Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 936
jeg vil gjerne "strekke" bakgrunnsbildet på sida mi så uansett hilken oppløsning eller skjerm man har så vil det vises likt. hvordan gjør jeg det?
hva slags bakgrunn er det snakk om? er det et "bilde", eller er det et mønster?

er det et mønster så tar du

Kode

body {background:url(bakgrunnsbilde.gif) repeat-y;}
pho
Trådstarter
det er et bilde ja blablatjuetegn
hva slags bilde er det snakk om? du kan ikke forvente at CSS klarer å resize et bilde etter skjermoppløsning.
Han forventer at CSS skal interpolere bakgrunnen hans; dvs fysisk sett strekke pixlene, men allikevel la de beholde samme kvalitet.. Glem det, det er ikke mulig - med mindre bakgrunnen din består av store pixler; ala en mosaikk-bakgrunn... Da vil du kunne strekke et bilde, uten kvalitetstap - men riktignok ikke som bakgrunnsbilde.
Blir nok vanskelig, dette ja. Kan det være et alternativ å lage bildet så stort at det dekker siden ved største oppløsning, men blir kuttet av ved lavere oppløsning? Evt. omvendt, at bildet faktisk er for lite, men at du har en passende bakgrunnsfarge rundt bildet slik at det ikke skiller seg så sterkt ut?

Avhengig av hva slags bilde det faktisk er snakk om, så kan jo dette være elendige erstatninger, men jeg er usikker på hva slags andre alternativer du kommer til å finne (bortsett fra background-repeat da).

edit:
Forresten, et annet alternativ: Viss du bruker JavaScript til å finne ut hva slags oppløsning en bruker har, så kan du bruke dette til å velge blandt flere CSS-elementer. Poenget er da at du har flere fysiske bilder, hver tilpasset en bestemt oppløsning, og så settes rett bakgrunnsbilde ut fra info hentet fra JS (Dersom noen ikke bruker JS, så kan du vel bruke en "default"-variant, der det bildet som sansynligvis passer til flest oppløsninger benyttes).
det greieste når du skal bruke bakgrunnsbilder er vel bare å lage 'tiles' som bare ser ut som et bilde(du ser ikke overgangen der bildene blir gjentatt), sånn som jeg sånn halvveis har lykkes med på http://www.teamgreipstad.com . Hvis ikke bildet du hadde tenkt å bruke er et mønster ville jeg sannsynligvis heller ha droppet det - det blir sjelden særlig vellykket.
pho
Trådstarter
ah, okai. takk skal dere ha likevel. (jeg overvurderer teknologien stadig vekk.) lager et svært bilde som blir kutta. høres lurest ut.