Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 11673
Hello!

Det er mange som klager på at alt i verden er så ubrukelig og urettferdig osv.
Men det er få av de som klager som sier hva som faktisk kunne blitt gjort annerledes for å gjøre tilstanden bedre.

Har lyst til å høre om noen konkrete tiltak som kan innføres i alle deler av samfunnet. Noe alle vil være tjent med i det lengre løp.

Anyone?
Farsgrensa på moped burde være 100 akkuratt som andre kjøretøy i Norge, det er mer farlig at vi svirrer rundt og sperrer trafikken for bilister enn at vi kjører fort. Ett konkret tiltak som vil gjøre verden bedre.
God oppsummering her
Et par ting jeg tror ville gjort ting kjekkere.

-Legalisering av cannabis/all narko

-Gratis kollektivtransport i bykjernene

-Lengre åpningstider på byen, samt åpnet opp for alkoholservering i forsteder i større grad(gjelder Bergen ihvertfall, vet ikke hvordan forholdene er i andre deler av landet)

- Ikke helt sikker på hva som hadde vært det beste for å lette integrering av innvandrere, men noe må gjøres ganske snart, andre har nok interessante synspunkter på det.
Kanskje bedre tilbud om norskopplæring og slikt?
Kan som sagt ikke for mye om akkurat dette punktet.
Haha, ja om disse tingene faktisk hadde fungert så tror jeg det ville vœrt innført allerede. Lovlig cannabis gjør ikke verden til et bedre sted, ikke i dag hvertfall.
Meditasjon, selvinnsikt og opplysning.
De to første for å få kontroll over eget sinn. Den siste for å avæpne maktbehovet til enkeltmennesker som ødelegger livet til millioner.
Det jeg prøver å si er, frihet = penger. Det er ikke noe oss, det er kun ha eller ikke ha. Det er grunnen til at vi befinner oss i de situasjoner vi gjør i dag.
Sist endret av Doc. Lester; 28. april 2011 kl. 23:10.
Ja det hadde jo i det minste gjort Norge til et bedre sted for en kort periode. Tenker litt større, bruk fantasien .
Etter min mening må vi drive mindre med operabygging slik at vi kan unngå kutt i helsevesenet.

Etter å ha sett én slik
http://g.api.no/obscura/pub/728x1000r/03383/1281983899000_korridor_033_2048x_3383172728x1000r.jpg

Gir du egentlig litt faen i en slik
http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20060223051229/muppet/images/5/5a/Ballerina.jpg
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Meditasjon, selvinnsikt og opplysning.
De to første for å få kontroll over eget sinn. Den siste for å avæpne maktbehovet til enkeltmennesker som ødelegger livet til millioner.
Vis hele sitatet...
Godt poeng.

Kristendom/KRL/religion eller hva faen det heter burde blitt erstattet med filosofi.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Enkelt men det kan jo fungere.



3x høyere straffer for folk kjører i fylla eller narkotika rus + voldsmen/voldteks menn+ organisert kriminalitet+ mordere.

Mere uniformerte politier.

Ta fra de rike og gi til de fattige.

Null moms og avgifter på frukt og grønnsaker.

Lavere mat priser.

Nei sosial dumping(arbeiderene jobber som bare det men får dårligere og dårligere lønn, mens en feit faen sitter på toppen og blir rikere og rikere).

Forbud mot diskriminering uanndsett hvordan du ser ut eller hva slags relgion du har.
"Take every penny that we use on weapons and use them to feed, clothe and educate the world globally, witch it would many times over not one human left out and let's explore space" -Bill Hicks
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Enkelt men det kan jo fungere.

3x høyere straffer for folk kjører i fylla eller narkotika rus + voldsmen/voldteks menn+ organisert kriminalitet+ mordere.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjøre verden til et bedre sted, jo bygg flere slike
http://rustwire.com/wp-content/uploads/2009/08/britannica_prison.jpg

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Mere uniformerte politier.
Vis hele sitatet...
Dersom det stadig lekker fra en demning sitter ikke du nedenfor med øse dersom du sikter etter noe bærekraftig. Du tetter hullet. Bedring av sosiale kår, og tiltak i ungdomsmiljøer, samt rehabilitering av kriminelle er viktigere enn mer politi.

Denne mannen gjør ikke nødvendigvis verden bedre
http://teachingphysics.files.wordpress.com/2011/02/police-132261.png

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Ta fra de rike og gi til de fattige.
Vis hele sitatet...
Veldig enig!


Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Null moms og avgifter på frukt og grønnsaker.
Vis hele sitatet...
Hvor skal du ta de pengene dette koster fra? På lang sikt kan du jo ta dem fra helsebudsjetter, men hva skal kuttes nå?

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Lavere mat priser.
Vis hele sitatet...
Matpriser er ikke den store grunnen til urettferdighet og elendighet her i verden. Fordeling av den maten vi har derimot er et problem. Om du får pære billigere på kiwi er ikke så viktig...

