Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2928
Hei jeg vil gjerne dele min opplevelse med dere og setter stor pris på seriøse svar da jeg vil vite om noen føler det samme som jeg meg.

For ca 2 mnd siden fikk jeg en såkalt "bad trip" på weed. Jeg hadde opplevd dette en eller 2 ganger ifra før så jeg viste at dette er kun midlertidig og vil gå over så fort rusen er over. Jeg fortalte meg selv hele tiden, slapp av du har bare en veldig dårlig opplevelse dette går over. Dette er selvfølgelig veldig vanskelig da man er redd for å aldri bli bedre eller at man skal være sånn for alltid, negative tanker og et vanvittig tanke kjør. Jeg hadde røket flere ganger i uka i ca 1 år før denne hendelsen. Etter denne badtrippen følte jeg meg litt red hvergang jeg skulle ta et trekk da jeg var redd for at det skulle skje igjen, noe det ikke gjorde før en uke senere. Da tok jeg ET kjempe lite trekk og BOM så skjedde det igjen. Tankekjør og helvete. Jeg bestemte meg for at nå er det lenge til neste gang jeg vil røyke igjen. Rusen gikk over og jeg ble meg selv igjen MEN noen timer senere følte jeg nesten at jeg var ruset igjen men med en dårlig feeling så jeg måtte legge meg ned. På natten våknet jeg plutselig med feelingen at jeg har en liten badtripp til men dette var nok angst. I de neste dagene var jeg VELDIG bekymret for at jeg har skadet hjernen eller at dette er noe vedvarende. Følte meg mye bedre og egentlig helt fin med dagene som gikk helt til jeg en natt våknet igjen med tankekjør ifra helvete og følelsen av at jeg var rusa dog jeg ikke hadde røket på en uke. Da ble jeg enda mer redd for at dette er her for å bli.

I senere tid har jeg slitt veldig med å sove, og har veldig rare og slitsomme drømmer og får iblandt følelsen av at jeg er rusa når jeg skal sove , mega aktivitet i hodet mitt med typ farger og bevegelser.

Hadde blitt veldig redd for ordet psykose noe min psykolog sier at jeg overhodet ikke er eller har blitt da jeg fungerer HELT fint fysisk og psykisk bortsett ifra plagene jeg har beskrevet. I starten måtte jeg ty til sobril en periode da dette var veldig nytt for meg og jeg var nærvøs. Nå ca 2 mnd senere trenger jeg ikke sobril, kansje tatt 2-3 stk og må være ærlig og si at jeg føler meg mye bedre da fargene er borte når jeg skal sove og jeg får ikke angst anfall. Det jeg opplever nå som gjør at det er vanskelig for meg å ikke tenke på dette er . Drømmene , Dårlig søvn , nesten like trøtt når jeg står opp, føler at hjernen min tenker konstant, og jeg har en typ trykk i hodet/dotter i ørene. Kan også begynne å tenke hva er vitsen med alt dette , falle litt ut når jeg er med venner f.eks. Jeg sliter på ingen måte med å være sosial , jeg trener og spiller fotball. Men er veldig SLITEN av dette, tenker hele tiden skulle ønske jeg kunne slippe dette jeg har fått nok. Er det noen der ute som kjenner seg igjen, eller har noen tips eller tanker rundt dette?
Alt du opplever er klassiske symptomer på angst og begynnende depresjon. Psykotiske tilstander kjennetegnes av forvridd virkelighetsoppfatning, som regel i form av visuelle eller auditive hallusinasjoner, altså at du ser eller hører ting som ikke er der. Hvis du føler deg veldig påvirket av tankene du har, så bør du oppsøke en lege for å få hjelp.

