Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2697
hei, først vil jeg si att det er fritt fram for og flytte denne posten.

jeg har gått irundt og tenkt på trådløs tening til de største smellene i lang tid nå. det første som slår meg er en billig walkie talkie som åpner ett relè men jeg er usikker på hvor pålielig dette er.
det andre er en radiostyrt bil som åpner ett relè noe som funker men jeg tror ikke jeg får den fine 200m rekevidda jeg MÅ ha.

jeg sitter og browser easypyro sidene og de har ekstremt mye fint som jeg skal kjøpe om denne tråden ikke gir resultat.

[SIZE="4"]det egentlige spørsmålet er en billig løsning til og trådløst åpne ett relè på MINST 200M uansett terreng.
[/SIZE]
takker for alle behjelpelige svar som måtte dukke opp
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis du søker litt rundt på forumet, så ser du mange gode grunner til at walkie-talkier og radiostyrte biler er meget upålitelige; tilfeldige forbipasserende som leker seg med div. dingsebomser som er på samme frekvens kan bli din død.

Hvis du søker litt mer så finner du noe om en slags sender som noen her på forumet har kjøpt fra eBay.. Den skulle visst være ganske rimelig. Husker ikke på noe detaljer om den, men jeg mener det var et trådløst avfyringssystem. Kinaprodusert, sådan.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis du søker litt rundt på forumet, så ser du mange gode grunner til at walkie-talkier og radiostyrte biler er meget upålitelige; tilfeldige forbipasserende som leker seg med div. dingsebomser som er på samme frekvens kan bli din død.

Hvis du søker litt mer så finner du noe om en slags sender som noen her på forumet har kjøpt fra eBay.. Den skulle visst være ganske rimelig. Husker ikke på noe detaljer om den, men jeg mener det var et trådløst avfyringssystem. Kinaprodusert, sådan.
Vis hele sitatet...
ikke død, bare vettskremt, har ALLTID 10-15m mellom meg og ladninga når jeg kobler på tenningssystemet, det vil si og koble ledningane på tenninga etter alt er klart for så og løpe langt bort og trykke på knappen etter jeg har satt meg bak verdens største stein :

er vell ikke noen på leker midt på fjellet i snøen med radiostyrt bil heller

*om det er en sjangse for att en liten gutt kommer med en RC leke skal du ikke sprenge der fra begynnelsen av!*
Sitat av spudfarm Vis innlegg
ikke død, bare vettskremt, har ALLTID 10-15m mellom meg og ladninga når jeg kobler på tenningssystemet, det vil si og koble ledningane på tenninga etter alt er klart for så og løpe langt bort og trykke på knappen etter jeg har satt meg bak verdens største stein :

er vell ikke noen på leker midt på fjellet i snøen med radiostyrt bil heller

*om det er en sjangse for att en liten gutt kommer med en RC leke skal du ikke sprenge der fra begynnelsen av!*
Vis hele sitatet...
ja er de en unge med rc fly -bil eller lignende der du driver med å teste He /pyro ja da er du ikke langt vekke nok
selv om faktis en skikkelig rc bil kan rykke VELDIG langt (egen erfaring /ja jeg har skikkelig bil selv har ikke vært uheldig med He da )

men jeg har fått til klokke detonator der jeg koblet på en spennings regulator på høytaleren og koblet til et 9v batteri da får du 9 v isteden for 3v når de ringer.
Vi var vell flere som bestilte radio herfra for en tid tilbake.. såkalt 12 kanals sender og mottaker..

http://stores.ebay.com/e-MadeinCHN

betalte rundt 200kr
Very Important Pyrotechnician
De settene fra Ebay er veien å gå om du ikke har mye penger å bruke. Langt sikrere enn PR-radio RC etc. selv om det skal sies at alle settene i utgangspunktet kommer med samme koding. Men det er mulig å forandre den, noe jeg ville vurdert ettersom det er tatt inn endel av disse til landet.
Skal du ha 200 meter uansett terreng, så ville jeg kjøpt 1000 eller 2000 meters fjernkontrollen. De tallene som er oppgitt er litt optimistiske.
For ekstra sikkerhet kan du gjøre som jeg, montere inn en elektronisk timer. Den gir meg 30 sekunder (mer om jeg ønsker) fra jeg skrur på enheten til selve mottageren får strøm.

