Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4187
Hei! Etter russetiden dro jeg til fastlegen fordi jeg følte meg dårlig og fordi jeg hostet en del. Fastlegen min spurte om jeg hadde tatt noen andre rusmidler enn alkohol, og jeg sa nei (enda jeg hadde røyket en del hasj). To uker senere kom jeg tilbake til legen for å få resultatene. Han hadde funnet spor av THC i urinen, noe som da sier at han hadde sett etter det. Han sa deretter at jeg var nødt til å komme inn om 3 måneder, og hvis jeg ikke tisset rent da så kunne han ta førerkortet mitt.

Har legen lov til å sjekke etter THC når han ikke sier ifra om det? Kan han ta fra meg lappen? Noen lignende erfaringer?
Det skal vel alltids innhente samtykke hos pasienten. Sitter ikke med lovboken eller/ den aktuelle loven i hodet (Lovdata), men jeg hadde kontaktet advokat å forhørt meg. Det er dessverre slik at leger og andre helsepersonell bryter loven, og selv om man kjenner til lovene selv, blir det litt enklere, men da er det bare å kjøre på med pasientombud og kanskje rapportering til fylkesmannen/fylkeslegen, den som er klageinstans.

Dette med samtykke gjelder f.eks ved henvisning et annet sted. Denne gis ofte muntlig, og uten at du (som pasient) er klar over det. Du skal heller ikke fylle ut skjemaer du ikke blir forklart hva er, og dessverre så er min erfaring at hvis du er åpen om tidligere rusmisbruk vil du aldri få B-preparater igjen, uansett hvor syk (manisk--> ifht sovetabletter man er.) og du vil da få C-prep vallergan f.eks.
Når legen skriver ut medikamenter til deg skal han eller hun også informere deg om disse tablettene. Leger (mange hvertfall) tror de er noen småkonger, som kan gjøre det de vil. Jeg har personlig satt leger som behandler ressurssterke misbrukere som bikkjer ut av jobb i 3-6 måneder ved bruk av båndopptaker og henvisning til lover, klageinstanser og advokat om jeg må.
Sist endret av Silhouette; 10. august 2016 kl. 01:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 1
Sitat av Silhouette Vis innlegg
Det skal vel alltids innhente samtykke hos pasienten. Sitter ikke med lovboken eller/ den aktuelle loven i hodet (Lovdata), men jeg hadde kontaktet advokat å forhørt meg. Det er dessverre slik at leger og andre helsepersonell bryter loven, og selv om man kjenner til lovene selv, blir det litt enklere, men da er det bare å kjøre på med pasientombud og kanskje rapportering til fylkesmannen/fylkeslegen, den som er klageinstans.

Dette med samtykke gjelder f.eks ved henvisning et annet sted. Denne gis ofte muntlig, og uten at du (som pasient) er klar over det. Du skal heller ikke fylle ut skjemaer du ikke blir forklart hva er, og dessverre så er min erfaring at hvis du er åpen om tidligere rusmisbruk vil du aldri få B-preparater igjen, uansett hvor syk (manisk--> ifht sovetabletter man er.) og du vil da få C-prep vallergan f.eks.
Når legen skriver ut medikamenter til deg skal han eller hun også informere deg om disse tablettene. Leger (mange hvertfall) tror de er noen småkonger, som kan gjøre det de vil. Jeg har personlig satt leger som behandler ressurssterke misbrukere som bikkjer ut av jobb i 3-6 måneder ved bruk av båndopptaker og henvisning til lover, klageinstanser og advokat om jeg må.
Vis hele sitatet...
Hva tror du skjer hvis jeg avbestiller timen?
Jeg synes du skal skifte fastlege.
Ja bytt lege! Ventetiden før byttet til ny fastlege er gjort er gjort er bare en mnd.

Her kan du finne leger og lese hva andre pasienter skriver om legen.

Lykke til uansett.
Sitat av martinlu Vis innlegg
Hva tror du skjer hvis jeg avbestiller timen?
Vis hele sitatet...
Vel, det aner jeg dessverre ikke. I forhold til forskriftene eller loven rundt det å inneha førerkort er min erfaring at legene er utrolig sløve. De har opplysningsplikt til fylkeslegen dersom det fremkommer at du (pasienten) ikke oppfyller vilkårene for edruelighet. Har dog kjennskap til 5-6 legebesøk (alle forskjellige leger innenfor kommunal, legevakt, og spesialisthelsetjenesten som er statlig, sektorer) ikke følge opp dette. Så vll anbefale å bytte lege som de andre skriver.