Imidlertid kan jeg gi deg min tolkning. Du hadde en mild traumatisk opplevelse etter inntak av et rusmiddel, og nå spiller du dette veldig opp for deg selv. I og med at du selv tror at du har pådratt deg en hjerneskade (som er forsvinnende lite sannsynlig), så legger du merke til alle små detaljer ved hvordan kroppen din opererer, og tolker alt du føler på verste tenkelig måte. Dette gjør at kroppen din reagerer ved å aktivere det sympatiske nervesystemet ditt (tenk fight-or-flight) og du får reelle kroppslige reaksjoner på tankene du har. Sympatikusaktivering vil bl.a gjøre det veldig vanskelig å sove. Som følge av alle de negative tankene du har om din egen helse, dårlig søvnkvalitet og generell uro begynner du å utvikle en mild depresjon. Symptomene du opplever sosialt (falle ut, lite energi, "hva er vitsen med alt dette") er helt klassiske symptomer på dette.

Tipset mitt er å dra til legen og få utelukket all sykdom slik at du kan slappe ordentlig av. Etter at du har utelukket en somatisk årsak for problemene dine kan du begynne å jobbe med det kognitive. Da er som du nevner psykolog en veldig god idé. Ellers tror jeg at det kan hjelpe veldig å være streng med deg sjøl og prøve å si til deg selv at det bare er hjernen din som lurer deg. Lykke til.
Trådstarter
18 1
Takk for svar Nether. Det merkelige her er at jeg har gjort alt , skannet hode (ingenting) , tatt blodprøver (ingenting) , fått avkreftet at det er noe psykotisk. MEN allikevel har jeg vanskelig for å slappe helt av, jeg dro bort til tanta mi i usa 1 mnd for å komme meg bort få bort tankene og håpet at alt skulle være i orden når jeg var tilbake. Jeg føler meg mye bedre men føler en "uro" i meg utrolig vanskelig å forklare helt. Men det er som om noe ikke stemmer, nå er det stort sett dårlig søvn, og en typ susingen i øret og trykk i hodet som plager meg.

Vil legge til at jeg fikk vite en god del om noen familie medlemmer ( ikke noe med meg å gjøre) men tung informasjon som har såret meg veldig, i tillegg til at jeg gamblet høye summer som en escape og fikk da en del økonomiske problemer, og i tillegg mistet jeg lappen i 4 mnd som prikken over i´en. Psykologen mente at weeden har bare trigget det underliggende. Skal sies at jeg har fikset alt som hadde med økonomi å gjøre, lappen er tilbake om 3 uker og ellers er ting som det pleide å være.

Det morsomme er at en uke etter dette fikk gutta meg med på at jeg skulle være med på byen, tok en shot og følte at jeg skulle bli dårlig som tidligere beskrevet og første gangen jeg drakk kaffe etter dette det samme. Går fint når jeg drikker kaffe nå, men jeg vet ikke om jeg tørr å drikke alkohol enda.

Jeg vet du har rett NETHER i at jeg spiller dette opp veldig selv, det er bare det at ingen lege eller psykolog eller noen andre kan gi meg typ en tid det tar for meg å recover helt, og heller har dette ingen navn eller diagnose så det gjør det litt vanskelig for meg å takle. Det er dessverre slik min personlighet er
Jeg vill legge til at mye av problemene dine på natta kan være at du har sluttet å røyke weed nå. Når man slutter med weed etter en god stund med bruk så drømmer man noe sinnssykt og våkner lett på natta gjennomsvett. Dette kan vare en stund også.

Jeg vil også si at jeg kjenner meg godt igjen i masse av det du skriver, og dette er klassisk angst. Jeg trodde jeg hadde alt fra hjerneskader til hjerte problemer og kunne sitte å kjøre huet på sånne ting hele dagen og hele natta og når man tror å tenker på sånne ting hele tia så begynner symptomene til slutt også. Jeg tror at man faktisk kan tenke seg syk ass. anyways når ting i livet ditt faller mer på plass og du lærer deg å gi slipp på skumle random tanker så ordner alt seg, det er jeg sikker på
Trådstarter
18 1
Takk for svar Alge jeg har også hørt og vet at man drømmer mye og har ubehageligheter med å sove etter å sluttet å røyke, føler bare at det har vedvart litt lenge nå over 2 mnd. Håper virkelig dette gir seg snart, og har også funnet ut at noen av de ubehagelige drømmene kalles søvnparalyse ubehagelige greier.

