Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1065
Det rare er at noen sikkert vil mene at denne kategorien ikke vil gå inn under rusmidler siden de som de aller fleste nordmenn/kvinner selv inntar drikken daglig.

Men siden jeg selv nå har sluttet med snus i snart 3 år, prøver å trene, gjør meditasjon å lever generelt sunt vurderer jeg å slutte med kaffe.

Jeg har hørt om masse fordeler som at f.eks huden skal bli bedre, søvnen vil påvirkes positivt og noe snakk om at dopaminreseptorene vil stabilisere seg. Det jeg undres er om flere her inne noen gang har sluttet med kaffe? Jeg synest det er ekstremt vanskelig etter noen dager. Hvor lang tid tok det eventuelt før konsentrasjonen normaliserte seg å man følte seg normal. Var det andre fordeler?
For min del varer "abstinensene", dvs hodeverken, bare noen dager, men jeg har vel aldri sluttet lenge nok til å vite om det psykisk vil sitte i. Det er poitive helseeffekter også med moderate mengder kaffe, i alle fall traktekaffe der du siler vekk de skadelige fettstoffene. The dose makes the poison, du kan jo kutte litt ned bare?
I en periode på flere år drakk jeg kun noen slurker kaffe i halvåret.Jeg likte det ikke lenger, syntes det luktet vondt og var ekkelt. Smaks og luktesansen min hadde forandret seg i takt med min manglende apetitt og vektnedgang.
Jeg hadde ingen abstinenser, mulig fordi dette gikk litt gradvis fra å drikke fire kopper kaffe til dagen til null.
Dette skjedde lenge før Covid, så det var ikke derfor jeg forandret meg.
Tidligere har jeg også fått hodepine av å være uten kaffe, så jeg tror det kan være et vanlig symptom på abstinenser.
Jeg savner ikke kaffe, men nå kan jeg tross alt drikke litt for å være sosial.
Klem fra Betty
Jeg har begynt og sluttet med kaffe utallige ganger og det er alltid noen dager med hodepine og en uke eller to med litt lite energi og savn. Så går det over og jeg føler meg ærlig talt mer uthvilt og mindre engstelig når jeg ikke har et medium til stort inntak med koffein.
Så ender jeg med å ta meg en kopp om jeg har sovet dårlig eller i sosial sammenheng og så føler jeg meg så pigg at jeg begynner å drikke daglig.
1-2 kopper om dagen er sweetspotten, men så bikker jeg tre, fire og kanskje fem kopper og så kommer bivirkningene.
Lett økning i angstnivå, føler meg spent/"wired" hele dagen, sliter med innsovning etc. Så slutter jeg å drikke. Så repeteres syklusen

Det er ingen tvil om at koffein er psykoaktivt/stimulerende og at man blir avhengig, men finnes det egentlig noen mildere rusmidler?
Jeg synes de positive effektene trumfer de negative i riktige mengder. Som for min del virker til å være 100-200mg om dagen.

Koffein (og Cannabis) > Alkohol og Nikotin
Sist endret av krystallkongen; 24. september 2021 kl. 15:28.
Har prøvd og kutta ned litt og hadde mere urolig søvn. Bestemte meg for å kutte ned etter at jeg kunne drikke ei kanne kaffe pluss et par koffeinpiller og fortsatt sovne par timer etterpå, nulle ut toleransen litt.
Pipestilk
Trådstarter
Som flere her inne nevner så får man ekstra boost om man slutter å minsker toleransen. Når man da "sprikker" så får man kick av kaffe. Det er ikke rart det blir kalt husmor-speed.