Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 10102
På en måte, i vårt midlertidige verdens bilde, er det lett å tenke at vitenskap har kommet for å ta plassen til gud. ( For min del har den det, i påvente av noe annet) Men noen filiosofiske problemer er fremdeles like vanskelige som før. Ta problemet med fri vilje. Dette har vært et problem for oss lenge, før Aristotle, St. Augustine, St. Thomas aquinas, alle disse er usikkre på hvordan vi kan ha fri vilje om gud allerede vet hva vi kommer til å gjøre. Nå tildags vet vi at verden oppererer med mange fundementale fysiske lover, og disse lovene styrer oppførselen til alle objektene som finnes her i verden. Disse lovene, fordi vi stoler på de, gir oss muligheten til utføre mange utrolige oppdagelser og oppfinnelser. Men se på deg selv. Vi er bare fysiske systemer også. Vi er bare en avansert sammensettning av carbon molekyler. Vi er stortsett vann, og vår oppførsel er ikke et unntak fra de fysiske reglene. Så det ser ut som om det enten er gud, som vet hva vi kommer til å gjøre før vi gjør det, eller at det er disse fysiske lovene , dermed blir det veldig lite rom igjen for fri vilje.

Nå kan det være firstende å bare ignorere spørsmålet, ignorere mysteriet rundt fri vilje, og si at det bare er en historisk anekdote, at det er spørsmål uten svar, og bare slå fra deg hele temaet. Men spørrsmålet ligger der i bakhodet ditt. Om man tenker på individualitet, for eksempel, hvem er du. Hvem du er er for det meste et produkt av denne frie viljen. Du kan bli holdt ansvarlig, du kan bli funnet skyldig, du kan bli sett opp til ,eller fordømt for ting du har gjort av din egen drie vilje. Så spørsmålet kommer tilbake atter en gang, og vi har egentlig ikke en løsning på dette. (Det er mulig dette blir litt “har vi en sjel” topic) Hva er igjen om vi ikke har fri vilje, har vi noe å være stolt av, har vi noe å skamme oss over, eller er bare fri vilje en illusjon.

Om man tenker på hva som skjer. Det er elektrisk aktivitet i hjernen din. Dine nevroner fyrer av. De sender signaler ned til nerve systemet, de går ned langs muskelfibrene dine, og de rører seg. Du kan si at du strekker ut armen din. Det ser ut som om det er fri vilje fra din side, men alle delene av prossesen er styrt av fysiske lover, kemiske lover, elektriske lover osv.

Så nå ser det ut som om the big bang bare satt opp de innledende vilkårene, og alt av menneskets historie, og tildligere, egentlig bare er subatomære partikler som tilfeldig romsterer rundt i føgle natur lovene. Vi tror vi er spessielle, vi tror vi har enslags verdighet, men nå er dette synet på oss selv truet.

Når man ser på kvantemekanikk, (ikke det at jeg kan påberope meg noen stor kunnskap om evnet) så beveger partiklene i atomene seg helt vilkårlig. Fra vårt ståsted så oppfører de seg absurd på den måten at vi ikke kan se for oss hvordan de kommer til å bevege seg. De bare gjør noe helt ut av det blå, innafor visse restriksjoner. Men hjelper dette oss med frihet, skal frihet bare være tilfeldigheter, i et tilfeldig system. Det virker nesten som om det er værre, å bare være en meningsløs tilfeldighet, eller ett tannhjul i ett større system, der du ikke har fri vilje.

Håper jeg posta på riktig sted, beklager for skrive feilene.
Slik jeg ser det er spørsmålet rundt fri vilje egentlig irrelevant for menneskelig eksistens, og virkelighetsoppfatning. I verste fall kan overdreven tro på fri vilje være skadelig, fordi det kan brukes til å rettferdiggjøre avstraffelsesystemer, noe jeg personlig er negativt til.

Hva er det vi vet? Vi vet at vi bare kan observere et utfall av en situasjon eller hendelse. I vår virkelighet eksisterer bare dette. Man kan alltids si "jeg gjorde dette, men kunne valgt å gjøre det andre". Denne uttalelsen er uinteressant, fordi den ikke er falsifiserbar. Man kan ikke gjenskape situasjonen å teste hypotesen (at personen faktisk kunne gjort noe annet). Det er med andre ord totalt umulig å bevise fri viljes eksistens, på lik linje med guds eksistens.

Hva så om fri vilje ikke eksisterer? Vi føler fortsatt, vi lever fortsatt. Vi vet at vår kunnskap spiller inn på våre handlinger, derfor vil hva vi gjør ha en innvirkning på framtiden. Vi er en del av reaksjonskjeden, er ikke det ganske fantastisk?
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Et annet interessant synspunkt er at din personlighet er bygget opp av dine erfaringer og laerdommer fra tidligere i livet. Dvs. det du mener er rett og galt, og det du baserer din "Frie vilje" paa, kun er et produkt av hva andre mennesker har laert deg. Har vi da egentlig fri vilje, naar vi velger utifra hva alle andre mener at vi skal velge? Ja man har fortsatt muligheter til aa gjoere andre valg, men som regel vil man foelge regler og normer som samfunnet har bygget opp over lang, lang, lang tid.
Trådstarter
12 5
Om vi er produkt av sammfunnet og vår arv fra våre foreldre, så blir vår identitet bare en refleksjon av sammfunnet, og det vi har fått i arv. Det vi tenker, føler og hander er i stor grad påvirket av sammfun og arv. Det er mulig at jeg har en noe naiv tanke rekke fram til dette, men jeg ønsker at det skal være noe mere. Det er mulig, kanskje til og med sansynelig, at unike tanker oppstår på grunn av våre forskjellige perspektiver, og at mye bare er en tilfeldighet. Men om fri vilje, eller illusjonen av fri vilje ikke eksiterer, da gir vi opp del av vår identitet.

At vi er en del av en reaksjonskedjede er absolut ganske fantastisk, å ganske utrolig at vi har havent her bare på tilfeldighet.
I inget dyrerike finnes det et total anarki, det er et system i for alle arter. Se på dyr fra maur til løver og hunder og whatnot, alle skapninger uavhenging av form, farge og størrelse har et hiarki. Det trenger også mennesket, selv om det er veldig samfunnsbasert fra der vi stammer fra. Ren vilje, Ren yttringsfrihet, absolutt frihet kan ikke eksistere på stor skala med mange mennesker.

Det vil alltid være en Alpha og følgere. Vil du følge staten din, eller den sterkeste naboen din?
I utgangspunktet er fri vilje umulig (på den måten folk flest tenker seg fri vilje).

1. Alt er deterministisk.
Hjernen din vil reagere på stimuli, slik at alt du gjør og tror ikke er noe mer enn en refleks. Selv om den den menneskelige hjerne virker dyp og sofistikert, så utgjør det ingen forskjell - alt er energi, kjemiske reaksjoner, elektriske impulser osv.

2. Alt er tilfeldig.
I dette tilfellet vil du handle tilfeldig - alt er tilfeldig.
Og siden alt er tilfeldig kan du ikke ha fri vilje.

3. Vi lever i en deterministisk verden, men hjernen vår er tilfeldig.
Dette blir det samme som #2, arbeider hjernen tilfeldig, så har vi ingen vilje overhodet.

4. Vi lever i en tilfeldig verden, men hjernen vår er deterministisk.
Her vil det kun være reflekser som rår.


Fri vilje er umulig og det er egentlig ikke noe galt med det, det er bare slik det er.
Til og med i dette innlegget, så er mine ideer og tanker blitt formet i hjernen min gjennom materie og energi som ble formet av opplevelser, erfaringer og stimuli som jeg ikke kunne kontrollere.

Vi lever lever i en deterministisk (for det meste) verden, så fri vilje eksisterer ikke.
Uansett så har det ikke noe å si om fri vilje fins eller ikke, men illusjonen om fri vilje er viktig for ideen om "moralsk ansvar".

Det fins mange teorier om dette (alle med få/ingen bevis), men dette er den teorien jeg støtter.
Er jeg helt på jordet hvis jeg sier at; Alt som skjer, er en kjedereaksjon, og et resultat av tidligere hendelser, og at alt som skal skje, er forhåndsbestemt pga. at alt som skal skje senere, er bestemt ut ifra tidligere hendelser ???
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
2. Alt er tilfeldig.
I dette tilfellet vil du handle tilfeldig - alt er tilfeldig.
Og siden alt er tilfeldig kan du ikke ha fri vilje.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan fri vilje og "alt er tilfeldig" ikke går sammen.

Utfallet av mitt valg kan være helt tilfelig, men mitt valg kan likevel være mitt, og ergo har jeg fri vilje?

Og hvorfor må verden enten være deterministisk eller helt tilfeldig? Hvorfor kan ikke verden være et resultat av menneskenes frie vilje, som igjen er et resultat av naturlig evolusjon?

