Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3172
Det har seg jo slik at de som står å demonstrerer idag også demonstrerte mot Mubarak. Som VG melder var de mer fornøyd med Mubarak enn de er med Morsi.

Hva er det folket egentlig vil? Morsi ble jo valgt demokratisk, er det da riktig å gjøre et militant kupp?
Riktig i forhold til hva?
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Det har seg jo slik at de som står å demonstrerer idag også demonstrerte mot Mubarak. Som VG melder var de mer fornøyd med Mubarak enn de er med Morsi.

Hva er det folket egentlig vil? Morsi ble jo valgt demokratisk, er det da riktig å gjøre et militant kupp?
Vis hele sitatet...
Folket er missfornøyd med påvirkningen det muslimske brorskapet har hatt på politikken til Morsi det siste året.

Derfor vil de ha nyvalg.
Men hva om de er misfornøyd i 2014 da, skal de ha en ny demonstrasjon å få avsatt enda en valgt president? De må jo forstå at det tar mer enn knapt 1 år å få gjennomført reelle endringer i et land.
Men når den gjengen der skal velge på nytt, så kommer de jo garantert til å velge en ny fanatisk muslim av et eller annet slag. Jeg tror ikke Morsi er det verste de kunne gravd opp, liksom.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Men når den gjengen der skal velge på nytt, så kommer de jo garantert til å velge en ny fanatisk muslim av et eller annet slag. Jeg tror ikke Morsi er det verste de kunne gravd opp, liksom.
Vis hele sitatet...
Ser fra veggen til Basim Ghozlan på fb (han litt "kjendis"-imamen). Klagde i går over at skandinavisk media var så altfor anti-Morsi, og ikke rapporterte inn at demonstrantene hadde gjort omfattende hærverk og trakassering av jenter som stod inne i store klynger og demonstrerte - kun for å spre pøbelskap. Selv er Basim sånn midt mellom er inntrykket mitt, pga mye imellom-pest-og kolera-opplegg i den egyptiske politikken.

Tror hele denne saken her er altfor komplisert til at vi kan konkludere med; " Morsi han er dum han - mkay.."
Det var en god grunn til at jeg var konsekvent på at (i Susannas Egypt-tråd) Morsi er en moderat islamist. Dette her minner mer om arabernes 68-opprør.
Videre, jeg for eksempel unngår konsekvent å lese Vg-artikler om dette, ei heller Dagbladet. Dårlig vinkling, ikke nok info, dårlig info, journalisten(e) er litt smånaive, ++. Går heller til t.eks britiske aviser.

Dessuten, han Morsi i likhet med Erdogan(spesielt) samt også andre ledere i enkelte andre land faktisk har kombinert en moderat islam-politikk med demokrati. Men det betyr jo ikke at ikke Morsi har stor potensiale til å bli enda en ekkel diktator. Videre, så blande moderat islam med demokrati --> dét er jo en komplett umulighet ifølge både islamofober og den type retards som er med i Profetens Ummah. Det viser jo litt hvor store mongiser begge gruppene egentlig er.

Dårlig innngående teologisk kunnskap, lite politisk innsikt, flinke til å overdøve måkene på Karl Johan, samt gro stygge skjegg sikkert ved hjelp av veksthormoner - imens de islamofobe lurker tråder på alle tenkelige nettsteder i håp å kommentere mest mulig, og idiotstemple (stakkars) vanlige muslimer.



( Faenihelvete asså, jeg gidder ikke det her mer, har kommentert nok disse type tråder på Nff. Ps; det er litt usaklighet i innlegget som dere ser men det er for å belyse poenget. Overdrivelse, ironi og sarkasme er noen ganger litt vanskelig på internett^^, så vi må ta det med teskje noen ganger ja. Jeg tar ferie, så får noen andre ta over heller.)
Sist endret av aeon_illuminate; 3. juli 2013 kl. 16:27.
Relativt ironisk at Morsi sier at han er demokratisk valgt og at det ville vært stridig å ta han av makten, når det var akkurat slik han kom til makten, igjennom et militærkupp.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Relativt ironisk at Morsi sier at han er demokratisk valgt og at det ville vært stridig å ta han av makten, når det var akkurat slik han kom til makten, igjennom et militærkupp.
Vis hele sitatet...
Militæret avsatte Mubarak og utlyste valg hvor Morsi ble valgt inn som president av det egyptiske folk. Ikke særlig ironisk imo.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
De er jo stein gale der. Forventer man at muslimer skal kunne styre et land demokratisk etter Koranen? Tror man på julenissen?
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men hva om de er misfornøyd i 2014 da, skal de ha en ny demonstrasjon å få avsatt enda en valgt president? De må jo forstå at det tar mer enn knapt 1 år å få gjennomført reelle endringer i et land.
Vis hele sitatet...
Bolivia har såvidt jeg vet rekorden: De har visstnok hatt flere regjeringer enn antall år som selvstendig nasjon. Gjennomsnittet ligger altså under 12 måneder per regjering, og de aller fleste både kommer og forsvinner gjennom militærkupp. Flere land i Latin-Amerika og Afrika har operert med det samme "systemet" i årevis. Det er dumt at Egypt igjen begynner med dette, men noe nytt fenomen er det slettes ikke.
Nei - mye viser jo at samfunnet der nede ikke er stein gale. Det er sterke sekulære krefter i det egyptiske forsvaret, og de viser nå muskler.
Sitat av caperno Vis innlegg
Militæret avsatte Mubarak og utlyste valg hvor Morsi ble valgt inn som president av det egyptiske folk. Ikke særlig ironisk imo.
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg mente bare å påpeke at det var ironisk at akkurat det samme som skjedde med Mubarak, som ga han makten, nå skjer med han.