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Nei sosial dumping(arbeiderene jobber som bare det men får dårligere og dårligere lønn, mens en feit faen sitter på toppen og blir rikere og rikere).
Vis hele sitatet...
Samme som sosial utjevning nevnt tidligere.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Forbud mot diskriminering uanndsett hvordan du ser ut eller hva slags relgion du har.
Vis hele sitatet...
Denne er så vag, at selv om det allerede er forbudt tror jeg, er det vanskelig å håndheve på noen konstruktiv måte. Men holdningsbygning er vikitg, enig.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Etter min mening må vi drive mindre med operabygging slik at vi kan unngå kutt i helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Vil si meg enig i dette.. Det er et eller annet med å bygge operaen som er helt feilslått i min mening.
-Hvorfor bygge et bygg som kun 5% av Norges befolkning har noen som helst glede av?
-Hvorfor bruke penger på dette når det faktisk er helsekø, dårlige skolebygg og andre, mer viktige ting, å bruke penger på.
-Operabygget er et tapsprosjekt! Fra første stund.

Forøverig er det at par andre statlige finansierte bygg/tiltak jeg finner helt på trynet men synes operabygget er det beste eksemplet. Jeg ser ingenting ved dette som er samfunnsnyttig i det hele tatt. Mulig jeg bare er blind though så er det noen som kan gi noen skikkelig gode argumenter for at operabygget var en lur idè; så del dem gjerne.


Sitat av G4ndj1
Kristendom/KRL/religion eller hva faen det heter burde blitt erstattet med filosofi.
Vis hele sitatet...
Halvveis uenig. Jeg synes det er ganske viktig at kidsa lærer om andre religioner og livvsyn. Det er en fin måte å få innsikt i andre kulturer og tradisjoner, som man kanskje ikke hadde fått på andre måter; ihvertfall ikke i så tidlig alder.
Men, jeg er enig i at filosfi kanskje burde tas inn i større grad. La barna stille spørsmål om tilværelsen og verden, det tror jeg man kunne tjent på i det lange løp. Da lærer de kanskje å reflektere på en annen måte, og muligens se ting i et nytt lys.
Litt hippie-mentalitet fra min side, men det tror jeg vi bare har godt av i samfunnet.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Meditasjon, selvinnsikt og opplysning.
De to første for å få kontroll over eget sinn. Den siste for å avæpne maktbehovet til enkeltmennesker som ødelegger livet til millioner.
Det jeg prøver å si er, frihet = penger. Det er ikke noe oss, det er kun ha eller ikke ha. Det er grunnen til at vi befinner oss i de situasjoner vi gjør i dag.
Vis hele sitatet...
Haha, ja det ser virkelig ut til å fungere. Selvinnsikt = jeg må være snill, så er andre snill mot meg. WTF! Hva for en selvinnsikt er det? Meditasjon... Ja, hmm. Huff, hvorfor skrev jeg denne tråden :P
Frihet skal ikke være begrenset av penger, frihet skal være synonymt med livet. Selv om dette blir litt for langt frem i tid da. Men det er fortsatt mye som kan gjøres her og nå hvis folk virkelig har noe konkret de vet ville forandret verden, og ikke bare tilværelsen i Norge.

Jo det er kun oss. Livet, det er det viktigste. Ja, ha eller ikke ha går på egoet. Hva kan gjøres for å forandre at alle føler de har nok da? Hvorfor skal vi i Norge leve som konger, mens andre steder i verden må man spise biller bare for å overleve?

Ja, helsetilstanden kunne det blitt gjort mye med. Men det koster og det er utrolig mange som driter i at folk blir syke og de vil at "staten" skal ta regninga. Akkurat som om oljefondet er kun for etniske Nordmenn.


Ja kommer da noen gode forslag, men det er ting som man prøver å forandre hele tiden. Har noen noen konkrete tiltak til hvordan man kan gjennomføre ting?

Hvordan kan man nyte livet, på en måte slik at alle jobber for et felles mål?

I dag jobber "alle" for seg selv, og det er virkelig ikke en bærekraftig utvikling.

For å si det på en ny måte da. Si du har alle pengene i verden og du har mulighet til å gjøre hva du vil med dem så lenge du har en plan som vet at alle vil få det bra. Det er ikke så lett som å bruke alle verdens penger på en gang og gi mat og klær til alle i hele verden, hva skulle fått verden videre i en slik situasjon?
stort sett enig med Urbanfreak86!

Men å leke Robin hood løser nok ikke fattigdom? ( der er det en del annet som kan gjøres? ) som f.eks mindre skattesnylt og svart arbeid? og ha god utdanning hjelper fælt! ( men dette er vel veldig varierende ettersom )

EDIT: Få politikere eller staten til vettet og bruke penger på helse og omsorg istedenfor Opera bygg som stort sett alle gir full faen i?

Fjerne religion hadde nok fått positive resultater noen steder i verden?
Sist endret av WhiteHat; 28. april 2011 kl. 23:33.
Sitat av moret Vis innlegg
Forøverig er det at par andre statlige finansierte bygg/tiltak jeg finner helt på trynet men synes operabygget er det beste eksemplet. Jeg ser ingenting ved dette som er samfunnsnyttig i det hele tatt. Mulig jeg bare er blind though så er det noen som kan gi noen skikkelig gode argumenter for at operabygget var en lur idè; så del dem gjerne.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv vært i operaen etter en invitasjon fra mine besteforeldre, og jeg kan absolutt se verdien i god underholdning.

Samme dagen hadde jeg tilfeldigvis vært innom et sykehus, og gått forbi en del pasienter i gangen som var alvorlig syke, men likevel henvist til gangen.

Når jeg da satt der, så jeg meg rundt, og observerte hvordan det tilsynelatende bare var fiffen som hadde råd til å påkoste seg et besøk som trossa alt var ganske dyrt.

