Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 13994
Er det mulig å finne ut om noen har førerkort? Har en kjenning som tidligere har mistet lappe for fyllekjøring, men han påstår nå at han har fått den igjen. Har sett sertifikatet hans, og syns det ser litt snodig ut... Mistenker at den er falsk.
Tingen er at han altid maser om å få låne bilen min, men hvis han blir tatt uten førerkort får vel jeg også problemer

Er det mulig å kontakte politiet eller statens vegvesen å få utlevert slikt informasjon?


Plaserer denne i "Vanlig diskusjon" da jeg ikke vet hvor den ellers passer. Flyttes hvis jeg tar feil
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Ring veivesenet og si at du har en kompis som vil låne bilen din, men at han ikke har forevist noe førerkort. De har vel mulighet til å finne ut av det på null komma svisj.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Hva promille hadde han når han ble stoppet?.

Alt over 1.0 i promiller = 2år.
0.4 -0.9 = 1-1.5år.
0.1-0.3 = 0.5år.

1.0 Promille og oppåver = Betinget fengsel
1.5 -> = Ubetinget fengsel på rundt 20 dager.
Vet desverre ikke hvor stor promille han hadde, eller når han mistet lappen.

Sendte likegodt mail til vegvesenet, så får vi se om de kan svare på det
z10an, du får vel ikke 0.5 år utenførerkort hvis du har 0.1 i promille...
Sjekk etter vannmerker.. Skal være en ekstremt god forfalskning for å få med alt som skal på et førerkort...

Og som Mainer sa.. Du skal ha over 0.2 for å få bot/miste lappen...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Ja det Farconin sa..
Men har man økende promille og 0.1 når man blir tatt og får 0.3 mens man står der å prater med snuten kan man bli bøtelagt ivertfall ja.
Sitat av Forconin
Sjekk etter vannmerker.. Skal være en ekstremt god forfalskning for å få med alt som skal på et førerkort...

Og som Mainer sa.. Du skal ha over 0.2 for å få bot/miste lappen...
Vis hele sitatet...
Skal stå første verset av "mellom bakkar og berg" på førerkortet hvis man ser ekstremt nøye på det! Hvis ikke det var to vers, husker neimen ikke.
Sitat av Raymond
Skal stå første verset av "mellom bakkar og berg" på førerkortet hvis man ser ekstremt nøye på det! Hvis ikke det var to vers, husker neimen ikke.
Vis hele sitatet...
tuller du???
det er jo morsomt.
hvor står det da???????
I vannmerket tenker jeg..
Har mista mitt så kan ikke se på det nå. Men er mye rare ting på førerkort og sedler osv hvis du gidder se nøye etter..
Det stemmer det crazy, nede i høyre hjørne på baksiden, det ser bare ut som riper egentlig, med minde man ser igjennom forstørrelsesglass. Verset er på en måte "skrapt" inn i kortet.

Jeg fikk desverre ikke sett nøye på førerkortet til han jeg snakket om da...
Sist endret av CoDEmASTeR; 10. mai 2006 kl. 15:18.
Her får dere førerkortets hemmeligheter:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=28969
mellom bakkar og berg står på baksiden,nede i høyre hjørne...men det står med latterlig liten skrift
det er veldig morsomt
det må jeg sjekke på mamma sitt
hehe :P:P
hmm skal se om jeg får scannet lappen,så dere kan få lese Mellombakkar og berg..
Det er lett å skaffe dobbel legitimasjon mens du har lappen. Du sier bare til statens vegvesen at du har mistet lappen (kortet), og får et nytt kort. Og når politet har inndratt lappen din må du levere en av dem, ikke sant?

Da har du den andre "mistet" lappen å vise fram - men det blir kjempeproblemer hvis det oppdages. Da vil det si at jeg tviler at eieren av bilen får problemer her - det er jo fyren som oppga falsk kort sin feil.
Sist endret av marsboer; 10. mai 2006 kl. 17:47. Grunn: litt bedre forklart kanskje
Stort sett når man blir stoppet i kontroll blir jo navnet sjekket hos politiet da, så det vil ikke hjelpe så mye det
Men minde det bare er beltekontroll el.l., da ser de bare kjappt på sertifikatet.
Snakket forresten om å vise til sin venn. Som trådstarteren spurte om.

Det med "dobbel legitimasjon" vil så klart ikke virke ute i trafikken - spesielt ikke når politiet sjekker.
Ah, sånn å forstå Tviler på at det er det han har gjort da, siden jeg syns sertifikatet så ganske suspekt ut...
Eneste gang det vil fungere i trafikken er under beltekontroll, og muligens noen promillekontroller, når de ikke gidder å sjekke.
Jeg har kun blitt 'sjekket' over radioen en gang, og det var fartskontroll.
er vel ikke være enn å se på hologrammet hvor personnummeret står...skal mye til for å forfalske den.
Codemaster:
Fra offentlighet.no:
Autosys - register over motorkjøretøyer og førerkort. Føres av Vegdirektoratet. Innsynsrett etter offentlighetslovens regler.

Offentlighetsloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19700619-069-0.html

Finner intet nettregister, men det skal vel bare være å ringe og høre.
Var ikke verre enn å spørre Statens Vegvesen på mail, de svarte meget raskt til å være "statens"
Mye kjappere enn hvis jeg skulle skrevet mail til politiet, de er iallefall trege

Det viste seg at personen ikke hadde førerkort, i tilfelle noen skulle være intresert
Sist endret av CoDEmASTeR; 12. mai 2006 kl. 18:36.
En ting jeg lurer på - han som viste deg falsk lapp. Hvis du bet på, og han havnet i problemer. Får du problemer egentlig? Han lurte deg jo...
Såvidt jeg har fått med meg, så hadde ikke jeg fått problemer av den grunn. Han viste meg "sertifikatet" hans, tekst, underskrifter og bilde lå på riktig plass, og jeg har ikke kompetanse til å avgjøre hvorvidt denne er forfalsket eller ikke. (egentlig)
Det kan og være at han gjorde slik som ble beskrevet lenger oppe, og bestillte "erstatning" før han mistet den, da hadde den egentlig vært gyldig i mine øyner.

Så, ettersom det jeg har fått med meg stemmer, nei jeg hadde ikke fått problemer. Jeg er i utgangspunktet ikke i stand til å avgjøre om den er fake eller ikke, og jeg har i tillegg fått muntlig og synlig bekreftelse på at har har sertifikatet dersom jeg hadde lånt bilen til han.

*Hvis* politiet hadde gjort en sak ut av dette, hadde jeg tatt opp dette med at de ikke sjekker sertifikat hos sentralen i f.eks. beltekontroll der de kun tar en synlig sjekk. Da har de blitt lurt på samme måte.
Han har i hvert fall bevist hva slags venn han er. Ikke noe å stole på med andre ord. Og neppe noen du burde låne bilen din til.