Anyways gir USA direkte og massiv støtte til den egyptiske hæren. Flere av generalene er utdannet i USA og soldatene får amerikansk trening. Det hevdes og at hæren kontrollerer 40% av landets økonomi. Det hevdes også at hæren har unngått islamistisk infiltrasjon. Før Mursi ble avsatt kom han med tilbud om en samlingsregjering, noe som ble avvist av det militære.

Dette blir selvfølgelig å konspirere, men det hele virker iscenesatt og planlagt. Dette var jo overraskende strategisk ovenfor Israel og USA. De har finansiert kupp og revolusjoner flere ganger før, det er derfor jeg trekker denne slutningen.
For 1 år siden så feiret Egypt for å ha blitt et demokratisk land.

Nå så

- Har de avsatt en president som har blitt valgt av folket
- TV kanaler tatt av luften.
- Journalister blir pågrepet.
- Grunnloven som er tilstedet for folket har blitt satt til sides.
- Kvinner har blitt massevoldtatt i gatene.
- Biler er påtent og butikker er rasert.

Fortjener Egypterne demokrati, eller bør de bare forbli et diktatur og ta ulempene det medfører?
For de av oss som følger litt med på aksjemarkedet har denne uroen gjort drastiske ting med oljeprisen.

I går toppet oljeprise seg på $ 102 pr. fat, noe som er den høyeste oljeprisen på 14 måneder.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Skulle ikke vi gjort egypt om til det nye Nord-Korea? Det hadde blitt mye roligere ihvertfall.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Hva er det folket egentlig vil? Morsi ble jo valgt demokratisk, er det da riktig å gjøre et militant kupp?
Vis hele sitatet...
At noen blir demokratisk valgt er ikke det samme som at de har støtte blant folket. I første runde av valget var det under halvparten som stemte (se mer detaljer om det på Wikipedia). En annen ting du også burde ha i tankene er at det Muslimske Brorskap var mye bedre organisert enn den øvrige opposisjonen, noe som antakeligvis har vært veldig fordelaktig for Morsi under valget i 2012.

Under Morsi har Egypt fått en ny grunnlov, som dessverre er ganske lite imponerend med tanke på menneskerettigheter og religionsfrihet (se f.eks. her for mer). Dette er en av flere grunner til at egypterne ikke føler de har kommet godt ut etter å ha kastet den første lederen, og jeg kan godt skjønne at mange derfor fortsetter protestene i håp om å få reell forandring for det bedre.

Leser du Al Jazeera forresten? Hvis du er interessert i hva som skjer i Egypt anbefaler jeg sterkt å ta en kikk der, de har mye bedre dekning og analyse enn det de fleste vestlige medier. En egen spotlight for Egypt med mange saker finner du her.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Mursi kom til makten på demokratisk vis, men han har ikke regjert spesielt demokratisk. Under Mursi ble presidenten (ham selv) gitt større makt, og situasjonen for minoriteter har gått fra ille til enda verre.

For å kalle seg demokrat og for å få demokratiets beskyttelse må en også ta hensyn til mindretallet. Egypts utgave av "demokrati" under Morsi kan sammenlignes med to ulver og en sau som stemmer på hva som skal spises til middag.

Mursi har ikke vært noe annet enn en demokratisk valgt islamistdiktator som avløste en noenlunde sekulær diktator.

