Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2530
Hei,

Har først og fremst to ting jeg lurer på..

Det har blitt gjennomført en ransakelse av min bolig ifm en narkotikasak. Er det noen som vet om jeg kan be om innsyn i ransakingspapirene jf. politiregisterforskriften £ 13-2, og da basert på gjenstander jeg eier?

Hvor lang tid tar det vanligvis før rettssaken kommer opp i narkotikasaker? Jeg har lest alt fra 120 dager til 25 måneder..
Har du vært i avhør som mistenkt? Da kan du ha rett på forsvarsadvokat, ellers så har du Jusbuss da som du kan ringe med spørsmål.

Har du stilling som siktet har du flere rettigheter og får da bla rett til innsyn i saksdokumentene. Hvis det er foretatt ransaking av din bolig pga noen andre og du selv ikke har status som siktet har du ikke rett til innsyn i saksdokumentene, men skal få lese ransakelsesordren når de er på døra. Er usikker på om du kan be om å få se den i ettertid hvis du ikke har noen status i saken. Spør Jusbuss eller bare ring politiet selv så får du et riktig svar.

Når saken kommer opp for retten kommer an på hvor mye som skal etterforskes og samles av bevis og også litt forskjell fra politidistrikt til politidistrikt. En sak hvor DNA må sendes til lab og analyseres, stoff analyser, mobiltelefoner, PCer, bankkontoen osv skal granskes etter flere bevis eller kartlegges et større nettverk, og hvor ingen involverte samarbeider eller innrømmer skyld vil det ta mye lenger tid enn en sak hvor bevisene er åpenbare og involverte innrømmer skyld og snuten ikke har mistanke om flere involverte de vil ta.
Takk for svar. Jeg er ikke siktet, men jeg er vitne. Var heller ikke der da det skjedde så fikk ikke se ransakelsesordren. Politiet er veldig unnvikende når jeg spør dem hva jeg har rett på, men jeg skal ringe Jusbuss - takk for tipset.