Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 13445
http://www.dagbladet.no/a/18063219

Jeg selv er enig med Gert Nygårdshaug, og ble litt overrasket over å lese noe sånt som dette i DB 11.september. Ettersom jeg var 10år gammel da 11.september skjedde, så kan jeg ikke huske noe han skrev på den tiden.

Bare en sjapp oppramsing av dødstallene "Krigen mot terror" har ført med seg.

- 137 000 sivile drept i Afghanistan, Irak og Pakistan, dette inkluderer ikke over 35 000 pakistanere som man ennå ikke har fått bekreftet.

- Krigene har skapt 7,8 millioner flyktninger.

- Totalt har over 6000 amerikanske soldater alene mistet livet, det er dobbelt så mange som omkom 11. september.

Mens navna til de 3000 døde i 9/11 leses opp, så har 137.000 sivile og 6000 amerikanske soldater blitt glemt.

Er det riktig av Amerika å "hevne" seg så grovt mot den muslimske verden for dette. Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn "tann for tann - øye for øye" politisk sett.

Skal vi ha 3 minutters stillhet for 3000 døde amerikanere, så bør vi nesten ha (137000/3000*3) 147minutters stillhet for alle de sivile livene som har gått tapt i krigen mot "Terror og Atomvåpen". + 6minutters stillhet for de 6000 soldater, og dette uten å regne med alle sultungene i Afrika som dør hver dag.

Vel dette var mine meninger.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Er det ikke like mye hykleri å bruke penger på helsa til nordmenn når man kunne redde mye flere liv i Afrika for den samme summen?
At flere millioner dør av sult, aids og tørke hvert år går ikke inn på meg på den måten at jeg sørger over det. Det er liksom en helt annen verden for meg at jeg ikke fatter det.

Det å sitte å se direkte på tv at passasjerfly krasjer inn i skyskrapere som senere raser sammen i New York er derimot mye mer sjokkerende. Det er ikke slik vi sørger i rangert orden over de hendelsene som tar mest liv, men de som går mest inn på oss.

Du gidder vel ikke sørge over at en random fyr i Norge dør, men du sørger om en av dine nærmeste dør, gjør du ikke?
La nå folk minnes det de vil minnes, og kom faen ikke å klag over det.
Sist endret av henrikxt; 11. september 2011 kl. 21:59.
Er jo mange terrorister som har blitt drept også da.
Sitat av Ivar Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/a/18063219

Jeg selv er enig med Gert Nygårdshaug, og ble litt overrasket over å lese noe sånt som dette i DB 11.september. Ettersom jeg var 10år gammel da 11.september skjedde, så kan jeg ikke huske noe han skrev på den tiden.

Bare en sjapp oppramsing av dødstallene "Krigen mot terror" har ført med seg.

- 137 000 sivile drept i Afghanistan, Irak og Pakistan, dette inkluderer ikke over 35 000 pakistanere som man ennå ikke har fått bekreftet.

- Krigene har skapt 7,8 millioner flyktninger.

- Totalt har over 6000 amerikanske soldater alene mistet livet, det er dobbelt så mange som omkom 11. september.

Mens navna til de 3000 døde i 9/11 leses opp, så har 137.000 sivile og 6000 amerikanske soldater blitt glemt.

Er det riktig av Amerika å "hevne" seg så grovt mot den muslimske verden for dette. Jeg trodde vi hadde kommet lenger enn "tann for tann - øye for øye" politisk sett.

Skal vi ha 3 minutters stillhet for 3000 døde amerikanere, så bør vi nesten ha (137000/3000*3) 147minutters stillhet for alle de sivile livene som har gått tapt i krigen mot "Terror og Atomvåpen". + 6minutters stillhet for de 6000 soldater, og dette uten å regne med alle sultungene i Afrika som dør hver dag.

Vel dette var mine meninger.
Vis hele sitatet...
Tenk så på alt det positive.

Folk kan prate "fritt" i Afghanistan.
Kvinner kan stemme.
Jenter får gå på skolen.
25% kvinner i regjeringen.

Eksisterer nok fortsatt en del korrupsjon i Afghanistan, men avkriminalisering av narkotika vil fjerne det siste terroristene har av inntekter når myndighetene der ikke lenger sponser de. Er vel ikke under tvil at mesteparten av inntekter terrorister har kommer fra narkotikahandel.

Afghanistan er ett mye friere land nå, frigjøringen der nede er fantastisk. Dette sier alle jeg kjenner som kommer derfra/er der nede. Irak også er blitt utrolig mye bedre å leve i nå. Irakere er fornøyde. Bare vår trangsynte presse som mener noe annet.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
At flere millioner dør av sult, aids og tørke hvert år går ikke inn på meg på den måten at jeg sørger over det. Det er liksom en helt annen verden for meg at jeg ikke fatter det.

Det å sitte å se direkte på tv at passasjerfly krasjer inn i skyskrapere som senere raser sammen i New York er derimot mye mer sjokkerende. Det er ikke slik vi sørger i rangert orden over de hendelsene som tar mest liv, men de som går mest inn på oss.

Du gidder vel ikke sørge over at en random fyr i Norge dør, men du sørger om en av dine nærmeste dør, gjør du ikke?
La nå folk minnes det de vil minnes, og kom faen ikke å klag over det.
Vis hele sitatet...
Greit at de i Amerika som opplevde dette minnes over det, men hvorfor skal resten av verden da ha et minutts stillhet for disse 3000 liv, for hverken jeg eller du (tipper jeg) kjente noe av de omkomne. Vi får se om ti år om Amerika har tre minutters stillhet for de som omkom 22-Juli For her ble jeg personlig rammet, og Norge startet ikke en krig mot ekstremistene i Europa som er i full sprang. EDF, ETA o.l. er på lik linje med Al-Qaida og Taliban.

Rett skal være rett, og du er på villspor min kjære venn. Det du sier er ganske ufornuftig (i mitt hue).