Poenget mitt er at et demokrati aldri kan fungere i Egypt (eller noe annet land) før en får et tydelig skille mellom religion og politikk. Derfor vil en gå fra den ene diktatoren etter den andre som undertrykker mindretallet hvis ikke det skjer en endring. Endringen som skal til er at nasjonen sekulariseres, noe jeg ikke ser for meg for Egypts vedkommede de neste par hundre årene, med mindre en sekulær diktator ordner opp slik Atatyrk gjorde i Tyrkia og legger grunnlaget for et ekte demokrati og vern av minoritetenes rettigheter.
Sist endret av BrageP; 4. juli 2013 kl. 14:53.
Mange av de Morsi/Mursi-vennlige klager over at gubben er demokratisk valgt og at demonstrantene har ført landet inn en situasjon der militæret har tatt ballegrep på landet, og at Egypt i den kommende perioden kommer til å bli styrt av en militærjunta. Appåtil er disse militærfolkene svært korrupte og griske, trass i deres posisjon som garantist for stabilitet og at de i militæret (likevel) er en nasjonal stolthet.

(bare for å belyse hva "den andre siden" mener, regner vel med at her så føler de fleste med militæret/hæren som er kategorisk sekulære)

Endringen som skal til er at nasjonen sekulariseres, noe jeg ikke ser for meg for Egypts vedkommede de neste par hundre årene, med mindre en sekulær diktator ordner opp slik Atatyrk gjorde i Tyrkia og legger grunnlaget for et ekte demokrati og vern av minoritetenes rettigheter.
Vis hele sitatet...
Meeeh, godt poeng der men ikke vær så sikker på at egypterne er noe særlig religiøse (i.ft andre nærliggende land da). Appåtil var landet mer sekulært i mange tiår før disse tider, og landet er toneangivende i den samfunnsmessige utviklingen i araberlandene og nord-Afrika. Jeg tipper vi ser nå den spede begynnelsen på et mer eller mindre varig demokratisk Egypt, litt som Tyrkia.
Mursi leverte ikke nok profitt til Goldman Sachs og andre bankstere som backet ham, så de har, via sine marionetter, avsatt ham for å kunne innsette en bankster som leverer bedre avkastning. Austerity, bailouts og bail-ins er helt sikkert løsningen på Egypts problemer, slik det er løsningen på resten av verdens problemer. Så lenge Egypt skaffer seg større gjeld, ordner alt seg. Særlig for banksterne.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Meeeh, godt poeng der men ikke vær så sikker på at egypterne er noe særlig religiøse (i.ft andre nærliggende land da).
Vis hele sitatet...
Tja... i 2010 støtta 82 prosent steining for utroskap, 77 prosent var for pisking eller amputasjon for tjuveri og 84 prosent var for dødsstraff for å forlate islam.

http://www.pewglobal.org/2010/12/02/...and-hezbollah/

Jeg tipper vi ser nå den spede begynnelsen på et mer eller mindre varig demokratisk Egypt, litt som Tyrkia.
Vis hele sitatet...
La oss håpe dét, men den vegen kjem neppe gjennom Morsi eller andre religiøse, men gjennom sekulære krefter.
Sist endret av BrageP; 4. juli 2013 kl. 16:42.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Mursi leverte ikke nok profitt til Goldman Sachs og andre bankstere som backet ham, så de har, via sine marionetter, avsatt ham for å kunne innsette en bankster som leverer bedre avkastning. Austerity, bailouts og bail-ins er helt sikkert løsningen på Egypts problemer, slik det er løsningen på resten av verdens problemer. Så lenge Egypt skaffer seg større gjeld, ordner alt seg. Særlig for banksterne.
Vis hele sitatet...
Jeg liker også å tro at mye politikk er penger under bordet, men den der må du nok komme med kilder på.
@brageP; samfunnet er mye mer konservativt enn Norge og gammeldags i synet på forskjellige ting i forhold til et nesten ateistisk og veldig humant Norge. Det er kun dét disse tallene viser. Sammenliknet med Egypt, er ikke sub-Sahara-Afrika, ikke-muslimske deler av Asia, eller mange land i Sør Amerika særlig annerledes. Disse tallene har blitt tatt fram gjentatte ganger i slike debatter - og tilbakevises hver eneste gang. Det er rett og slett ikke slik man analyserer et samfunn, du kan ikke _mikroanalysere_ sånn, men heller se det i kontekst og i hvilken situasjon samfunnet er i.

T.o.m den kristne delen av USA ligger selvsagt nærmere Egypt enn Norge i hvilke verdier de forfekter.