Det du gjør her er å forklare hvordan fri vilje passer inn i en av dine to verdensforståelser, men samtidig fører du ingen bevis for at en av de to faktisk er reell. Hvorfor ikke forklare verden ut i fra menneskers frie vilje som utgangspunkt?
Trådstarter
12 5
Uansett så har det ikke noe å si om fri vilje fins eller ikke, men illusjonen om fri vilje er viktig for ideen om "moralsk ansvar".
Vis hele sitatet...
Bra vinkel

Når fri vilje bare er en illusjon, så blir det moralske ansvare også en illusjon. Det fører til at det ikke finnes ondskap, eller godhet, hele specteret av følelser blir en illusjon, som vi handler etter. En som har tatt livet av noen kan peke på sammfunet, sin oppvekst, og alle de tilfeldigheten som førte han til å ta livet av noen, og si at det var defor han ble tvunget til å gjøre som han gorde, for så å gå fri. I følge deteremininismen så ville man ha vist at han skulle tatt livet av den han gjorde før han ble født.(Om man hadde fullstendig kjennskap til startbetingelsene.)

Sorg, og lykke er like ekte selv om det skapt av en illusjon eller, ikke. Når man putter litt dop i systemet, å blir lykkelig av det på grunn av de kjemiske reaksjonene, så er det fremdeles lykke. Det er kanskje til og med litt mere direkte(ekte?) enn mestringsføleser ol. Som går gjennom arv og miljø. Det er mulig fri vilje eller illusjonen om den, er litt i samme rettningen.

Utfallet av mitt valg kan være helt tilfelig, men mitt valg kan likevel være mitt, og ergo har jeg fri vilje?
Vis hele sitatet...
Ditt valg, er til å begynne med et produkt av arv og miljø, så man kan aldri ta et valg som ikke er påvirka av noe. Dermed er det har du ikke fri vilje.
Sist endret av Alkan; 28. juni 2011 kl. 15:01.
Sitat av Alkan Vis innlegg
Ditt valg, er til å begynne med et produkt av arv og miljø, så man kan aldri ta et valg som ikke er påvirka av noe. Dermed er det har du ikke fri vilje.
Vis hele sitatet...
Problemet med ditt argument her er at dersom det ikke var fri vilje inne i bildet ville du kunne forutsi alle mine valg dersom du kjente til all min historie og mine foreldres historie. Det kan du ikke. Jeg vil i så fall gjerne se dokumentasjon på at det noen gang har vært tilfellet.

Det er klart man i åpenbare spørsmål om moral hvor valgmulighetene ligger veldig langt fra hverandre vil kunne forutsi valgene ut i fra miljø, men for at din teori skal stemme må du kunne forutsi ALLE valg. Du må f.eks kunne forutsi om jeg vil velge fløtepoteter eller slottspoteter til biffmiddagen denne gangen, du må kunne forutsi om jeg velger må kjøpe den lyseblpå skjorten eller den mørkeblå skjorten til daten min i kveld.

Ved mindre du kan forutsi det faller teorien din sammen. At vi er flokkdyr og tilpasser våre moralske valg etter hvor sterke sanksjoner samfunnet har lagt på disse betyr ikke at vi ikke har fri vilje.

Du har altså i beste fall ett retorisk poeng, men du må dokumentere det ut over at "alle dine valg er baser på dine erfaringer og oppdragelse". At vi evner ta med mye informasjon i våre valg betyr ikke nødvendigvis at de ikke er valg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan fri vilje og "alt er tilfeldig" ikke går sammen.

Utfallet av mitt valg kan være helt tilfelig, men mitt valg kan likevel være mitt, og ergo har jeg fri vilje?
Vis hele sitatet...
Om alt er tilfeldig, så har du ingen valg. Alt du gjør er tilfeldig og du kan ikke kontrollere noe.
Ingen av "dine" beslutninger gjøres på grunnlag av erfaringer, de er totalt uavhengige. Hvis dette stemmer, så hvordan kan du da ha fri vilje?

Sitat av Cikey Vis innlegg
Og hvorfor må verden enten være deterministisk eller helt tilfeldig? Hvorfor kan ikke verden være et resultat av menneskenes frie vilje, som igjen er et resultat av naturlig evolusjon?
Vis hele sitatet...
Den må ikke være det (se mine punkt 3 og 4), men ut fra observasjoner så er det aller meste deterministisk. Det vi har sett som ikke er deterministisk hittil er innen kvatefysikk. Men dette er jo ikke et komplett utforsket felt. Elementærpartiklene var jo ikke deterministiske før vi fant ut av hva som gjorde at de oppfører seg som de gjør.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det du gjør her er å forklare hvordan fri vilje passer inn i en av dine to verdensforståelser, men samtidig fører du ingen bevis for at en av de to faktisk er reell. Hvorfor ikke forklare verden ut i fra menneskers frie vilje som utgangspunkt?
Vis hele sitatet...
Vi må gå ut i fra at vi ikke har fri vilje, siden mangelen på bevis er ikke bevis.

Hva som tolkes som fri vilje er viktig i denne diskusjonen.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
bevis.

Hva som tolkes som fri vilje er viktig i denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår både dine og TS argumenter er fri vilje feil ordbruk.

Det TS snakker om er i alle fall upåvirkede valg, noe som fremdeles kan være valg.

At alle valg er tilfeldige bør være greit å motbevise da mange valg er lett å forutse. I en verden hvor alt var tilfeldig ville f.eks ingen kunne enes om regler i trafikken og det ville ikke kune eksistere samfunn baser på lover.

Men dersom alle valg skulle være predeterminert må vi kunne forutsi alle valg, og det kan vi ikke. Mangelen på bevis er selvsagt ikke bevis, men ergo blir vi stående uten bevis for at vi har frie valg, og uten bevis for at vi ikke har frie valg. Hvordan kan du da ende opp på at fri vilje er umulig?

Min påstand er at fri vilje ikke er umulig da jeg ikke har sett noen føre bevis for at den er det. Jeg kan ikke bevise fri vilje, men jeg kan ikke forklare en del valg uten.

At jeg legger forutsetninger til grunn for mine valg, betyr ikke at de ikke er frie. Jeg kan velge å gjøre ting som er ufordelaktig for meg selv. Dersom mine valg var et resultat av mine erfaringer, ut i fra naturen side ville alle mine valg være til fordel for meg, da det er vår dyriske natur.
Sitat av zulle Vis innlegg
Er jeg helt på jordet hvis jeg sier at; Alt som skjer, er en kjedereaksjon, og et resultat av tidligere hendelser, og at alt som skal skje, er forhåndsbestemt pga. at alt som skal skje senere, er bestemt ut ifra tidligere hendelser ???
Vis hele sitatet...
Det kan hende, det kan også hende du ikke er det. Hva vi vet om kvantemekanikk tilsier at alt som kan og skal skje senere ikke nødvendigvis er helt sikkert siden ting skjer tilsynelatende tilfeldig på kvantenivå.
Dette vil ikke si at vi har fri vilje dog.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Problemet med ditt argument her er at dersom det ikke var fri vilje inne i bildet ville du kunne forutsi alle mine valg dersom du kjente til all min historie og mine foreldres historie. Det kan du ikke. Jeg vil i så fall gjerne se dokumentasjon på at det noen gang har vært tilfellet.

Det er klart man i åpenbare spørsmål om moral hvor valgmulighetene ligger veldig langt fra hverandre vil kunne forutsi valgene ut i fra miljø, men for at din teori skal stemme må du kunne forutsi ALLE valg. Du må f.eks kunne forutsi om jeg vil velge fløtepoteter eller slottspoteter til biffmiddagen denne gangen, du må kunne forutsi om jeg velger må kjøpe den lyseblpå skjorten eller den mørkeblå skjorten til daten min i kveld.

Ved mindre du kan forutsi det faller teorien din sammen. At vi er flokkdyr og tilpasser våre moralske valg etter hvor sterke sanksjoner samfunnet har lagt på disse betyr ikke at vi ikke har fri vilje.

Du har altså i beste fall ett retorisk poeng, men du må dokumentere det ut over at "alle dine valg er baser på dine erfaringer og oppdragelse". At vi evner ta med mye informasjon i våre valg betyr ikke nødvendigvis at de ikke er valg.
Vis hele sitatet...
Har du alle variablene vil jeg kunne si at det går an å finne ut hva du kommer til å gjøre senere. Kan selvfølgelig ikke bevise det ovenfor DEG, da om jeg regner ut at du skal kjøpe fløtepoteter, så kommer du til å kjøpe noe annet for å bevise at jeg tar feil.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Har du alle variablene vil jeg kunne si at det går an å finne ut hva du kommer til å gjøre senere. Kan selvfølgelig ikke bevise det ovenfor DEG, da om jeg regner ut at du skal kjøpe fløtepoteter, så kommer du til å kjøpe noe annet for å bevise at jeg tar feil.
Vis hele sitatet...