Jeg ble litt kvalm. En eldre mann, som har bygget landet med hendene, må ydmykes med en plass på gangen og en lege som snakker som et maskingevær imens han stirrer i pc'n, slik at fiffen kan nikke megetsigende til behersket applaus etter kveldens lette underholdning, før de spaserer hjem til sin leilighet på Frogner.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Nei sosial dumping(arbeiderene jobber som bare det men får dårligere og dårligere lønn, mens en feit faen sitter på toppen og blir rikere og rikere).
.
Vis hele sitatet...
Og pluttselig blir vi et kommunistisk land. Noe jeg ikke helt ser store fordeler med. Det er bevist gang på gang at det er en dårlig greie. Ja-takk til blandingsøkonomi.

Det at det sitter en feit faen på toppen og tjener penger er faktisk en bra ting. Det gir en "driv", noe å hige etter for arbeideren. Noe som igjen gjør at det faktisk blir utført arbeid.
Dra til cuba feks; så kan du se kommunisme i praksis; latere folk har jeg aldri sett. De henger bare rundt i gatene og slenger. Såklart jobber de, men ikke akkurat med dedikasjon. Det er jo også ytterst få som tar utdannelser for å få bra jobber da de får samme lønn uansett.
Om man pluttselig skulle slutte å lønne folk for mastergrader ol. da tror jeg vi hadde sett et stort frafall fra utdannede personer med nødvendig kunnskap og en hel haug med folk som dasset rundt for samme lønn; rett ut fra ungdomsskolen.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Haha, ja det ser virkelig ut til å fungere. Selvinnsikt = jeg må være snill, så er andre snill mot meg. WTF! Hva for en selvinnsikt er det? Meditasjon... Ja, hmm. Huff, hvorfor skrev jeg denne tråden :P
Frihet skal ikke være begrenset av penger, frihet skal være synonymt med livet. Selv om dette blir litt for langt frem i tid da. Men det er fortsatt mye som kan gjøres her og nå hvis folk virkelig har noe konkret de vet ville forandret verden, og ikke bare tilværelsen i Norge.

Jo det er kun oss. Livet, det er det viktigste. Ja, ha eller ikke ha går på egoet. Hva kan gjøres for å forandre at alle føler de har nok da? Hvorfor skal vi i Norge leve som konger, mens andre steder i verden må man spise biller bare for å overleve?

I dag jobber "alle" for seg selv, og det er virkelig ikke en bærekraftig utvikling.
Vis hele sitatet...
Selvinnsikt er da ikke kardemommebyloven? Det handler mer om at nesten alle voksne mennesker sliter på ett eller annet nivå med sitt eget sinn. Det skrives ut antidepresive i fleng. "Spis dette og du vil bli fin min venn". Hvorfor hopper ikke alle mennesker av glede og er fylt med kjærlighet og lykke?
Vi har dannet våre egene grupperinger hvor vi fryser ut hverandre fremfor å omfavne hverandre. Nietzsche nevnte en gang noe om übermench.
Å Ta fra de rike og gi til de fattige hjelper jo ikke på noe som helst. Det som må til er å få resurssterke personer/land til vå VILLE gi til mindre ressurssterke personer/land. Grådighet må avskaffes

Så til post nr. 1.. Å heve farts"grensa" på moped gir oss en BEDRE VERDEN!? Var det faktisk det beste du kunne komme på?

Og når jeg tenker på det, så trenger vi folk som kan tenke stort, og ikke bare på seg selv og sine interesser.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
For å si det på en ny måte da. Si du har alle pengene i verden og du har mulighet til å gjøre hva du vil med dem så lenge du har en plan som vet at alle vil få det bra. Det er ikke så lett som å bruke alle verdens penger på en gang og gi mat og klær til alle i hele verden, hva skulle fått verden videre i en slik situasjon?
Vis hele sitatet...
Er det ikke mer interessant å diskutere hvordan man kan gjøre verden i dag bedre enn å diskutere hva vi ville gjort dersom vi spilte Tropico med cheats?

Skal vi diskutere

http://www.pcgameitalia.net/wp-content/uploads/2010/05/tropico_3_absolute_power.jpg

Eller

http://www.affordablehousinginstitute.org/blogs/us/2_200222_20Ke_20Kibera_20Soweto_20East_20kids_20playing_20050625_small.jpg
Ja at 1000 personer får det bedre i Norge gjør nok verden til et mye bedre sted.

Natta.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Enkelt men det kan jo fungere.



3x høyere straffer for folk kjører i fylla eller narkotika rus + voldsmen/voldteks menn+ organisert kriminalitet+ mordere.

Mere uniformerte politier.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vente til noen gjør noe kriminelt for så å fryse de ut og ødelegge deres sjanse til å være borgere og sende de i en evig ond sirkel? Hvorfor ikke prøve å gjøre om verden slik at de kriminelle handlingene ikke hadde trengt å bli gjort til å begynne med? Og for opplysningskyld, politiet er ikke der for å beskytte meg og deg, de er der for å beskytte de med makten. Tenk over det. De er der hovedsaklig for å beholde ro og orden og uttøve lovene.... og hvem lager lovene? ikke jeg hvertfall
-Rettsystemet burde endres. Vi må ha en holdningsendring i Norge for å kunne gjøre dette på en konstruktiv måte. Den dømmende "det var ditt valg, og ditt ansvar"-holdningen, bør erstattes med en vitenskapelig holdning hvor man faktisk går inn, leter etter problemet og prøver å fikse det. Mange sier at narkotikapolitikken ikke er viktig, men den er faktisk ansvarlig for å gjøre livet til mange tusen nordmenn jævlig hver eneste dag. Rusavhengighet har ikke, og burde aldri ha, noe som helst å gjøre med en autoritær maktinstitusjon som det politiet representerer idag. Fengselssystemet generelt bør også gå gjennom massive reformer når det gjelder all kriminalitet. Nei til straff, ja til psykologisk hjelp.

