Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2243
Morn, ja!

Jeg sitter nå her og nipper til en vodka/cola.. Alene, ja.. Ikke fordi jeg ikke har noen venner, men fordi jeg har jobbet sent og følte at det ville være godt med litt avslapning.

Siden juletider har jeg endret forholdet mitt til alkohol veldig mye. Jeg har vendt meg til å drikke mer og jeg holder nå ut flere dager enn før.. Jeg har ingenting imot en "tre-dagers", for å si det sånn..

Siden jeg fester mye på Tynset, der jeg har hytte og der det fremdeles er "bygdefester" hvor alle i familien deltar, er jeg på mange av de samme festene som foreldrene mine, og de sier at jeg drikker mye. Ikke at jeg nødvendigvis er for full, men at jeg tåler mye. Jeg har også hørt det fra venner/venninner.

Jeg merker det også selv og jeg begynner å lure litt.. Jeg vender meg til rusmiddelet "etanol" og det blir bare værre og værre.. Eller bedre og bedre for den saks skyld.

Jeg klarer meg fint en uke uten å drikke, men det hender nesten for ofte at jeg tenker; "Fy faen, nå hadde det vær godt med en øl.. Eller en drink.."

Noen som har erfaringer med alkoholproblemer og vet hvordan det begynner?

Jeg begynner å bli litt redd for meg selv og mitt forhold til alkohol og vil gjerne vite hvor lista ligger..

Takker for svar!

Skål!
Godt med smør
Skader jo ikke å nippe litt vodka en dag. Men gjør du det hver dag for å løfte humøret ditt, eller du merker att det endrer ditt sosial liv eller personalitet, er det kanskje et problem.


Personlig har ikke jeg alkohol problem, hovedsaklig fordi jeg er ungdom og ikke klarer å skaffe nok alkohol til å drive misbruk med det
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Når du selv begynner å bli redd for at du har et problem, så har du gjerne nettopp det. Likevel er det ingen av situasjonene som gir meg direkte faresignaler. Joda, du sitter alene om natta og drikker etter jobb, men alt kan gå med måte. Spør derimot degselv om du hadde hatt problemer med å slappe av uten å ta deg et glass. Alkoholisme er vel oftest ment om når man ikke 'fungerer' i hverdagen uten alkohol, og ikke nødvendigvis hvor ofte eller mye man drikker (selv om disse faktorene unektelig kan ha en sammenheng).

Selv har jeg hatt noen år hvor jeg var fest-dranker torsdag, fredag og lørdag omtrent hver uke, men kun fordi jeg trivdes med det og det var noe alle rundt meg gjorde. Etterhvert som folkene rundt meg sluttet forsvant det sosiale for meg, og jeg sluttet likeledes. Mengden jeg drakk på en helg kan nok kun beskrives som uforsvarlig, men selv vil jeg ikke bruke betegnelsen alkoholiker; mye fordi dette ikke gikk utover meg til daglig. I tillegg er det en utbredt ting nå; langt fra uvanlig å ha disse vanene.
Sist endret av Cadex; 14. juli 2007 kl. 03:40. Grunn: glemte innleggsikon!
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Devine:

Tusen takk for posten din! Den sa veldig mye.. Jeg er vel ikke direkte redd, selv om jeg sa det, men jeg undrer meg litt over hvorfor jeg tåler så utrolig mye mer nå en før. Det er snakk om veldig mye mer.. Det jeg ofte hører er at jeg har vært drit full samtidig som jeg selv mener at jeg ikke har vært så full.. Altså, er det er tegn på alkoholisme å være fullere enn en føler seg?

