Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1281
hei.nav krever meg for 130000.- ca.dette er likksom svindel fra 2013 og 2015.jeg vet det er feil ved dette.så jeg leste meg frem til att nav har foreldelse frist på 3 år til enten skrive under på forlengelsesjema,eller satt i gang trekk i lønn.jeg har ikke skrevet under noe ting,og var først i fjor dem begynte trekke meg.noen som vet mer om dette?hilsen lasse paulsen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://lovdata.no/nav/rundskriv/v7-6-22-00

Det er ikkje så enkelt som at det er forelda den dagen kravet er tre år. Om NAV har fått vite om grunnlaget for feilen i 2018, tar foreldelsesfristen til i 2018, og løper i minst eitt år, men heller ikkje kortare enn treårsfristen. Det er heller ikkje eit krav på at du skriv under på noko. Om du meiner kravet er feil, får du gi melding til NAV om at du omtvister beløpet, så vil dei ta det til retten for å få dom om nødvendig.

Beste tipset om du meiner trekket er feil er strengt tatt å ringe advokat. 130k er såpass stor sum at det er verdt eit par tusenlapper å få undersøkt det. Det sagt, så er oddsen stor for at du tar feil, og NAV har alt på det reine mtp. foreldelse.
Var det ikke en helt lik tråd her for kun kort tid siden? Det er vel det samme som gjelder nå. Er du 100% sikker på at du ikke har jukset så benytt advokat. Skyldes det feil heller en juks og svindel så er det likevel feil og du må nesten regne med at pengene trekkes tilbake. Jussen på slikt er nok mer komplisert enn at vanlige folk her på freak kan si veldig mye om saken, pluss at vi kjenner jo ikke til mer enn det du forteller.

Som jeg sa i den andre tråden, arbeidsgiver plikter å ta vare på fult regnskap samt alt av bilag i 10 år. Det betyr at det er mulig for deg å nøste opp i dette. Det blir nok masse jobb, mye masing på sjefen og du må nok også be om utskrift fra NAV slik at du får full oversikt over meldekort fra den perioden, om det ikke er sendt meldekort med feks dreier seg om sykepenger, må du be om utskrifter fra legen din.

Jo mer du klarer å fikse på egenhånd jo lettere blir jobben for en advokat og jo mindre penger renner det ut der. En bra advokat må du nok regne tar tusenlappen i timen eller mer. Det gjelder derfor å stille beredt. Oppsiden er jo at du i beste fall får stoppet kravet, kjent det ugyldig og dermed også får tilbake alle pengene nav alt har trekt. Nedsiden, vel saken blir stående, de fortsetter med trekk og du må også betale penger til advokaten.
Sist endret av random67489; 15. juli 2019 kl. 22:00.