Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 984
Hei,

vi skal kanskje snart gå til innkjøp av russebuss, men siden ingen av oss egentlig ikke har så mye erfaring med slikt prøver jeg her!
Hva er det viktig å spørre om? Hva burde man være ekstra påpasslige på?
Som sakt kan jeg lite om dette fra før av, så alt av tips ang kjøp av buss settes stor pris på!

Tusen takk
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
generell rust kan vere grei å kontrolere da.
Luftaanlegget på litt eldre busser kan ofte vere dårlig.
Styrer enkele ting som dørene, samt bremser. Ikke på alle busser, men dette er noe du bør kontrolere. (lekasje o.l.)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
EU-Kontroll og registerreim skifte er også litt viktig, så slipper dere så utrolige mye kostnader på selve bussen etter dere har kjøpt, så kan dere heller bruke det på utstyr slik som annlegg
Vektåravgift, eukontroll, omreg. kostnader osv osv.

Sjekk dekkmønster, hvertfall på tvillingen, batterier, start bussen og lad tankene opp, deretter slå av motoren, pumpebrems litt og hør etter lekkasjer
Om dere har råd, er en kjøpstest hos NAF å anbefale. 2490,- for ikke-medlemmer, og 2090,- for medlemmer. Det er sikkert noen sine foreldre som er medlem, og kan ta testen i sitt navn.

http://www.naf.no/NAF-tester-og-EU-kontroll/Kjopstest/
Blir litt vanskelig å drasse med seg en buss på 13 tonn inn på NAF tror jeg...
Lei inn en sjofør for en dag. Ta med bussen til et verksted/naf og få en gjennomgang av bussen teknisk av de. Se deretter hvor mye/hva som må fikses og få et prisannslag på dette. Da har dere et fin standpunkt for hvordan det teknisk står til med bussen, og hvor mye dere eventuellt må bruke på reperasjoner.

Er det mye som trenger og repareres så bruker dere selfølgelig dette for og presse prisen lavere på bussen