Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3179
Skal leie en leilighet fra 1. Oktober. Og i den digitale husleiekontrakten jeg har fått tilsendt på epost fra utleier, har han oppført at husleie skal betales "Forskuddsvis den 20. hver måned".

Vil dette si at jeg må betale første leie den 20. September eller 20. Oktober? Ble litt forvirret nå..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skal betale på forskot, dvs. at du må ha betalt leiga for oktober før du flyttar inn. Snakk med utleigar for detaljer.
Er det vanlig å betale 10 dager forskudd hver måned? Synes det hadde vært mye lettere å bare hatt forfall den 1. hver måned siden man startet leieperioden på den 1. i måneden..
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Er det vanlig å betale 10 dager forskudd hver måned? Synes det hadde vært mye lettere å bare hatt forfall den 1. hver måned siden man startet leieperioden på den 1. i måneden..
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt vanlig. Dette er jo forsåvidt noe huseier og du blir enige om da det ikke er noen fasit. Ønsker hen at du skal betale den 20. så tror jeg man må bøye seg i støvet for det.
Det er jo bare å høre med huseier hvordan det har seg. Mange har lønningsdag den 20de så denne datoen kan like gjerne være copy/paste fra forrige leietager.
Jeg leier ut, og har justert den datoen etter når leietaker får lønn. Jeg foretrekker at det betales på autotrekk på en fast dag, det gjør det enklere å holde styr på om det er betalt hver måned, og jeg slipper å lure på om en betaling den 29. eller 3. gjelder måneden før eller etterpå. Akkurat hvilken dato er ikke så nøye, men gjerne lønningsdagen så man vet at det er dekning.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Er det vanlig å betale 10 dager forskudd hver måned? Synes det hadde vært mye lettere å bare hatt forfall den 1. hver måned siden man startet leieperioden på den 1. i måneden..
Vis hele sitatet...
Tror det ofte bare er praktiske hensyn inne i bildet. Mange som leier ut til studenter bruker gjerne den 15. som utgangspunkt, da det er datoen man får utbetaling fra Lånekassen. I praksis kan man jo si at man betaler for leie fra 1. til 1., men at man betaler for tiden på en satt dato. Du kan sikkert spørre utleieren om en annen dato, men i praksis har det ikke noe å si. Du betaler uansett bare for tiden du bor der.
Jeg gjorde følgende nå sist da husleie skal betales hver 25. og vi flytta inn den 1.

Delte husleia på 31(det er 31 dager i denne mnd) så ganga jeg det jeg fikk med 25, altså døgnsats ganger 25.

Den 25. da di skal ha neste leie betaler jeg for en full måned, dette er både veldig enkelt og helt riktig.

Å betale 13500,- for 25 dager er helt uaktuelt når det er såpass dyrt å leie. Så fra den 25august til 25september betaler jeg full leie på 13500,-

Regna det ut slik:
13500/25=398
398x25=9950

Jeg sa selvfølgelig ifra til utleier at jeg gjorde det slik, og sa at jeg hadde di resterende 3550 kronene om di ville gjøre det på en annen måte. Men vi fant fort ut at det ble både enklest og riktig.

Ikke betal for mere enn du får!
Sist endret av FuNcEd; 9. august 2021 kl. 17:27.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Jeg gjorde følgende nå sist da husleie skal betales hver 25. og vi flytta inn den 1.

Delte husleia på 31(det er 31 dager i denne mnd) så ganga jeg det jeg fikk med 25, altså døgnsats ganger 25.

Den 25. da di skal ha neste leie betaler jeg for en full måned, dette er både veldig enkelt og helt riktig.

Å betale 13500,- for 25 dager er helt uaktuelt når det er såpass dyrt å leie. Så fra den 25august til 25september betaler jeg full leie på 13500,-

Regna det ut slik:
13500/25=398
398x25=9950

Jeg sa selvfølgelig ifra til utleier at jeg gjorde det slik, og sa at jeg hadde di resterende 3550 kronene om di ville gjøre det på en annen måte. Men vi fant fort ut at det ble både enklest og riktig.

Ikke betal for mere enn du får!
Vis hele sitatet...
Man betaler vel egentlig ikke for mer enn man får? Første innbetaling blir tidligere, men det blir også den siste. Du betaler for alle månedene du bor der, det bare skjer noen dager før du flytter inn og ut. Det er kanskje upraktisk i flere tilfeller, men feil blir det vel ikke?
Sitat av robhol Vis innlegg
Man betaler vel egentlig ikke for mer enn man får? Første innbetaling blir tidligere, men det blir også den siste. Du betaler for alle månedene du bor der, det bare skjer noen dager før du flytter inn og ut. Det er kanskje upraktisk i flere tilfeller, men feil blir det vel ikke?
Vis hele sitatet...
Betaler man full husleie for 20 dager betaler man for mere enn man får. Hvis man betaler for 20 dager først, så betaler pr måned den 20. betaler man ikke for mye.