Du vil si, men vil du kunne bevise? Har noen noensinne kunnet bevise denne teorien?

Jeg bryr meg selvsagt ikke om du kan bevise dette for meg, men jeg skulle ville se at du viser til at noen kan bevise denne teorien.

Igjen, at mine valg er basert på noe betyr ikke at de ikke er frie. Det er klart at dersom du kan vite hvordan jeg vekter alle mine erfaringer og overføre det til en datamaskin så kan du stille datamaskinene de samme spørsmålene som meg, og ergo forutsi hva jeg vil velge. Det betyr ikke at valget ikke er fritt.

Igjen koker det ned til at argumentet egentlig ikke er at det ikke eksisterer frie valg, men at det ikke eksisterer valg som er basert på erfaringer.
Trådstarter
12 5
Det er klart man i åpenbare spørsmål om moral hvor valgmulighetene ligger veldig langt fra hverandre vil kunne forutsi valgene ut i fra miljø, men for at din teori skal stemme må du kunne forutsi ALLE valg. Du må f.eks kunne forutsi om jeg vil velge fløtepoteter eller slottspoteter til biffmiddagen denne gangen, du må kunne forutsi om jeg velger må kjøpe den lyseblpå skjorten eller den mørkeblå skjorten til daten min i kveld.
Vis hele sitatet...
Det er masse nyanser som spiller inn, om fløtepoterer sin pakke så mere appetittelig ut når du sto i butikken, om du gode eller dårlige erfaringer med disse, om underbevisheten velger ut fra barndoms minner eller at noen andre sa at de like fløtepoteter, så vil det påvirke deg bevist eller ubevist. Hele summen av den du er har noe å si i forhold til hva du velger. Du kan gå i butikken å kjøpe slottspoteter på trass, i den tro at du har fri vilje. Men det er mulig de ikke har den ene eller den andre, så tifeldigheter spiller nok også inn, om du blir på kjørt av en bil på vei til butikken, eller at det regner å vurderer det sånn, at det ikke er verd bryet å gå på butikken.

Alle blir påvirket av alt, i større eller mindre grad gjennom hele livet, bevist eller ubevist. Arv kan ha noe å si i forhold til hvordan du lar deg påvirke av det forskjellige, og hvordan du tolker det. Så om man har alle nyansene(noe som er bort i mot umulig) så skal det være mulig å forutsi “deg” i følge determinismen.
Sist endret av Alkan; 28. juni 2011 kl. 15:39.
edit: @Cikey

Jeg kan bevise at når jeg slipper en ball, så vil den falle mot bakken. Dette er basert på hva vi vet om fysikkens lover.
Litt mer avansert, så kan jeg bevise at når du slår på en datamaskin, så vil elektrisitet i kretsen gjøre bestemte utregninger. Dette kan du selv regne ut på forhånd.

Hjernen er bare en mye mer avansert maskin. Jeg vil påstå du kan regne ut hva som kommer til å skje på akkurat samme måte. Det er bare så utrolig mange variabler at å bevise det er rett og slett umulig.
Men har du noen grunn til å tro at det ikke er sånn? At hjernen på magisk vis skulle kunne gjøre ting på egenhånd uten å følge standard cause and effect?

edit2:

Sitat av Cikey Vis innlegg
Igjen, at mine valg er basert på noe betyr ikke at de ikke er frie. Det er klart at dersom du kan vite hvordan jeg vekter alle mine erfaringer og overføre det til en datamaskin så kan du stille datamaskinene de samme spørsmålene som meg, og ergo forutsi hva jeg vil velge. Det betyr ikke at valget ikke er fritt.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være fritt om det kan regnes ut hva du vil gjøre på forhånd?
Sist endret av Detectable; 28. juni 2011 kl. 15:42.
Trådstarter
12 5
Slik jeg forstår både dine og TS argumenter er fri vilje feil ordbruk.
Vis hele sitatet...
Fri vilje er et filosofisk begrep som beskriver bevisste individers evne til å styre tanker, valg og handlinger uavhengig av naturlige eller overnaturlige faktorer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fri_vilje

Beklager om jeg har vært uklar, er evigheter siden jeg har skrevet noe som helst, å ting blir litt tåkete på vei ut
Sist endret av Alkan; 28. juni 2011 kl. 15:56.
Jeg vet hva et bevis er. Det er derfor jeg spør om du kan bevise teorien...

Dersom du klarer å skapen en eksakt lik hjerne som vekter erfaringer likt så vil du få de samme valgene. Det kan du ikke (eller kan du det, igjen dette med bevis).

Det som gjør et fritt valg fritt er at ulike mennesker vekter erfaringer ulikt, at de opplever de samme erfaringer ulikt og at valgene våre derfor ikke kan forutsis med nøyaktighet. Det er det som gjør mitt valg til mitt. At mine valg er basert på mine erfaringer, hvordan jeg opplever dem og hvordan jeg vekter dem. Det er frie valg. Derfor kan man aldri forutsi valg, og derfor må man stå til ansvar for sine valg.

Dersom alt er predeterminert kan man ikke bare gjennskape valg og forklare dem, men forutsi dem. Men det har ikke skjedd så langt (så langt som jeg har sett/lest men igjen, om det har det må du gjerne trekke frem bevis på det) og dermed blir argumentet til TS ikke at det ikke finnes frie valg, men at det ikke finnes valg som ikke er basert på erfaringer og vekting av dissse. Siste påstand er jeg helt enig i.
Sitat av Alkan Vis innlegg
Fri vilje er et filosofisk begrep som beskriver bevisste individers evne til å styre tanker, valg og handlinger uavhengig av naturlige eller overnaturlige faktorer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fri_vilje
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner rett og slett ikke hva som skulle styrt valget, om det verken var naturlige eller "overnaturlige" faktorer... Definisjonen pwner seg selv.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg vet hva et bevis er. Det er derfor jeg spør om du kan bevise teorien...

Dersom du klarer å skapen en eksakt lik hjerne som vekter erfaringer likt så vil du få de samme valgene. Det kan du ikke (eller kan du det, igjen dette med bevis).

Det som gjør et fritt valg fritt er at ulike mennesker vekter erfaringer ulikt, at de opplever de samme erfaringer ulikt og at valgene våre derfor ikke kan forutsis med nøyaktighet. Det er det som gjør mitt valg til mitt. At mine valg er basert på mine erfaringer, hvordan jeg opplever dem og hvordan jeg vekter dem. Det er frie valg. Derfor kan man aldri forutsi valg, og derfor må man stå til ansvar for sine valg.

Dersom alt er predeterminert kan man ikke bare gjennskape valg og forklare dem, men forutsi dem. Men det har ikke skjedd så langt (så langt som jeg har sett/lest men igjen, om det har det må du gjerne trekke frem bevis på det) og dermed blir argumentet til TS ikke at det ikke finnes frie valg, men at det ikke finnes valg som ikke er basert på erfaringer og vekting av dissse. Siste påstand er jeg helt enig i.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg lager en eksakt 100% kopi av min egen datamaskin, og trykker på startknappen. Så vil begge maskinene gjøre akkurat det samme.

Hvorfor skulle det være forskjellig med hjernen? Er det noe i hjernen som er noe "mer" enn bare nerver og hjerneceller?

Edit: Det er mulig du har en helt annen definisjon av fritt. Hvis du mener et unikt valg, så ja, jeg kan være enig. Ingen andre kunne tatt akkurat det samme valget på akkurat samme måte som deg. Men er det fritt? Nei det tror jeg ikke.
Når du tar et valg, så er jo dette valget basert delvis på DNA'et ditt, måten du har vokst opp på, og hvordan du er lært opp til å tenke om ting.
Jeg baserer for eksempel mange av valgene mine på det samme som mamma gjør. Det er fordi jeg har en genetisk forutsettning for å reagere på en den måten til en type situasjon, samt med hvordan jeg har lært å håndtere slike situasjoner før.
Jeg vil ikke si valget er fritt, for det tilsier at jeg kunne velge noe annet, og det tror jeg ikke jeg ville gjort i en 100% lik situasjon.
Sist endret av Detectable; 28. juni 2011 kl. 16:17.
Personlig er jeg litt skeptisk, men jeg støtter i bunn og grunn teorien om determinisme, uten at jeg påberoper meg store kunnskaper i feltet.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Dersom du klarer å skapen en eksakt lik hjerne som vekter erfaringer likt så vil du få de samme valgene. Det kan du ikke (eller kan du det, igjen dette med bevis).
Vis hele sitatet...
Det blir litt vanskelig å argumentere mot dette. Ikke fordi jeg nødvendigvis mener du har rett, men fordi du legger opp til et spørsmål du vet er umulig i forhold til dagens teknologiske standpunkt. Jeg vet like godt som deg at det å skape to identiske hjerner og stimulere de helt identisk vil være umulig i all forskuelig fremtid; men det beviser ikke på noen måte at teorien om determinisme og tilfeldighet er feil, det betyr simpelthen at bevismaterialet er vanskelig å skaffe.