Det å sitte å se direkte på tv at passasjerfly krasjer inn i skyskrapere som senere raser sammen i New York er derimot mye mer sjokkerende. Det er ikke slik vi sørger i rangert orden over de hendelsene som tar mest liv, men de som går mest inn på oss.
Vis hele sitatet...
Du så faen meg aldri direkte på NRK1 (Ja nå er vi her 10 minutter før flyene styrer inn i WTC). Så du var neppe så personlig rystet over den hendelsen som du selv vil ha det til. Tar jeg ikke feil så fantes ikke youtube den gang, så hvordan du fikk se videon av flyet styre inn så sjapt vet ikke nå jeg.

Husker for en tid tilbake så stod det på VG (tror jeg) en sånn rødekors banner som fortalte hvor mange som døde av sult eller fikk aids (barn) i Afrika hvert minutt.

Det er ikke mange her som levde under 2-verdens-krig, men på VGS så husker jeg læreren min hadde et minutts stillhet til minne for jødene. (Husker nå ikke datoen). Jeg hadde da aldri pratet/møtt på en jøde, men var fordet med på minnestunden, jeg hadde heller ikke sett annet en et par bilder i boka av gasskamre og fangeleir. Så man kan godt ha et-minutts stillhet for folk man ikke ser/kjenner, men rett skal være rett og 3000liv gir ikke Amerika rett til å ta 137000 liv + millioner av liv ødelagt.
Sitat av JackSparrow Vis innlegg
Tenk så på alt det positive.

Folk kan prate "fritt" i Afghanistan.
Kvinner kan stemme.
Jenter får gå på skolen.
25% kvinner i regjeringen.

Eksisterer nok fortsatt en del korrupsjon i Afghanistan, men avkriminalisering av narkotika vil fjerne det siste terroristene har av inntekter når myndighetene der ikke lenger sponser de. Er vel ikke under tvil at mesteparten av inntekter terrorister har kommer fra narkotikahandel.

Afghanistan er ett mye friere land nå, frigjøringen der nede er fantastisk. Dette sier alle jeg kjenner som kommer derfra/er der nede. Irak også er blitt utrolig mye bedre å leve i nå. Irakere er fornøyde. Bare vår trangsynte presse som mener noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er en gjeng gangstere som styrer Afghanistan i dag, krigsherrer fra nord-stammene som går inn i regjeringen p.g.a. nåværende president. Null demokrati er det der i bytte mot elendighet. Kvinnefriheten er en ikke noe, når de samme som gir kvinner lov til å lære samtidig forbyr dem i det skjulte.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Greit at de i Amerika som opplevde dette minnes over det, men hvorfor skal resten av verden da ha et minutts stillhet for disse 3000 liv
Vis hele sitatet...
Du er da fri til å gjøre hva du vil og sørge over hva faen du vil. Håper ikke du blir tvunget til 1 minutts stillhet dersom du ikke ønsker det.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Du så faen meg aldri direkte på NRK1 (Ja nå er vi her 10 minutter før flyene styrer inn i WTC). Så du var neppe så personlig rystet over den hendelsen som du selv vil ha det til. Tar jeg ikke feil så fantes ikke youtube den gang, så hvordan du fikk se videon av flyet styre inn så sjapt vet ikke nå jeg.

Så man kan godt ha et-minutts stillhet for folk man ikke ser/kjenner, men rett skal være rett og 3000liv gir ikke Amerika rett til å ta 137000 liv + millioner av liv ødelagt.
Vis hele sitatet...
Hvem sa noe om NRK? Ca hver eneste internasjonale nyhetskanal sendte direktesending fra New York rett etter det første flyet hadde krasjet.

Krigen i Irak og Afghanistan er en annen sak.
Jeg synes ikke synd på Amerikanerne..Derfor.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Jeg synes ikke synd på Amerikanerne..Derfor.
Vis hele sitatet...
Nå gjør du jo akkurat det samme som de på bildet ditt...
Sitat av Sio Vis innlegg
Er det ikke like mye hykleri å bruke penger på helsa til nordmenn når man kunne redde mye flere liv i Afrika for den samme summen?
Vis hele sitatet...
Er du seriøs?
Vi må jo hjelpe oss selv, før vi kan ut å redde verden!
Tror noe av greia med sørgingen er at 9/11 ofrene var uskyldige kontorarbeidere på en standard arbeidsdag.
Det var jo forsovet de 137.000 i afghanistan også da.
Gert Nygårdshaug synes å snuble i egen retorikk. Han peker på det triste i at mennesker dør. tusener. Men at 3000 dør i et terror-angrep, som ryster hele verden. Det skal man ikke sørge over. Det er hyklersk. Gert Nygårdshaug snubler - og det høres ut som han synes 11 september ofrene ikke betyr noe. HVorfor skulle da de andre dødsfallene bety noe mere?

Det blir nesten like søkt som at noen skulle hevde det var feil med ett minutts stillhet for 22 juli-terroren. Da vi ikke har tilsvarende markeringer for alle de som dør i trafikken hvert år. For ikke å snakke om alle dem som dør i terror i f-eks Irak.

Det er sikkert mange tragiske katastrofer som ikke får nok oppmerksomhet. Men å kalle en markering av en tragisk katastrofe hyklersk fordi andre katastrofer ikke får samme oppmerksomhet synes søkt.

Synes Gert Nygårdshaug fremstår som hyklersk selv jeg.
Synes ikke noe mer synd i WTC-ofrene enn alle de millioner av sivile USA har tatt livet av de siste 70 årene. Under 3000 døde? Det er ingenting sammenlignet med amerikanske angrep på andre nasjoner.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Synes ikke noe mer synd i WTC-ofrene enn alle de millioner av sivile USA har tatt livet av de siste 70 årene. Under 3000 døde? Det er ingenting sammenlignet med amerikanske angrep på andre nasjoner.
Vis hele sitatet...
Nå må du huske på at dette ofte har vært i angrep hvor en har vært nødt til å knuse noen egg for å lage omelett da. Men tenker man på hver enkeltperson så er det selvfølgelig like kjipt for alle de som står igjen. Ellers så tror jeg ganske så mange er glade for at USA har brydd seg enkelte steder og.

Det skal dog sies at den største grunnen til at jeg husker 11 Sept, er pga det som skjedde med verden i tiden etterpå.