-Som nevnt tidligere er et godt helsevesen viktig for et godt samfunn. Jeg er noe uenig i at det skal gå på bekostning av kulturelle tiltak, da det også er en viktig del av et sunt samfunn i mine øyne. Jeg tror vi kan klare begge deler. Sykehusene bør moderniseres og utvides, og det bør bli enklere (ikke faglig, men karaktermessig; er sikker på at mange potensielt gode leger aldri kommer inn på studiene pga. et snevert studietilbud) og mer lukrativt å ta en utdanning innenfor medisin. Samtidig bør psykologi i høyere grad integreres innenfor helsetilbudet.

-Psykologi tror jeg også det er viktig at får en større rolle i den jevne nordmanns liv. Som nevnt tidligere er selvinnsikt viktig for et sunt liv, og jeg tror at psykologer kan hjelpe mange med å oppnå dette. Dette vil forhåpentligvis også føre til et åpnere samfunn hvor tabubelagte temaer kan behandles i fellesskap.

-Man bør legge opp en plan for hvordan samfunnet vårt kan driftes uten å være avhengig av "skitne" industrier som olje- og våpenindustristrien. Vi har teknologi, masse ressurser og en haug med fagfolk her, og jeg tror det er nødvendig for Norge at vi legger opp visjonære planer for framtiden, for å kunne utnytte oss av dette, og for å ikke forråtne som nasjon den dagen oljen er borte. Vi bør begynne så fort som mulig.

Dette er noen få punkter på hvordan man nasjonalt i samfunnet kan møte noen av problemene vi står ovenfor. Om man snakker internasjonalt blir alt mye mer komplekst, men om vi en dag i framtida klarer å skape et selvdrevet og sunt samfunn her, så kan dette eksporteres, og vi kan bruke vårt overskudd på programmer i utlandet.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 28. april 2011 kl. 23:49.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Enkelt men det kan jo fungere.



3x høyere straffer for folk kjører i fylla eller narkotika rus + voldsmen/voldteks menn+ organisert kriminalitet+ mordere.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva jeg skal svare til dette. Jeg tror ikke at hardere straffer alltid er veien å gå. I mange situasjoner er det også andre former for reaksjoner som bør brukes, og kanskje også i større grad enn straff i seg selv feks. terapi. Jeg er forresten enig i at vi bør straffe handliger som "rettferdiggjør" det.

Mere uniformerte politier.
Vis hele sitatet...
Ja. det bør det kanskje være. Men, i mine øyne er det ikke politi i gatene vi bør ha, men det bør ikke henlegges saker pga mangel på politifolk.

fra de rike og gi til de fattige.
Vis hele sitatet...
Så du skal straffe folk for deres suksess? Wat? Er du høy? Om jeg jobber hardt med mine studier, får den doktorgraden i matematikk og tjener min mill i året pga det så skal du straffe meg?
Nei, det er ikke noe som ville gjort verden bedre.
Null moms og avgifter på frukt og grønnsaker.
Vis hele sitatet...
frukt og grønt er ikke det første som bør endres på i verden. Det burde heller vært din prioritering å få mat til hele verdens befolkning før du krever billigere mat selv
Lavere mat priser.
Vis hele sitatet...
se over
Forbud mot diskriminering uanndsett hvordan du ser ut eller hva slags relgion du har.
Vis hele sitatet...
Det kommer, ihvertfall slik jeg opplever verden er vi på vei mot riktig tankegang. Det kommer fortsatt til å ta mange, mange år(kanskje et par hundre på verdensbasis); men overall tror jeg vi kommer dit.
Sitat av moret Vis innlegg
-Hvorfor bygge et bygg som kun 5% av Norges befolkning har noen som helst glede av?
Vis hele sitatet...
Med den logikken kan det ikke engang bygges kommunehus.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Med den logikken kan det ikke engang bygges kommunehus.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at et kommunehus ikke koster 4,2milliarder kroner.

kommunehus har jo også et bruksområde utenom ren underholdningsverdi for de få.
Blandt annet drift av kommunen, som er et eget styreorgan. Det blir som å si at det ikke burde værdt et storting.
Om vi hadde kommet oss forbi Penger og "Lederskap",så hadde verden kjappt blitt et bedre sted å tilbringe livet på.
For å ikke snakke om utviklingen.
Penger skaper variasjon og folk vil overstige hverandre, glatt.

De er vi som er maskineriet på denne jord. Musklene, ledd, sener, immunsystemet, sirkulasjonssysteme og ikke minst, vi er dems ALT. Og de aksepterer vi?

