Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2103
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Hei.

Mulig jeg spør dumt her, da jeg ikke har mye kunnskaper om emnet.

Jeg har nå sett del 1 av serien papirhuset på netflix, hvor
SPOILER ALERT! Vis spoiler
en gjeng tyver bryter seg inn i det spanske myntverket og planlegger å trykke 2.3 milliarder euro


Vil ikke dette føre til et vesentlig tap av verdien på euro? Altså at det vil virke mot sin hensikt å gjennomføre planen.
Sist endret av Ingley; 19. april 2018 kl. 02:26.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Ikke uten videre, ettersom 2.3 Milliarder er under 0.5% av euroene som er i sirkulasjon, og markedet ikke kan reagere negativt på det ettersom de ikke vil være klar over at omløpet er økt siden dette er banditter som gjør det under radaren.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Trådstarter
Så, vil det da være at det er under 1/20 av total mengde, eller fordi pengene ikke kommer i sirkulasjon på normal måte, at verdien ikke synker? Eller er det en kombinasjon av begge?

Hvor mange prosent av total mengde penger må trykkes for å gi en merkbar negativ effekt på verdien av pengene?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er under 1/200 av total mengde. Det er ~480 milliarder euro i omløp. Forøvrig stiller du et spm det ikke er noe reelt svar på siden det er vanskelig å definere hva som er "merkbar".
2,3 milliarder euro er ingenting, eller nesten ingenting i den store sammenheng. Den europeiske sentralbanken kjøpte obligasjoner/og andre aktiva for 80 milliarder euro - månedlig for et par år siden. Nå kjøper de vel 30 i måneden. Det har hatt en svak påvirkning på inflasjonen. En slik nyhet om 2,3 milliarder euro trykket ville nok ikke ha ført til at inflasjonen steg med 0,1% en gang.

Nå har ikke jeg sjekket pengemengden for Euro, men antar 480 milliarder euro er i cash. Det er utrolig lite sammenlignet med all euro som finnes der.

Se gjerne denne som viser hvor mye penger som eksisterer: https://www.marketwatch.com/story/th...art-2015-12-18
Sist endret av zelder; 19. april 2018 kl. 05:46.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ingley Vis innlegg
Så, vil det da være at det er under 1/20 av total mengde
Vis hele sitatet...
Glemte visst en null der. my bad.

Takk for svar! Må visst kalibrere perspektivet mitt litt