Muligens litt upassende Ivar, men med din retorikk regner jeg med at du og Muradi m.fler også mener at det er hykleri og sørge over 22. Juli ofrene for de som ikke var direkte involvert mtp de uskyldige liva som garantert har gått tapt under Norske krigsoperasjoner i utlandet.
Sist endret av legalize_it; 12. september 2011 kl. 01:31.
USA er fullt av skruppelløse politikere, bankfolk og militære banditter som fortjener den pinefulle døden de har påført massive mengder av folk. Heia BRICS.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Tror noe av greia med sørgingen er at 9/11 ofrene var uskyldige kontorarbeidere på en standard arbeidsdag.
Det var jo forsovet de 137.000 i afghanistan også da.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Og de 3000 terrorofrene (kondolerer for dem) døde p.g.a. 19 terroristers handling. De 137.000 som har blitt drept i Iraq og Afghanistan er drept p.g.a. at det Amerikanske folk (generalisert av meg, for til slutt så er det jo folket som velger hvem som skal styre landet, og hva agendaen skal være *tror vi*) ønsker hevn over Bin Laden eller hvem de nå mener har skylda i alt dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Interna...in_Afghanistan

Folk flest (verdensbasis) mener at krigen har vært feil, så da blir det jo riktig at skal de 3000 minnes, så bør jo alle de 14x.xxx afghanere/pakistanere som har vært sivile ofre i krigen mot terror nevnes.

De 137.000 som er nevnt i afghanistan og iraq er som sagt sivile borgere, de er hverken soldater for landet, politimenn eller motstandsbevegelser. Forestill deg 1/5 av Oslos befolkning forsvinne bare. Ingen av disse er noe annet innblandet i krigen enn at de tilfeldigvis ble født i det landet/bor der de bor.

Så, skal 1/5 av Oslos befolkning ofres, fordi 3000 mennensker ble drept av en organisasjon (som bare har vokst mer og mer etter at "kampen" mot terror begynte i 2001).
Sitat av Bearass Vis innlegg
Gert Nygårdshaug synes å snuble i egen retorikk. Han peker på det triste i at mennesker dør. tusener. Men at 3000 dør i et terror-angrep, som ryster hele verden. Det skal man ikke sørge over. Det er hyklersk. Gert Nygårdshaug snubler - og det høres ut som han synes 11 september ofrene ikke betyr noe. HVorfor skulle da de andre dødsfallene bety noe mere?

Det blir nesten like søkt som at noen skulle hevde det var feil med ett minutts stillhet for 22 juli-terroren. Da vi ikke har tilsvarende markeringer for alle de som dør i trafikken hvert år. For ikke å snakke om alle dem som dør i terror i f-eks Irak.

Det er sikkert mange tragiske katastrofer som ikke får nok oppmerksomhet. Men å kalle en markering av en tragisk katastrofe hyklersk fordi andre katastrofer ikke får samme oppmerksomhet synes søkt.

Synes Gert Nygårdshaug fremstår som hyklersk selv jeg.
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått poenget til Gert. Han snakker ikke om trafikkulykker, men om død og katastrofe forårsaket av USA, som igjen har ledet til fiendlighet mot USA. Det kommer tydelig frem allerede i overskriften og ingressen, sitert under:

- Hykleri å sørge over 11. september-ofrene

Uten at man samtidig sørger over ofrene for USAs kriger og intervensjoner de siste femti åra, sier forfatter Gert Nygårdshaug.
Vis hele sitatet...
Med dette i tankene kommer det også frem hvorfor det er feil å dra inn 22. juli i denne sammenhengen. Det er også viktig å huske på at 22. juli er et terrorangrep som har skjedd på et helt annet grunnlag enn 11. september. Det er ingenting av det Gert skriver som tyder på at han mener det ville vært hyklersk å sørge over 22. juli. Hadde Breivik vært en svensk statsborger, og Norge hadde svart med å angripe Danmark, og drept og torturert innbyggerne deres, kunne eksempelet så smått begynt å nærme seg sammenliknbart.

Vi som ikke tente lys for USA får frem enda flere gode poenger:

Derfor blir kvalmen enda sterkere om vi går videre: Etter i flere døgn å ha lyttet til utallige kommentatorer på CNN, etter å ha hørt Vestens statsledere uttale seg, etter å ha fulgt dekningen i norske medier, er det ikke en eneste en, bortsett fra professor Johan Galtung, som hittil har gjort et seriøst og utdypende forsøk på å stille det enkle spørsmålet hvorfor ?

Hvorfor USA, hvorfor Pentagon og WTC?

Dette spørsmålet blir ikke stilt fordi det er meget ubehagelig, bent frem farlig, spørsmålet stilles ikke fordi det finnes kun ett svar: USA har i løpet av det siste halve århundret, ved sin egen aggressive politikk, sin selvutnevnte rolle som verdenspoliti, sine okkupasjoner, sine boikotter og blokader og sin støtte til undertrykkelsesmakter sannsynligvis forårsaket så mye lidelse og død, fattigdom og trakassering rundt om på kloden at 5000 newyorkere bare blir en ubetydelig, nærmest usynlig nagle i en likkiste tettpakket med spiker hamret inn av USA; om vi så legger til dette landets handelstyranni, som ved sine blekksprutkonserner plyndrer u-land fra Amazonas til Bangladesh, da får vi svaret på dette hvorfor.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ivar Vis innlegg
Helt riktig. Og de 3000 terrorofrene (kondolerer for dem) døde p.g.a. 19 terroristers handling. De 137.000 som har blitt drept i Iraq og Afghanistan er drept p.g.a. at det Amerikanske folk (generalisert av meg, for til slutt så er det jo folket som velger hvem som skal styre landet, og hva agendaen skal være *tror vi*) ønsker hevn over Bin Laden eller hvem de nå mener har skylda i alt dette.
Vis hele sitatet...
Vi skal ikke tillegge USA skylden for alle dødsfallene siden de gikk inn i krigen i 1941 og da? Hadde de bare driti i og blande seg så hadde vi sikkert vært langt under 60 mill drepte. Litt kjedelig for oss Europere som antagligvis måtte ha levd under et Totalitært, undertrykkende regime slik som Afghanerne gjorde under Taliban, men pytt pytt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi skal ikke tillegge USA skylden for alle dødsfallene siden de gikk inn i krigen i 1941 og da? Hadde de bare driti i og blande seg så hadde vi sikkert vært langt under 60 mill drepte. Litt kjedelig for oss Europere som antagligvis måtte ha levd under et Totalitært, undertrykkende regime slik som Afghanerne gjorde under Taliban, men pytt pytt.
Vis hele sitatet...
For USA har ikke tjent på at de hjalp Europerne siden den tid? Så Europa skal være i evig gjeld, og finne seg i uskyldige drap på sivile kun fordi USA ønsker å hevne det, mens resten av verden ikke ønsker å starte krig i hytt og pine.