Forøvrig så viser jo befolkningen at de er forholdsvis sekulære, sett i det store bildet, de er jo tross alt møkk lei Morsi, og ble møkk lei i løpet av ganske kort tid. Lite han kunne ha gjort på étt år med det rotet politikken i Egypt er. (ikke at jeg forsvarer han på noe måte, bra ting at han ble fjernet, men dette skjedde på en dårlig måte...)
Sist endret av aeon_illuminate; 4. juli 2013 kl. 16:56.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Ja, men jeg mente bare å påpeke at det var ironisk at akkurat det samme som skjedde med Mubarak, som ga han makten, nå skjer med han.

Anyways gir USA direkte og massiv støtte til den egyptiske hæren. Flere av generalene er utdannet i USA og soldatene får amerikansk trening. Det hevdes og at hæren kontrollerer 40% av landets økonomi. Det hevdes også at hæren har unngått islamistisk infiltrasjon. Før Mursi ble avsatt kom han med tilbud om en samlingsregjering, noe som ble avvist av det militære.

Dette blir selvfølgelig å konspirere, men det hele virker iscenesatt og planlagt. Dette var jo overraskende strategisk ovenfor Israel og USA. De har finansiert kupp og revolusjoner flere ganger før, det er derfor jeg trekker denne slutningen.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del er meget imponert over den egyptiske hæren.
På tahirplassen 2011 fikk soldatene juling av demonstrantene, de ble fratatt våpen og panservogner UTEN at hæren drepte demonstranter.

Den amerikanske hæren har massakrert både negre og studenter og IDF hadde vel rensa hele Kairo om deres soldater skulle ha opplevd noe slikt.

Jeg har også større tillit til egypterne.
Når 10-20 millioner mennesker demonstrerer for å bli kvitt en president som har gått veldig langt i å opprette et diktatur med seg selv bak spakene, så tror ikke jeg at de har latt seg lure av Usa/Israel.
Selv om det har utviklet seg som en standardbortforklaring når muslimske arabere viser seg dysfunksjonelle.
I et land med omtrent 25% analfabeter er det vel ikke vanskelig å kuppe et valg. De hyrer bare en organisasjon eller lignende og har sine metoder for å skape opprør (se Latin-Amerika mm.). Min teori er at befolkningen begynte å bli svært misfornøyde med Mubarak og hans militærstyre, derfor styrtet USA han med sitt finansierte militære og fikk innsatt en islamsk president. Dette ville være "piece of cake" for et land som så og si har ingen erfaring med demokratiske prosessor og der 90% av befolkningen er sunni-muslimer. Et år senere kommer den kalkulerte reaksjonen, blant annet høyere bensinpriser og misnøye. Nå får de igjen innsatt en militærregjering med et annet ansikt, men med samme hensikter. At det skal komme en demokratisk president som ikke er teologisk eller militær de neste årene er lite sannsynlig. De kommer til å bytte frem og tilbake mellom en islamistisk regjering og en militær inntil religion og politikk har blitt avskilt. Og slik beholder de grepet på Egypt.
Jeg ser mange her snakker om "folket", men hvem er det egentlig? Folket i Egypt er ikke en egen størrelse som står i motsetningsforhold til "islamistene", det var heller ikke "folket mot Mubarak" under revolusjonen i 2011. Det Muslismke Brorskap representerer ikke folket mot millitæret. Denne retorikken mudrer hele temaet, og kan ikke ha noen annen funksjon enn som en legitimasjon av ens eventuelle ståsted.

Protestene mot Morsi og Brorskapet er tegn på en naturlig motvilje mot sentralisering og dogmatikk, men det er vanskelig å se at millitærets maktdemonstrasjon skulle føre til noe annet enn ytterligere islamistisk radikalisering og destabilisering, både i Egypt og den arabiske verden for øvrig. Det turde være åpenbart at veien fremover ikke er ved brutale maktovertagelser, om marionettstyrt "demokrati" vil være særlig mere positivt, er også vanskelig hevde, i det minste bidrar det til en sunn skepsis mot vestlige demagoger og styreformer som intet har å gjøre med folkets kultur og derfor er dømt til ustabilitet, manglende internasjonal selvstendighet og nasjonal trygghet. Samtidig har hendelsene vist at folkeopprør er en betydelig maktfaktor som ikke lenger kan undervurderes, samme hvilke politiske motivasjoner som ligger bak. Blir interessant å følge med fremover, spesielt knyttet til problemene den vestlige verden står overfor. Godt lover det ikke.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
http://www.nrk.no/ytring/strukturene...ene-1.11129276

Strukturene bak Egypt-opptøyene, av Frode Saugestad Les og lær, en ganske dypere og bedre analyse av hele greia.
Sist endret av aeon_illuminate; 12. juli 2013 kl. 22:20.