Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1102
jeg har laget følgende nettside: http://wjks.net/side222/index.html
På denne siden ønsker jeg en annen bakgrunn, gress nede på bunnen, noen skyer til høyre helt overst og slik, det jeg tenkte var å lage ett bilde med disse elementene, i 800x600 format, eventuelt større. Har tenkt å ha en slags ramme rundt content delen av nettsiden, hvor tekst og header er plassert! Hvordan kan jeg adde bilde med navn "bilde1" til nettsiden? hva kan jeg gjøre for at alle, uavhengig av oppløsning ikke vil ha problemer for å vise bakgrunnsbildet på nettsiden?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
funket ikke å skalere på noen fornuftig måte, du bør bruke imagemagik(?) eller lignende server-side-programmer for å først kalkulere oppløsning til klienten, deretter skalere bildet i rett størrelse.

mulig du klarer lure noe til med plassering av div'er, men tror det blir klossete.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Taker for svar, går følgende an, såfall hvordan : De 4 elementene som er i bakgrunnen jeg har laget som er 800x600, hva om jeg klippet hvert av de elementene ut og gjør bildene betrykkelig mindre, vil ikke dette kunne tilpasse seg automatisk til alle oppløsninger? Og hvordan kan jeg adde 4 bilder til bakgrunnen : bilde1, bilde2, bilde3 og bilde4?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Man kan kun ha et backgrunnsbilde på et element, så du er nødt til å strukturere siden på en annen måte.
Nå er jeg usikker på akkurat hvordan du vil ha det, men det kan lønne seg å se på løsninger brukt på sider du finner på diverse topplister for css-løsninger. Det som er vasnkelig er å holde markupen semantisk korrekt.

Det er ofte lurt å tenke litt ut av boksen, smart bruk av margins, padding og repeterende (alpha)transparente bakgrunnsbilder.

Kjær et xy-repeterende himmel-pattern som background i body. x-repeterende transparent gress i et element som er 100% av bredden til body i bunn. Og et xy-repeterende alpha-transparent bilde med skyer i et element i toppen som mer 100% bredden av body.
Bruk så få elementer på siden som overhodet mulig, og bruk korrekte tagger. Dette gjør ting mye enklere å forholde seg til.

Slik siden er nå ligger elementer nøstede i 3-4 divs, og veldig mye av det er helt unødvendig.
Bruk en liste til menyen.
Bruk header tags for overskrifter.
Dropp center-tagg