Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1628
Hei. Leste denne artikkelen : https://www.tv2.no/sport/10729044/

Ser at å bruke Ketone i lys av denne artikkelen har noen effekter som kan være gunstige. Spørsmålet mitt er om noen har kunnskap om dette ?

- Kan dette føre til økt vektnedgang ?

- Kan det føre til bedre prestasjoner ?

- Hvilke bivirkninger har dette ?

Noen med erfaringer/kunnskap ?
Les om ketogenic diet, det er en av de sunnere diettene man kan ha, men matutvalget blir kraftig redusert. Jeg vet ikke om det er noe vits i å spise kosttilskudd med ketoner mens man fortsatt spiser karbohydrater, fordi kroppen må være i tilnærmet konstant ketose for å ha noe langvarig nytte av det. Hvis man inntar karbohydrater, vil kroppen prioritere å forbrenne dem istendenfor, dermed ingen ketose.

- Kan dette føre til økt vektnedgang?

Ja.

- Kan det føre til bedre prestasjoner?

Ja, til en viss grad.

- Hvilke bivirkninger har dette?

Ingen, bortsett fra redusert matutvalg.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Les om ketogenic diet, det er en av de sunnere diettene man kan ha, men matutvalget blir kraftig redusert. Jeg vet ikke om det er noe vits i å spise kosttilskudd med ketoner mens man fortsatt spiser karbohydrater, fordi kroppen må være i tilnærmet konstant ketose for å ha noe langvarig nytte av det. Hvis man inntar karbohydrater, vil kroppen prioritere å forbrenne dem istendenfor, dermed ingen ketose.

- Kan dette føre til økt vektnedgang?

Ja.

- Kan det føre til bedre prestasjoner?

Ja, til en viss grad.

- Hvilke bivirkninger har dette?

Ingen, bortsett fra redusert matutvalg.
Vis hele sitatet...
Tja, bivirkninger får du om du ikke er veldig flink til å holde elektrolyttene i balanse. Salt, kalium og magnesium. Selv fikk jeg lett kramper og hjertebank når jeg ikke passet på dette, kunne ligge oppe om natta og kjenne hjertet banke i tennene.

Rikelig med vann og riktige tilskudd løser det
Sist endret av Lyra; 18. juli 2019 kl. 20:23.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Les om ketogenic diet, det er en av de sunnere diettene man kan ha, men matutvalget blir kraftig redusert. Jeg vet ikke om det er noe vits i å spise kosttilskudd med ketoner mens man fortsatt spiser karbohydrater, fordi kroppen må være i tilnærmet konstant ketose for å ha noe langvarig nytte av det. Hvis man inntar karbohydrater, vil kroppen prioritere å forbrenne dem istendenfor, dermed ingen ketose.

- Kan dette føre til økt vektnedgang?

Ja.

- Kan det føre til bedre prestasjoner?

Ja, til en viss grad.

- Hvilke bivirkninger har dette?

Ingen, bortsett fra redusert matutvalg.
Vis hele sitatet...

Dette er vel ikke en ren keto-diett, det de fikk pes for var vel at de tok et kosttilskudd kalt Ketone som bidrar til å øke produksjonen av ketoner. De kunne løst det ved å ikke spise karbohydrater - altså en diett. Men kanskje trenger de noe mer karbo i kosten de som trener hardt og yter max på hvert ritt? Og da hjelper visstnok "Ketone".

Men det var jo en skikkelig god markedsføringskampanje for "Ketone". Tror jeg også skal ha en bøtte med det om jeg kan komme i ketose selv om jeg spiser litt karbs.

Hvem selger "Ketone"?

Og hvilke dose skal man ta? Selges det i Norge eller må det bli svensketur?
Sist endret av random67489; 19. juli 2019 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Høres spennende ut.


Skal i ketose selv etter ferien. 10 dager på, 10 dager normal sunn mat, 10 dager ketose osv

Kan dette hjelpeeg?hvorye karbo kan man inta?

Tenkte spise kylling og brokkoli, eller laks og spinat og egg og bacon til frokost osv
Kanskje en proteinshake ila dagen.


Hvor mange kalorier kan jeg ligge på. Med hvile forbrenning ligger på mellom 3-4000kcsl dagen i forbruk.

Trener stykre og litt løp.

Sorry viss jeg bøffe tråden, men sikkert man smarte hoder her som er mer utlært enn meg i diett.

Jeg er flink på trening og spiser normalt men står stille på vekta siden jeg ikke bryr meg så mye om å spise riktig mengder. Tenker litt ekstra er bedre.
Disclaimer; ingen kostholdsekspert. Har bare lest masse om ketose siden carnivore tråden gikk her på forumet. Forskning rundt ketose er noe tynt ennå men er økende, noe finnes dog. Det er derimot tusenvis av anekdoter. Og jo mer jeg leser om det jo mer tent blir jeg på å gjøre det selv. Så dette er ingen trylleformel, men dette er vel destillatet av det jeg har klart å suge til meg av info ang ketose de siste par måneder.