Jeg bare spør..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Pope: Hvis du merker en trang til å drikke oftere enn du strengt tatt føler er forsvarlig så ta 2-3-4 ukers pause uten de store festene (kan helt sikkert ta en drink, et par pils eller noen glass rødvin i den perioden) og tankene vil etterhvert forsvinne. Dette er noe jeg selv gjør regelmessig og er veldig bevisst på hvis jeg føler at jeg begynner å tenke for mye på alkohol (eller andre rusmidler), og det har fungert veldig fint for meg.
Var på ett seminar for ikke lenge siden, der det var en forenværende alkoholiker som styrte showet, han fortalte det ganske enkelt med en tabell som sa noe om hvordan en alkoholiker føler det i de forskjellige stadiene av rus:

Alkohol----------Vanlig person---------Alkoholiker:

Edru-------------Normal-----------------Unormal

Brisen-----------Litt unormal------------Normal

Full--------------Ute av kontroll---------Full kontroll


Han fortalte også at en alkoholiker ikke trenger å drikke hver dag for å være alkoholiker. Han hadde bl. andre en kjenning som var edru 51 uker i året, men i uke 52 bare "måtte" han være drita hele uka.

Kanskje dette kan hjelpe deg litt i å finne "lista" på hva en alkoholiker er?

Offtopic: 98% av alle alkoholikere er i fast arbeid:-O
Sist endret av random2543; 14. juli 2007 kl. 14:02.
Trådstarter: Jeg har ingen aning om når man er alkoholiker, eller om du allerede er det i en passiv grad, men som Devinè sier så har du kanskje et problem når du selv innser/er redd for at du har det.

Som du sier, fester du en god del med familie og venner, du har heller ikke problemer med og tømme i deg etanol. Jeg tror at dette har blitt en vanesak for deg, ikke drikkinga, men og bruke mest av din fritid på og være i festmiljøet, da blir det naturligvis en vanesak og helle i seg etanol. (Noe du skal ha props for, skjønner du mener blandet med noe, men det skal litt til for og helle det i seg uten prob. )

Uannsett, kort sagt. Festinga har blitt vanlig sosial aktivitet for deg, og da kommer naturligvis alkoholen bringende automatisk, noe du ikke skal se på som et problem inntil videre iallefall, du er født i 89, altså 18 år? Du har noen gyldne år før du går inn i voksenlivet! (b) Uannsett, er du for bekymret, er det ingen skam og snu.
Har hatt to alkoholikere i min familie i min levetid. Når noen har et alkoholproblem er det lett og se. Men dette gjelder jo når man er langt inne i "sykdommen". Og det som ER sikkert at du ødelegger for mange!

At du sitter alene og drikker betyr ikke at du er alkoholiker. Et greit målepunkt er når du drikker deg full i selskaper som man ikke skal drikke nye i det hele tatt. Og når du går glipp v ting som barnedåp fordi du skulle ha deg bare en liten oppstiver før du dro, og drikker deg full ..

Det med at du tåler mer mener jeg at er fordi når man drikker ofte lærer man seg å drikke på rett måte i forhold til hva man tåler. Så man blir bedre og ta det litt rolig osv..
HAr hatt alkoholisme i familien, og forbinner det selv med folk som drikker mye, hver dag.
Det er jo mangen som liker og ta seg en pils eller to etter jobb, eller en drink før/etter middag.
Det betyr jo ikke at du er alkoholiker.
Men det kommer jo helt ann på hva du føler selv.
Som sagt, hvis du føler at du er på vei til og bli det, er det kansje på tide og roe ned, eller ta seg en pause.

Etter hva jeg har erfart, er det stor forskjeld på de som drikker alkohol hver dag, og de som drikker seg full hver dag.
Bare man klarer og kontrolere det.

Etter hva jeg har erfart begynner det ofte med at man drikker seg full den ene dagen, står opp, går på jobb, slik at man har råd til mer alkohol, for så og drikke seg full den dagen og, så hvis du kommer i den situasjoen at du tenker: "Hmm, faen, nå må jeg jobbe, ellers kan jeg ikke drikke meg dritings i kveld" Så er det et bra tegn på at du må roe ned på drikkingen.

Håper det hjalp...!
èr farlig i lengda for lever og mage. Jeg har drukket nesten 5 ganger i uken de siste 3 årene og vil kalle det mer for en vane enn avhengighet. Litt redd for å bli alkis selv.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Hadde helt glemt denne tråden, jeg..