Siden 2 verdenskrig så har USA vært i konstant fokus, det har alltid vært noe eller noen som har plaget dem. Hvorfor skjer det aldri med andre land (først). USA har blitt som en maktgal drittunge som kan gå rundt og fucke med hvem de vil, p.g.a. den "tjenesten" europa skylder fra 2 verdenskrig.

Jeg driter i 2verdenskrig, jeg levde ikke da. Faren min levde ikke da, bestefar kjempet i den. Hva så? Skal jeg finne meg i all slags dritt av den grunn. At min bestefar var soldat da, og USA hjalp til da. (Med egen profit i det, for hadde de ikke blandet seg inn så hadde de blitt tatt over av Nazi-Europa).
Sist endret av Ivar; 12. september 2011 kl. 01:48.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Med dette i tankene kommer det også frem hvorfor det er feil å dra inn 22. juli i denne sammenhengen. Det er også viktig å huske på at 22. juli er et terrorangrep som har skjedd på et helt annet grunnlag enn 11. september.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at begge deler er avskylige terrorhandlinger! Det finnes ingen unnskyldninger for slikt, men en kan selvfølgelig se at en del muslimer blir provosert av USA's blinde støtte til bl. annet Israel.

Men i Afghanistan hadde man et Taliban-regime som lot terrorister få vandre fritt rundt i landet, og da må ting gjøres. Man kan selvfølgelig si at USA burde ha gått ut av Afghanistan etter å ha styrtet Taliban, men jeg tror at resultatet fort ville blitt minst like ille i form av borgerkriger og hungersnød.

Ellers så likte jeg Gets spådommer om fremtiden i artikkelen fra 19. Sept 01. Terrorister med lommeatombomber og mobiltelefonbomber om 5-10. Han bomma visst litt på den selv om det ikke skulle forundre meg om han håpa på det.

Sitat av Ivar Vis innlegg
For USA har ikke tjent på at de hjalp Europerne siden den tid? Så Europa skal være i evig gjeld, og finne seg i uskyldige drap på sivile kun fordi USA ønsker å hevne det, mens resten av verden ikke ønsker å starte krig i hytt og pine.

Siden 2 verdenskrig så har USA vært i konstant fokus, det har alltid vært noe eller noen som har plaget dem. Hvorfor skjer det aldri med andre land (først). USA har blitt som en maktgal drittunge som kan gå rundt og fucke med hvem de vil, p.g.a. den "tjenesten" europa skylder fra 2 verdenskrig.

Jeg driter i 2verdenskrig, jeg levde ikke da. Faren min levde ikke da, bestefar kjempet i den. Hva så? Skal jeg finne meg i all slags dritt av den grunn. At min bestefar var soldat da, og USA hjalp til da. (Med egen profit i det, for hadde de ikke blandet seg inn så hadde de blitt tatt over av Nazi-Europa).
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg mente, men dere må huske på alle de folka USA har hjulpet og. Alle de som slipper å leve under Taliban, og som forhåpentligvis kan velge om de vil gå nakne eller i hijab etterhvert. Akkurat som de befridde oss fra Hitler, selv om det gikk med mange sivile, har de også befridd en del andre fra like syke ledere. Riktignok var det en mer direkte krigshandling som førte til at de ble med i 41, men ikke kom og tillegg dem skylden for alle de drepte i Afghanistan og Irak uten å tenke på hvem som dreper sivile ganske så målrettet der nede. Du kan selvfølgelig si at de burde ha holdt seg unna uansett, og la Taliban sysle med sitt, men tenk på den lidelsen det også påførte folket.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Problemet er bare at begge deler er avskylige terrorhandlinger! Det finnes ingen unnskyldninger for slikt, men en kan selvfølgelig se at en del muslimer blir provosert av USA's blinde støtte til bl. annet Israel.

Men i Afghanistan hadde man et Taliban-regime som lot terrorister få vandre fritt rundt i landet, og da må ting gjøres. Man kan selvfølgelig si at USA burde ha gått ut av Afghanistan etter å ha styrtet Taliban, men jeg tror at resultatet fort ville blitt minst like ille i form av borgerkriger og hungersnød.

Ellers så likte jeg Gets spådommer om fremtiden i artikkelen fra 19. Sept 01. Terrorister med lommeatombomber og mobiltelefonbomber om 5-10. Han bomma visst litt på den selv om det ikke skulle forundre meg om han håpa på det.
Vis hele sitatet...
Jo der har du rett, og jeg tror dette er noe av kjernen i saken. Hvem skal få styre Afghanistan?

For etter USAs invasjon så har Hamid Karzai vært president siden 2004. Det er langt i fra demokratiske valg der, for hele regjeringen til Karzai er en gjeng banditter. Og dette vet Amerikanerne veldig godt, for Afghanistan er et åpent land og alt kommer ut til media.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10020186

Der leser du litt om en av de hyggelige karene USA støttet, og denne karen drev dette sammen med halvbroren til Hamid Karzai, som heter Ahmed Wali Karzai.