Du kan selvfølgelig bare kjøpe 200 meter ledning da...
http://cgi.ebay.com/1CH-Momentary-RF...742.m153.l1262

jeg er ikke noe elektro persjon. kan denne mottakeren erstatte trykk bryteren jeg bruker nå?
du kan bruke den du har funnet, evt denne: http://cgi.ebay.com/1CH-Firing-Syste...QQcmdZViewItem

og kjøpe en slik ( http://cgi.ebay.com/RF-Wireless-Radi...QQcmdZViewItem )
for å få større rekkevidde
aha, vell. jeg har nå skaffa ett relè og skal begynne og teste med en jakt walkie så snart det lar seg ordne. det vil være en drøm med en så grov rekkevidde (15km)
hvorfor ikke bare lage en enkel bryter og ha hyssing som er billig! kan stå flere hundre meter unna og nappe i hyssingen og bomba sprenger, mye billigere og enklere! kjipt å sprenge vekk så dyre saker... da burde du isåfall ha selve fjærnstyringen litt unna bomba så du kan bruke den på nytt til andre prosjekter
Sitat av gokart Vis innlegg
hvorfor ikke bare lage en enkel bryter og ha hyssing som er billig! kan stå flere hundre meter unna og nappe i hyssingen og bomba sprenger, mye billigere og enklere! kjipt å sprenge vekk så dyre saker... da burde du isåfall ha selve fjærnstyringen litt unna bomba så du kan bruke den på nytt til andre prosjekter
Vis hele sitatet...
Hehe, dette var rett og slett søtt! Hyssingdelen altså

Men selvfølgelig har man fjernstyringa litt unna bomba!
hei igjen!
den jakt radioen jeg fikk hendene på (ja bare en :S) viser seg og kan være ett problem siden det er den gammle typen (FM tror jeg) noe som også er bra siden det ikke er mye jakt på FM lenger.

det er en såkalt "ZODIAC P-8000" ser skuddsikker ut og finker bra. kjører på 40 kanaler fra 29.655MHz til 27.405MHz. det jeg lurer på er om det fins sendere som bruker samme frekvens som jeg han "aktivere" den med.

skal prøve og se om jeg får stålull til og gløde bare så det funker sikkert om den får høytaleren til og skurre.
Very Important Pyrotechnician
Det er en vanlig Walkie Talkie / Pr-radio, dermed kan du sende til den med alle slike apparater. Den gamle typen var forøvrig AM, som ikke er tillatt lenger. De nyere er FM, og er det er ikke noe problem å finne en slik. Se finn.no qxl etc.

Men husk disse radioene er notoriske å motta støy og ofte vil du motta sendinger fra utlandet! I tillegg til at det er et helt åpent samband som alle kan sende på, så jeg vil karakterisere planen din som livsfarlig
Livsfarlig dersom man ikke bruker relèet som han har nevnt tidligere som en slags bryter som er koblet til en frekvensomformer av noe slag.
Se på disse her!

http://www.galaxis-showtechnik.de/pfx/en/produkte.htm

Utrolig flotte systemer må jeg si, men irriterer meg at det ikke står noe om prisen da..
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det er et supert system, ja.
Profiserien er rimeligst, der koster senderen 1165 eur, 3 kanals mottaker koster 950 eur, og 10 kanals mottakeren går for 1725 eur.
Dette er 2007 priser, så det er vel enda litt dyrere nå.

Advancedserien koster nesten det dobbelte.
min feil det er AM jeg blanda sammen.

skal egentelig gå ganske bra dette om jeg finner noe i den som klarer og få stålull til og gløde. jeg skal lage systemet mitt på en måte att jeg har en bryter på selve ledninga som fører inn i ladninga. på den måten kan jeg slå på radioen og finne en kanal uten forstyrrelser. etter det vipper jeg på bryteren og løper langt bort og snakker til den.

men problemet er om jeg steker kretsen med det systemet. regner med att sikringa som er i den er sterkere enn litt stålull.

edit: jeg begynte og bruke hodet (sjeldent) og tror jeg fant en måte og gjøre dette på. jeg kan jo bytte ut sikringa med to ledninger med stålull på og kortslutte kretsen.

og om jeg får hjelp av noen fjernet jeg alt unødvendig på den så jeg står igjen med bare det nødvendige så jeg ikke steker alt som er
Ville aldri i livet brukt en "walkie talkie" til ditt formål. Frekvensbåndet på radioen du tenker å bruke er også skummelt (jo lavere frekvens, jo større rekkevidde).
Det er mange radioamatører som bruker de frekvensene.