Det er noen ting jeg ikke forstår, du sier du kjenner deg igjen i mye av det jeg skriver og det er klassisk angst og det vet jeg og tror på. MEN det er alltid et men her, hehe. Det jeg ikke forstår er hva som skaper fargene og aktiviteten når man lukker øynene og skal sove, føles som om man blir utsatt for et kjør med farger og gjenstander typ i forskjellige mønstre og det er helt borte så fort man åpner øynene. Dette med følelsen at man "detter" eller beveger seg litt når man ligger HELT stille, dette klarer jeg ikke å forstå at det er angsten som forårsaker !!
Jeg også kan ha svake "cev's" (closed eye visions) uten og ha tatt noen form for substanser, ofte svake farger osv. Får jeg dem uten og ha tatt noe så er det alltid på natten når jeg ligger i sengen i mørket. Jeg tror dette er ganske så vanlig og veldig forskjellig fra folk til folk.
Når jeg har røyket mye weed så er dem sterkere og mer detaljerte, og dem kommer bare jeg lukker øynene litt. Ligger jeg i sengen da så er det som å se en film av geometri og farger osv..

Tror kanskje det har mye med at du er veldig trøtt og sliten kanskje etter en hard dag med angst og tanker osv. også må du huske at når du har sånn angst som du har så legger man merke til alle mulige slags ting som kanskje har vært der hele livet uten at du har tenkt over det.

Det er akkurat som du begynner å drømme litt før du har sovna på en måte hehe, vanskelig å beskrive og jeg har ikke forklaringen på det, men jeg kjenner meg godt igjen fra det du skriver.

Interessant tema egentlig, om noen vet noe mer om dette så hadde det vært kult om dem skrev noen linjer om det
Sist endret av Alge; 1. mai 2018 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
18 1
Ja veldig inntressant faktisk. Det er slik som du sier, er kun på kvelden når jeg er alene på rommet og lukker øynene. Du nevner at det er mye sterkere når du røyker, jeg tørr på ingen måte å røyke nå. Forrige gang tok jeg et hit, kjempe lite trekk og fikk den bad trippen som jeg forklarte i første innlegg. Noe som var meget merkelig er at jeg ble fristet til å drikke og feste litt når jeg var i LA for 2 uker siden, og da ble det noen linjer coke. Og jeg fikk da den opplevelsen med farger og kjør når jeg skulle sove! Det hadde jeg aldri trodd, men jeg tok en sobril så var det over når jeg prøvde å sove igjen 30 min senere
Sitat av mack10 Vis innlegg
, jeg tørr på ingen måte å røyke nå. Forrige gang tok jeg et hit, kjempe lite trekk og fikk den bad trippen som jeg forklarte i første innlegg.
Vis hele sitatet...
Det som mest sannsynlig tok deg den gangen der var at du var redd for å få angst når du røyka, siden det skjedde sist. Altså si noen hadde lurt deg den gangen der og gitt deg ett tobakks trekk i stede for weed og du trodde du røket weed, det kunne like godt trigget angst anfallet som det weed kunne ha gjort.
Jeg sitter ikke og forsvarer cannabis her og jeg mener absolutt du burde legge cannabis på hylla, ihvertfall til hode har stabilisert seg tilbake i balanse.