Det som gjør et fritt valg fritt er at ulike mennesker vekter erfaringer ulikt, at de opplever de samme erfaringer ulikt og at valgene våre derfor ikke kan forutsis med nøyaktighet. Det er det som gjør mitt valg til mitt. At mine valg er basert på mine erfaringer, hvordan jeg opplever dem og hvordan jeg vekter dem. Det er frie valg. Derfor kan man aldri forutsi valg, og derfor må man stå til ansvar for sine valg.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har hvert i nærheten av å påstå at vi ikke skal stå til ansvar for våre valg, men at vi baserer valg på erfaringer, og opplever ting ulikt - inngår også i vår teori (hypotese?), og er ikke eksklusivt for ditt argument. At du for eksempel ville hoppet foran en bil for å redde en unge, mens kompisen din ikke ville gjort det, kan være et eksempel på et valg du gjør. Det betyr imidlertid ikke at det er et fritt valg, det kan være så enkelt som at personen som hoppet foran bilen i større grad er predisponert til å ta foreta risikohandlinger. Mennesker kan også arve instinkter.

Dersom alt er predeterminert kan man ikke bare gjennskape valg og forklare dem, men forutsi dem. Men det har ikke skjedd så langt (så langt som jeg har sett/lest men igjen, om det har det må du gjerne trekke frem bevis på det) og dermed blir argumentet til TS ikke at det ikke finnes frie valg, men at det ikke finnes valg som ikke er basert på erfaringer og vekting av dissse. Siste påstand er jeg helt enig i.
Vis hele sitatet...
Det hjelper egentlig lite å mase på bevis du vet ikke foreligger, spesielt ikke når du selv bruker samme utgangspunkt som vi bruker. Vi vet godt at valg er basert på erfaringer og vekting av disse, men det betyr ikke at valgene er frie, det betyr bare at valgene ble gjort på bakgrunn av nettopp det.

Jeg er som sagt ingen ekspert, men syntes dette er spennende. Uheldigvis klarer ikke jeg bevise dette noe bedre enn du har klart å bevise ditt synspunkt, så det overlater jeg til noen som kan dette bedre enn meg. For min del syntes jeg det å bevise fri vilje blir litt som å bevise gud, de fleste som tror på det spør etter beviser på at det ikke finnes, men klarer heller ikke bevise at det faktisk eksisteter.

Jeg regner med at det er flere enn meg som sitter å venter på at Provo forhåpentligvis skal komme med et godt svar Det være seg om jeg har rett eller ikke.
Fri vilje definert som at du er i stand til å handle etter din egen vilje, er trivielt og eksisterer selvsagt, men fri vilje slik den ofte er definert i filosofien kan ikke eksistere. Grimdoc forklarer det på én måte, men det kan også forklares slik: du kan ikke velge hva du skal ville. Hvis du skulle kunne gjort det, så måtte du gjort det ut fra en en vilje til å velge akkurat det du endte opp med å velge – og hvor kommer da den viljen fra? Du låser deg fast i en uendelig regress i første skritt. Det er også verdt å merke seg at dette er fullstendig gyldig uansett om man tror på en sjel eller andre overnaturlige fenomener.

Men mangelen på metafysisk fri vilje ugyldiggjør ikke moral, slik som det blir antydet over her. Mangel på fri vilje medfører heller ikke at følelsene våre er illusjoner. Selv om du ikke forfatter din egen vilje kan vi fortsatt dømme handlinger og intensjoner, og personene bak de, som umoralske, og våre følelser oppleves på samme måte uansett. Det ugyldiggjør heller ikke behov for straff, for atferdsmodifisering er akkurat like aktuelt uten fri vilje. Kort sagt forandrer mangelen på fri vilje svært lite.

Sam Harris skriver litt om dette i The Moral Landscape, og han har nylig skrevet tre blogginnlegg om nøyaktig dette temaet:

http://www.samharris.org/blog/item/m...out-free-will/
http://www.samharris.org/blog/item/f...-dont-have-it/
http://www.samharris.org/blog/item/y...at-you-choose/

EDIT: Determinisme versus probabilisme er forsåvidt en "red herring" i denne saken, ettersom problemet med fri vilje ikke løser seg om man innfører probabilisme.
Sist endret av Provo; 28. juni 2011 kl. 16:33.
Jeg er enig i mye av det du sier, men kan du utdype det du sier om at
Sitat av Provo Vis innlegg
mangelen på metafysisk fri vilje ugyldiggjør ikke moral, slik som det blir antydet over her.
Vis hele sitatet...
?

Hvis man ikke selv er forskyldt sine egne handlinger (les: arv og miljø har skylden), vil jo ikke moral være noe annet enn et praktisk (atferdsendrende) begrep.
Begrepet vilje i seg selv er ikke dekkende for det som diskuteres her, nemlig fokusert bevissthet. Vilje får meg opp om morgenen, den driver meg gjennom repetetivt arbeid og den tvinger meg til å gjengjelde følelser - selv om jeg ikke har lyst. Den er ute av bildet når jeg velger middag, nyter en film eller sier noe romantisk. Det kan argumenteres for at de sistnevnte styres av en lavere form for vilje og at den er tilstede glimtvis, men det er et språkfilosofisk problem, for en renskåret definisjon av vilje er tvungent, konsentrert fokus av bevisstheten (som tærer på fantasi, glede, humør et c). Min definisjon. Utvungen bruk av vår hjernekraft har ingenting med vilje å gjøre. Der er ve et bedre ord. Trist nok er det veldig lite brukt i vårt ufrie samfunn hvor minst en fjerdedel av livet til folk flest går med til skole og jobb. Utdanning er tvungent. Bokstavelig talt, gir det mening?

Så, hva er det egentlig vi diskuterer? Er det for mye skatter, for mye byråkrati, for lange straffer, for mye press på serviceinnstilling og salgbarhet....? Eller er det hvordan vi kan rettferdiggjøre mer tvang?

Jeg tror det er viktig å se helhetlig på det.
Sist endret av Tap_the_Apex; 29. juni 2011 kl. 22:38.
Har flippet over de fleste innleggene. Ikke fordi jeg er en narsissist, er ikke helt sikker på om jeg reflekterer til riktig personlighetsforstyrrelse nu. Men hver eneste tanke er en ny kilde til visdom og jeg skal lese alle innlegge seinere. Slik jeg oppfatter dette sirkuset showet med kveldens stjerne ” frihets vilje”, er vi et produkt av natur og evolusjon. Og Gud eller gudene kan eksistere som ailiens eller en grupie til showet. Mennesker er utamme dyr, Vi har kanskje overlevd og utviklet oss i 200 millioner år, og anerkjenner oss selv som softikerte mennesker. Mennesker generelt tripper i uvitenhet, dreven arroganse, egoisme og forståelse. Merker jeg begynner switche fra poenget mitt. Så utgjør genene våre meningen med livet og fra fødsel til død? Og frihets vilje er bare underholdningsord. Hvordan kan da menneske historien forklares? alt menneskelig skapt stammer fra intensjoner, ambisjoner, visjoner, ideer og idealer. Vår intelligens er ikke formet tilfeldigvis, jo faktisk, avhengig av hvordan du ser det. Uansett alt startet med en tank og frihet til å tenke. Ble litt revet med i skrivingen og er sikkert noen grammatikk ugress feil.

Sitat av jegerjeg Vis innlegg
Har flippet over de fleste innleggene. Ikke fordi jeg er en narsissist, er ikke helt sikker på om jeg reflekterer til riktig personlighetsforstyrrelse nu. Men hver eneste tanke er en ny kilde til visdom og jeg skal lese alle innlegge seinere. Slik jeg oppfatter dette sirkuset showet med kveldens stjerne ” frihets vilje”, er vi et produkt av natur og evolusjon. Og Gud eller gudene kan eksistere som ailiens eller en grupie til showet. Mennesker er utamme dyr, Vi har kanskje overlevd og utviklet oss i 200 millioner år, og anerkjenner oss selv som softikerte mennesker. Mennesker generelt tripper i uvitenhet, dreven arroganse, egoisme og forståelse. Merker jeg begynner switche fra poenget mitt. Så utgjør genene våre meningen med livet og fra fødsel til død? Og frihets vilje er bare underholdningsord. Hvordan kan da menneske historien forklares? alt menneskelig skapt stammer fra intensjoner, ambisjoner, visjoner, ideer og idealer. Vår intelligens er ikke formet tilfeldigvis, jo faktisk, avhengig av hvordan du ser det. Uansett alt startet med en tank og frihet til å tenke. Ble litt revet med i skrivingen og er sikkert noen grammatikk ugress feil.
Vis hele sitatet...
interessant stoff, underholde å lese også, fordom noe var nytt og gammelt. Velger å tillit til meg, sinnet mitt om at jeg har fri vilje.
Sitat av nikeman Vis innlegg
Jeg er enig i mye av det du sier, men kan du utdype det du sier om at ?

