Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3319
Hei, jeg har den siste tiden tittet litt på NA sine nettsider. Har skjønt det sånn at det er AA, men for rusavhengige. Vurderer å dra på et slikt møte med en nær bekjent i samme situasjon. Er det noen her på freak som har deltatt på et NA møte eller har noen tanker og erfaringer å dele rundt dette?
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja har gått der i to omganger. Hjalp veldig andre omgangen og hadde en fast mentor jeg kunne ringe når jeg trengte og gruppene er bra for å lære å gi slipp på skam og akseptere at man har et problem som må løses.
Det jeg gjorde feil første omgang var at jeg var ikke helt klar og begynte å henge med en annen i gruppa som heller ikke var helt klar, så da tok vi det ikke så seriøst og stakk å rusa oss etterpå.
Unngå alle som bruker russjargong for det er nye bekjentskaper som kan holde deg tilbake!
Setter pris på svar. Jeg kan forstå bekjentskaper kan holde meg tilbake om de ikke er helt klare til å forlate rusen. hvordan foregår disse møtene i praksis og er du fortsatt rusfri den dagen i dag?
Jeg opplevde at de fleste i NA ikke ville ha rusfri personer som gikk på LAR eller fikk lovlig adhd medisiner. Dette var to ulike grupper jeg var på. Følte meg ikke lenger velkommen, så jeg går heller til psykolog.

De pleier vel alltid å lese opp for eksempel hvem vi har såra, hvor mye vi har ødelagt for oss selv, at gruppa er sterk og vi holder sammen, så kan vi deretter snakke fritt om egentlig hva som helst. Utfordringer med russug i hverdagen, hva du skal spise til middag. Vi kunne få tlf nr til de andre å avtale å gå turer/ta en kaffe osv. De fleste var over 30 og 40 i gruppene.
Sist endret av yomomma; 21. september 2021 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Salvia10 Vis innlegg
Setter pris på svar. Jeg kan forstå bekjentskaper kan holde meg tilbake om de ikke er helt klare til å forlate rusen. hvordan foregår disse møtene i praksis og er du fortsatt rusfri den dagen i dag?
Vis hele sitatet...
Ja har vært rusfri 8 år nå og å slutte med rus er det beste jeg har gjort. Gruppemøtene er bevisstgjøring på hva rusmisbruk gjør med deg selv og de rundt deg som er glad i deg for det er ikke bare eget liv man ødelegger, mye utveksling av erfaringer for hvorfor man vil slutte, om triggere som gir lyst på rus og hvordan kjempe mot de triggerne. Mye oppbacking som hjelper mye og man blir motivert til å holde ut en uke til og en uke til og en uke til når man får ros for hver uke man har vært rusfri og hver historie man forteller hvor man klarte å stå i mot russuget. Lærer verktøy til å klare seg uten rus og blir lettere å åpne seg om hvorfor man ruser seg siden mange deler lik bakgrunn. Opplevde at alle var velkommen og det er alt fra 19-50 åringer der! Prøv det
Jeg var på ett møte like i forkant av pandemien. Det var en forholdsvis liten gruppe, hvor jeg var en av fem. Jeg var i slutten av 20-årene, de andre var 35-60. Det ble med det ene møtet, av flere grunner.

For det første var det veldig ukomfortabelt å dra dit og få masse ros og "hyll" av mennesker jeg aldri hadde møtt før fordi jeg var så flink og dra dit på eget initiativ. For det andre var det rart for meg at det skulle dysses ned hvilke konkrete rusproblemer hver enkelt (inkludert meg selv) hadde hatt. Jeg hadde behov for å vite at de jeg satt og skulle åpne meg til kunne relatere til hvordan det oppleves å være avhengig av amfetamin.

For det tredje er jeg svært langt fra troende, og opplevde at det lå en sånn semi-kristen undertone over det hele. Jeg burde vel ha visst hva jeg gikk til hele veien, da allerede forsiden av hjemmesiden deres bjudar på "Sinnsrobønnen". Denne kan du med fordel google, da det ihvertfall på det møtet jeg var på var en felles sesjon ved oppstart og avslutning av møtet hvor det skulle holdes hender og fremsies denne høyt.

