Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1452
visste ikke helt hvor jeg skulle poste siden jeg stort sett holder meg til rusforumet, så mulig dette er en feilpost.

jeg har i den siste tiden hatt stor intresse for psyken, med det mener jeg hvordan enkelte ting, situasjoner, rusmidler, personer, og opplevelser påvirker psyken vår. har også intressert meg på hvordan psykoser og andre psykiske lidelser oppstår og fungerer. er hovedsaklig på utkikk etter filmer og dokumentarer men tar også gledelig imot artikkler, bøker og hva annet det er å finne.

trenger dog ikke å være filmer/dokumentarer som går dypt inn på emnet, men også filmer om personer som sliter med disse lidelsene.
Sist endret av SkyFlyHigh; 16. juli 2012 kl. 01:30.
The roommate.
Jente som er bipolar / schizofren og sånt. Elsker den filmen, fordi jeg selv er bipolar.
Var innom TED.com for noen uker siden og fikk med meg en video om en dame som lider av kronisk schizofreni. Selv om målet med videoen er å få slutt på unødvendig maktbruk og frarøving av friheten i de psykiatriske sykehusene i USA, så gir hun også et godt bilde av hvordan det er å leve med denne sykdommen.

http://www.ted.com/talks/elyn_saks_s...l_illness.html
Kanskje ikke de filmene som går dypest inn på temaet, men generelt sett synes jeg begge filmene er svært gode.

Its Kind Of A Funny Story

A Beautiful Mind
Shutter Island er en fin film som omhandler psyken.
Eller bør du sjekke ut Lucid dreaming tråden her på forumet.
Taxi Driver er den første filmen som slår meg, kanskje Fight Club også.
Sist endret av M3talll; 16. juli 2012 kl. 13:16.
Ettersom du skriver at du har en interesse for dette emnet vil jeg gjerne henvise deg til dette innlegget: http://freak.no/forum/showpost.php?p...09&postcount=4. Her vil du også finne link til min tråd om psykologi, og en filmguide med mange gode lister over filmer av interesse.

Jeg kommer til å lage en slik liste iløpet av dagen. Men her er en liten smakebit i ventetiden:


One Flew Over the Cuckoo's Nest - Kjent klassiker med 8,8 på IMDB.
Girl, Interrupted - 7,1 på IMDB
Primal Fear (denne har jeg skrevet om) - 7,6 på IMDB
Black Swan - 8,2 på IMDB
K-Pax - 7,2 på IMDB

I'll be back!

- Lucy
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
eXistenZ meget bra mindfuck, det er ikke en film om psykologi.
Men en som får deg til å tenke.
Høres ut som Donnie Darko er midt i blinken.
Trådstarter
16 3
takker og bukker for svar! ser ut som jeg kommer til å bli sittende en stund å se film fremover

til lucy: det innlegget du linket til var midt i blinken! ga deg et velfortjent kp.
Sist endret av SkyFlyHigh; 16. juli 2012 kl. 17:28.
Elling-filmene.
Circuit Breaker
Extraneous's Avatar
Anbefaler på det sterkeste å se Enter The Void; filmatisert definisjon på menneskets indre tanker og psyke.
The Butterfly Effect, selv om de kanskje er litt for fiksjonelle..?