Hvis man ikke selv er forskyldt sine egne handlinger (les: arv og miljø har skylden), vil jo ikke moral være noe annet enn et praktisk (atferdsendrende) begrep.
Vis hele sitatet...
Det jeg forsøker å si er at den umiddelbare intuisjonen om at mangel på metafysisk fri vilje ugyldiggjør moral kun er en illusjon. Hvorvidt du, kroppen og vesenet med nicket nikeman, bevisst forfatter din egen vilje er i bunn og grunn uvesentlig for moralsk ansvar. Det er fortsatt du som utfører handlingene dine, tenker tankene dine og vil viljen din. Du er en "agent" med evne til å unngå forutsette hendelser, og du kan med rette anses som et umoralsk person hvis du har en tendens til å begå handlinger som bryter med det vi anser som moralske regler og retningslinjer – selv om selve viljen din til syvende og sist er et resultat av ubevisste prosesser.

Moral defineres slik av Oxford Dictionary:
Sitat av Oxford Dictionary
noun (plural moralities)
[mass noun]
principles concerning the distinction between right and wrong or good and bad behaviour:
the matter boiled down to simple morality: innocent prisoners ought to be freed
  • [count noun] a particular system of values and principles of conduct:
    a bourgeois morality

  • the extent to which an action is right or wrong:
    the issue of the morality of the possession of nuclear weapons
Vis hele sitatet...
Nå er selvsagt ikke dette en tilstrekkelig definisjon i alle tilfeller, men det gir en pekepinn på hva moral egentlig er. Som man ser er den grunnleggende definisjonen av moral ikke ugyldiggjort ved at man ikke forfatter sin egen vilje. Med dette i tankene kan man betrakte konseptet moralsk ansvar. Hva og hvem kan sies å ha moralsk ansvar? De vesener som er i stand til å forstå hva moral innebærer, og hvordan ens handlinger påvirker andre bevisste vesener. Hvis man, med bevisste intensjoner, handler på tvers av de moralske reglene – si man voldtar noen, for eksempel – så har man et moralsk ansvar som innehaver av intensjonen, uavhengig av om viljen skapes utenfor bevissthetens rekkevidde. Denne personen har nemlig likefullt handlet med intensjoner som bryter med moralske prinsipper, og vi vet (forutsetter) at personen forstår konsekvensene av sine handlinger, og at personen er et vesen som er i stand til å handle på bakgrunn av de forutsette konsekvensene av både sine egne handlinger og hendelser i verden for øvrig – deterministisk eller ei. Det er ikke mulig å spore intensjonen lenger bak enn til personen som utførte handlingen (i motsetning til for eksempel et scenario hvor noe eller noen fjernstyres av en annen person med sine egne intensjoner, hvor da denne personen sitter med den opprinnelige intensjon og ansvar), og han heller hun har derfor begått en umoralsk handling, og har i utgangspunktet det moralske ansvaret for handlingen.
Spørsmålet rundt atferd og "fri vilje" er ganske spennende. Om man i det hele tatt skal kunne fastslå om noen har en "fri vilje" må man observere målpersonens atferd under en lang rekke ulike betingelser. Både aversive og forsterkende.

Om man skal observere atferd for å fastslå eller avkrefte om personen har en "fri vilje" på en nogen lunde vitenskaplig måte, kan man ikke henvise til indre fysiologiske tilstander.. Dette ville gjort at det observasjonsmessige grunnlaget faller bort.

Nå er det svært få vitenskapelige metoder eller psykologiske retninger som utelukkende tar for seg atferd, observasjon og analyse av den. Folk som mener noe om atferd, men ikke gjør noe med den har mer og mer gått bort fra en behaviouristiske tankegang, mens de som faktisk jobber med atferd i praksis blir fler og fler med...paradoks.

Mange kvakksalvere "psykologer" opererer med termer som "tro" og andre uobserverbare fenomener for å forklare den "frie vilje". Grovt sett regner man at atferd er selektert på 3 nivåer, genetisk, kulturellt og ved klassisk/operant betinging. Det mest jordnære ståstedet for å observere atferd angående "fri vilje" problematikken er å ha et materialistisk, determenistisk, biologisk og atferdsorientert menneskesyn. Og ut i fra dette ståstedet observere utifra de 3 nivåene atferd er selektert.

Som Harald Fagerhus ville sagt, "fri vilje er et oppdiktet fenomen". Det finnes ingen vitenskapelig metode for å studere den. "Fri vilje" er noe filosofer kan forfekte.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
I utgangspunktet er fri vilje umulig (på den måten folk flest tenker seg fri vilje).

1. Alt er deterministisk.
Hjernen din vil reagere på stimuli, slik at alt du gjør og tror ikke er noe mer enn en refleks. Selv om den den menneskelige hjerne virker dyp og sofistikert, så utgjør det ingen forskjell - alt er energi, kjemiske reaksjoner, elektriske impulser osv.

2. Alt er tilfeldig.
I dette tilfellet vil du handle tilfeldig - alt er tilfeldig.
Og siden alt er tilfeldig kan du ikke ha fri vilje.

3. Vi lever i en deterministisk verden, men hjernen vår er tilfeldig.
Dette blir det samme som #2, arbeider hjernen tilfeldig, så har vi ingen vilje overhodet.

4. Vi lever i en tilfeldig verden, men hjernen vår er deterministisk.
Her vil det kun være reflekser som rår.


Fri vilje er umulig og det er egentlig ikke noe galt med det, det er bare slik det er.
Til og med i dette innlegget, så er mine ideer og tanker blitt formet i hjernen min gjennom materie og energi som ble formet av opplevelser, erfaringer og stimuli som jeg ikke kunne kontrollere.

Vi lever lever i en deterministisk (for det meste) verden, så fri vilje eksisterer ikke.
Uansett så har det ikke noe å si om fri vilje fins eller ikke, men illusjonen om fri vilje er viktig for ideen om "moralsk ansvar".

Det fins mange teorier om dette (alle med få/ingen bevis), men dette er den teorien jeg støtter.
Vis hele sitatet...
Har du lyst til å gå dypere inn i argumentasjonen for hvorfor fri vilje er umulig? Jeg ser enormt mange påstander, men ingen særlig begrunnet.
Filosofisk sett er det nettopp ikke mulig å komme til en konklusjon; Følgelig er det ikke spørsmålet i seg selv som er interessant, men hva en velger å tro på, og implikasjonene av dette. Det virker for meg som om det er dette trådstarter spør om, og jeg velger da å applaudere personen for å ikke dvele rundt spørsmålet per se.

Tillegg:
La oss se på litt logikk bak dette. Vi starter med to premisser, nemlig:
1. Mennesket er moralsk ansvarlig for sine handlinger. (P)
2. Mennesket er underlagt ubrytelige naturlover. (Q)
Ser vi nærmere på dette vil vi se at 1. implikerer at mennesket har fri vilje (R), altså P -> R.
Ser vi på 2. ser vi at dette implikerer at mennesket ikke har fri vilje (~R), altså P -> ~R. Følgelig må vi avvise enten P, eller Q.
Jeg ber deg derfor argumentere for hvorfor du velger å avvise P.

Endring:
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Som Harald Fagerhus ville sagt, "fri vilje er et oppdiktet fenomen". Det finnes ingen vitenskapelig metode for å studere den. "Fri vilje" er noe filosofer kan forfekte.
Vis hele sitatet...
Dette.
Sist endret av Wingeer; 9. juli 2011 kl. 02:54.
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Har du lyst til å gå dypere inn i argumentasjonen for hvorfor fri vilje er umulig? Jeg ser enormt mange påstander, men ingen særlig begrunnet.
Filosofisk sett er det nettopp ikke mulig å komme til en konklusjon; Følgelig er det ikke spørsmålet i seg selv som er interessant, men hva en velger å tro på, og implikasjonene av dette. Det virker for meg som om det er dette trådstarter spør om, og jeg velger da å applaudere personen for å ikke dvele rundt spørsmålet per se.

Tillegg:
La oss se på litt logikk bak dette. Vi starter med to premisser, nemlig:
1. Mennesket er moralsk ansvarlig for sine handlinger. (P)
2. Mennesket er underlagt ubrytelige naturlover. (Q)
Ser vi nærmere på dette vil vi se at 1. implikerer at mennesket har fri vilje (R), altså P -> R.
Ser vi på 2. ser vi at dette implikerer at mennesket ikke har fri vilje (~R), altså P -> ~R. Følgelig må vi avvise enten P, eller Q.
Jeg ber deg derfor argumentere for hvorfor du velger å avvise P.
Vis hele sitatet...
Tanken om en fri vilje baserer seg på at et individ ved enhver anledning står ovenfor et veiskille; hver handling er mulig, hypotetisk som reelt. Allikevel vil alltid utfallet være én. Det er, for eksempel, tenkelig at jeg aldri kommer til å poste dette svaret, allikevel gjør jeg det (høyst sannsynlig fra min nåværende situasjon). Det er altså gjort. De andre alternativene (at jeg ikke gjorde det), er falsifisert. De trådde ikke inn i en eksisterende fase, og derfor eksisterte de heller aldri. Det eneste som var reelt, var at dette innlegget ble postet. Det samme ville midlertidig ha skjedd om jeg valgte å ikke poste det.