Jeg er sikker på at NA gjør mye bra for mange, og er en uvurderlig støtte i hverdagen for folk som både finner seg i de rammene det foregår i, og som ikke minst behøver det. For meg var det egentlig bare en ting å gjøre, og det var å suck it up, prate med fastlegen, og akseptere noen måneder med rusprøver og uten førerkort. Allerede der ba jeg om en henvisning til ruspoliklinisk behandling, hvor jeg har hatt ukentlige samtaler i snart et år og vært rusfri like lenge. Jeg har kuttet kontakten med rusnettverk, og fikk et hjelpetilbud hvor jeg er eneste annen pasient jeg behøver å forholde meg til. Et viktig poeng her er kanskje at dersom man skal få noe ut av klinisk, poliklinisk eller "privat" (type NA) rusbehandling eller -mestring, må man være klar for det selv, som det nevnes over her.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan forkortelsen for Anonyme Narkomane er NA og ikke AN, er det noen her som kan legge ut i det vide og brede, gjerne latterliggjøre meg litt i samme sleng?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan forkortelsen for Anonyme Narkomane er NA og ikke AN, er det noen her som kan legge ut i det vide og brede, gjerne latterliggjøre meg litt i samme sleng?
Vis hele sitatet...
På engelsk kommer Anonyme tilslutt. Kanskje derfor, selv om det ser fjernt på norsk.
Alcoholics Anonymous
Narkomane Anonyme
Det værste med avrusing må jo være at man risikerer å ende opp som kristen.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Jeg har vært i 12-trinnsbehandling og går i NA. Vært rusfri i flere år nå takket være selvhjelpsgruppene NA og AA.
Jeg har mange erfaringer/tanker rundt det, men jeg vil anbefale deg/dere å sjekke det ut på egenhånd. Det passer ikke for alle, og det er helt greit.
For meg har det hvertfall vært en ganske enkel måte å få meg nytt rusfri nettverk, jobbe med meg selv på og hjelpe meg selv og andre på.

Er mange meninger/erfaringer om NA som jeg ikke kjenner meg igjen i.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke heng dere opp i kristengreiene. Man merker lite til det og trenger ikke ta det i mot på noen annen måte enn medmenneskelighet!
Man kan finne rød tråd mellom kristendom islam buddhisme ateistisk selvhjelp så det er bare å se det som positiv inspirasjon og ikke som noe med religion å gjøre
Disse "kristengreiene" kan nok være viktig for mange, du kan ikke bare avgjøre hva folk skal føle. Dette er ting man som regel IKKE kan velge. Spesielt ikke når et sentralt punkt i programmet er å hengi seg til en høyere makt.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
NA er ikke et religiøst eller kristent program som blir nevnt her. Det er et åndelig program hvor man ofte kaller denne «kraften større enn deg selv” for GUD eller høyere makt for enkelthetens skyld.
Dette blir også forklart på møtene eller av erfarne medlemmer, men ikke hvis man snur i døra.

Mange rusavhengige som har dødd av sykdommen fordi de ikke skal «være med i en religiøs sekt».
Det handler vel egentlig om noe annet, men det er vel lettere å skylde på det.. jeg har ikke noe problem med ordet GUD/høyere kraft. Men så anser jeg det som en liten terskel ifht det livet jeg har fått. God jobb, gode relasjoner og har det bra med meg selv.

Anbefaler igjen å undersøke selv og hør med de som har vært med en stund. De kan sikkert forklare dette bedre enn meg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takker for innspill, tanker og meninger rundt dette. Jeg og den som står meg nær valgte forje uke å dra på vårt første NA møte. Vi ble godt tatt i mot og plages ikke av hverken noe "sekt" eller kristent opplegg. Går nå 3 møter i uka og setter pris på opplegget NA har å tilby. Hyggelige folk der og blir tatt i mot med åpne armer. Kan anbefale alle som sitter med samme tanke jeg hadde for en uke siden og gi det et forsøk!
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan forkortelsen for Anonyme Narkomane er NA og ikke AN, er det noen her som kan legge ut i det vide og brede, gjerne latterliggjøre meg litt i samme sleng?
Vis hele sitatet...
Det er fordi vi bruker den engelske forkortelsen, "Narcotics Anonymous".
Bare det at de skal ha en egen organisasjon hvor man har Anonyme Alkoholikere på den ene siden og Anonyme Narkomane på den andre siden vitner om en type trangsynthet jeg ikke fordrar. Tror ikke det er mye hjelp å få fra en organisasjon som på en side maser om at man må erkjenne at man har et rusproblem, men som samtidig ikke vil erkjenne selv at alkohol og "narkotika" er nøyaktig det samme.