Jeg takker for mange bra svar og har nok innsett at jeg ikke er noen alkoholiker.. Enda, hvertfall Men jeg vet at jeg må passe meg, for det har vært/er en del alkoholisme i slekta mi.

Hardcore: Ja, det er mange som liker å ta seg en drink etter jobb for å slappe av. Problemet er vel helst at noen tar en drink før jobb for å slappe av?...

Det som er fint med alkohol, er at om man drikker for mye, så kjenner man det som regel dagen etter.. Det gjør hvertfall jeg! En slags straff kan man vel si..

Igjen; Takk for svar!
Tja.... Alkohol er uansett noe å kødde med. Hvis du vil ha deg en kose stund, burde du heller gjør noe som gjør deg avslappet uten å svi bort hjerneceller :P

Ikke for å være moralsk.. Men alkolmisbruk finnes jo i mange ulike grader. Jeg for min del, vil kalle folk alkoholikere om de har ett "ritual" rundt alkohol inntak.. Fks vær helg, å streve seg gjennom uka, fram til helgen, for da kan du nyte en herlig alkohol rus... Først da kan du feste litt, åsså når du kommer hjem kjefte litt på kjerringa, gjerne mobbe stebarna dine litt osv.

Også min hvirkelige far syns jeg var litt dobbeltmoralsk anngående å lære meg om rusmisbruk når det ble kjent at jeg røyket cannabis, oftere den gang enn nå, for de eneste kveldene jeg syns det var ålreit å komme hjem, og ikke var nervøs fordi jeg var fem minutter for sein, var fredagskveldene.. Da han alene, eller sammen med stemor, lå på sofaen med en pils på magan og lo godt av dritten på TV, og faktisk hilste på meg uten å grynte eller snøffte...

For all del, ta deg ett glass eller en drink eller en boks når du føler for det, men bare prøv å holde det på matta hvorfor du føler for det? Fordi dama slo opp? Fordi du må repparere fra i gårsdagens reparering av forrigårs? Eller fordi det smaker godt og sola skinner.

PS: Tror ikke du er alkoholiker :P
Har det nogenlunde som deg. Ganske ofte jeg ikke har en dritt å gjøre, så det første som kommer i tankene er " hmm... er det noen åpne flasker i huset mon tro?". Jeg er bare 16, så jeg tar ofte litt av min mor. Flere venner kaller meg "alkis", men jeg kan kontrollere meg. Er ikke alltid jeg er i humør til det. Idag har jeg ikke drukket noenting, selvom jeg for engangs skyld har nok. Kan gjerne ta noen slurker for å sove
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Potrick
Tja.... Alkohol er uansett noe å kødde med. Hvis du vil ha deg en kose stund, burde du heller gjør noe som gjør deg avslappet uten å svi bort hjerneceller :P

Ikke for å være moralsk.. Men alkolmisbruk finnes jo i mange ulike grader. Jeg for min del, vil kalle folk alkoholikere om de har ett "ritual" rundt alkohol inntak.. Fks vær helg, å streve seg gjennom uka, fram til helgen, for da kan du nyte en herlig alkohol rus... Først da kan du feste litt, åsså når du kommer hjem kjefte litt på kjerringa, gjerne mobbe stebarna dine litt osv.

Også min hvirkelige far syns jeg var litt dobbeltmoralsk anngående å lære meg om rusmisbruk når det ble kjent at jeg røyket cannabis, oftere den gang enn nå, for de eneste kveldene jeg syns det var ålreit å komme hjem, og ikke var nervøs fordi jeg var fem minutter for sein, var fredagskveldene.. Da han alene, eller sammen med stemor, lå på sofaen med en pils på magan og lo godt av dritten på TV, og faktisk hilste på meg uten å grynte eller snøffte...

For all del, ta deg ett glass eller en drink eller en boks når du føler for det, men bare prøv å holde det på matta hvorfor du føler for det? Fordi dama slo opp? Fordi du må repparere fra i gårsdagens reparering av forrigårs? Eller fordi det smaker godt og sola skinner.