Jeg tror neppe USA hadde som hensikt å gjøre landet til noe bedre, for så dumme er ikke Amerikanerne. At de setter inn en idiot som president, og broren til denne idioten er en narkobaron som vokser opp etter at amerikanerne kom til landet. Frem til invasjonen så visste folk flest ikke hva afghanistan var, etter invasjonen og CIAs intense kamp for opprustning av opium så har landet stått for 90% av verdens heroin.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Siden 2 verdenskrig så har USA vært i konstant fokus, det har alltid vært noe eller noen som har plaget dem. Hvorfor skjer det aldri med andre land (først). USA har blitt som en maktgal drittunge som kan gå rundt og fucke med hvem de vil, p.g.a. den "tjenesten" europa skylder fra 2 verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Er litt enig der ja, men vi må også huske på at de i flere tilfeller kjempet mot Soviet, og prøvde å redde en del nasjoner fra en av verdens verste ideologier. Vi kan jo feks spørre den jevne Sør-Koreaneren om hva han synes om USA fremfor godgutten litt lengre i Nord

Sitat av Ivar Vis innlegg
Jo der har du rett, og jeg tror dette er noe av kjernen i saken. Hvem skal få styre Afghanistan?

For etter USAs invasjon så har Hamid Karzai vært president siden 2004. Det er langt i fra demokratiske valg der, for hele regjeringen til Karzai er en gjeng banditter. Og dette vet Amerikanerne veldig godt, for Afghanistan er et åpent land og alt kommer ut til media.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10020186

Der leser du litt om en av de hyggelige karene USA støttet, og denne karen drev dette sammen med halvbroren til Hamid Karzai, som heter Ahmed Wali Karzai.

Jeg tror neppe USA hadde som hensikt å gjøre landet til noe bedre, for så dumme er ikke Amerikanerne. At de setter inn en idiot som president, og broren til denne idioten er en narkobaron som vokser opp etter at amerikanerne kom til landet. Frem til invasjonen så visste folk flest ikke hva afghanistan var, etter invasjonen og CIAs intense kamp for opprustning av opium så har landet stått for 90% av verdens heroin.
Vis hele sitatet...
USA, som resten av verden vil selvfølgelig være tjent med et stabilt og demokratisk Afghanistan. Hvilke avtaler som ble gjort tidlig under invasjonen med bl. annet Nord-alliansen kan en selvfølgelig sette spørsmålstegn ved. Nå trekker vel Karzai seg, og det blir spennende og se hva som skjer etter det.

Når det gjelder opiumet så er det et problem ja, men det kommer jo mye av at Taliban og co plutselig trenger pengene det innbringer, nå som de ikke lengre har kontroll over landet.
Hvem faen er du til å kritisere om jeg/vi har 3min stillhet pga respekt for de døde under terrorangrepet. Du trenger ikke delta i en markering hvis det ikke er ønskelig. De 3000 døde angrep ikke Afghanistan og Irak de er totalt uskyldige i ditt bilde av amerikanerne.

Jeg er enig med "krigen mot terror" er helt bak mål, men det bør ikke gå på bekostningen av minnene til de etterlatte.


Etter terroren i Oslo hadde mange land minnemarkering blir du provosert av det og ?
Sist endret av boohaze; 12. september 2011 kl. 02:14.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er litt enig der ja, men vi må også huske på at de i flere tilfeller kjempet mot Soviet, og prøvde å redde en del nasjoner fra en av verdens verste ideologier. Vi kan jo feks spørre den jevne Sør-Koreaneren om hva han synes om USA fremfor godgutten litt lengre i Nord
Vis hele sitatet...
Jo det har du rett i. Men Sør-Korea har en "bra" regjering (Nå vet jeg ikke hvordan dyp politikk de har, men ettersom jeg ikke hører mye om dem og alt jeg hører om SK er positivt, så gjør de noe riktig). Afghanistan er fullt med klovner og tullinger som driver "en stor bedrift" som de melker fra.

Krigsherrene a.k.a. (hardbarka norsk gangster) er i regjeringen eller var det parlamentet (er ikke helt sikker nå). Forestill deg selv et gjengmedlem som ønsker "det bedre" for landet :P

Men ja du har helt rett i at USA reddet ræva vår flere ganger. Men hver gang de reddet vår rumpe har vært mtp at deres egen rumpe kan grilles med. Begge verdenskrigene fikk europeerne kjempe alene helt mot slutten. Når Europa virkelig kunne tape krigene og ende opp som kommunister / nazister og virkelig utgjøre en trussel mot USA, så måtte de blande seg inn. (Derfor syns jeg ikke at de akkurat fortjener "særpoeng") De hjalp oss rent politisk, i like stor grad som de har hjulpet Libya og Iraq. Jeg kan ramse opp minst 5 land som har verre ledere enn både Saddam og hvertfall Gaddafi. Bare se på resten av Afrika, hvilket land der borte er i orden. Skal USA leke verdenspoliti så får de gjøre det over hele verden og rette opp i alt galt, og ikke bare i det gale som de kan tjene på.

Sorry ble litt off-topic :P
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Men i Afghanistan hadde man et Taliban-regime som lot terrorister få vandre fritt rundt i landet, og da må ting gjøres. Man kan selvfølgelig si at USA burde ha gått ut av Afghanistan etter å ha styrtet Taliban, men jeg tror at resultatet fort ville blitt minst like ille i form av borgerkriger og hungersnød.
Vis hele sitatet...
Hvem tror du støttet Taliban med finanser, trening og krigsmateriell, slik at de kom til makten i utgangspunktet?

Dette er erkeeksempelet på hvordan USA har blandet seg inn, for deretter å få egne kuler i ræva på et senere tidspunkt. I dette tilfellet satt noen åpenbart bekjemping av kommunisme foran all sans og fornuft, uten å tenke på fremtidige konsekvenser i det heletatt. Følgende avsnitt i Wikipedia-artikkelen Operation Cyclone er greit lesestoff i denne forbindelse, for det belyser noe av problematikken som har fulgt, både i forhold til al-Qaida og Taliban.
Sitat av boohaze Vis innlegg
1.) Hvem faen er du til å kritisere om jeg/vi har 3min stillhet pga respekt for de døde under terrorangrepet. Du trenger ikke delta i en markering hvis det ikke er ønskelig. De 3000 døde angrep ikke Afghanistan og Irak de er totalt uskyldige i ditt bilde av amerikanerne.

Jeg er enig med "krigen mot terror" er helt bak mål, men det bør ikke gå på bekostningen av minnene til de etterlatte.