Når det begynnes å snakke om høyere makter så er det så opplagt som det kan bli at man snakker om noe religiøst, enten det er Gud eller en vampyr. Å si at denne høyere makten ikke må være Gud, det er noe man kun sier for å unngå kritikk og for å bli oppsøkt av et større "publikum" eller målgruppe. Akkurat som når kirken sier at de er opptatt av og alltid sørger for at en person ikke er psykisk syk før man kan gjennomføre en demonutdrivelse. Sannheten er at kirken gir blanke faen i om det er en psykisk lidelse, fysisk sykdom, rar stemme du har eller noe annet som er grunnen til at du er "besatt". Demonutdrivelse, eller eksorsisme, gir flere medlemmer i den norske kirke. Det er det eneste som betyr noe.

Vi snakker tross alt om personer som ser på sex og kvinner i korte skjørt som djevelen i forkledning. Men pedofili, å ha sex med (voldta) barn, det er helt greit. Så lenge du er prest.

Personlig så vil jeg aldri kunne få hjelp eller vil ønske å ha hjelp fra en gruppe mennesker som ser rusen som problemet og roten til alt det vonde i livet mitt. "Rusen" er ganske enkelt bare medikamenter jeg benytter for å kunne overleve og få noen dager her og der der jeg kan ha et noenlunde ok liv som gjør det mulig å holde ut. De samme menneskene som ønsker at jeg skal slutte med rus, som ønsker å hjelpe meg, det er de samme som forfølger meg på samme måte som homofile en gang for ikke så lenge siden ble forfulgt. De ønsker å gi meg bøter, putte meg i fengsel og når jeg faktisk forsøker å få hjelp med det som er det jeg bruker rus for å behandle, det er de ikke interessert i å være til noe hjelp med. Hvorfor? Fordi jeg er en slik pasient som det vil ta tid å behandle, fordi det ikke finnes noen quick fix løsning for meg. Det var faktisk veldig ordrett det de opplyste som begrunnelse for avslaget jeg fikk for 2-3 uker siden da jeg ønsket å bli innlagt. Får ikke engang en psykolog. Jeg ville fått mer hjelp om jeg gikk ut, drepte noen og så hadde meldt meg for politiet etterpå.

De er derimot veldig opptatt av at jeg må slutte med rus og/eller gå gjennom avrusning før jeg kan få noe tilbud. Det til tross for at jeg i løpet av en måned på 31 dager, så er det kanskje maks 7 av disse dagene der jeg er påvirket av noe. Ikke at jeg ville akseptert dette uansett, det er som å nekte å gi cellegift til en kreftpasient frem til h*n slutter å ta smertestillende.

Er virkelig alle nordmenn og alle organisasjonene i dette landet så trangsynt at visst noen ruser seg så er alle så trangsynte at de kun ser rusen og er overbevist om at alt blir bare bra bare de klarer å slutte med rus?

Jeg har aspergers syndrom pluss mange tilleggslidelser som følger med dette. Slik som økt følsomhet for smerte og ubehag. Bare dette fører til høy forbruk av smertestillende. Men slutter jeg idag med alt av A- og B-preparater så er det ikke slik at det norske helsevesenet eller verdens helsevesener for den sakens skyld har noe å tilby. Og det er faktisk ikke slik i denne veldig svarte og grå verden at har du møtt 1 narkoman så har du møtt de alle. Har du møtt en rusavhengig så har du møtt ÈN rusavhengig.

Dessverre, de som får best og mest hjelp er de som har en type problemer sammen med rusproblemene som også går negativt utover resten av samfunnet istedenfor bare de selv. Så en person som har en murder lust, men som de har kontroll over, vil få langt mer hjelp enn en veldig deprimert sjel som i tillegg har så mye angst at h*n nesten ikke klarer å spise engang. I frykt for å sette fast i halsen.

Men det kunne selvfølgelig vært verre. Bedre å ikke få hjelp i det hele tatt enn å få hjelp av en psykiatri som på mange områder minner mer om en skrekkfilm basert på psykiatrien som eksisterte for ca. 100 år siden og frem til rundt på 60 tallet. Svært mye av dette eksisterer fortsatt, så mye at Norge flere ganger er blitt anklaget for brudd på Menneskerettighetene når det kommer til det man med vilje utsetter andre mennesker for når man f.eks. Tvangsinnlegger og tvangsmedisinerer noen som første umiddelbare reaksjon dersom noen begynner å høre stemmer eller å se ting. Ikke vær for ærlig når det kommer til ting innenfor psykiatrien. Er en grunn til at folk heller vil i fengsel enn å bli tvangsbehandlet i psykiatrien. Jeg trodde for ikke så lenge siden at jeg aldri kunne finne på å si dette og samtidig mene det; Men noen ganger kan muligheten til å begå selvmord være ditt beste, om ikke eneste, forsvar.