PS: Tror ikke du er alkoholiker :P
Vis hele sitatet...
Bra skrevet, synes jeg!
Du klarte, som noen andre, å dra frem viktige momenter og du bekrefter ting jeg lurer litt på.
Grunnen/e til at jeg satte meg ned med vodkaen på lørdag var:

*Tull med dame. Det går til helvete, rett og slett og det er min skyld. (Og, nei H.. Jeg snakker ikke om deg)
*Mine beste venner var ute og festet, men jeg hadde jobbet sent, så jeg kunne ikke være med.. Deprimerende, i grunn..
*Jeg var alene, hadde en vodka stående og hadde lyst til å slappe av etter en lang arbeidsuke.

Å sitte å drikke alene er ikke noe jeg vanligvis gjør, men det har hendt noen ganger. Det er faktisk en deilig opplevelse og rus på sin måte det og.
Det hele endte med at jeg satt og så på jukebox country og sang..

Jeg rekker forresten å tenke veldig mye når jeg sitter sånn for meg selv. Det synes jeg er veldig behaglig..
jeg har en ganske konservativ, men lett-forståelig teori på dette.
du er alkoholiker hvis alkoholen påvirker familien/barna dine, og folk rundt deg.

f.eks: Du skal på butikken for å kjøpe melk til ungene, men kommer hjem med en sekser pils.
Da ville jeg kalt vedkommede alkoholiker
Sitat av Pope
...jeg undrer meg litt over hvorfor jeg tåler så utrolig mye mer nå en før.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje fordi kroppen din vender seg til alkoholen, og at du derfor "må" ha mere og mere for at du skal bli full. Det vil nok være lurt å forsøke å roe ned alkohol inntaket før det går skikkelig galt.
Sitat av Pope
Jeg rekker forresten å tenke veldig mye når jeg sitter sånn for meg selv. Det synes jeg er veldig behaglig..
Vis hele sitatet...
Jeg synes også det er veldig behaglig å bare sitte for seg selv og drikke, tror jeg skal kutte litt ned på det, jeg
Sitat av Pope
Bra skrevet, synes jeg!
Du klarte, som noen andre, å dra frem viktige momenter og du bekrefter ting jeg lurer litt på.
Grunnen/e til at jeg satte meg ned med vodkaen på lørdag var:

*Tull med dame. Det går til helvete, rett og slett og det er min skyld. (Og, nei H.. Jeg snakker ikke om deg)
*Mine beste venner var ute og festet, men jeg hadde jobbet sent, så jeg kunne ikke være med.. Deprimerende, i grunn..
*Jeg var alene, hadde en vodka stående og hadde lyst til å slappe av etter en lang arbeidsuke.

Å sitte å drikke alene er ikke noe jeg vanligvis gjør, men det har hendt noen ganger. Det er faktisk en deilig opplevelse og rus på sin måte det og.
Det hele endte med at jeg satt og så på jukebox country og sang..

Jeg rekker forresten å tenke veldig mye når jeg sitter sånn for meg selv. Det synes jeg er veldig behaglig..
Vis hele sitatet...
Takk for komplimenter. Jeg håper heller ikke du føler deg "fornærmet" av min moral, til syvende og sist er det bare din egen moral som er avgjørende. Men faktum er når du har begynnt å spørre deg så hvirker det som om du har, om ikke sterke, men moralske signaler som advarer litt, spør du meg. Alkohol er jo ikke som heroin, men gir jo sterke psysiske og fysiske abstinenser om man blir først blir skikkelig avhengig.

Jeg tar meg fks. en rev sånn ca med en 4-8 ukers mellomrom, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har røyka i 07.

Jeg nyter jo disse stundene, er jo det rus handler om. Stimulanse! Anerledes impulser! Er jo dette ferie handler om også, og andre ganger reiser man jo til Asia fremfor Amerika, om du tar poenget? Og det varierer jo også veldig fra person til person også, du foretrekker ethanol, jeg foretrekker THC :P Så enkelt er det.. Bare ta standpunkt, som du holder. Gjærne neste gang du har en alene stund med en dram, tenk deg fram til noe som du synes er fornuftig... Tenk litt på dette når du alikevel har ferie fra de andre tankene

Peace