De finnes INGEN grunn til å ha verken Penger eller et Lederskap når du får øye utav de trange, trange nøkkelhullet.
Sist endret av In space; 29. april 2011 kl. 00:31.
Sitat av In space Vis innlegg
Om vi hadde kommet oss forbi Penger og "Lederskap",så hadde verden kjappt blitt et bedre sted å tilbringe livet på.
For å ikke snakke om utviklingen.
Penger skaper variasjon og folk vil overstige hverandre, glatt.

De er vi som er maskineriet på denne jord. Musklene, ledd, sener, immunsystemet, sirkulasjonssysteme og ikke minst, vi er dems ALT. Og de aksepterer vi?

De finnes INGEN grunn til å ha verken Penger eller et Lederskap når du får øye utav de trange, trange nøkkelhullet.
Vis hele sitatet...
Nå spør jeg av ren nysgjerrighet:
Hva er den praktiske versjonen av dette? Hva må gjøres og hvordan skal vi få din visjon ut i livet? Jeg sliter litt med å se hva du egentlig vil oppnå, og ikke minst hvordan.
Vi har hele mennekets historie utviklet oss til det samfunn vi er i dag. Noe jeg ser som en indikasjon på at vi ikke har vært fornøyd med det som har vært tidligere.
Makt(i vår verden penger og lederskap, i dyreriket alfa-styring og den sterkestes rett) er et av de største primitive drivkreftene, tenk naturlig utvelgelse...
Sist endret av moret; 29. april 2011 kl. 00:43.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Den grunnleggende tankegangen for et moderne demokrati er at vær eneste innbygger som lever innenfor det aktulle samfunnet. Faktisk har rett på et liv, frihet og jakten på lykke.
Selv om at vi har disse rettighetene så er det faktisk ikke alle som velger og benytte seg av dem.
Å det er den type tankegang som forpester vår samfunne innen i fra.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Den grunnleggende tankegangen for et moderne demokrati er at vær eneste innbygger som lever innenfor det aktulle samfunnet. Faktisk har rett på et liv, frihet og jakten på lykke.
Selv om at vi har disse rettighetene så er det faktisk ikke alle som velger og benytte seg av dem.
Å det er den type tankegang som forpester vår samfunne innen i fra.
Vis hele sitatet...
Men så kan man jo stille seg spørsmålet om et parlamentarisk demokrati er den beste løsningen? Hittil er det nok det, men det er nye tanker og innspill på banen som desverre ikke når dagens lys.
Sitat av moret Vis innlegg
Nå spør jeg av ren nysgjerrighet:
Hva er den praktiske versjonen av dette? Hva må gjøres og hvordan skal vi få din visjon ut i livet?
Vis hele sitatet...
Spør heller deg selv du, hva må gjøres, og ikke minst hvordan, skal du få øye utav nøkkelhullet?


Sitat av moret Vis innlegg
Jeg sliter litt med å se hva du egentlig vil oppnå, og ikke minst hvordan.
Vis hele sitatet...
Og jeg sliter med å se hva dere vil oppnå.
Å bli rik, tross alt, betyr at du har så mye mer makt, innflytelse og muligheter.
Lysten av å bli rik kommer fra samme sted som om du ønsker å overgå alle, ha en verdensregjering, manipulere folk med noe som 9/11, krig for profitt eller bare lett underholdning.
Det handler om makt over liv og død, om kontroll over virkeligheten, muligheten til å spille gud med enkeltpersoner og nasjoner. DE er hva dette Egentlig handler om.

Sitat av moret Vis innlegg
Vi har hele mennekets historie utviklet oss til det samfunn vi er i dag. Noe jeg ser som en indikasjon på at vi ikke har vært fornøyd med det som har vært tidligere.
Vis hele sitatet...
Ikke korrekt, jeg kommer ikke til å utdype et svar av visse grunner.
Enhver person har muligheten til å forstå.

Sitat av moret Vis innlegg
Makt(i vår verden penger og lederskap, i dyreriket alfa-styring og den sterkestes rett) er et av de største primitive drivkreftene, tenk naturlig utvelgelse...
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Vi har fortsatt mye å lære.
Sist endret av In space; 29. april 2011 kl. 01:49.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Lovlig cannabis gjør ikke verden til et bedre sted, ikke i dag hvertfall.
Vis hele sitatet...
Årsaken til det er vel at cannabis ikke er lovlig i dag. Det er vel kun avkriminalisert i Portugal, medisinsk bruk i deler av USA, og "legalisert" i Amsterdam, mens det i produksjonsland gjerne er dødsstraff.

Selv om det på langt nær er det viktigste, faktisk ikke viktig i det hele tatt, er jeg overbevist om at verden ville blitt litt bedre om vi hadde legalisert cannabis.


Men jeg ville først gjort noe med vestlige lands økonomi. Penger har for mye makt.
Forresten blir det artig å se på Kina i årene framover. De har/får jo muligheten til å endre mye innenfor sine egne grenser, kanskje gjør det godt for landene rundt også.
Sitat av In space Vis innlegg
Spør heller deg selv du, hva må gjøres, og ikke minst hvordan, skal du få øye utav nøkkelhullet?




Og jeg sliter med å se hva dere vil oppnå.
Å bli rik, tross alt, betyr at du har så mye mer makt, innflytelse og muligheter.
Lysten av å bli rik kommer fra samme sted som om du ønsker å overgå alle, ha en verdensregjering, manipulere folk med noe som 9/11, krig for profitt eller bare lett underholdning.
Det handler om makt over liv og død, om kontroll over virkeligheten, muligheten til å spille gud med enkeltpersoner og nasjoner. DE er hva dette Egentlig handler om.