Ti på og ti av, er du sikker på at det blir suksess? Det tar gjerne noen dager før kroppen har "svidd av" alt av glukose/glykogen som blir lagret i muskler og lever. Det er jo disse glukose lagrene som tømmes først når kroppen trenger ekstra energi. Derfor mange sverger til carb ups før trening.

Ketose øker produksjon at ketoner. Ketose vil i all praksis si tilnærmet fravær av karbohydrater. Tommelregel er vel 20g karbo/døgn. Kanskje kan du spise noe mer karbohydrater om du trener tungt, eller høyintensivt. Og kanskje kan du øke karbo inntaket ennå litt mer om du tar ketone-tilskudd. Nivået av ketoner i blodet kan du måle. Du merker jo både på vekt og på tøyet om det virker. Mister du ikke fett på ketose må d skjerpe inn på karboinntaket.

Når du får opp keton-nivået så sier dem at da er en i ketose. Altså brenner kroppen fett for energi siden de ikke finnes nok karbohydrater. Og den bruker da kroppsfett som energikilde siden det da er tomme glukoselagre i musklene. Ketoner stabiliserer også blodsukker/insulin. Jo mer stabilt insulin nivå jo enklere å ha kontroll på hva man spiser og hva slags mat/drittmat man ønsker/craver. Om du går ti av ti på så vil du alltid slite med karbo-suget når du er i ketose periodene fordi du aldri blir avvent med karbs. Og den kampen er knalltøff å stå i, du vil kunne få syk trang til brød, pasta og ris samt brus og godteri. Selv om du er flink til vanlig vil du kunne oppleve dette. Derfor lønner det seg å stå i ketose. Da må du ta den kampen kun en gang og det er som regel over innen en uke eller to.

Siden det tar en stund å komme i ketose, samt at kroppen trenger å vennes til å bruke fett som drivstoff så tenker jeg at 10 på 10 av kan bli komplisert. Fordi da rekker kanskje ikke kroppen venne seg til karbohydratunderskudd? Og når karbsa forsvinner så kan kroppen reagere som om det er sultkatastrofe på gang og tviholde på kroppsfett til tross for rikelig med fett og ketone tilskudd. Det jeg har kommet over ang ketose har en ting felles, de sier tiden det tar litt tid å bli "ketone adapted" eller fett-tilvent, perioden kan variere fra person til person med de fleste snakker om fra ca 14 dager til opp til 1-2 måneder.

Ikke bare må karbo inntaket være kontrollert, mengden av protein skal være betydelig lavere enn inntaket av fett. Dvs protein shakes kan virke mot sin hensikt. Er protein inntaket for stort så blir deler av proteinen omgjort til glykogen. Straks glykogenlagrene fylles opp så blir karbohydrater den foretrukne energikilden for rask energi. Dvs da bruker kroppen heller glukosen framfor å bruke kroppsfett som energi.

Tror mitt tips blir følgende. Kjør ketose til du når målet om kroppsfett prosent. Når du har kjørt streng ketose i 2-3 uker og kroppen har blitt vant til at det ikke er karbodydrater eller glukose å brenne som energi så fyrer kroppen med fett. Da kan du forsiktig øke mengden av karbohydrater, mål insulin og ketone nivå gjerne daglig og i denne perioden både fastende, etter karboinntak og under trening. Det vil gi god indikasjon på hvor mye karbohydrater du kan spise og fortsatt forbrenne fett. Ketone-tilskuddet skal såvidt jeg skjønner øke terskelen for menge karbohydrater som kan tillates - men det er likevel ikke fritt fram. For mye ketoner og tilskuddet renner bare ut i dass. Bokstavelig talt. Du må forsøke å finne skjæringspunktet mellom menge karbo, intensitet på trening og ketone nivå. Da tror jeg du får best suksess.

Da vil du fortsatt ha noe glukose i musklene som kan bidra til at du kan løfte tyngre på trening, og overskuddet av karbo vil du brenne vekk når du løper. Om dette tar 1 måned eller 10 måneder før målet er nådd er jo ikke veldig viktig, men skal du ha både pepp på trening, økning i masse og muskelstyrke samt forbrenne så har du egentlig tatt den harde veien. For da må du kanskje ligge helt i grenselandet å balansere på kniveggen i forhold til karboinntaket. Om du spiser bra mat så tror jeg ikke du trenger proteinshakes. Men om du ønsker dem så pass på totalen at du fortsatt holder deg på et niva av protein som ikke tillater kroppen og omdanne protein til glukose.

Ps for å svare på mitt eget spørsmå fra post #4 så får man ketone-tilskudd i sverige. Vet ikke hvorfor ingen selger det i norge. Fant ikke noe på noen forbudslister så det virker som en helt lovlig vare å ta inn. I sverige er det bare kosttilskudd.
Sist endret av random67489; 19. juli 2019 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
23 2
skal til Sverige imorra. kjøper inn litt da for å teste