Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2354
Heisann mine kjære medfreaks!

Min kjæreste har kommet opp i en kjip situasjon. Lang historie kort..:
Saken er slik at hun har sagt opp leien på leiligheten og skal flytte, men det er en ting som eieren har funnet, og det er en sprekk i platetoppen på kjøkkenet. Tingen er at hun er veldig usikker på om det var hun som laget den sprekken, da eieren selv har bodd der i 5 år før han leiet den ut. Men siden hun ikke vet om det kom før eller etter så går hun med på å erstatte skaden på platetoppen.

Når det er sagt så er dette en liten sprekk helt i hjørnet som ikke har noen som helst påvirkning på platetoppen og den fungerer helt fint.

Hun ba eieren om å vise kvittering på platetoppen, men han sier at han ikke finner den og er veldig vanskelig og mener at han skal kjøpe en splitter ny platetopp og at det skal da bli trukket fra hennes depositum..

Dette går hun ikke med på, men er veldig usikker på hva som kan skje videre, og hva kan han egentlig gjøre? Kan eieren virkelig bare kreve at hun skal betale en helt ny platetopp?

* Depositumet ligger hos en bank der banken må ha det skriftlig fra begge om at pengene kan tas ut. Så han kan ikke ta pengene og stikke av. I kontrakten står det også at leiligheten skal være i samme stand som den var da hun overtok den.

Det eneste jeg har problemer med er å finne lover og regler som går i favør til min kjære, fordi dette føles veldig urettferdig. Viss ikke hadde det vert fint med lover og regler som sier hvordan dette kan løses uansett.
All hjelp er god hjelp. Takk på forhånd
Vanlig slitasje av gulv og møbler/hvitevarer skal utleier regne med. Det er standard. Bruk google.

Be hun sjekke selv hvor mye dette koster, bedre enn å bare stole på han. Sånne konflikter kan løses fort om begge parter er åpne for løsninger og er direkte ovenfor hverandre - Virker som dama er lat når hun ikke engang gidder å sjekke dette selv.
Skal hun erstatte den, skal hun jo erstatte så eier får en tilsvarende topp. Dvs. om den var 10 år gammel når hun flyttet inn, kan ikke eier forvente seg en splitter ny en. Evt så må det jo stå et modellnr eller navn på toppen så dere kan sjekke når den er ifra, og hva den kostet?
Er platetoppen ubrukelig nå, eller fungerer den fint?

Om den fungerer fint, så bør det regnes som normal slitasje at noe slikt kan skje. Og bør ikke bli belastet for det.
En sprekk i en glassplate er neppe å regne som "slitasje" og hva en "ubetydelig" sprekk betyr avhenger sikkert litt av hvem som ser på den, utleier eller leietager. Er det først kommet en sprekk er det lett for at den blir større og mer alvorlig etterhvert så det er ikke unaturlig at utleier krever den byttet.

Platetopper kommer i veldig mange prisgrupper ut i fra type, funksjon og størrelse. Priser fra typisk 1499 til 20.000.

Det naturlige er vel å undersøke hva en tilsvarende platetopp koster og så tilby utleier hele eller deler av beløpet i erstatning.
Tenker selv som så:
-En platetopp skal ikke sprekke av seg selv, men det kan skje. Det er nærliggende å tro at skaden har oppstått pga en plutselig ytre påvirkning. (Brukerfeil)
-En skadet vare erstattes med en tilsvarede eller bedre vare.

Dvs: Se på merkelappen som henger under platetoppen og finn ut hva som er montert og finn en lik eller tilsvarende vare brukt på finn.no (500,- og oppover) og monter. (Vær obs på monteringshull størrelse)

Men ettersom han utleieren høres ut som en grinebiter så er vel det lettere sakt enn gjort.

Ellers når det gjelder "virker den så er det greit", tja.. Den dagen gryta koker over så kan en ende opp med lysverkets blå karameller i stedet for potet til middagen..
Sist endret av suppesos; 16. september 2014 kl. 23:04.
Sitat av Cikey Vis innlegg
En sprekk i en glassplate er neppe å regne som "slitasje" og hva en "ubetydelig" sprekk betyr avhenger sikkert litt av hvem som ser på den, utleier eller leietager. Er det først kommet en sprekk er det lett for at den blir større og mer alvorlig etterhvert så det er ikke unaturlig at utleier krever den byttet.

Platetopper kommer i veldig mange prisgrupper ut i fra type, funksjon og størrelse. Priser fra typisk 1499 til 20.000.