Ikke korrekt, jeg kommer ikke til å utdype et svar av visse grunner.
Enhver person har muligheten til å forstå.



Jeg er helt enig. Vi har fortsatt mye å lære.
Vis hele sitatet...
Dette innlegget gjorde ikke meg noe særlig klokere. Grunnen til at jeg spør er jo for lære mer, kankje du hadde noe snacks på lager jeg aldri har tenkt på. Men etter å ha lest dette innelgget og forrige tenker jeg at du antagelig bare er et stort syrehue som lever i en verden av konspirasjonteorier og en filosofi som ikke hører hjemme blandt resten av befolkningen.
Jeg vet ikke hva du mener med nøkkelhullet liksom. Kan du ikke prøve å motbevise meg med noe annet enn "ikke korrekt, jeg kommer ikke til å utdype et svar av visse grunner.
Enhver person har muligheten til å forstå." That makes no sense, at all..
Du bidrar ikke med slike innlegg, du kommer ikke med noen forslag eller teorier om hva som kan gjøres.

Kom med noe håndfast er vel det jeg prøver å si...
Sitat av moret Vis innlegg
etter å ha lest dette innelgget og forrige tenker jeg at du antagelig bare er et stort syrehue som lever i en verden av konspirasjonteorier og en filosofi som ikke hører hjemme blandt resten av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Du får anta hva du vil du Moret.

PS: Jeg har aldri prøvd syre
Legalisering/dekriminalisering
Sitat av moret Vis innlegg
Så du skal straffe folk for deres suksess? Wat? Er du høy? Om jeg jobber hardt med mine studier, får den doktorgraden i matematikk og tjener min mill i året pga det så skal du straffe meg?
Nei, det er ikke noe som ville gjort verden bedre.
Vis hele sitatet...
Her er jeg delvis enig med deg, men ikke helt. Tjener du en million fordi du har tatt en dokorgrad er det selvfølgelig din rett til de pengene. Feilen ligger i de "mest rike", som styrer prisene oppover, kun for å tjene mer penger. Hva er vitsen med at en familie sitter med milliarder på bok? Hvor er den samfunnsmessige fordelen? Kjøp billige varer fra barnearbeiderne i Taiwan så man tjener 10kr på varen fremfor 2kr. For meg ser det ut som en evig jakt etter mer og mer og mer, på bekostning av hva som helst, så lenge bankkontoen blir større.
Har veldig lyst til å skrive masse, men orker ikke nå.
Sjekk heller ut http://www.thevenusproject.com/
1. Legaliser cannabis

2. Avkriminaliser bruk og besittelse av alle andre illegale stoffer

3. Legaliser bordellvirksomhet

4. Fjern alle andre slike ulover, samt alle andre lover som strider imot det demokratiske, tredelte prinsippet (1: loven må ha flertall ved storting, 2: loven må virke tilstrekkelig til sin hensikt, 3: loven MÅ være nødvendig i et demokratisk samfunn).

5. Gjøre noe med stortingsvalg-systemet, slik at partiet/ene i regjering sørger for å gjennomføre tiltak for landets beste. Ikke bare tiltak som er effektive i "short-run", slik de gjør i dag for å kunne bli gjenvalgt neste valg.

6. Innfør "R"-en i LAR, slik at det blir mer effektivt og humant. I tillegg bør de unødvendig strenge og krenkende urinprøvene brukes i mindre grad, og de ("uoffisielle") tiltakene med straffe-nedtrapping bør fjernes.

7. Noe må gjøres med eksamen, karaktersetting og det generelle pensumet i norsk skole, slik at karaktersetting blir mer lik for alle. Elevene skal til enhver tid vite hva de skal kunne. Oppgaver til eksamen MÅ settes poeng/krav til, slik at besvarelsene blir rettet likt. Finnes mange internasjonale linjer/skoler som gjør dette.

8. Proteksjonisme mot de minst utviklede landene må senkes/nesten fjernes, slik at de har en bedre sjanse til å øke eksport, og dermed oppnå økonomisk vekst, og etterhvert også utvikling.

Bare noen av tingene jeg kommer på i farten, kommer sikkert mer senere!
Og dette var vel kun Norge :P
Sist endret av Vargas; 29. april 2011 kl. 11:26.
Sette mer ressurser til utvikling og forskning.

Finne et drivstoff som er fornybart (nå tenker jeg ikke miljøvennlig).

Studere verdensøkonomien bedre, deretter finne en løsning som kan gjøre den bedre.

Forbedre utdanning.

Slutte med at religion skal ha alt skattefritt.

Gjøre straff til en ressurs i stedet for en konsument av ressurser.

Dette er mine tanker i hvertfall, har ingen aning om hvordan det skal kunne utføres, men har stor tro på at dette kan forbedre verden.
Sitat av In space Vis innlegg
Du får anta hva du vil du Moret.

PS: Jeg har aldri prøvd syre
Vis hele sitatet...
Og akkurat den setningen var det eneste du kommenterte i hele innlegget, jeg er fortsatt nysgjerrig på alt det andre.
Ok, du har kanskje ikke tatt syre, men jeg må si jeg synes nicket ditt passer perfekt: in space, det er akkurat der jeg føler du er. Ikke noe stygt ment egentlig, men kan du ikke plis begrunne utsagnene dine på en forståelig måte for alle oss andre?