3. Etter terroren i Oslo hadde mange land minnemarkering blir du provosert av det og ?
Vis hele sitatet...
1. Hvem jeg er til å kritisere? Faren din
Nei jeg nekter deg ikke noe, så ikke sett ord på meg. Jeg var bare enig med budskapet til denne personen. Og sist jeg sjekket så var jeg inne på Norsk FreakForum -> samfunn, etikk og politikk delen av forumet.

Så spørsmålet bør heller være hvem faen er du til å kritisere at jeg kritiserer den hyklerske minnemarkeringen.

2. Ja, vi bør drepe mest mulig mennesker for å klare å minne oss de drepte på Utøya også. Holde minnene ferske med litt blod på henda.

3. Hvorfor skal jeg bli det? Norge har ikke drept 137 000 mennesker som hevn på Utøya&Oslo-terroren.
Å hvor mange av de 3000 døde etter 9/11 drepte dem 137 000 mennesker ??
Sist endret av boohaze; 12. september 2011 kl. 02:29.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Tror du har misforstått poenget til Gert. Han snakker ikke om trafikkulykker, men om død og katastrofe forårsaket av USA, som igjen har ledet til fiendlighet mot USA. Det kommer tydelig frem allerede i overskriften og ingressen, sitert under:


Med dette i tankene kommer det også frem hvorfor det er feil å dra inn 22. juli i denne sammenhengen. Det er også viktig å huske på at 22. juli er et terrorangrep som har skjedd på et helt annet grunnlag enn 11. september. Det er ingenting av det Gert skriver som tyder på at han mener det ville vært hyklersk å sørge over 22. juli. Hadde Breivik vært en svensk statsborger, og Norge hadde svart med å angripe Danmark, og drept og torturert innbyggerne deres, kunne eksempelet så smått begynt å nærme seg sammenliknbart.
Vis hele sitatet...
Det jeg får ut av å lese artikkelen er at Gert synes å bagatellisere 11. september ved å peke på større dødstall i Afghanistan/Irak.

Gert påpeker at
- Derfor blir det hykleri å sørge over det ene, men ikke det andre.
Vis hele sitatet...
Det er bare det at Gert ikke synes å sørge nevneverdig over de 3000 døde som ble tatt av dage. I reportasjen synes han nettop "å sørge over det ene, men ikke det andre". Og snubler i egen retorikk.

Det kan virke som om Gert blir provosert over at man markerer 3000 uskyldige ofre for terror når disse uskyldige ofrene finnes i USA.

Jeg kan selvsagt forstå at Gert har behov for å peke på ofre utenfor USA's grenser. Men jeg hadde trodd mere på Gert om han hadde sagt at vi også må minnes uskyldige ofre andre steder i verden, istedet for å bli kvalm over at noen uskyldige ofre faktisk minnes.

Han sier også at
En fattig afghanistansk bonde har for meg like stor egenverdi som en hvit aksjemegler på Manhattan.
Vis hele sitatet...
Om han hadde flommet over av nestekjærlighet og ektefølt sorg for enkeltmenneskers skjebne (det være om dem er hvite aksjemeglere eller fattige afghanske bønder) er det søkt å bli provosert og kvalm over at noen av disse minnes fordi andre, i andre deler av verden ikke minnes på samme måte.

Gert synes å mene at de 3000 uskyldige som døde i 11 september terroren ikke skal minnes, ha stillhet for eller tennes lys for. Dette er han imot. Og det gjør ikke at jeg synes Gert er en forbilledelig kar med stort hjerte - men heller en fyr med et så stort USA-hat at han ikke klarer å sørge over terror som rammer netopp USA. Det er dette jeg mener når jeg synes Gert snubler i egen retorikk altså at
- Derfor blir det hykleri å sørge over det ene, men ikke det andre.
Vis hele sitatet...
Sitat av boohaze Vis innlegg
Å hvor mange av de 3000 døde etter 9/11 drepte dem 137 000 mennesker ??
Vis hele sitatet...
Du ser selv hvor dumt det der høres ut?

Anyway: Når har jeg sagt at de 3000-11/09 ofrene fikk 137 000 sivile afghanere/irakere drept.

Du kan ikke glemme det ene uten det andre.

Minn de 3000 døde, men husk også de 137 000 som måtte dø for at hevnen skulle oppfylles.

Det var jo bare en stor hevnaksjon for folket, mens politikerne hadde andre baktanker. De ville ta Osama Bin Laden, hvorfor måtte de fucke up hele verden for det?

Nå 10 år senere sitter vi her å prater om krigen i Iraq og Afghanistan. Jeg hadde aldri forestilt meg så mye drama 11 år tilbake, mens nå har jeg fått en skikkelig "oh jaja faen, ennå en krig" holdning.
Det høres ut som USA vil sette alle terrorister ut av spill i afgan fordi dem skal fjerne alle trusler mot USA, ikke for og hjelpe/støtte afganistan
Sitat av Ivar Vis innlegg
Du ser selv hvor dumt det der høres ut?
Vis hele sitatet...
Beklager med det gjør jeg ikke. Men antar folk vil kritisere meg nå hvis jeg er så ute på landet.
Sitat av Ivar Vis innlegg
3000-11/09 ofrene fikk 137 000 sivile afghanere/irakere drept.
Vis hele sitatet...
Om jeg blir drept å noen i etterkant utfører hevnaksjon med å drepe 40 andre (for å få noe lunde like målestokk) som hadde tilhørighet til den personen som drepte meg. Fortjener jeg da ikke å minnes ? jeg fikk jo de 40 personene drept.

Vett at jeg setter det på spissen, å er helt enig kritikken som blir rettet mot USA. Men hva andre gjør i hevn askjon skal ikke gå ut over minnene til de uskyldige. Om det er en Amerikaner, Iraker, Afghaner har ingen betydning.
Sitat av boohaze Vis innlegg
Beklager med det gjør jeg ikke. Men antar folk vil kritisere meg nå hvis jeg er så ute på landet.

Om jeg blir drept å noen i etterkant utfører hevnaksjon med å drepe 40 andre (for å få noe lunde like målestokk) som hadde tilhørighet til den personen som drepte meg. Fortjener jeg da ikke å minnes ? jeg fikk jo de 40 personene drept.