En kveld jeg lot min jaktradio (rundt 140mhz) stå på hørte jeg aktivitet på minst 4 kanaler,
alt ifra unger som lekte til sauegjetere og orienteringsløp.

Fra wikipedia:
Kortbølgen (ofte omtalt som HF av høye frekvenser) omfatter bølgelengder mellom 10 m og 100 m, radiofrekvensene mellom 3 MHz og 30 MHz.
Radiosignalene kan reflekteres av E-lagene og F-lagene i ionosfæren og derfor under gode forhold rekke over flere kontinenter.
Vis hele sitatet...
Dette har selvfølgelig med hvor god mottakerantenne du har også.

Hadde jeg måtte bruke en walkie talkie uten koding til detonasjon av sprengstoff ville jeg brukt en moderne radio med pilottone.

Jeg har forresten laget en 4watt fm sender på 87-108mhz båndet for overføring av data imellom microcontrollere som kan brukes for nettopp det formålet.
Rekker 10-20km og har 128-bit kryptering.
Skuddsikkert!

Det eneste problemet er at jeg ikke tørr å bruke den hjemme pga frekvenskontrollen, overdøver andre kanaler ganske langt unna om man stiller den inn på samme frekvensen.

Edit:
Det er ikke vanskligere enn dette å lage en AM sender:
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/...ansmitter.html
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av spudfarm Vis innlegg
hei, først vil jeg si att det er fritt fram for og flytte denne posten.

jeg har gått irundt og tenkt på trådløs tening til de største smellene i lang tid nå. det første som slår meg er en billig walkie talkie som åpner ett relè men jeg er usikker på hvor pålielig dette er.
det andre er en radiostyrt bil som åpner ett relè noe som funker men jeg tror ikke jeg får den fine 200m rekevidda jeg MÅ ha.

jeg sitter og browser easypyro sidene og de har ekstremt mye fint som jeg skal kjøpe om denne tråden ikke gir resultat.

[SIZE="4"]det egentlige spørsmålet er en billig løsning til og trådløst åpne ett relè på MINST 200M uansett terreng.
[/SIZE]
takker for alle behjelpelige svar som måtte dukke opp
Vis hele sitatet...





Hvis du har et krasjet RC fly, eller kjenner noen som vil gi deg et. gjør så dette...
opne delene og se etter en "krystall". det er 2stk. 1 på senderen og 1 på motakeren. bare bygg tenneren og fjern de to krystallene.
STIKK SÅ TIL EN RC BUTIKK (kyosho, nortrading,etc,etc) og kjøp 1PAKKE MED krystaller. DISSE BØR VÆRE nummer/krystall 555. DISSE KRYSTALLENE KAN KOSTE **** MYE. MEN GIR DEG CA 1KM SOM SIKKERHET.

(NB:kan være lurt å høre om det går så langt med din RC forhandler, men min gjør det... det kan variere mellom sommer og vinter, varmt og kaldt. dette er bare et tips, men det funker. jeg måtte ut med ca 643kr for dem)

lekende er ikke no specielt problem, hvis du har feks 200mhz. lekende går som regel aldrig mer enn 70-90mhz.
jeg bruker 555mhz. det har et areal på ca 1000m og på fjellet er det ingen som har lik. er du ved en RCbane kan det ofte bli forstyrreøser, men det er ofte ikke noe problem
Sist endret av atos90; 21. januar 2009 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
dette er noe man som regel absolutt ikke bør gjøre, hvis man i det hele tatt tenker på sin egen og andres sikkerhet!!!

areal på 1000m, det vil si en senderadius på ca 18 meter, noe som er drittdårlig rekkevidde. jeg håper du mener at den har rekkevidde på 1000 meter.

forresten, hvorfor skulle bytting av krystall gi økt rekkevidde?
jeg har laget ett system for lenge siden nå.
kjøpte ett RC fly av nitrofis og kobblet motoren til ett relè som dumper kondensatoren inn i coilen.

satte av 1.5kg med den (vell det var en flop) fra ca 100m og det sendte signalene helt fint. skal lage mer AP og teste på langre avstand snart. har akkurat kommet fra sykdom så det har vært stille en stund.

anbefaler virkelig dette. enkelt og relativt trygt om man har en hjerne større enn en drue.