Sitat av stødig Vis innlegg
Her er jeg delvis enig med deg, men ikke helt. Tjener du en million fordi du har tatt en dokorgrad er det selvfølgelig din rett til de pengene. Feilen ligger i de "mest rike", som styrer prisene oppover, kun for å tjene mer penger. Hva er vitsen med at en familie sitter med milliarder på bok? Hvor er den samfunnsmessige fordelen? Kjøp billige varer fra barnearbeiderne i Taiwan så man tjener 10kr på varen fremfor 2kr. For meg ser det ut som en evig jakt etter mer og mer og mer, på bekostning av hva som helst, så lenge bankkontoen blir større.
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig tror jeg kanskje at verdensøkonomien har godt av at man setter noen jobber til utlandet. Kina har jo hatt en ENORM vekst de siste årene og jeg tror faktisk at det har noe å gjøre med at vesten(veldig fælt ord egentlig, men bruker det nå allikvel) har satt store deler av produksjonsarbeidet sitt til akkurat dette landet. Den samme veksten ser man jo også i Taiwan, India og Korea.
Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å fordømme slike ting med det første.

Nå har vi faktisk ganske lav arbeidsledighet i Norge selv om vi har satt bort arbeid på denne måten i mange år allerde. Jeg mener selvfølgelig ikke at all produksjon skal outsources til utlandet, men visse ting er rett og slett bare mer effektivt og har en såpass stor kostnadsforskjell at det er en bra ting. Flyt av arbeid og penger er en viktigere i dag enn 50-tallets ferdig produserte varer.
Jeg ser det også slik at om bedrifter i vesten setter bort noe av grovproduksjonen til utlandet vil selve bedriften bli mer levedyktig. I de firmaene jeg har litt innsikt i er ikke outsourcing en måte for aksjonærene å tjene mer penger på, men en måte å dra bedriften inn i en positiv retning. Holde den levedyktig rett og slett.

Nå er dette selvfølgelig kun slik jeg ser verden, og du må gjerne dele dine tanker og idèer for å opplyse meg om andre vinklinger. Jeg vil ikke si jeg er kjempeopplyst på akkurat samfunn/økonomidelen av verden sånn egentlig.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
større lønn til bønder.

akkurat nå for melkebonder tjener de ca.
4kr literen melk
tine tar 6
rema 1000/spar/coop tar 2-3 kr
En kollektiv egodød, kaste slørene og tenke framover
Sitat av moret Vis innlegg
For å være helt ærlig tror jeg kanskje at verdensøkonomien har godt av at man setter noen jobber til utlandet. Kina har jo hatt en ENORM vekst de siste årene og jeg tror faktisk at det har noe å gjøre med at vesten(veldig fælt ord egentlig, men bruker det nå allikvel) har satt store deler av produksjonsarbeidet sitt til akkurat dette landet. Den samme veksten ser man jo også i Taiwan, India og Korea.
Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å fordømme slike ting med det første.

Nå har vi faktisk ganske lav arbeidsledighet i Norge selv om vi har satt bort arbeid på denne måten i mange år allerde. Jeg mener selvfølgelig ikke at all produksjon skal outsources til utlandet, men visse ting er rett og slett bare mer effektivt og har en såpass stor kostnadsforskjell at det er en bra ting. Flyt av arbeid og penger er en viktigere i dag enn 50-tallets ferdig produserte varer.
Jeg ser det også slik at om bedrifter i vesten setter bort noe av grovproduksjonen til utlandet vil selve bedriften bli mer levedyktig. I de firmaene jeg har litt innsikt i er ikke outsourcing en måte for aksjonærene å tjene mer penger på, men en måte å dra bedriften inn i en positiv retning.
Vis hele sitatet...
Det du sier med vekst i disse landene stemmer selvfølgelig, og jeg er enig i at det kan ha en sunn utvikling for landene. Det jeg har problemer med er det jeg sier i forrige posten min om barnearbeid i disse landene, for ikke å snakke om helt elendig arbeidsbetingelser. Mange milliard-bedrifter kjøper produkt fra slike fabrikker, framfor de litt dyrere men forsvarlige fabrikkene. Styremedlemmene i disse bedriftene stikker av med stygghøye lønninger, for hvilken pris?

Vi har hatt eksempler på dette spesielt i klesbransjen, og jeg tror det er mye sorte får vi ikke hører om. Vi i Norge er kanskje litt flinkere til å skape protest på slike ting, men det finnes mye fælt i verden som ikke trenger være fælt!
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Jeg håper ivertfall at vi en dag tar skrittet videre til et teknologibasert samfunn hvor penger ikke lenger har noen betydning for å øke vår livskvalitet og dekke våre grunnbehov.
Godta sånn verden er. Nyte livet og gi faen.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hello!

Det er mange som klager på at alt i verden er så ubrukelig og urettferdig osv.
Men det er få av de som klager som sier hva som faktisk kunne blitt gjort annerledes for å gjøre tilstanden bedre.

Har lyst til å høre om noen konkrete tiltak som kan innføres i alle deler av samfunnet. Noe alle vil være tjent med i det lengre løp.