Også når det gjelder bildene i hode så er dem ikke farlige, lær deg å like dem i stede for å frykte dem, for det er nok alltid noe du vill oppleve fra tid til anne, ganske naturlig.
Trådstarter
18 1
Du har helt rett jeg ble nok dårlig fordi jeg var så redd for det og fikk nok nesten reaksjon frem av frykten min for å bli sånn. Men jeg fikk ikke angst anfall, jeg fikk en typ bad trip. Mega tankekjør og sånn følelse at jeg drifta bort og følte jeg må konsentrere meg eller snakke med noen for å ikke drifte bort eller «miste» det, hehe. Og jeg kan love deg en ting! Weeden er satt på hylla��
Trådstarter
18 1
Vil bare si at etter å lest svarene deres og tenkt over det, føler jeg meg faktisk mye bedre.
Veldig hyggelig at dere tok dere tid til å gi meg gode og betryggende svar, godt å vite at andre også har vært der !

Vil bare si at jeg setter utrolig pris på svarene og i ettertid har jeg følt meg myye bedre vitende at andre har gått igjennom det eksakt samme og at jeg ikke er alene. Spesielt dette med Closed eye visions og de fargene jeg følte at ingen andre hadde opplevd. Nå føler jeg en ro over meg , tror dette ligger veldig i underbevistheten. Uansett så har det hjulpet mye, og for dette er jeg takknemlig
Sist endret av mack10; 4. mai 2018 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Åh, jeg kjenner meg igjen!

Jeg røyka noen få ganger da jeg var tenåring, men.jeg tåler det overhodet ikke.
De få gangene utløste panikkangst, som.jeg sleit med i år etterpå.
Mitt hode er ikke laget for hasj. På meg virker et mildt stoff som hasj som syre. Jeg ble helt ødelagt.

Du har opplevd endel heavy ting, som du sier.
For de fleste funker hasj beroligende. For noen, trigger hasjen ting som har lagt latent. Vedkommende som sa det til deg, har rett.
Var jeg deg, ville jeg holdt meg unna droger generelt.
Du vil ikke få gode opplevelser når du er så i helspenn og på vakt.
Jeg er akkurat som deg, med én gang jeg merker antydning til ubehag, får.jeg noia med én gang.
Du er heldig som har en så flott lege, som har utreda deg på alle vis.
Jeg har også sykdomsangst, men.legen mener det er bull å scanne hue mitt.
Jeg vet jo det hadde roa meg ned å.få gjort det.
Hør på legen, du feiler ingenting.
Du er heller ikke psykotisk eller på veg til å bli det.
Du har "bare" angst!

Du har allerede et godt verktøy, nemlig den kognitive terapien bruker.
Hæ, sier du ;-)
Da du først bada, drev du ig snakka til.deg selv, om.at dette går bra, det går over, osv.
Det er kognitiv terapi.
Slikt lærer man i samtaler.
På den måten kan man lettere ha kontroll.
Jeg driver med det samme.
Jeg gjentar inni hue hundre ganger at dette går så fint, at! Det er ikke drypp du får nå. Du blir ikke sittende og sikle i en rullestol resten av Livet.
Du har bare jævlige smerter i hue fordi du er så forbanna anspent hele tida. Det er bare angst!
Det er helt jævlig å ha det slik.
Å ha angst for noe som er så usannsynlig at skal skje.
Og om det skulle skje, er det INGEN verdens ting jeg kan gjøre for å forhindre det!
All den bekymringa til INGEN nytte.
Så mye bortkasta energi.

Det å drifte som du kaller det, kaller jeg fjernhet.
Man forsvinner liksom mer og mer bort, og blir helt fjern. Er man med andre, er man redd de skal merke noe, at man bare sitter der med åpen munn i ti minutter og ser helt idiot ut. Tida stopper.
Det er jævla ubehagelig. Merker jeg blir svett av å prate om dette.
Du ksn.også få tunell-syn, og se dårlig i mørket.
Synsfeltet mitt skrenker seg inn, og jeg må konse veldig for å se, særlig i mørket.
Også er det svette, kulde, dirring i kroppen, svimmelhet, kvalme, trykk .hue, dotter og øresus. Og alt er den fuckings angsten!

