Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2249
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har nå funnet ett hus jeg gjerne vil by på, men får ikke lovt da min samboer jobber for meglerfirma som selger huset. Hun jobber kun som sekretær og er aldri involvert med kundene. Hun henter bare inn skjøter osv.

Samboer har forøvrig ikke felles addresse som meg i folkeregisteret og har heller aldri hatt det. Samboer skal heller ikke være medeier i huset. Jeg kjøper det alene.

Vi bor på ett forholdsvis lite sted så det er godt kjent at vi i realiteten er samboere. Men igjen så står meglerfirmaet hun jobber for for ca 50% av alle objektene som selges her, noe som gjør kjøpssituasjonen min veldig vanskelig da 50% av markedet faller vekk fra meg.

Er det noen som har kjennskap til lovverket rundt dette og har en løsning?

Jeg har foreslått å ta signering av alle papirer ifbm kjøp via advokat, men har ikke fått bekreftelse på at dette er gjennomførbart.

Vanskelig tråd å formulere, så skrik ut om noe er uklart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...EL_7#%C2%A75-3 er lovheimelen for å nekte deg det.

Kort sagt ser det ut til at om du er sambuar med nokon som deltek i den daglege drifta så kan ikkje kjøpe gjennom det foretaket. På mindre stader er det åpenbart ei ulempe.

Forøvrig stusser eg litt over at du omtaler det som sambuar, når de ikkje har felles adresse i folkeregisteret. Bur de saman, utan å ha samme adresse?
Kan du løse det ved å få en bekjent til å by på boligen? Så kan dere evt. skrive underhåndsavtale? Men det blir kanskje for gjennomsiktig på et lite sted?
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...EL_7#%C2%A75-3 er lovheimelen for å nekte deg det.

Kort sagt ser det ut til at om du er sambuar med nokon som deltek i den daglege drifta så kan ikkje kjøpe gjennom det foretaket. På mindre stader er det åpenbart ei ulempe.

Forøvrig stusser eg litt over at du omtaler det som sambuar, når de ikkje har felles adresse i folkeregisteret. Bur de saman, utan å ha samme adresse?
Vis hele sitatet...
Vi er samboere i praksis, men ikke på papiret. Samboer har ikke byttet adresse uten at det ligger noen annen grunn enn latskap bak det. Hun har fortsatt adresse hjemme hos sine foresatte.
Da kan du vel i praksis by på objektet siden dere ikke er samboere på papiret.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av madano Vis innlegg
Da kan du vel i praksis by på objektet siden dere ikke er samboere på papiret.
Vis hele sitatet...
ektefelle og person som bor i ekteskapslignende forhold med personer nevnt i første ledd,
Vis hele sitatet...
Du risikerer eit helvetes papirarbeid om du bryt med intensjonen i lova, og potensielt kostnaden ved å leggje det ut for sal ein gong til.

Eg hadde nok undersøkt korleis adgangen til dispensasjon er i ein slik situasjon. Departementet kan i enkeltvedtak dispensere frå reglane.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av madano Vis innlegg
Da kan du vel i praksis by på objektet siden dere ikke er samboere på papiret.
Vis hele sitatet...
Nei. "Alle" vet at vi er samboere i praksis. Igjen, vi bor på en liten plass.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du risikerer eit helvetes papirarbeid om du bryt med intensjonen i lova, og potensielt kostnaden ved å leggje det ut for sal ein gong til.

Eg hadde nok undersøkt korleis adgangen til dispensasjon er i ein slik situasjon. Departementet kan i enkeltvedtak dispensere frå reglane.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Vet du hvilket departement er det snakk om? Har du vært igjennom lignende, eller vet nor om en eventuell behandlingstid?

Første visning er om kun noen dager, og responsen har vært overveldende iflg huseier. Mao må jeg få på plass en løsning asap
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Finansdepartementet. Det står på Lovdata, som eg lenka til tidlegare.