Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5666
Jeg har nylig oppdaget et meget ferskt firma som jeg tror har virkelig stort potensiale. Ut i fra min inspeksjon så ser det ut som en studentgruppe fra et universitet. Per i dag har jeg et par titalls tusen i fond, og har satt av litt penger til den dag jeg skulle ha interesse for et firma å investere og følge med på. Problemet er at firmaet jeg har oppdaget er veldig nytt, så jeg kan ikke drive å kjøpe/selge på børs.
  • Hvordan går jeg fram med å investere i dette firmaet?
  • Hvordan kan jeg forsikre at papirene jeg mottar faktisk tilsier at jeg er deleier, altså, eier de aksjene jeg har kjøpt?
  • Hvilke spørsmål burde jeg stille ved eventuell kontakt? Typ mål, framtid, osv.?
    Anta at jeg går inn med 4 lapper:
  • Vil de gi avslag siden de kanskje er ute etter større investorer, eller vil de ta det de kan få?
  • Hva kan jeg forvente i andel av aksjer i firmaet? Er det en forhandling siden de ikke har en pris slik som på børs?
Ja de avslår nok å snakke med deg, og det er helt forståelig. Du ser for deg å investere 4000 kr. Det er ikke verdt tiden på en telefonsamtale om en ser litt stort på det. Og nei, med 4000 kr har du ingen forhandlingsmakt. Selv om et foretak er registrert så er det ikke fritt frem å kjøpe andeler i selskaper. Andeler i selskaper som er notert på børs kan du kjøpe, andeler av foretak som selges i gråmarkedet kan du kjøpe andeler i. Stort sett alle andre selskaper er umulig for deg å investere i, fordi du har ingenting de behøver. Og det vil bare skape bryderi.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette har jeg gjort noen ganger, samtidig som jeg også har vært på andre siden av bordet via et selskap jeg har vært med å startet. Så kan gi mitt perspektiv, uten at det er utfyllende. Det beste verktøyet ditt in the end er uansett å ha en god dialog med de.

Sitat av dozzz Vis innlegg
  • Hvordan går jeg fram med å investere i dette firmaet?
Vis hele sitatet...
Du oppretter kontakt, og gir inntrykk av at du ønsker å investere. Hør med de om det er planlagt en kapitalutvidelse med flere investorer i fremtiden som du kan bli med på. Siden du er en small player er det som nevnt tidligere sannsynligvis ikke gitt at du får bli med på noe, men om det er flere/mange investerer som investerer i samme emisjon er det typisk ikke mer arbeid for de ettersom research og bakgrunnssjekk kan bli gjort investorene imellom.

En forenklet metode for å hente penger raskt er et såkalt konvertibelt lån, dette er veldig vanlig i tidligfase. Dette betyr at du gir et lån til selskapet, men det er bygd slik at det utestående lånet blir konvertert til aksjer på et senere tidspunkt - gjerne til en rabatt på verdien på tidspunktet det skjer. Dette kan gjøres for å hente penger fortløpende uten at man samler alt inn i èn emisjon. Går ikke videre inn på det, men nevner det så du er forberedt at det er en mulig ting som blir foreslått av selskapet.

Sitat av dozzz Vis innlegg
  • Hvordan kan jeg forsikre at papirene jeg mottar faktisk tilsier at jeg er deleier, altså, eier de aksjene jeg har kjøpt?
Vis hele sitatet...
Jeg antar dette er et aksjeselskap (AS). Prosessen for kapitalutvidelse/emisjoner er veldig forenklet at papirene blir sendt inn i Brønnøysund når emisjonen er avsluttet, så blir den registrert. Men dette er gjort ETTER at pengene er betalt inn.

Det hender også at ting blir gjort via escrow, men i min erfaring er det ikke alltid det skjer ettersom alle parter har nok trust i hverandre. Dette vil gi en ekstrakostnad, som gjerne blir tatt ut av investeringspengene. Med denne mekanismen (som en bank kan levere) får ikke selskapet tilgang til pengene før etter at emisjonen er registrert i Brønnøysundregistrene.

Uansett bør det være en investeringsavtale i bildet, og ikke minst aksjonæravtale. Det er ikke dumt å involvere en advokat inn i bildet for å se over avtaler og forsikre at interessene er ivaretatt, men her er det gjerne kostnader på fort 10-15k for å se over. Vanligvis har jeg spredd dette på tvers av mange investerer, om jeg har gjort det. Selv involverer jeg bare advokat dersom det er noe som er uklart; over tid, etter å ha sett sikkert hundre slike avtaler begynner man å forstå hva ting betyr og hva som må med, og hva som ikke må med.

Sitat av dozzz Vis innlegg
  • Hvilke spørsmål burde jeg stille ved eventuell kontakt? Typ mål, framtid, osv.?
Vis hele sitatet...
Dersom det er så tidligfase at det ikke finnes revenue og at de menneskene som jobber der er de samme som har startet det, så ville jeg fokusert på selve menneskene. Er dette folk du ville ha jobbet med? (no assholes) Er dette A-players som du ville ansatt i din egen butikk? Er folka av et kaliber hvor andre får lyst til å jobbe med de? (aka klarer de tiltrekke seg flere A-players på teamet sitt over tid)

Og for all del, superviktig; gjør solide referansesjekker. Ikke bare på referanser de gir fra seg, men søk opp tidligere kollegaer på nett og annet og hør med de direkte.

