Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2430
Yo.

Som de fleste som har brukt cannabis før vet, så innebærer det også ofte et stort forbruk av mat. Gjerne mat som ikke er så alt for sunn også.

Så har det seg sånn at jeg lurer på om man "legger på seg" like mye når man både spiser og røyker, som om man bare spiser (så klart den samme mengden mat). For både jeg og flere av kompisene mine som røyker synes det virker som om man ikke legger på seg noe, selv om man "muncher" helt sykt mye dårlig mat i en lengre periode.

Jeg er klar over at folk er forskjellige når det gjelder hvor fort en legger på seg, men virker nesten som om jeg legger på meg lettere når jeg ikke røyker cannabis, eller er dette ren innbilning?

Og for en stund siden så var det en fyr på fylla som nevnte noe om at thc molekyler eller noe slikt binder seg på "ditt og datt" slik at man ikke legger på seg så mye når man puffer, så tenkte bare å få det bekreftet/avbekrefte av noen som sikkert har peiling her inne.

ser helst etter fakta og ikke slik synsing som jeg har drivet med selv
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Nei, THC kommer ikke til å holde deg slank om du spiser mye feit og søt mat over tid. Energi forbrent i forhold til energi konsumert gjelder like fullt.

Det er mulig det er noe i det du sier, men at det på noen som helst måte er merkbart (eller i det hele tatt målbart) har jeg ekstremt vanskelig for å tro.
Sist endret av thomasf; 8. mars 2011 kl. 21:32.
jeg som skriver
men folk som røyker mye blir tynne da, vet ikke hva det kommer av men jeg har gått mye ned i vekt siden jeg startet å puffe.
De som røyker hver dag har som regel veldig bra forbrenning, vet ikke hva det kommer av, men det er nesten alltid slik.

Edit: Kan jo ha noe med at stonere bruker mye tobakk, som øker forbrenninga som alle vet.
Sist endret av ZionRoad; 8. mars 2011 kl. 21:47.
Er ikke bevist, men er påstått av enkelte at THC øker metabolismen.
Personlig så*prøver jeg å*spise sunt når jeg røyker; legger faktisk på*meg mer av å*drikke pga kaloriene.
Ut i fra personlig erfaring i den tiden jeg holdt et høyt nivå på røykinga kontra tiden der jeg trappet ned/sluttet merket jeg faktisk å øke merkverdig i vekt, tross av at jeg røyket mer sigaretter i tiden jeg sluttet.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Energi forbrent i forhold til energi konsumert gjelder like fullt.
Vis hele sitatet...
Er det jeg også tror, men egne erfaringer og mange andres sier noe annet.

Vil gjerne ha noe fakta på dette, om noen vet?? Nok synsing
Jeg tror nok det er fakta som har blitt til myte ved at informasjonen har gått gjennom litt for mange ledd. Den starta vel med at thc binder seg til fett-molekyler, og ble til at thc-molekyler forhindrer deg i å legge på deg fett : )
Ser man på det totale matinntaket over en hel måned hos folk som røyker mye ser man at det ikke er så rart de er tynne. Man spiser mer når man har munchies, og spiser da mindre når man ikke har det.
Det stemmer Stratops. Men så er det jo ofte også slik at det lettere å legge på seg om man spiser 2 svære måltid(etter cannabis) enn å spise mange normale måltider om dagen(ikke røyker cannabis).

Men alt dette er så individpreget og relativt.
Kan bare snakke fra erfaring. Røyka fast i 2 år og ble meget tynn. Var nede i 63 kilo - jeg er nå 75 som er en mye mer riktig vekt for meg. Er 180 høy.

Jeg kan skrive under på at det er dårlig kosthold som gjorde det for min del. Lite variert mat, mye potetgull og sånt, og ofte bare under munch.
THC binder seg med fett som allerede eksisterer i kroppen, så hvis man unngår munchies går man gjerne ned i vekt.