Fri vilje er en illusjon, skapt av hjernen, som skaper rom for refleksjon. Refleksjonen vil uansett havne på et utfall (tilbake til reaksjonskjeden).
Det der henger jo ikke på greip. Det vil jo være å bruke konklusjonen til å argumentere for konklusjonen: Fri vilje er en illusjon som fører til A men A betyr at fri vilje er en illusjon.
Du sier også:
"Tanken om en fri vilje baserer seg på at et individ ved enhver anledning står ovenfor et veiskille; hver handling er mulig, hypotetisk som reelt." som jeg da antar å være definisjonen som benyttes. Så går du vekk fra dette og sier at hvis handling (P) så ikke (~P), som jo bare er kontradiksjonsprinsippet, og en endeløs tautologi uten særlig annen fremdrift. Argumentet er også en entymeme, da det baserer seg på påstanden om at ~P ikke eksisterer fordi de "ikke trådde inn i en eksisterende fase". Begrunnelse?
Videre ser jeg heller ikke hvordan argumentet motstrider definisjonen, hvorpå konklusjonen skal følge. Hm.
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Tillegg:
La oss se på litt logikk bak dette. Vi starter med to premisser, nemlig:
1. Mennesket er moralsk ansvarlig for sine handlinger. (P)
2. Mennesket er underlagt ubrytelige naturlover. (Q)
Ser vi nærmere på dette vil vi se at 1. implikerer at mennesket har fri vilje (R), altså P -> R.
Ser vi på 2. ser vi at dette implikerer at mennesket ikke har fri vilje (~R), altså P -> ~R. Følgelig må vi avvise enten P, eller Q.
Vis hele sitatet...
Du hopper til konklusjoner i premiss nummer 1. Som jeg skrev et par poster over din, så er det ikke slik at moralsk ansvar nødvendigvis impliserer metafysisk fri vilje (av typen hvor man forfatter sin egen vilje og egne tanker). Det er heller noe som svarer til hvordan du personlig tenker om menneskets natur. Moralsk ansvar er noe vi legger på bevisste vesener med egne intensjoner som er i stand til å forstå moral og konsekvensene av egne handlinger, og metafysisk fri vilje er ikke en nødvendighet for dette.

Det kan være noe kontraintuitivt, men jeg nevner litt mer i detalj hvorfor det er slik over, og man ser det nok lettere hvis man rister av seg denne dualistiske oppfattelsen av sinn og kropp som man ofte lener seg på; mange ser nemlig ut til å få et bilde av mennesket som en førerløs bil så raskt man rydder vekk fri vilje, mens det egentlig bare sier noe om hvordan bevisstheten fungerer. I stedet for at du bevisst forfatter din egen vilje, definerer viljen hvordan du er som person, og om du har en tendens til å handle moralsk eller umoralsk. Om du så kunne forfattet din egen vilje, så ville du fortsatt gjort dette på bakgrunn av noe som var utenfor din kontroll – det må være et begjær og en drivkraft for å velge akkurat den viljen du velger – og valgene du da hadde gjort ville vært definerende for hvordan du er som person. Ingen av disse to scenarioene hverken åpner eller stenger for moralsk ansvar noe mer enn det andre, og de er på mange vesentlige måter fullstendig identiske. Man kan derfor se, ganske tydelig, at moralsk ansvar slett ikke er avhengig av metafysisk fri vilje.
Sist endret av Provo; 9. juli 2011 kl. 08:19.
Interessant (og svært fin) vending! Men er det ikke da mer snakk om et definisjonsspørsmål?
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Det der henger jo ikke på greip. Det vil jo være å bruke konklusjonen til å argumentere for konklusjonen: Fri vilje er en illusjon som fører til A men A betyr at fri vilje er en illusjon.
Du sier også:
"Tanken om en fri vilje baserer seg på at et individ ved enhver anledning står ovenfor et veiskille; hver handling er mulig, hypotetisk som reelt." som jeg da antar å være definisjonen som benyttes. Så går du vekk fra dette og sier at hvis handling (P) så ikke (~P), som jo bare er kontradiksjonsprinsippet, og en endeløs tautologi uten særlig annen fremdrift. Argumentet er også en entymeme, da det baserer seg på påstanden om at ~P ikke eksisterer fordi de "ikke trådde inn i en eksisterende fase". Begrunnelse?
Videre ser jeg heller ikke hvordan argumentet motstrider definisjonen, hvorpå konklusjonen skal følge. Hm.
Vis hele sitatet...
Jo, det henger på greip, man må bare se på de evolusjonære godene ved å ha illusjonen om fri vilje. Muligheten til å reflektere og produsere kreative hypoteser er ikke et resultat av fri vilje, men evnene som legger grunnlag for tanken om fri vilje. Refleksjon og kreativitet kan helt fint eksistere innenfor en reaksjonskjede. Poenget er at det er kausalitet som også legger grunnlaget for disse evnene, som alt annet.


Tenk deg en vanlig biokjemisk reaksjon, som i bunn og grunn er hva tankene dine består av. Det eksisterer ingen fri vilje innenfor molekylær biologi. Flere hypotetiske situasjoner vil muligens bli konstruert av hjernen vår, men det er bare en som vil få utfall. Det er alltid bare en som er mulig, vi har bare ikke tilstrekkelig oversikt over vår egen bevissthet og våre omgivelser til å kunne forutse dette utfallet ved enhver anledning.
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Interessant (og svært fin) vending! Men er det ikke da mer snakk om et definisjonsspørsmål?
Vis hele sitatet...
Hva mener du blir et definisjonsspørsmål? Jeg ser ikke at spørsmålet om fri vilje og moralsk ansvar blir hverken mer eller mindre et spørsmål om definisjon som følge av hva jeg skrev, så jeg trenger nok litt hjelp for å skjønne hva du mener her.
Sist endret av Provo; 9. juli 2011 kl. 11:29.
Alt er tilfeldig, eller ikke alt, men om Big Bang, eller hva det var som var starten på universet, en gang i en fjern, fjern fremtid skjer igjen, tror jeg ikke at det samme universet, slik vi kjenner det, vil bli resultatet. At de samme reglene vil gjelde tror jeg så absolutt, men jeg tror ikke hvert eneste atom vil havne på nøyaktig samme sted.
For selv om alle naturlover vi til nå er kjent med fortsatt er gjeldene, er det vel lite trolig at alt bare vil gjenta seg? At ca 13 milliarder år +/- inn i "neste univers" vandrer mennesket igjen på jorda, jeg har mine tvil.

Det at man i ettertid kan se hva som førte til en gitt hendelse, trenger ikke bety at det ikke kunne endt annerledes. Da det meste, om ikke alt, er følger av en kjedereaksjon, betyr jo det at om bare ett ledd i kjeden endres eller blir brutt, så kan resultatet bli noe helt annet.

Jeg kan ikke velge min far og mor, jeg kan heller ikke velge hvor jeg blir født, men jeg kan, når jeg blir gammel/bevisst nok, bestemme meg for hva jeg ønsker å gjøre med det utgangspunktet jeg har fått.

Det er individuelt hvor fritt man står til å velge og etter min mening også helt tilfeldig, men man har i de fleste tilfeller ett eller flere valg. Så selv om mine valg er aldri så farget av omgivelsene jeg befinner meg i, lever jeg med "illusjonen" av at jeg har fri vilje.
Sist endret av Veggen; 11. juli 2011 kl. 01:55.
Det jeg prøvde å si da jeg stilte spørsmål ved om metafysisk fri vilje ugyldiggjør moral, er at man ikke kan klandre en person for handlingene han har utført. Det er påvirkningen fra samfunnet rundt ham, og hans egne gener (merk at han ikke har valgt verken genene eller samfunnet selv) som får ham til å utføre handlingene.

Du skriver at jeg er en agent med evne til å unngå forutsette hendelser, men siden jeg ikke har valgt meg selv (ref. forrige avsnitt), kan jeg ikke klandres for å være en dårlig agent.

Sitat av Provo Vis innlegg
Moralsk ansvar er noe vi legger på bevisste vesener med egne intensjoner som er i stand til å forstå moral og konsekvensene av egne handlinger, og metafysisk fri vilje er ikke en nødvendighet for dette.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det er dette han mener når han sier at "det blir mer snakk om et definisjonsspørsmål". Uten metafysisk fri vilje, vil en slik definisjon kun være rettferdiggjort som et atferdsendrende begrep fordi man ellers dømmer mennesker for å være uheldige.