Hadde jeg betalt 13500,- for 25 dager hadde jeg betalt 3550,- for mye på første avdrag.

Hvis kontrakten starter den 1. og man betaler inn husleie den 1. slipper man å tenkte på det. Selv om man betaler mnd for mnd, blir det litt annerledes hvis husleia skal betales feks den 15. såfremt man ikke flytter inn den 15. og ut den 15.

Hvis jeg feks skal leie en bil i en måned, fra 15. august til 15. september. Og betaler 1. august får jeg ikke bilen den 1. jeg må vente til den 15. Skal jeg leie bilen fra 1. må jeg betale for 15dager ekstra. Så en mnd + 15dager.

Hvis utleier krever å få forskuddsbetaling fra man flytter inn den 1. Må man betale 1 mnd og 15dager på forskudd, noe jeg personlig synes blir feil da man egentlig skal betale måned for måned, noe som også står spesifisert i leiekontrakten.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Betaler man full husleie for 20 dager betaler man for mere enn man får. Hvis man betaler for 20 dager først, så betaler pr måned den 20. betaler man ikke for mye.

Hadde jeg betalt 13500,- for 25 dager hadde jeg betalt 3550,- for mye på første avdrag.

Hvis kontrakten starter den 1. og man betaler inn husleie den 1. slipper man å tenkte på det. Selv om man betaler mnd for mnd, blir det litt annerledes hvis husleia skal betales feks den 15. såfremt man ikke flytter inn den 15. og ut den 15.

Hvis jeg feks skal leie en bil i en måned, fra 15. august til 15. september. Og betaler 1. august får jeg ikke bilen den 1. jeg må vente til den 15. Skal jeg leie bilen fra 1. må jeg betale for 15dager ekstra. Så en mnd + 15dager.

Hvis utleier krever å få forskuddsbetaling fra man flytter inn den 1. Må man betale 1 mnd og 15dager på forskudd, noe jeg personlig synes blir feil da man egentlig skal betale måned for måned, noe som også står spesifisert i leiekontrakten.
Vis hele sitatet...
Hva er det du babler om, ingen her som skal betale full husleie for 20 dager. Man betaler en månedsleie, når den blir betalt forandrer ikke på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Hvis kontrakten starter den 1. og man betaler inn husleie den 1. slipper man å tenkte på det. Selv om man betaler mnd for mnd, blir det litt annerledes hvis husleia skal betales feks den 15. såfremt man ikke flytter inn den 15. og ut den 15.
Vis hele sitatet...
Nei.

La oss tenke oss eit tre månader langt leigeforhold med betaling på forskot, frå 1. august til 31. oktober.
  1. Husleiga for august betaler du på forskot 20. juli
  2. Husleiga for september betaler du på forskot 20. august
  3. Husleiga for oktober betaler du på forskot 20. september

Du har leigd det i tre månader, og du har betalt tre husleiger. Datoen er ei raud sild, og totalt uviktig. Det er datoen for innflytting og utflytting som er det viktige, og normalen for utflytting er at oppseiinga gjeld i heile månader.

Når du skal betale på forskot er altså premisset at du skal betale neste månads leige. Med opplegget du skildra greide du å svindle utleigar for 6 dagars leige slik du legg det fram.
Sist endret av vidarlo; 9. august 2021 kl. 19:01.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Når du skal betale på forskot er altså premisset at du skal betale neste månads leige. Med opplegget du skildra greide du å svindle utleigar for 6 dagars leige slik du legg det fram.
Vis hele sitatet...
Eller surre med 6 dager ved slutten av leieforholdet.
Ikke rart det blir tvister i leieforhold.
Blir jo utrolig tungvindt om man skal bruke betalingsdatoen som utgangspunkt for leietiden. Det eneste scenarioet der man faktisk skal betale "mindre" (men fortsatt samme pris per dag man leier) er om man for eksempel flytter inn midt inni en måned. Da gir det mening å kun betale for de dagene av denne måneden der man faktisk leier leiligheten, og så teller man fulle måneder videre.
Betalingsdato er ofte ens med fra leiedato.
0m ikke det er tilfellet kan 15. være en leider ..

og fleksibilitet i leiesystemet
Sist endret av radion; 9. august 2021 kl. 20:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Er det vanlig å betale 10 dager forskudd hver måned? Synes det hadde vært mye lettere å bare hatt forfall den 1. hver måned siden man startet leieperioden på den 1. i måneden..
Vis hele sitatet...
Ja jeg betaler også den 20. Når du flytter inn skal første husleia uansett være betalt og kommet på utleiers konto så da hjelper det ikke å overføre første leia samme dag du flytter inn. Hvis datoen er vanskelig for deg kan du spørre utleier om dere kan endre forfallsdato på de neste fakturaene etter den første betalingen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei.