Men, det hjelper å være med folk.
Kjempebra at du spiller fotball! Da får du kjørt kropp og hue på en himla bra måte.
Prøv å være med på aktiviteter, og vær mest mulig med folk, uansett hvor lite lyst du har.
Ikke gjør som meg, og isolere deg. Jeg sliter som faen nå, har ingen venner.
Du blir sliten av det tankekjøret, jeg vet!
Trikset er å slite ut angsten.
Det er det jeg prøver på nå.
Å få meg venner å henge med. Begynne med en form for aktivitet. Jeg har hund, og han betyr alt for meg. Når jeg går tur med ham har jeg også tankekjør, men det kommer lengre bak, liksom.

Om tre måneder er jeg sikker på at du er deg selv igjen, men en erfaring rikere.
Uansett hvor bra du blir, ville jeg latt hasjen ligge.
Finn heller noe anna, men nå børbdu la alt ligge. Ingen vits i å utfordre skjebnen.
Masse lykke til!
Trådstarter
18 1
Ja jeg lar så absolutt weed ligge, ihvertfall for en LAAAANG tid.

Merkelig er at jeg var med ei vennine på byen igår og tok et glass hvitvin for hyggens skyld, og siden jeg drikker meget sjeldent så merker jeg faktisk et glass hvitvin, ikke at jeg blir full eller brisen men merker at jeg noe innabords. Det rare er at jeg da begynte å tenke, får jeg noe typ reaksjon nå, hva skjer nå blir det værre eller dårlig nå? også hang meg litt opp i dette mens jeg satt med hun. Og tenkte alt ifra nå kan jeg bli dårlig til jeg må komme hjem så jeg kan ta en sobril hvis jeg blir dårlig. Endte såklart med at det ble mye bedre jeg dro hjem spiste og så på basket og la meg. Og nå er alt fint og ble aldri dårlig.
Sitat av mack10 Vis innlegg
Ja jeg lar så absolutt weed ligge, ihvertfall for en LAAAANG tid.

Merkelig er at jeg var med ei vennine på byen igår og tok et glass hvitvin for hyggens skyld, og siden jeg drikker meget sjeldent så merker jeg faktisk et glass hvitvin, ikke at jeg blir full eller brisen men merker at jeg noe innabords. Det rare er at jeg da begynte å tenke, får jeg noe typ reaksjon nå, hva skjer nå blir det værre eller dårlig nå? også hang meg litt opp i dette mens jeg satt med hun. Og tenkte alt ifra nå kan jeg bli dårlig til jeg må komme hjem så jeg kan ta en sobril hvis jeg blir dårlig. Endte såklart med at det ble mye bedre jeg dro hjem spiste og så på basket og la meg. Og nå er alt fint og ble aldri dårlig.
Vis hele sitatet...
Så bra at du ikke ble dårlig!
Jeg er helt lik deg i hue, altså, skummelt!
Jeg tør ikke drikke én øl lenger, jeg,i fare for å bli dårlig.
Og jeg tør iallefall ikke drikke mer, for da kan.jeg ikke ta beroligende, i.tilfelle de to skulle kjæsje med hverandre og jeg dør.
Det har fuck all klikka for meg!
Jeg VET jo at ikke jeg dør av noen øl og litt benzo!
Men.når de tankene kommer, er det som om fornuften er død, iallefall!
Det er dritflaut å være så gal.
Trådstarter
18 1
Weiland : jeg tror ikke jeg og du er helt like altså. du tenker på å kunne dø osv. jeg er ikke der i det hele tatt. du må slappe av kompis, er bare ubehagelig ikke dødelig dette greiene her. eneste frykten jeg hadde var å loose my mind på en måte ikke å kunne dø osv.
jeg føler meg på ingenmåte gal eller fucka i hodet som du beskriver det , jeg går igjennom en vanskelig periode og tipsene til gutta her har hjulpet mye. hvis du føler det slik så syntes jeg enten du skal spørre folk om hjelp eller være forsiktig med jeg er helt lik deg i hodet typ kommentarer for så å konkludere med at du er gal osv. Lykke til og slapp helt av