Vett at jeg setter det på spissen, å er helt enig kritikken som blir rettet mot USA. Men hva andre gjør i hevn askjon skal ikke gå ut over minnene til de uskyldige. Om det er en Amerikaner, Iraker, Afghaner har ingen betydning.
Vis hele sitatet...
hadde det skjedd så hadde vi heller sørget over de 40 som døde
Sitat av JackSparrow Vis innlegg
Tenk så på alt det positive.

Folk kan prate "fritt" i Afghanistan.
Kvinner kan stemme.
Jenter får gå på skolen.
25% kvinner i regjeringen.

Eksisterer nok fortsatt en del korrupsjon i Afghanistan, men avkriminalisering av narkotika vil fjerne det siste terroristene har av inntekter når myndighetene der ikke lenger sponser de. Er vel ikke under tvil at mesteparten av inntekter terrorister har kommer fra narkotikahandel.

Afghanistan er ett mye friere land nå, frigjøringen der nede er fantastisk. Dette sier alle jeg kjenner som kommer derfra/er der nede. Irak også er blitt utrolig mye bedre å leve i nå. Irakere er fornøyde. Bare vår trangsynte presse som mener noe annet.
Vis hele sitatet...
Hvis dette stemmer er det jo fantastisk. Da har det jo faktisk skjedd gode ting der nede. Kanskje på tide å ikke ta inn flere søkere derfra. Og kanskje mange som allerede er her får ta å reise hjem å bygge videre på det dem har fått der nede nå?
Sitat av boohaze Vis innlegg
Beklager med det gjør jeg ikke. Men antar folk vil kritisere meg nå hvis jeg er så ute på landet.

Om jeg blir drept å noen i etterkant utfører hevnaksjon med å drepe 40 andre (for å få noe lunde like målestokk) som hadde tilhørighet til den personen som drepte meg. Fortjener jeg da ikke å minnes ? jeg fikk jo de 40 personene drept.

Vett at jeg setter det på spissen, å er helt enig kritikken som blir rettet mot USA. Men hva andre gjør i hevn askjon skal ikke gå ut over minnene til de uskyldige. Om det er en Amerikaner, Iraker, Afghaner har ingen betydning.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med "hvor dumt..." Er forsåvidt likt som det du selv sier, vi kan ikke klandre de døde for drap på uskyldige i ettertid. Det jeg er for, er at hvis de som døde under 9/11 terroren skal minnes, da er det på sin rette plass å minne alle ofrene i "krigen mot terror".

Så jo, selv om ditt eksempel er satt på spissen, så er jeg enig i at din døde burde blitt minnet, men da bør også de 40 livene som gikk tapt også. (Nasjonal minnestund) for hva privatpersoner ønsker å minne er opp til hver og en for seg selv.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Jeg synes ikke synd på Amerikanerne..Derfor.
Vis hele sitatet...
Men Amerikanerne syntes faktisk synd på Japan, her
Tenk deg et land hvor en religios folkegruppe kunne terrorisere verden rundt seg i fred. De hadde kunnet rekruttere barnesoldater i fred, treningsleir for selvmordsbombere i fred og importert vaapen og sprengstoff i fred.

De vokser og vokser, og har tatt over store deler av Afghanistan, Pakistan, Iran og Irak. Menn ligger hodelose paa gaten for at de var utenfor huset klokken 21.00, kvinner laa steinet paa gaten fordi naboen hadde provd aa voldtaa henne og skolejenter har faatt syre i annsiktet naar de var paa vei til skolen.

TV er ulovlig, religios folkegruppe hadde tatt over radioen og drevet med propaganda mot resten av verden i den hensikt for aa rekrutere flere terrorister og opiumhandelen blir stadig storre.

Derfor er soldater i krig mot Taliban.
Sitat av tekace Vis innlegg
Men Amerikanerne syntes faktisk synd på Japan, her
Vis hele sitatet...
Selv om det var en japaneser (asiater) som stod for betalingen :P hehe men ja de kommentarene som vi fikk se på videon før den du la ut er av internett-"gangstere". Fullt av dem for tiden.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hadde Breivik vært en svensk statsborger, og Norge hadde svart med å angripe Danmark, og drept og torturert innbyggerne deres, kunne eksempelet så smått begynt å nærme seg sammenliknbart.
Vis hele sitatet...
"I thought I was missing something here," I vented. "Having been attacked by al Qaeda, for us now to go bombing Iraq in response would be like our invading Mexico after the Japanese attacked us at Pearl Harbor."
Vis hele sitatet...
- Richard Clarke, med mindre jeg missforsto noe
Lett å skylde på USA og whine absolutt hele tiden, blir så møkklei det hippietendensene. Make love, not war funker ikke når huleboere i Talibanland flyr kapra passasjerfly inn i skyskrapere. Hadde det ikke vært for USA hadde dere enten aldri blitt født, eller levd under Sovjet
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Lett å skylde på USA og whine absolutt hele tiden, blir så møkklei det hippietendensene. Make love, not war funker ikke når huleboere i Talibanland flyr kapra passasjerfly inn i skyskrapere. Hadde det ikke vært for USA hadde dere enten aldri blitt født, eller levd under Sovjet
Vis hele sitatet...
Hahaha, du er en opplyst kar du ja. Kan du fortelle meg hvor jeg kan bli like opplyst som deg?

Det er 2 muligheter for 11.9.: 1. Terrorister som igjen gir USA en "grunn" til å ødelegge et helt land og en president som ikke hadde noe med det å gjøre, eller 2. det er de selv som har gjort for å få en reason til å fucke opp Afghanistan.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Jeg synes ikke synd på Amerikanerne..Derfor.
Vis hele sitatet...
Haha, det bilde av ho som holder den ungen er fra filmen "Aftershock".
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Lett å skylde på USA og whine absolutt hele tiden, blir så møkklei det hippietendensene. Make love, not war funker ikke når huleboere i Talibanland flyr kapra passasjerfly inn i skyskrapere. Hadde det ikke vært for USA hadde dere enten aldri blitt født, eller levd under Sovjet
Vis hele sitatet...
Hehe, fuck de hippiekommunistene!! (ironi) Gert ber dere se på HVORFOR! Her glemmer du det. Grunnen er USAs innblanding internasjonalt over 50 år som skaper hat hos folk. Når det hatet da slår tilbake på oss, da kjører vi huleboer taktikken og slår tilbake på dem. Enda mer hat blir skapt, og vi får en til i trynet. Er ganske så sikker på at USA da igjen vil angripe.

