 kl. 18:24.
Mitt kjøpetriks før jeg ble 18 år var en smilende mine og åpenhjertig fremvisning av legitimasjon, selv før butikkmedarbeideren spurte om legitimasjon.

De fleste ser ikke mer enn et knapt sekund på legitimasjonen før de sender den tilbaketil deg, om du gjør det på denne måten.
Synes det høres litt rart ut at man kan RUNDSTJELE en butikk som ikke har kameraer eller vektere tilstede!?

Jeg går til den lokale butikken på landet som ikke har noen av oventnevnte og tar akkurat det jeg vil ha. De ansatte kan ikke røre meg og politiet bruker nok sikkert 30 min om de i det hele tatt gidder bruke resusjer på å rykke ut. Så da kan jeg i teorien ta hva jeg vil å spasere ut fordi loven sier jeg har lov til det? høres rart ut..
Jeg er 16, snart 17 og jeg får kjøpt snus nesten hele tiden på Deli de Luca og 7Elven.. Men er det ulovlig?
Sitat av Iceman Twix
Jeg er 16, snart 17 og jeg får kjøpt snus nesten hele tiden på Deli de Luca og 7Elven.. Men er det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ulovlig for deg. Det er bare ulovlig for de som selger det til deg.
en kompis av meg kjøpte 6 cider fr noen små drittunger og fikk 5000 i bot og prikk på rullebladet.. det e rulovlig og ta i mot penger og kjøpe ?
Sitat av RampLest
Etter det jeg har lest: om jeg røyker (jeg er ikke fylt 18) og jeg blir tatt av politiet; får jeg ingen straff, er det bare vedkommende som kjøpte røyken til meg som får straff?
Eller har jeg nå misforstått?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å selge/gi tobakk/alkohol til personer under 18, men det er ingen som sier at du ikke har lov å kjøpe selv.
Sitat av Remien
Det er ikke lov å selge/gi tobakk/alkohol til personer under 18, men det er ingen som sier at du ikke har lov å kjøpe selv.
Vis hele sitatet...
Men når du kjøper tobakk så må jo liksom de som er i butikken "gi" deg det?^^
Sitat av RampLest
Men når du kjøper tobakk så må jo liksom de som er i butikken "gi" deg det?^^
Vis hele sitatet...
Joda, men det er ikke du som gjør noe ulovlig. ingen som kan arrestere deg om du prøver å kjøpe snus eller røyk. Det er butikken som får smekk på pungen. ingenting skjer med deg
Minner meg om noe jeg opplevde på Quarten. Var innpå 18-årsområdet (man må vise legg for å komme inn), kjøpte meg en øl og gikk bort til kameratene mine (som var på andre siden av gjerdet, de hadde ikke fyllt atten enda).

Da kom det en kar bort til meg og spurte om legg, og jeg sa til han at jeg allerede har vist det når jeg kom inn, men han insisterte på at jeg måtte vise det fordi jeg hadde kjøpt øl. Jeg ble møkkforbanna, sa at det hadde han absolutt ingentig med og at jeg skulle få nyte ølen min i fred. Og det fikk jeg.

Faen for en idiot. Det gjelder å sette de tullingene på plass. Det skulle du gjort der og da!!
Jeg slenger meg på bølgen om å spørre om ting er lovlig.. Jeg har skrapa vekk slutten av fødselsnr. mitt på bankkortet, det funker som oftest å få kjøpt øl med det, når jeg sier at "du kan såvidt se at det står 89 der" er dette det samme som fake-legg? litt off-topic da
Men har ikke politiet rett til og frata meg feks en sikspack med øl hvis jeg er under 18 da?
_