Anyone?
Vis hele sitatet...
1. Folk må lære å gi litt faen.
2. Pengesystemet må tilbake til gullstandaren.
3. For at overnevnte skal bli mulig må ein haug av høye herrer og ingrodde familier som styrer pengesystemene i verden i dag skytes og brennes...
4. Ein drøss med forbud må vekk.. forbud har aldri fungert og vil aldri fungere.
5. Samfunnet må konsentrere seg på å fikse årsaken til eventuelle problem.. ikkje bare reagere på konsekvensene av problemet.
6. Folk MÅ lære å gi litt faen...

Med første og siste menes at folk må kunne la andre ha sine meninger uten at de skal la det gå inn på dem.. om naboen mener eg er ein idiot.. så er det HANS problem, ikkje mitt.
Om noen bruker energi på å disse mitt livvsyn/religion, så er det de som kaster vekk energi på det, eg gir da faen..
Om noen tegner ein tegning av muhammed, så for fucks sake; GI FAEN...
Om ein gjeng på skolen slenger dritt om deg.. so fuckings what?? gi faen..

Merk at eg har skrevet gi litt faen. For om en jente blir voldtatt i buskene du går forbi, så skal du ikkje gi faen.
-Alt med måte..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
1. Folk må lære å gi litt faen.
2. Pengesystemet må tilbake til gullstandaren.
3. For at overnevnte skal bli mulig må ein haug av høye herrer og ingrodde familier som styrer pengesystemene i verden i dag skytes og brennes...
4. Ein drøss med forbud må vekk.. forbud har aldri fungert og vil aldri fungere.
5. Samfunnet må konsentrere seg på å fikse årsaken til eventuelle problem.. ikkje bare reagere på konsekvensene av problemet.
6. Folk MÅ lære å gi litt faen...

Med første og siste menes at folk må kunne la andre ha sine meninger uten at de skal la det gå inn på dem.. om naboen mener eg er ein idiot.. så er det HANS problem, ikkje mitt.
Om noen bruker energi på å disse mitt livvsyn/religion, så er det de som kaster vekk energi på det, eg gir da faen..
Om noen tegner ein tegning av muhammed, så for fucks sake; GI FAEN...
Om ein gjeng på skolen slenger dritt om deg.. so fuckings what?? gi faen..

Merk at eg har skrevet gi litt faen. For om en jente blir voldtatt i buskene du går forbi, så skal du ikkje gi faen.
-Alt med måte..
Vis hele sitatet...
Hei hei... Carebears lever ikke verdens lykkeligste liv fordi de gir faen! Stikk motsatt, vi må bry oss mye mer!
Sitat av moret Vis innlegg
Og akkurat den setningen var det eneste du kommenterte i hele innlegget, jeg er fortsatt nysgjerrig på alt det andre.
Ok, du har kanskje ikke tatt syre, men jeg må si jeg synes nicket ditt passer perfekt: in space, det er akkurat der jeg føler du er. Ikke noe stygt ment egentlig, men kan du ikke plis begrunne utsagnene dine på en forståelig måte for alle oss andre?



For å være helt ærlig tror jeg kanskje at verdensøkonomien har godt av at man setter noen jobber til utlandet. Kina har jo hatt en ENORM vekst de siste årene og jeg tror faktisk at det har noe å gjøre med at vesten(veldig fælt ord egentlig, men bruker det nå allikvel) har satt store deler av produksjonsarbeidet sitt til akkurat dette landet. Den samme veksten ser man jo også i Taiwan, India og Korea.
Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å fordømme slike ting med det første.

Nå har vi faktisk ganske lav arbeidsledighet i Norge selv om vi har satt bort arbeid på denne måten i mange år allerde. Jeg mener selvfølgelig ikke at all produksjon skal outsources til utlandet, men visse ting er rett og slett bare mer effektivt og har en såpass stor kostnadsforskjell at det er en bra ting. Flyt av arbeid og penger er en viktigere i dag enn 50-tallets ferdig produserte varer.
Jeg ser det også slik at om bedrifter i vesten setter bort noe av grovproduksjonen til utlandet vil selve bedriften bli mer levedyktig. I de firmaene jeg har litt innsikt i er ikke outsourcing en måte for aksjonærene å tjene mer penger på, men en måte å dra bedriften inn i en positiv retning. Holde den levedyktig rett og slett.

Nå er dette selvfølgelig kun slik jeg ser verden, og du må gjerne dele dine tanker og idèer for å opplyse meg om andre vinklinger. Jeg vil ikke si jeg er kjempeopplyst på akkurat samfunn/økonomidelen av verden sånn egentlig.
Vis hele sitatet...
Å sende en kontainer med fisk til Kina og betale noen for å pakke den, sende den tilbake til Norge er billigere en å pakke den i Norge.
En enorm belastning på miljøet og utnytting av dårlige arbeidsvilkår i utlandet.
Sitat av In space Vis innlegg
Du får anta hva du vil du Moret.

PS: Jeg har aldri prøvd syre
Vis hele sitatet...
Tipper du ikke har noen form for utdanning, tipper du er hippie, og at du skulle ønske alt her i verden bare falt i fanget på deg, istedenfor de rike svina som faktisk skaper arbeidsplasser og verdier som vi nyter godt av.
Helt ærlig, om alle voksne i verden røyket litt Cannabis en gang i blandt så*tror jeg helt ærlig at ting har kunne blitt mye mye bedre.

Helt seriøst, er mye hat her i verden desvere.