La oss tenke oss eit tre månader langt leigeforhold med betaling på forskot, frå 1. august til 31. oktober.
  1. Husleiga for august betaler du på forskot 20. juli
  2. Husleiga for september betaler du på forskot 20. august
  3. Husleiga for oktober betaler du på forskot 20. september

Du har leigd det i tre månader, og du har betalt tre husleiger. Datoen er ei raud sild, og totalt uviktig. Det er datoen for innflytting og utflytting som er det viktige, og normalen for utflytting er at oppseiinga gjeld i heile månader.

Når du skal betale på forskot er altså premisset at du skal betale neste månads leige. Med opplegget du skildra greide du å svindle utleigar for 6 dagars leige slik du legg det fram.
Vis hele sitatet...
Fikk ikke redigert teksten av en eller annen grunn.

20. Juli var jeg verken innflytta eller hadde signert kontrakt. Så hvordan skal jeg da 20. Juli kunne betale på forskudd for August?

Når jeg flytter inn 1. August og leia går fra 25. til 25. så betaler jeg først for 25 dager, så betaler jeg fulle måneder etter dette. Hva er feil med det?

Greit nok det kanskje ble tungvidt, men vi overtok leiligheta 2. August faktisk, og jeg betalte for 24 dager når jeg ser etter så jeg huska litt feil, uansett så ble det avtalt med utleier og vi ble enig om at det var den beste løsningen siden vi verken flytta inn den 1 eller den 25

Anyways å betale 13500,- ved innflytting for så å betale 13500,- til 24 dager senere blir i mitt hode feil, om du kan forklare hvorfor det blir rett så gjerne utdyp, er ikke så påståelig at jeg fortsatt står på mitt om noen viser noe annet
Sist endret av FuNcEd; 10. august 2021 kl. 00:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Fikk ikke redigert teksten av en eller annen grunn.

20. Juli var jeg verken innflytta eller hadde signert kontrakt. Så hvordan skal jeg da 20. Juli kunne betale på forskudd for August?

Når jeg flytter inn 1. August og leia går fra 25. til 25. så betaler jeg først for 25 dager, så betaler jeg fulle måneder etter dette. Hva er feil med det?

Greit nok det kanskje ble tungvidt, men vi overtok leiligheta 2. August faktisk, og jeg betalte for 24 dager når jeg ser etter så jeg huska litt feil, uansett så ble det avtalt med utleier og vi ble enig om at det var den beste løsningen siden vi verken flytta inn den 1 eller den 25

Anyways å betale 13500,- ved innflytting for så å betale 13500,- til 24 dager senere blir i mitt hode feil, om du kan forklare hvorfor det blir rett så gjerne utdyp, er ikke så påståelig at jeg fortsatt står på mitt om noen viser noe annet
Vis hele sitatet...
Det er helt greit at du betaler pr dag den første måneden du bor der, hvis du ikke bor der hele den måneden. Det har ikke noenverdensting å gjøre med betalingsdatoen.

TS leier fra første oktober, og skal betale for hele oktober. Det skal han gjøre den 20. september. Hvis han flytter ut 31. mai, betaler han sin siste månedsleie den 20.april.
Sist endret av *pi; 10. august 2021 kl. 00:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Fikk ikke redigert teksten av en eller annen grunn.

20. Juli var jeg verken innflytta eller hadde signert kontrakt. Så hvordan skal jeg da 20. Juli kunne betale på forskudd for August?
Vis hele sitatet...
Fordi forskotsbetaling vil sei nettopp det: du betaler for neste månad. I praksis er standarden at du må ha betalt før du flytter inn.

Det er enkelt og greit avtalevilkåret - du skal ha betalt august før august starter.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Når jeg flytter inn 1. August og leia går fra 25. til 25. så betaler jeg først for 25 dager, så betaler jeg fulle måneder etter dette. Hva er feil med det?
Vis hele sitatet...
Nei, leiga går fra 1. til 1. i neste månad. At du betaler den på ein annan dag er irrelevant. Sjå mi oppstilling i forrige innlegg.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Greit nok det kanskje ble tungvidt, men vi overtok leiligheta 2. August faktisk, og jeg betalte for 24 dager når jeg ser etter så jeg huska litt feil, uansett så ble det avtalt med utleier og vi ble enig om at det var den beste løsningen siden vi verken flytta inn den 1 eller den 25
Vis hele sitatet...
Korleis har du tenkt å gjere det når du flyttar ut då? Betale for dei seks ekstra dagane?

Forøvrig greier eg ikkje å forstå kvifor du heng deg opp i datoen 25. som er betalingsdato. Den er irrelevant.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Anyways å betale 13500,- ved innflytting for så å betale 13500,- til 24 dager senere blir i mitt hode feil, om du kan forklare hvorfor det blir rett så gjerne utdyp, er ikke så påståelig at jeg fortsatt står på mitt om noen viser noe annet
Vis hele sitatet...
Eg forklarte det i detalj i forrige innlegg, med eit døme på ei leige over tre månader. Eg har ikkje mindre spatel enn det, så om du ikkje forsto dømet må eg bare beklage, og konstantere at eg ikkje er ein stor pedagog.