Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 697
Sikkerhetsklarert
Blei lang topic det gitt..

Saken er den, Nå har jeg laget en liten database over skrivere på jobben.
Den ahr felter som IP, Merke/modell, Lokasjon, farge/sorthvitt osv, alt dette ligger i en tabell kalt printere.

Jeg vil nå lage en ny tabell som heter lokasjoner, den skal ha følgende felter: Adresse, kontaktperson, navn, id, subnett.

Tabellen lokasjoner skal inneholde alle lokasjoner jeg har satt i feltet "lokasjon" i tabellen printere.

Lar dette seg gjøre på enkelt vis? Om ikke annet så sparer det meg for en del punching, iom at alle lokasjoner allerede er lagt inn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville vurdert å tenke litt gjennom relasjoner, for det er jo det databaser ofte er gode på...

Kva med å ha ein tabell over printere, for å så referererere til denne i lokasjonstabellen? Tenk følgande:

Kode

printere:
|id#| printer | modell | type  |
=====================
| 1 | HP        | 720C | farge |
| 2 | Canon | foo      | laser |
| 3 | HP        | 3200n| laser | 
=====================
Lokasjoner:
|id#| Lokasjon | Kontaktperson | subnet |
===============================
| 1 | Kontoret   | Rolf | 0/24     |
| 2 |  Gangen   | Anne | 8/24     |
| 3 | ..........   | fooo | x x x     |
Get my point? Tenk gjennom ulike løsninger for kva som blir logisk i ditt tilfelle.

Her er id felles, og lokasjon 1 referer til printer 1.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hva om man vil bytte lokasjon på printeren? Da er det vel mer fornuftig å referere til lokasjons-id fra lokasjon under printere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av z0p
Hva om man vil bytte lokasjon på printeren? Da er det vel mer fornuftig å referere til lokasjons-id fra lokasjon under printere.
Vis hele sitatet...
Sant nok det. Eksempelet mitt var ikkje gjennomtenkt for fem flate øre, bare første tanken som falt meg inn, og derfor vart det av tvilsom kvalitet. Forhåpentligvis illustrerte det poenget med relasjoner though.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Ja, det er forsåvidt det jeg forsøker å oppnå også, men nå har det seg slik at vi har kanskje 20 skrivere på en lokasjon, da går det ikke å bruke det som felles. I grunn tror jeg ikke jeg får til å bruke en felles kolonne slik.

Planen var at man til slutt når alt var registrert, søke opp f.eks en skriver, så få opp hvilken lokasjon den er på, men også få info fra lokasjons tabellen slik at man ser kontaktperson osv.

Eller andre veien, søke opp en lokasjon og der få opp info om subnet osv (fra samme tabell), men også info om skrivere (fra printer tabellen)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Altså må du ha en-mange relasjoner.

Da lager du en id per printer, og en id per lokasjon.
Gjer slik som z0p foreslår, og la lokasjons-feltet i printertabellen vise til ID på lokasjonen skriveren står. Da kan 20 printere ha samme lokasjon, og alt blir såre vel.

Eventuelt lag egen tabell for å relatere printer-lokasjon.