Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1363
hei, i 2 år sirka til dags dato så har jeg hatt litt problemer med hva jeg tror er en angstlidelse.. veldig ofte når jeg slapper av, går en tur eller bare holder på med noe som får tankene mine til og fly avgåret så ender jeg opp raskt med at jeg ser for megselv i en veldig ubehageli eller klein situasjon (at jeg driter meg ut foran folk, at jeg dreper noen jeg er glade i eller gjør noe veldig domt som gir meg ubehagelige konsekvenser) noen gang er disse opplevelsene så intense at jeg ender somregel med og stoppe opp med hva jeg holder på med og trekker inn pusten veldig dyp og shaker hodet litt for jeg får en type angst. når jeg går tur kan jeg fort ende opp med og bare stoppe helt opp og trekke pusten dypt ned og i slike situasjoner så får jeg denne type ''angsten'' som at det jeg ser for meg i hodet faktisk hender.. noen som vet hva dette kan være? er ikke et livsproblem for meg men er mere nysgjerrig på hvorfor dette hender dette har jeg hatt siden jeg var liten, jeg husker da jeg var 11 år gammel så skulle jeg hjelpe lillesøsteren min og henge opp noen plakater på rommet hennes da vi var nyflyttet så så jeg for meg at jeg slo henne ihjel med en hammer og det fikk meg til og psyke helt ut.. det var første opplevelsen
Sist endret av Hankarn; 10. juli 2018 kl. 20:34.
Det du beskriver er ikke uvanlig. Det er f eks velkjent at nybakte mødre får tvangstanker om å skade barnet sitt, selvfølgelig uten at de ville gjort noe sånt i virkeligheten. Det jeg har lest om det beskriver det som en "boble" av impulser som egentlig er frykt for det du ser for deg å gjøre - altså motsatt av at det er fare for egentlig å gjøre det. Vil tro du har en tvangstankelidelse som vil la seg behandle med vanlige metoder. Det naturlige er å fortelle legen om det, så vil h*n kunne gi deg råd og hjelp til behandling. Det er ingenting du behøver være redd for å fortelle åpent om.
Høres ut som det jeg gikk gjennom både før og etter jeg ble diagnotisert med generalisert angstlidelse. Det hele begynte med tanker som trengte seg inn om kleine situasjoner, min reaksjon hvis noen nær meg eventuelt døde, penger (selvom jeg alltid hadde), mat - ja, alt mulig egentlig. Hvis angsten din er mer moderat over lang tid (flere dager med angst enn uten) enn såpass alvorlig at du til stadighet får panikkanfall tyder dette også på mulig generalisert angst. Var sjeldent jeg fikk full-blown panikk. Dette med voldelige tanker er jo ofte en del av OCD, men da kun hvis man har tvangshandlinger for å dempe angsten i tillegg. Er helt vanlig å ha litt "farlige" tanker innimellom.
Sist endret av dazezone; 10. juli 2018 kl. 22:49.
Siden du har hatt dette siden du var liten så er det ikke usannsynlig at hjernen din er overfølsom for visuell tenkning. Kjæresten min er en begavet kunstner og hun får nøyaktig de samme opplevelsene. Det trenger jo ikke være enten/eller heller. Hvis du sliter med angst så kan du alltids oppsøke lege.
Tror det er ganske vanlig. Får å sånn hvis jeg kjører bil ofte "hva hvis jeg bare kjører inn i fjellveggen", eller hjemme kan jeg lage mat så kommer "Hva hvis du går å henger deg selv i dusjen". Hadde aldri gjort det, men slike tanker dukker opp hele tiden, uten noe spesiell grunn. Kan være litt ekkelt når det er som ja slå inn noen andre sitt hode med en hammer, men tenker det er normalt og alle har det? Kanskje ikke alle, men tror ikke det er uvanlig.