Av egen erfaring kan jeg garantere at mange vil angre så dypt på at de åpnet kjeften sin eller ikke tok selvmord dersom de skulle bli tvangsmedisinert med Antipsykotika og få mildt sagt grusomme bivirkninger, slik som Akutt Dystoni og Dyskinesier. Ikke forvent eller vær naiv nok til å tro at legen vil stanse tvangsmedisineringen dersom du skulle få slike bivirkninger, uansett hvor grusomme, selv om reglene sier at man ved utvikling av i alle fall akutt dystoni skal stanse behandlingen umiddelbart. Evt. Redusere dosen dersom seponering av en eller annen latskap-grunn ikke er aktuelt.

Heller ikke vær så naiv å tro at du må være en fare for deg selv eller andre for å bli tvangsinnlagt i dette landet. Det er nok du bare sier noe dumt. Eller at legen av en eller annen grunn ikke liker deg eller ønsker å straffe deg for noe.
Og selvfølgelig aldri si at du ikke trenger hjelp, fordi vi vet jo at alle som virkelig trenger hjelp alltid sier at de ikke vil eller trenger hjelp. Og alle som ikke trenger hjelp selvfølgeligalltid ber om/sier de trenger hjelp.
Sist endret av reflecteddark; 9. oktober 2021 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reflecteddark Vis innlegg
Bare det at de skal ha en egen organisasjon hvor man har Anonyme Alkoholikere på den ene siden og Anonyme Narkomane på den andre siden vitner om en type trangsynthet jeg ikke fordrar. Tror ikke det er mye hjelp å få fra en organisasjon som på en side maser om at man må erkjenne at man har et rusproblem, men som samtidig ikke vil erkjenne selv at alkohol og "narkotika" er nøyaktig det samme.

Når det begynnes å snakke om høyere makter så er det så opplagt som det kan bli at man snakker om noe religiøst, enten det er Gud eller en vampyr. Å si at denne høyere makten ikke må være Gud, det er noe man kun sier for å unngå kritikk og for å bli oppsøkt av et større "publikum" eller målgruppe. Akkurat som når kirken sier at de er opptatt av og alltid sørger for at en person ikke er psykisk syk før man kan gjennomføre en demonutdrivelse. Sannheten er at kirken gir blanke faen i om det er en psykisk lidelse, fysisk sykdom, rar stemme du har eller noe annet som er grunnen til at du er "besatt". Demonutdrivelse, eller eksorsisme, gir flere medlemmer i den norske kirke. Det er det eneste som betyr noe.

Vi snakker tross alt om personer som ser på sex og kvinner i korte skjørt som djevelen i forkledning. Men pedofili, å ha sex med (voldta) barn, det er helt greit. Så lenge du er prest.

Personlig så vil jeg aldri kunne få hjelp eller vil ønske å ha hjelp fra en gruppe mennesker som ser rusen som problemet og roten til alt det vonde i livet mitt. "Rusen" er ganske enkelt bare medikamenter jeg benytter for å kunne overleve og få noen dager her og der der jeg kan ha et noenlunde ok liv som gjør det mulig å holde ut. De samme menneskene som ønsker at jeg skal slutte med rus, som ønsker å hjelpe meg, det er de samme som forfølger meg på samme måte som homofile en gang for ikke så lenge siden ble forfulgt. De ønsker å gi meg bøter, putte meg i fengsel og når jeg faktisk forsøker å få hjelp med det som er det jeg bruker rus for å behandle, det er de ikke interessert i å være til noe hjelp med. Hvorfor? Fordi jeg er en slik pasient som det vil ta tid å behandle, fordi det ikke finnes noen quick fix løsning for meg. Det var faktisk veldig ordrett det de opplyste som begrunnelse for avslaget jeg fikk for 2-3 uker siden da jeg ønsket å bli innlagt. Får ikke engang en psykolog. Jeg ville fått mer hjelp om jeg gikk ut, drepte noen og så hadde meldt meg for politiet etterpå.