Det er altså samfunnet, og ikke enkeltpersonen som må klandres.
Sitat av nikeman Vis innlegg
Det jeg prøvde å si da jeg stilte spørsmål ved om metafysisk fri vilje ugyldiggjør moral, er at man ikke kan klandre en person for handlingene han har utført. Det er påvirkningen fra samfunnet rundt ham, og hans egne gener (merk at han ikke har valgt verken genene eller samfunnet selv) som får ham til å utføre handlingene.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er dette som definerer personen. Selv om din innerste vilje er et produkt av ubevisste prosesser, kan den fortsatt defineres som umoralsk. Dine handlinger er uansett utført av deg, med den intensjonen du måtte inneha, og hvis du er en person som går rundt og dreper og voldtar for moro skyld, så er det ingenting som helst i veien for å stemple deg, dine handlinger, og din intensjon som umoralsk. Fri vilje er, enn hvor uintuitivt det virker, faktisk irrelevant for moralsk ansvar, så lenge vesenet som utfører handlingene og innehar intensjonene er i stand til å forstå hvordan konsekvensene av disse påvirker andre bevisste vesener.

Sitat av nikeman Vis innlegg
Du skriver at jeg er en agent med evne til å unngå forutsette hendelser, men siden jeg ikke har valgt meg selv (ref. forrige avsnitt), kan jeg ikke klandres for å være en dårlig agent.
Vis hele sitatet...
Det du sier her antyder at du har et dualistisk bilde på kropp og sjel (om enn ubevisst, og ikke nødvendigvis i noen klassisk religiøs forstand). Du ser ut til å skille mellom "jeg" og "kroppens og hjernens handlinger" – i form av "hvis 'jeg' ikke har fri vilje, hvordan kan 'jeg' klandres for kroppens og hjernens handlinger?". Det du må innse er at din kropps og hjernes handlinger ikke bare er et direkte resultat av "deg", men faktisk definerer deg. De er deg. Det du sier gir faktisk kun mening hvis du forutsetter en form for sjel med fri vilje, som begrenses i sine mulige handlinger og intensjoner av kroppens og hjernens manglende frie vilje. Slik at å klandre "deg" for "dine handlinger" dermed blir som å klandre deg for å ikke ha flydd ut i luften som Supermann for å redde et barn som faller utfor en veranda – "du" har "fri vilje" til å gjøre det, men begrenses av fysikken. Eller at du tvinges/fjernstyres til å handle uten egen bevissthet. Men slik er det ikke.

(Som sagt, resonnementet gjelder på samme måte om du innfører en immateriell sjel, men problemet oppstår når du ubevisst gir sjelen fri vilje og kroppen ikke.)

Jeg tror ikke jeg klarer å forklare dette så mye bedre akkurat nå, og kan dermed ikke annet enn å referere til det mer oppklarende innlegget mitt over, og eventuelt blogg-postene av Sam Harris som angår nettopp dette (linket til i et av mine innlegg lenger opp).
Sist endret av Provo; 14. juli 2011 kl. 14:25.
Oppklarende svar, men jeg har et oppfølgingsspørsmål for å kontrollere om jeg har forstått deg riktig:

vil det endre saken hvis jeg istedenfor å si "siden jeg ikke har valgt meg selv" sier at den jeg er, er prisgitt ytre omstendigheter, og at jeg derfor ikke kan klandres for å være en dårlig agent? (unngår altså det dualistiske menneskesynet)?
Sitat av nikeman Vis innlegg
vil det endre saken hvis jeg istedenfor å si "siden jeg ikke har valgt meg selv" sier at den jeg er, er prisgitt ytre omstendigheter, og at jeg derfor ikke kan klandres for å være en dårlig agent? (unngår altså det dualistiske menneskesynet)?
Vis hele sitatet...
Først av alt må du definere hva du mener med "dårlig agent", men jeg går her ut i fra at du mener et vesen som er i stand til å forutse hendelser og forstå konsekvensene av egne og andres handlinger, og som har en tendens til å handle umoralsk. Jeg synes også ordet "klandre" blir litt misvisende og diffust i denne sammenhengen, og ordet "skyld" er kanskje bedre. Man kan da si at du ikke har skyld i at du har de genene du har (man kan for eksempel ikke si at det er din egen skyld hvis du har genetiske sykdommer), men du har likevel skyld i handlingene dine, ettersom det er du som utfører de. Handlingene dine er helt og holdent et resultat av deg og hvem du er, og du har dermed det moralske ansvaret for handlingene dine – modulert av enkelte faktorer som intensjon, i hvilken grad du er ved dine fulle fem, et cetera. Jeg skal prøve å forklare det på en annen måte.

Det er lett å tenke at den manglende frie viljen gjør bevisstheten din til en robot som ikke har noe annet valg enn å følge ordre, men det vil være bedre å tenke på bevisstheten din bare som en liten del av det som utgjør deg (og, som en digresjon, faktisk oppstår i etterkant av de faktiske avgjørelser, i følge bevissthetsfilosofer som Daniel Dennett, noe som også støttes av scanninger av hjernen under beslutningsprosesser). Du opplever ikke at du begrenses i dine handlinger til å gjøre kun det underbevisstheten befaler, og bevisstheten er derfor ingen slave av omstendighetene, men en representasjon av dine hensikter.

Ta et eksempel. Tenk på en tegneseriefigur. Når du har gjort det, spør deg selv hvorfor du tenkte på akkurat den du tenkte på. Hvorfor tenkte du ikke på en annen? Prosessen som koker opp en helt spesiell tegneseriefigur fra et eller annet sted i hjernen din er du ikke bevisst på. Du tenker "En tegneseriefigur, ja.. Donald Duck." for eksempel. Hvordan, og fra hvor, denne beslutningen ble tatt foregår utenfor bevisstheten (det betyr ikke at du ikke kan resonnere deg frem til at noe i teksten (som navnet Donald Duck i periferisynet) underbevisst frisket opp minnet av en spesiell tegneseriefigur, for eksempel – kun at den fysiske prosessen i hjernen som velger og finner minnet og plasserer det i bevisstheten ikke i seg selv er en del av bevisstheten).

Dette prinsippet må også være gjeldende for andre beslutninger – for eksempel hvis du kommer på en fantastisk oppfinnelse. Men selv om du ikke var bevisst på prosessen som kokte opp denne oppfinnelsen, så vil de fleste være enig i at det likevel var du som fant den opp. Det var du som var skyld i at oppfinnelsen ble til, og du som fortjener æren for å ha funnet den opp. På akkurat samme måte er det også du som utfører moralske eller umoralske handlinger, og du som har skyld i at handlingene ble utført – og også du som har det moralske ansvaret for handlingene dine.
Sist endret av Provo; 15. juli 2011 kl. 10:26.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Har du lyst til å gå dypere inn i argumentasjonen for hvorfor fri vilje er umulig? Tillegg:
La oss se på litt logikk bak dette. Vi starter med to premisser, nemlig:
1. Mennesket er moralsk ansvarlig for sine handlinger. (P)
2. Mennesket er underlagt ubrytelige naturlover. (Q)
Ser vi nærmere på dette vil vi se at 1. implikerer at mennesket har fri vilje (R), altså P -> R.
Ser vi på 2. ser vi at dette implikerer at mennesket ikke har fri vilje (~R), altså P -> ~R. Følgelig må vi avvise enten P, eller Q.
Jeg ber deg derfor argumentere for hvorfor du velger å avvise P.
Vis hele sitatet...
"Fri vilje" er et begrep som åpenbart er konstruert og ikke kan bevises på noen som helst måte... Om man bryter ned (analyserer) menneskelig atferd (handlinger) så ser man at all atferd selekteres av sine konsekvenser, du "velger" den ikke basert på noe som er "godt" eller "ondt". Dette gjelder selvfølgelig også verbal atferd.

Feks utsagnet "jeg velger å si det jeg sier" viser en atferdsviter at det som sies er en operant atferd, men egentlig er det overflødig å si ”velger”. Alle skolerte atferdsvitere klassifiserer all verbal atferd som operant atferd. Vi sier også ”velger” for at lytteren skal kunne oppdage at vi befant oss i en situasjon med mange alternative handlingsmuligheter. De frie operante responsene er ikke bundet til iøynefallende foranledende stimuli, men en grundig analyse vil kunne navnsette noen av stimuliene til å være diskriminanter, altså spesifikke foranledninger til det såkalte "valget".

All atferd har konkrete, fysiske foranledninger og forandrer sine omgivelser på en konkret, fysisk måte. Der hvor forandringen (altså konsekvensen) øker frekvensen av atferden sier vi at atferden var av den operante typen..... Å tilskrive handlinger man gjør til "fri vilje" er sprøyt.

Når noen kan vise meg vitenskapelig bevis for den frie vilje så blir jeg glad. Det høres jo unektelig forlokkende ut.