Personlig ville jeg lest meg litt opp på de aktuelle lovene, eller tolket de mener jeg og spurt om han hadde samtykkekompetanse. Sleng på pasientombudsmannen i ditt fylke og gjerne fylkeslegen også. Hvis det ikke funker, så nevn gjerne familieadvokaten din eller at du er i mitt i en sak og har advokat(er) på hånden, og kjenner til dine rettigheter.

Bare til info: jeg er ingen jurist, men jeg vet hvordan man tolker lover og har utdannelse innenfor helse og sosial som innebærer kunnskap rundt ikke akkurat disse lovene, men generelle andre helse og sosial lover.
Sist endret av Silhouette; 10. august 2016 kl. 01:43. Grunn: informere
Det kommer en ny lov nå som tilsier at det er legen som bestemmer om du har god nok helse til å ha førerkortet eller ikke...
Sitat av druesukker Vis innlegg
Det kommer en ny lov nå som tilsier at det er legen som bestemmer om du har god nok helse til å ha førerkortet eller ikke...
Vis hele sitatet...
Forskriften du nevner er allerede godkjent, men trer ikke i kraft før 1.10.16

Her er linken til helsedirektoratets publisering: https://helsedirektoratet.no/nyheter...lik-behandling

og her har du den aktuelle forskriften på Lovdata: https://lovdata.no/dokument/LTI/fors...2016-06-13-655
Legg merke til § 1 bokstav g) og se videre i §2, alle ledd relevante, men se især ledd 3 :
Dersom legen finner at vedkommende ikke f yller helsekravene, plikter legen å gi melding om det til fylkesmannen, jf. lov om helsepersonell § 34, jf. § 76, jf. forskrift fastsatt i medhold av tidligere legelov § 48.
Vis hele sitatet...
Du har litt rett, men allikevel feil i forhold til det TS spør om.
Sist endret av Silhouette; 10. august 2016 kl. 04:23. Grunn: Feil url
Tenk å leve i ett land der du presses mot å unngå legebesøk om du foretrekker ett annet rusmiddel enn alkohol. Hjelpes.
Rent hypotetisk: hvis jeg var gjevnlig bruker av cannabis ville jeg aldri oppsøkt legen for hjelp før det var ytterst nødvendig. En uheldig blodprøve/urinprøve så ryker førerkort, jobb, hus og potensielt familie og venner. At personer med ett slikt ansvar (leger) ikke forstår å utgjøre en forskjell i positiv retning, for de som trenger det mest, er i mitt hode helt horribelt.

Føler med deg TS. Håper du får mulighet til å oppdatere oss med hvordan det ender.
Anbefaler deg å ta kontakt med advokatkontoret til Elden, som jeg vet har jobbet med både søksmål ifm førerkort tatt pga "uedruelighet", der de "tiltalte" mister førerkort uten å ha ført motorvogn i beruset tilstand. Skader ikke å ta en telefon og stille noen spørsmål.

Rusmidlene skal etter loven behandles likt. Om rusmidlet er lovlige eller ei er irrelevant. Man spør ikke om lovlydighet, men edruelighet.
Rettens foreløpige definisjon av uedruelighet er bruk hyppigere enn 3 ganger ila 2 år. Så holder du munn og unngår prøver skal det vel godt gjøres å bevise uedruelighet.

Overnevnte betyr faktisk at om Rosenborg feirer gull i serien, gull i cupen og avansement i europaligaen samme år, risikerer hele laget å miste førerkortet. Hvis feiringen inneholder alkohol. Tro det eller ei, men slik praktiseres loven ifm THC. I noen få tilfeller også ifm alkohol! Eksemplene er der, om noen vil at jeg skal finne de frem.

Kanskje er blogginnlegget til elden noe oppklarende? http://johnchristianelden.blogg.no/1...rrumperer.html Han linker også til en oppfølgende artikkel i Bergens Tidene som er krystalklar på det samme.


EDIT: Jeg er ikke kjent med forskriften som trer i kraft 01.10.2016.
Sist endret av nattpatrujen; 10. august 2016 kl. 12:38.
Bytt for guds skyld fastlege.