De er derimot veldig opptatt av at jeg må slutte med rus og/eller gå gjennom avrusning før jeg kan få noe tilbud. Det til tross for at jeg i løpet av en måned på 31 dager, så er det kanskje maks 7 av disse dagene der jeg er påvirket av noe. Ikke at jeg ville akseptert dette uansett, det er som å nekte å gi cellegift til en kreftpasient frem til h*n slutter å ta smertestillende.

Er virkelig alle nordmenn og alle organisasjonene i dette landet så trangsynt at visst noen ruser seg så er alle så trangsynte at de kun ser rusen og er overbevist om at alt blir bare bra bare de klarer å slutte med rus?

Jeg har aspergers syndrom pluss mange tilleggslidelser som følger med dette. Slik som økt følsomhet for smerte og ubehag. Bare dette fører til høy forbruk av smertestillende. Men slutter jeg idag med alt av A- og B-preparater så er det ikke slik at det norske helsevesenet eller verdens helsevesener for den sakens skyld har noe å tilby. Og det er faktisk ikke slik i denne veldig svarte og grå verden at har du møtt 1 narkoman så har du møtt de alle. Har du møtt en rusavhengig så har du møtt ÈN rusavhengig.

Dessverre, de som får best og mest hjelp er de som har en type problemer sammen med rusproblemene som også går negativt utover resten av samfunnet istedenfor bare de selv. Så en person som har en murder lust, men som de har kontroll over, vil få langt mer hjelp enn en veldig deprimert sjel som i tillegg har så mye angst at h*n nesten ikke klarer å spise engang. I frykt for å sette fast i halsen.

Men det kunne selvfølgelig vært verre. Bedre å ikke få hjelp i det hele tatt enn å få hjelp av en psykiatri som på mange områder minner mer om en skrekkfilm basert på psykiatrien som eksisterte for ca. 100 år siden og frem til rundt på 60 tallet. Svært mye av dette eksisterer fortsatt, så mye at Norge flere ganger er blitt anklaget for brudd på Menneskerettighetene når det kommer til det man med vilje utsetter andre mennesker for når man f.eks. Tvangsinnlegger og tvangsmedisinerer noen som første umiddelbare reaksjon dersom noen begynner å høre stemmer eller å se ting. Ikke vær for ærlig når det kommer til ting innenfor psykiatrien. Er en grunn til at folk heller vil i fengsel enn å bli tvangsbehandlet i psykiatrien. Jeg trodde for ikke så lenge siden at jeg aldri kunne finne på å si dette og samtidig mene det; Men noen ganger kan muligheten til å begå selvmord være ditt beste, om ikke eneste, forsvar.

Av egen erfaring kan jeg garantere at mange vil angre så dypt på at de åpnet kjeften sin eller ikke tok selvmord dersom de skulle bli tvangsmedisinert med Antipsykotika og få mildt sagt grusomme bivirkninger, slik som Akutt Dystoni og Dyskinesier. Ikke forvent eller vær naiv nok til å tro at legen vil stanse tvangsmedisineringen dersom du skulle få slike bivirkninger, uansett hvor grusomme, selv om reglene sier at man ved utvikling av i alle fall akutt dystoni skal stanse behandlingen umiddelbart. Evt. Redusere dosen dersom seponering av en eller annen latskap-grunn ikke er aktuelt.

Heller ikke vær så naiv å tro at du må være en fare for deg selv eller andre for å bli tvangsinnlagt i dette landet. Det er nok du bare sier noe dumt. Eller at legen av en eller annen grunn ikke liker deg eller ønsker å straffe deg for noe.
Og selvfølgelig aldri si at du ikke trenger hjelp, fordi vi vet jo at alle som virkelig trenger hjelp alltid sier at de ikke vil eller trenger hjelp. Og alle som ikke trenger hjelp selvfølgeligalltid ber om/sier de trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
De startet ett eget felleskap på grunn av problemene i USA på den tiden, AA hadde nokk problemer som det var om ikke de skulle begynne å dra inn en type mennesker som på den tiden var forbudt v/ lov og stoppe opp og snakke sammen på gata. Jimmy K started da NA.

Om du hadde vært på et møte hadde du vist at na ikke skiller på rusmiddler, da de sier og til og med korer på det i innledningen. Alkohol er ett rusmidel kor: PUNGTUM.

Uansett , lite av det du sier stemmer Spessiellt godt.