Det finnes en masse belegg for å si at atferd selekteres av sine konsekvenser. Men jeg tror man sliter med å skaffe belegg for å hevde at vi styres av vår kulturelle kapital, vår psyke, vår sjel, av gud, av jesus, av fullmånen, av romvesen, av det mentale, av våre kognitive prosesser og lignende. De fleste av disse begrepene hører hjemme på vitenskapens søplehaug.

Moral er en vesentlig del av det vi kaller skikk og bruk; det som er akseptert atferd i en sosial gruppe (samfunnet). "God" moral vil si å følge skikk og bruk (sedvane og tradisjon), mens "dårlig" moral er å bryte med disse. Moral er således en type sosial atferdskontroll. Man skal handle innenfor gitte rammer. Slik blir atferd forutsigbar og samfunnet forblir stabilt uten store endringer.

Det finnes ingen absolutt moral, intet kategorisk imperativ eller noen naturrett. Moralen er forskjellig fra samfunn til samfunn, og endrer seg over tid. Moralreglene kan bygge på selvhevdelse ("egoisme"), gjensidig hjelp ("solidaritet") eller selvoppofrelse ("altruisme"). Oftest er det en blanding.
Fri vilje? Føler ikke vi har så mye fri vilje i den verden vi lever idag.

Man har fri vilje til tenke hva man vil, men å gjøre det til virkelighet blir en helt annen sak.
Alle restriksjoner, lover, regler og normer vi har idag gjør slik at vår fri vilje blir mer eller mindre sperret.

Så har man TV, Musikk, Media, Forbilder, Religioner og sikkert en hel del mer, som kanskje ikke åpenlyst, men fortsatt er med å danne våre avgjørelser og tanker.

Så jeg vil si at vår fri vilje er litt skurrete, man er alltid påvirket av noe. Men sånn som verden er den dag idag, er vi påvirket av mye ondhet, godhet også, men mye ondhet.

Når jeg sier ondhet snakker jeg ikke bare hovedsakelig kriminalitet. Men også mental manupulering!
Sist endret av eRixn; 10. august 2011 kl. 13:59.
I et forsøk på å hindre avsporing som et resultat av folk misforstår eller legger forskjellig betydning i begrepet "fri vilje", så kan jeg påpeke at i en filosofisk, metafysisk kontekst så betyr som regel "fri vilje" at våre tanker og handlinger er fritatt fra kausalitet (rene årsak-virkningsforhold) på en måte vi selv har kontroll over – ikke om vi hindres i å gjøre som vi vil av et eller annet nedfelt reglement.

Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Det finnes ingen absolutt moral
Vis hele sitatet...
Det er en vanlig, men likefullt drastisk påstand. Det finnes solide motargumenter for dette, og Sam Harris' The Moral Landscape bygger en kraftig sak for objektiv moral. Anbefales på det sterkeste.
Sist endret av Provo; 10. august 2011 kl. 14:30.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Fri vilje? Føler ikke vi har så mye fri vilje i den verden vi lever idag.

Man har fri vilje til tenke hva man vil, men å gjøre det til virkelighet blir en helt annen sak.
Alle restriksjoner, lover, regler og normer vi har idag gjør slik at vår fri vilje blir mer eller mindre sperret.

Så har man TV, Musikk, Media, Forbilder, Religioner og sikkert en hel del mer, som kanskje ikke åpenlyst, men fortsatt er med å danne våre avgjørelser og tanker.

Så jeg vil si at vår fri vilje er litt skurrete, man er alltid påvirket av noe. Men sånn som verden er den dag idag, er vi påvirket av mye ondhet, godhet også, men mye ondhet.

Når jeg sier ondhet snakker jeg ikke bare hovedsakelig kriminalitet. Men også mental manupulering!
Vis hele sitatet...
Ondhet? Da må det jo være en objektiv sannhet at loven du bryter er en korrekt lov, det stemmer jo ikke.

Lover er til for å få et så organisert samfunn som mulig, der alle bidrar og yter så godt de kan, betaler skatt, og generellt sett ikke handler på måter som fører til hverken skade på eiendom eller på personer, eller som fører til ekstra utgifter for staten ( når norge forbø skateboard pga mange skader grunnet dette ).
Det er jo ikke ondskap å skate, men det var alikevel forbudt.



For å gå topic igjen, jeg tror ikke på fri vilje overhodet. Det virker ikke riktig at alt i naturen oppfører seg basert på naturlovene, mens vi mennesker av en eller annen grunn skal være fritatt fra dette.
Vi er vel såpass komplisert skrudd sammen at vi tror vi har fri vilje, men det blir alikvel ikke det samme.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg tror fri vilje er ekte. Ut i fra min egen tankegang og forventning av virkeligheten. Hvis jeg vil, stikker jeg på butikken. Hvis jeg vil spiller jeg xbox. Alt dette med at du har analysert deg til det og det mens du vokste opp og er blitt sånn og sånn, spiller jo bare inn i din "common sense". Du kan fortsatt gå imot common sense hvis du ønsker.
F. eks hoppe fra et fjell ville vært noe ingens hjerne ville kalkulert som smart eller bra, men folk gjør det for det.
Redpilled alfahann
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Jeg tror fri vilje er ekte. Ut i fra min egen tankegang og forventning av virkeligheten. Hvis jeg vil, stikker jeg på butikken. Hvis jeg vil spiller jeg xbox. Alt dette med at du har analysert deg til det og det mens du vokste opp og er blitt sånn og sånn, spiller jo bare inn i din "common sense". Du kan fortsatt gå imot common sense hvis du ønsker.
F. eks hoppe fra et fjell ville vært noe ingens hjerne ville kalkulert som smart eller bra, men folk gjør det for det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke valgene folk tar være bestemt på forhånd?
Vi har fri vilje til å se det som skjer som ondt, godt, tilfeldig eller nødvendig... Ikke fri vilje til å velge banan over eple..
Hvis du virkelig tenker over hvordan tanker, og tanke mønsteret ditt er i løpet av en dag, så vil jeg ikke si at man har en fri vilje. Ja, man kan velge f.eks Cola istedenfor Pepsi, men er det fri vilje?

Det har blitt forsket på, at man ca har 50.000 samtler med seg selv i løpet av en dag, den stemmen som er inne i deg selv. Og vi er bare klar over 5% av det (2.500 av de 50.000) Og 2000 av disse er negative.

Tankene går automatisk konstant! Og man får 4 negative tanker = 1 positiv

Har blitt laget en skala over dette med tanker også, med tanke på sykdommer.

- +
1 1 = Balanced
2 1 = Irritabel
3 1 = Ustabil
4 1 = PTSD
5 1 = Manisk Deppresiv
6 1 = BPD(?)
7 1 = Pscyso
8 1 = Psychotic

Så alle mennesker omtrent som lever idag, lider av Post-Traumatic Stress Disorder.

Dere burde ta en titt på denne videoen, han forteller om Mind controll, alt som har med tanker, hjernen osv, sinnsykt lærerikt!

Mind Control - The Mechanics of Mind Control - Tools for the Awakening

http://www.youtube.com/watch?v=127BR5b8Hm4

Dette er nok litt off topic.

men tenkte på noe her ista angående tankene dine, og alt man blir påvirket av i livet som mote, reklame, tv, playstation, xbox osv. Man kjøper ting man egentlig ikke trenger, er dette noe som er skapt for at folk ikke skal tenke så mange dype tanker om hva livet egentlig er, og hva alt er? Er det en måte og få folk til å tro at livet kun handler om å ha mest mulig, se best mulig ut f.eks. På en måte kontrollere mennesker, holde de i sjakk.
Sist endret av fth; 29. august 2011 kl. 15:42.
Sitat av fth Vis innlegg
Dere burde ta en titt på denne videoen, han forteller om Mind controll, alt som har med tanker, hjernen osv, sinnsykt lærerikt!

Mind Control - The Mechanics of Mind Control - Tools for the Awakening

http://www.youtube.com/watch?v=127BR5b8Hm4
Vis hele sitatet...
Er dette basert på reell forskning?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Er dette basert på reell forskning?
Vis hele sitatet...
Her er den offisielle hjemme siden hans

http://www.repeatlessness.com/


With his doctoral degree in philosophy, he has spent his entire life as a student and teacher. He is now considered to be and is sought after as an expert in the biochemistry of psychology and perception, the neurology of spirituality, the biochemistry of nutrition and the synthesis of quantum physics into spirituality. He has studied with, worked with and is endorsed by, some of the greatest minds in the world.

Seems legit?
Sist endret av fth; 30. august 2011 kl. 11:28.
fri fra ha?
Viljen kan frigjøres fra mange av de ting som ellers binder vilje.

Fri fra sosiale normer.
Fri fra Religiøse paradigmer.
Fri fra hat/forkjærlighet.
osv,
Men du kan aldri fri din vilje fra det universet som skapte den.