Ta problemet med roten, vi må se på oss selv. Sende ut et budskap med respekt, prøve å hjelpe og fortstå. Strekke seg litt i møte, innrømme tidligere feil, kompansere for det. Da tror jeg mye er gjort, selvfølgelig ikke alt, men mye.
Det er forstyrrende at folk setter dødstallene oppimot hverandre som om det er det som er viktig. Om det hadde vært 2000 eller 5000 som døde i de to tårnene er irrelevant. Det som er relevant er at 11. september førte til at millioner ble tvunget til å leve i frykt. Krigen mot terror har i stor grad vært vellykket, ettersom det har bevist at USA kan forhindre disse angrepene fra å skje igjen.

Og vi lever fortsatt i en verden med nasjoner. Nasjoner hadde vært meningsløse om vi skulle verdsette våre egne like høyt som en gjeng med raddiser nede i Arabia.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Stratops: Har USA hindra denne typen angrep i å skje igjen? Liknande har jo skjedd tre-fire ganger etter 2001, om enn ikkje med like høge dødstal. Dei har kanskje hindra flyangrep av den typen, men knappast terror - tvert imot.

Og når det gjeld frykt, så er jo frykta totalt irrasjonell, opp mot andre større risikoer vi tar dagleg, så om myndigheitene bør kjempe krig mot terror er vel disutabelt. Eg er ikkje overtydd om at det gjer verda tryggare, og har ei heller følt at terror har vore i nærheten av en risk eg har tatt seriøst...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Stratops: Har USA hindra denne typen angrep i å skje igjen? Liknande har jo skjedd tre-fire ganger etter 2001, om enn ikkje med like høge dødstal. Dei har kanskje hindra flyangrep av den typen, men knappast terror - tvert imot.

Og når det gjeld frykt, så er jo frykta totalt irrasjonell, opp mot andre større risikoer vi tar dagleg, så om myndigheitene bør kjempe krig mot terror er vel disutabelt. Eg er ikkje overtydd om at det gjer verda tryggare, og har ei heller følt at terror har vore i nærheten av en risk eg har tatt seriøst...
Vis hele sitatet...
Kan du linke meg en nettside/nettsidewr med de 3-4 gangene etter 2001 der usa har blitt utsatt for et terrorist angrep av alqaida på amerikansk jord?
Sitat av Arigo Vis innlegg
Tenk deg et land hvor en religios folkegruppe kunne terrorisere verden rundt seg i fred. De hadde kunnet rekruttere barnesoldater i fred, treningsleir for selvmordsbombere i fred og importert vaapen og sprengstoff i fred.

De vokser og vokser, og har tatt over store deler av Afghanistan, Pakistan, Iran og Irak. Menn ligger hodelose paa gaten for at de var utenfor huset klokken 21.00, kvinner laa steinet paa gaten fordi naboen hadde provd aa voldtaa henne og skolejenter har faatt syre i annsiktet naar de var paa vei til skolen.

TV er ulovlig, religios folkegruppe hadde tatt over radioen og drevet med propaganda mot resten av verden i den hensikt for aa rekrutere flere terrorister og opiumhandelen blir stadig storre.

Derfor er soldater i krig mot Taliban.
Vis hele sitatet...
Har du lest hvordan kvinner blir behandlet i Saudi-Arabia ? Eller for den saks skyld mennesker ? Men USA har ikke noen motforestillinger mot å være venn med dem. Les litt om det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Stratops: Har USA hindra denne typen angrep i å skje igjen? Liknande har jo skjedd tre-fire ganger etter 2001, om enn ikkje med like høge dødstal. Dei har kanskje hindra flyangrep av den typen, men knappast terror - tvert imot.

Og når det gjeld frykt, så er jo frykta totalt irrasjonell, opp mot andre større risikoer vi tar dagleg, så om myndigheitene bør kjempe krig mot terror er vel disutabelt. Eg er ikkje overtydd om at det gjer verda tryggare, og har ei heller følt at terror har vore i nærheten av en risk eg har tatt seriøst...
Vis hele sitatet...
Mener du at USA skulle stoppet togbombingen i London? Eller hotellbombingen i Sharm-el Sheik? USA er ansvarlig for angrep på sin egen jord, og av de har de avverget flere. Norske medier skriver dog ikke noe særlig om når USA lykkes.

Når 3000 mennesker blir drept på spektakulært vis i den økonomiske hovedstaden i et land som ikke var blitt angrepet på flere tiår, er det kanskje ikke så rart at folk blir rammet av frykt. 11. September var et godt koordinert angrep som var ment til å skape frykt. Om du mener den frykten er irrasjonelt er irrelevant, frykten er der allikevel.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Har du lest hvordan kvinner blir behandlet i Saudi-Arabia ? Eller for den saks skyld mennesker ? Men USA har ikke noen motforestillinger mot å være venn med dem. Les litt om det.
Vis hele sitatet...
Man tar seg av ett rasshøl om gangen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Mener du at USA skulle stoppet togbombingen i London? Eller hotellbombingen i Sharm-el Sheik? USA er ansvarlig for angrep på sin egen jord, og av de har de avverget flere. Norske medier skriver dog ikke noe særlig om når USA lykkes.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at det var samme miljøet så er det vel nærliggande å meine det ja? Elles har jo krigen i Irak og Afghanistan vore rimeleg fånyttes om det å stoppe terror var sentralt? Så krigen mot terror kan ein vel kalle mislukka.

Viare så er jo eit datapunkt på 250 år litt tynt til å dra trender frå. Frå 1799 til 2001 var det null terroraksjoner frå Al-Qaeda på amerikansk jord, og frå 2001 til 2011 var det null. Terrorisme er generelt såpass sjelden at det er ikkje nyttig å sjå på angrepa, men heller miljøa etter mi meining. Og er organisasjonen vesentleg svekka? Står svekkelsen i forhold til innsatsen?