Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2091
God kveld!

Jeg skal ta trucksertifikat gjennom jobben i april. Jeg røyker cannabis av og til i helgene og lurer derfor på om det er normalt å ta urinprøver når man skal ta sertifikat? Er litt beskymret over at det kan bli et problem.

Noen her inne som har peiling?
Holder på med trucksertifikatet nå faktisk, ingenting som tyder på at det blir urinprøver her jeg tar det i hvert fall. Kan egentlig ikke skjønne at de skulle kunne teste deg heller, så lenge man ikke er rusa på kurset er det ikke noe grunn til å tro at de som deltar ruser seg.
Sitat av elakmdma Vis innlegg
God kveld!

Jeg skal ta trucksertifikat gjennom jobben i april. Jeg røyker cannabis av og til i helgene og lurer derfor på om det er normalt å ta urinprøver når man skal ta sertifikat? Er litt beskymret over at det kan bli et problem.

Noen her inne som har peiling?
Vis hele sitatet...
God Kveld.
Du trenger ikke bekymre deg, det vil ikke bli tatt urinprøve.
Trucklappen er ikke et førerkort som for f.eks. bil, men et kompetanskebevis som dokumenterer at du har gått gjennom nødvendig sikkerhetsopplæring (i nyere tid også gjennomgått et minimum antall timer med praksis?). Politiet kan ikke ta fra deg trucklappen eller dømme deg til å avlegge ny førerprøve (de kan imidlertid antagelig bruke andre hjemler for å holde deg på beina). Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å gi deg relevant opplæring vedr. trucktypene som brukes der du jobber, og kontrollere at du egner deg til arbeid med truck på egen hånd. ... Med forbehold om ev. forandrede/utvidede regler de siste årene.
eneste gangen de forlanger urinprøver i forbindelse med førerkort, er når man skal ha helseattest til førerkort i tyngre klasser. (C/CE) Selv da så sjekker de ikke etter rusmidler, men det er for å sjekke om man har diabetes. Har man diabetes blir det litt mer komplisert å ta førerkort for tyngre klasser, dog ikke umulig.
Kommer du i retten vedr. rus så kan du faktisk bli fradømt kompetansebevis, dette er ikke så veldig relevant her og nå men er greit å vite. Dette er noe som skjer sjelden, jeg ble f eks ikke fradømt dette da jeg var i retten pga. fyllekjøring med personbil.