Som tidligere nevnt i tråden er vektøkning/nedgang i hovedsak koblet til kalorioverskudd/underskudd, så for mange vil vinninga gå opp i spinninga - eller gjerne motsatt fordi man gir etter for munchies og ender opp med kalorioverskudd.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sukk. Dersom det faktisk var slik at THC økte metabolismen i en så høy grad at man merkbart ble vesentlig slankere, tror dere ikke at det hadde vært et mer velkjent faktum? Det hadde for det første florert av informasjon om det på nettet (noe det ikke gjør), og hadde for det andre mest sannsynlig blitt et kjempeargument i legaliseringsdebatten (forkjempe fedme etc.).

Husk at folk er forskjellige. Selv om folk spiser fet mat vil det ikke si at de MÅ bli feite. Enkelte har naturlig høy forbrenning og vil kunne bli slankere (ikke sunnere) av å spise møkk kontra å spise balansert og sunt. Jeg har flere kamerater som (iallfall i tidligere år) var avhengig av å trene styrke for å gå opp i vekt. Burgere og pommes frites rant rett av. Så forbrenning i sin helhet er svært individuelt.

Husk også at det er vanlig å innta THC ved å røyke det. Å røyke vanlige sigaretter er et velkjent "slanketriks", og om jeg ikke husker feil ble hopp-gutta ganske hardt refset på grunn av sin livsstil da de som profesjonelle idrettsmenn åpenlyst nøt sigaretter. Dette gjorde de ganske enkelt for å enklere kunne holde vekten nede. Det kan være en faktor her, men det har selvfølgelig ikke med THC og gjøre, bare måten man inntar det på.

Det er selvfølgelig lov å drømme, men jeg tror ikke denne myten har mye for seg.

Edit: Jeg er åpen for at det teoretisk sett er mulig at man legger på seg mindre om man inntar THC, men effekten er mest sannsynlig så liten at det ikke engang er verdt å nevne.
Sist endret av thomasf; 9. mars 2011 kl. 00:38.
Sitat av murloc Vis innlegg
Kan bare snakke fra erfaring. Røyka fast i 2 år og ble meget tynn. Var nede i 63 kilo - jeg er nå 75 som er en mye mer riktig vekt for meg. Er 180 høy.

Jeg kan skrive under på at det er dårlig kosthold som gjorde det for min del. Lite variert mat, mye potetgull og sånt, og ofte bare under munch.
Vis hele sitatet...
he he, bra du har kommet nærmere en idealvekt veier rundt 63 selv, men er 170 høy, og er laaangt ifra feit

mye mulig det sfolk sier her, når man stoooner så spiser man jo bare under munch, men gjevelig mye akkuratt da. mulig det har noe med saken å gjøre.
yayo har hvertfall stor innvirkning på vekta (nicket ditt?). Hvis man bruker fler rusmidler enn cannabis så er det vanskelig å gi et riktig svar ut i fra egne erfaringer på dette.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
yayo har hvertfall stor innvirkning på vekta (nicket ditt?). Hvis man bruker fler rusmidler enn cannabis så er det vanskelig å gi et riktig svar ut i fra egne erfaringer på dette.
Vis hele sitatet...
he he, bare et nickname :P
Sitat av mag00us Vis innlegg
men folk som røyker mye blir tynne da, vet ikke hva det kommer av men jeg har gått mye ned i vekt siden jeg startet å puffe.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer jo i de aller fleste tilfleller.
Har selv hørt at cannabis øker forbrenningen (vet ingen ting om dette), men man også huske på at man stort sett sitter stille etter man har røyket. Her råder nok latskapen over den økte forbrenningen(?).

Jeg har en annen teori: Folk som røyker mye blir som regel så late at de faktisk hopper over måltider og heller spiser litt chips -> lite og usunt.
Personelig blir jeg lite lysten på å gjøre noe som helst etter et stort forbruk av cannabis over lengere tid...

Edit: Selv kan jeg ikke si at jeg har merket store forandringer, annet en at jeg har gått ned noen kilo etter perioder med et særdeles dårlig kosthold (skyldes også mye alkohol i samme periode).
Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men stresshormoner gjør ihvertfall at kroppen lagrer mer fett. Hvis THC reduserer mengden stresshormoner vil det gjøre at man ikke får behov for å spise så mye. Altså, man blir like mye mett av mindre mat. Da kan det kjennes ut som om man spiser mer, mens man egentlig spiser mindre (eller mer sannsynlig, skjeldnere).