Ettersom dette allerede er noe du har lyst til å investere i antar jeg du har koll på markedet og industrien de er inne i. Men vanligvis har jeg brukt en del tid på å forstå mekanismene her, og ikke minst konkurransebildet, med mulige oppfølgingsspørsmål til selskapet.

Dersom det er revenue i bildet er ting noe mer komplekst, du bør ta en solid runde på tallene. Dette går jeg ikke inn på nå, men se etter røde flagg som f.eks. kunder som handler èn gang og ikke kommer tilbake. Hvorfor kommer de ikke tilbake? Har selskapet en god plan for å begrense dette? Uansett - viktigste mener jeg enda er menneskene.

Verdt å høre om en cap table (liste over aksjonærer og hvor mye de eier) også. Dette kan avsløre røde flagg om gründerne eller ledende personer eier for lite. Jeg pleier løpe RASKT i motsatt retning dersom jeg ser captables hvor operative har minoritetsandel. Altfor mange finanshaier som tar majoritet av selskaper for peanuts, og ikke jobber aktivt i selskapet. Dette er ofte en faktor som på sikt kan demotivere ansatte samtidig som at de som jobber i selskapet har lav til ingen makt på de store spørsmålene som rett og slett kan ødelegge alt for alle. Ikke en uvanlig greie.

Ettersom du er en relativt "small player" vil jeg anbefale å ikke ta for mye tid av selskapet på denne delen. Spør om litt informasjon, og gjør mye eget arbeid for å finne ut av ting selv. Du vil ikke være en byrde for de slik at de ikke vil ha deg med på laget.

Sitat av dozzz Vis innlegg
  • Anta at jeg går inn med 4 lapper:
  • Vil de gi avslag siden de kanskje er ute etter større investorer, eller vil de ta det de kan få?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke forvente at du kommer noen vei med 4000 kroner. La være å nevne noe tall til du vet mer om de har andre investorer på trappene, om det er flere som skal investere samtidig og slikt. Uansett lurt å la være å nevne noe tall helt i starten, dette er tiden å bli venner på.

Av erfaring tror jeg ikke du kan forvente å komme noen vei uten å investere absolutt minimum 15-25k. Og selv da vil du sannsynligvis ikke få innpass uten at dette skjer i en emisjon hvor flere investorer er med. Og hente 300-500k på denne måten fra 10-15 stk friends, family & fools er ikke uhørt.

Samtidig, om du skal få lov til å komme inn på dette nivået ønsker du å vise at du kan gi de merverdi på en eller annen måte (dette gjelder forsåvidt investorer på alle nivå mot tidligfaseselskaper). Vær en likbar person som skaper positivitet. Tidligfaseinvesteringer som dette er utelukkende en people business, du må selge inn deg selv og være likbar. Det er ikke bare de som må selge inn seg selv og være likbar. This goes both ways.

Sitat av dozzz Vis innlegg
  • Hva kan jeg forvente i andel av aksjer i firmaet? Er det en forhandling siden de ikke har en pris slik som på børs?
Vis hele sitatet...
Dette er en forhandlingsting. Du har ingen makt til å forhandle noe særlig med en så liten sum, men om dere er mange investorer har dere mer makt. Jeg vet ikke fasen dette selskapet er i, men det er et par ting å være klar på her;

* Gründerne er nødt til å være motivert long term, dette betyr at de må eie MYE slik at de er beskyttet mot for ekstrem utvanning over tid.
* Ikke vær grådig, du skal ikke ha 10% av selskapet for 4k eller 25k.
* Dersom de akkurat er startet og er pre revenue, må du antageligvis tygge på en kamel for å gi en verdivurdering som bidrar til pkt 1 - innenfor rimelighetens grenser.

Litt vage svar på slutten her, men det er mest fordi det ikke finnes en fasit. Det er så mye som kan påvirke en verdi. Men det er gjerne en miks av blant annet; 1) folka og deres erfaring - har de trackrecord fra å starte suksessfulle ventures tidligere? 2) revenue og kunder, høy vekst men lav revenue og høy retention på kunder kan i enkelte tilfeller være bedre enn høy revenue og lav retention på kunder 3) gode KPIs som ikke nødvendigvis svarer til revenue, men kan gi en pekepinn på et godt likt produkt og høy revenue i fremtiden.

Håper dette gav en pekepinn.
Sist endret av luttn; 28. april 2021 kl. 01:27.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
32 6
Tusen takk! Så denne litt etter du la ut, men glemte helt å svare. Det var veldig nyttig svar, med mye god informasjo. Satt veldig pris på det når jeg leste det, og følte meg litt dritt nå som ikke svarte da.
@luttn det vanlige er vel enten escrow eller at pengene holdes av advokat på klientkonto til de formelle er på plass. Jerntillit er bare tull, det fører raskt til at folk blir lurt. Tillit bygges over tid, og et selskap som er spill nytt får dermed lite tillit. Det er helt normalt og slik det bør være. Om en ikke har personlig kjennskap til de involverte gründerne da kan man kanskje lettere slenge penga på bordet. Selv ville jeg nok aldri overført penger på et "æresord jeg lover".