Det naturlige er vel å undersøke hva en tilsvarende platetopp koster og så tilby utleier hele eller deler av beløpet i erstatning.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde gått for denne løsningen. Sett dere ned en dag med utleier og diskuter. Finn frem til merke, type og pris. Er det mulighet for å finne en tilsvarende brukt eller må man ut med en hel ny plate. Se litt rundt på nett og eventuelt i butikker. Vær høffelig, men bestemt slik at ikke noe blir missforstått. Tror dialog faktisk er den beste måten å løse dette på. Dere er jo alle voksene mennesker?
Takker for svar. Det er vanskelig å sjekke hvilket modell nr og eventuell serienummer er da hun har flyttet ut og nøklene er levert inn. Så vi må høre på hva eieren sier. Han er veldig vanskelig på alternative løsninger. Dette er ikke en dyr platetopp, ligger kanskje mellom 2500-4500 kr en plass. Eieren vil ikke gå med på å betale deler av hva den koster, og sier at han uansett skal kjøpe ny, det er bare snakk om tid når han bestiller en.
Hva skal en gjøre når eieren er så vanskelig å ha med å gjøre?

Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Jeg hadde gått for denne løsningen. Sett dere ned en dag med utleier og diskuter. Finn frem til merke, type og pris. Er det mulighet for å finne en tilsvarende brukt eller må man ut med en hel ny plate. Se litt rundt på nett og eventuelt i butikker. Vær høffelig, men bestemt slik at ikke noe blir missforstått. Tror dialog faktisk er den beste måten å løse dette på. Dere er jo alle voksene mennesker?
Vis hele sitatet...
Ja, vi er alle voksne mennesker, men det virker som om eieren prøver å melke ut mest mulig penger av henne etter en kjip hendelse i sommer (innvandring av insekter i leilighet, som han selvfølgelig mente var hennes feil) som gikk økonomisk utover han..
Sist endret av KingFezz; 16. september 2014 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
KingFezz, jeg forstår. Det er en svært vanskelig kar? Har ikke så mye godt å komme med egentlig utover normal logikk samt folkeskikk. Jeg vet dessverre ikke om noen konkrete lover som du kan slenge i bordet i denne saken. Mitt eneste råd er å være imøtekommende og hyggelig (mange blir satt ut av det), men du skal samtidig ikke være dumsnill. Prøv dette før dere eventuelt tar det videre opp i systemet. Utrolig hvor mange folk det finnes som bare "liker" det å lage kvalme og derfor gjørt stort sett alt for å være vanskelig.

Kan også nevnes at det er verdt å få noen fakta på bordet. Som alder og pris på den plata og hva det kan koste å få en ny montert.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
KingFezz, jeg forstår. Det er en svært vanskelig kar? Har ikke så mye godt å komme med egentlig utover normal logikk samt folkeskikk. Jeg vet dessverre ikke om noen konkrete lover som du kan slenge i bordet i denne saken. Mitt eneste råd er å være imøtekommende og hyggelig (mange blir satt ut av det), men du skal samtidig ikke være dumsnill. Prøv dette før dere eventuelt tar det videre opp i systemet. Utrolig hvor mange folk det finnes som bare "liker" det å lage kvalme og derfor gjørt stort sett alt for å være vanskelig.

Kan også nevnes at det er verdt å få noen fakta på bordet. Som alder og pris på den plata og hva det kan koste å få en ny montert.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, YankeenAtion. Vi har prøvd å være så hyggelige som det går an å være, samtidig som vi har holdt oss saklige. I tillegg har vi kommet med flere forslag til løsninger, men dette blir ikke tatt videre. Vi skal nå prøve å finne ut hvilken modell det var og hva den kostet da, og ta det videre derfra. Får krysse fingrene for at det blir en rettferdig avslutning på dette
Har han bevis for at platetoppen ikke hadde sprekk før innflytt?
Noen form for bilde eller innflytt-protokoll?

Utleier hadde neppe vunnet noen sak i HTU (Husleietvistutvalget) med bare påstander,
jeg hadde nektet å erstatte noe som helst.
Sist endret av Penesmurfen; 16. september 2014 kl. 23:29.
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Har han bevis for at platetoppen ikke hadde sprekk før innflytt?
Noen form for bilde eller innflytt-protokoll?

Utleier hadde neppe vunnet noen sak i HTU (Husleietvistutvalget) med bare påstander,
jeg hadde nektet å erstatte noe som helst.
Vis hele sitatet...
Det er leietager som må bevise at den var sprukket før overtagelse, leietager skal ta bilder av div skader som kan brukes som bevis om utleier prøver seg på noe ved utflytting.
Husk å ta bilder av alle kriker og kroker før innflytting folkens,så slipper dere at slemme utleiere stikker av med depositumet deres.
Denne må jo avskrives i henhold til alder. Kræsjer du en gammel bil får du ikke erstattet en splitter ny av forsikringsselskapet heller