Uansett gjelder regelen med at hvis kalorier inn er større enn kalorier forbrent, går du opp i vekt.

Dette med at noen personer har høy forbrenning og derfor kan spise hva som helst uten å gå opp har jeg hørt flere steder at ikke stemmer. De har forsket på dette, og funnet ut at slike personer rett og slett spiser mindre totalt sett. Selv om de noen ganger tar en ekstra sjokolade eller tre, er det totale kalorinntaket mindre, og det er årsaken til at de ikke går opp i vekt.
Sunnere å gå opp i vekt enn å fortsette å røyke. Så kan man tillegge seg gode matvaner med tiden.
Det øker stoffskiftet ditt, som igjen kan føre til vektnedgang, er nok ikke noen her inne som kan gi deg noe steinharde fakta rundt akkurat det tho. At en stoner ikke går opp i vekt selv om han muncher endel har nok lite med røykinga å gjøre tho, mer at inntaket av kalori/mat generelt er lavt når han ikke røyker
Slenger meg på denne

Har desverre bare synsing og teorier å bidra med. Var vanskelig å finne fakta ang dette. Men det skjer jo en del i kroppen når en røyker cannabis. Blant annet stiger hjerterytmen. Jeg personlig blir også rimelig varm. Samt at blodsukkeret faller.

Økt hjerterytme krever ekstra energi. Dette vil jo virke på totalt forbrent energi. Økt kroppstemperatur forbrenner også mer energi. Lavt blodsukker vil jeg tro gir lavere forbrenning men klarte ikke finne ut av om det faktisk senker blodsukkeret, eller om det bare føles slikt i form av munchies.

Jeg merker hvertfall at jeg holder meg bra i vekt selv om det munches litt innimellom.

Men ett gulltips er jo å skjære opp masse deilig frukt før en skal kose seg. Søt kvalitets appelsin er latterlig godt å munche på
Dette med at folk går ned i vekt i perdioder det paffes mye er nok (synsing) fordi at de kun spiser når de paffer. At man spiser 1-2 ganger om dagen kan få deg til å gå opp i vekt i og med at man da ofte spiser veldig mye. Men sånn generelt sett vil jeg tro man går ned i vekt, nettop fordi f.eks muskler trenger ca 5 måltider i døgned for å holde seg ved like. Mister man muskler, mister man ofte mye vekt i forhold til volum. Så man kan fortsatt se like chubby ut, men fremdeles gå ned i vekt..

kilde: ingen
hei.

har røyket thc i ganske mange år nå, er 24 år. helt fram til jeg fikk jobb for halvannet år siden og har hatt gode penger, så begynner jeg å bli feit. grunnen er at jeg raider butikken hver dag etter kveldens munch-krav. jeg har hatt en stabil vekt på 85 kg ca helt siden jeg var 18 ca.

jeg har gått opp til omtrent 95 kg nå, og tror det stiger mer og mer :P jeg må slutte med denne galskapsmunchinga hehe. skylder ikke på weeden, er mest meg selv og mine vaner de siste åra med greit med penger på konto, og alltid røykings.

må ta meg sammen snart og gå litt ned
Greit å gjøre små forberedelser før man hiver seg på sine hellige ritualer, som for eksempel å lage en gedigen porsjon med fruktsalat for å tilfredsstille matbehovet når munchen slår inn som verst. Ikke bare er frukt himla godt, det er i tillegg et sunt alternativ til potetgull, godteri og annet lignende djevelskap. Kanskje verdt å gi det et forsøk for dere som ikke klarer å kontrollere matspisingen i fjern tilstand, og derfor får ekstra og unødvendige kiloer å drasse rundt på. Fungerer for meg, i hvert fall, og vet at mine venner setter pris på det når jeg plutselig overrasker dem med fruktskåla fra himmelen.