Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er filmer dårligere nå enn før?
Ja, gamle filmer er mye bedre - 37,04%
Nei, filmer i nyere tider er bedre - 22,75%
De er like bra - 25,93%
Har ingen formening - 14,29%
Stemmegivere: 189. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  40 2916
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Satt og tenkte over dette, og ønsker å se freaksa sine meninger.
Mtp all CGI, til tross for at man kan utgjøre utrolig mye sykt med CGI, står gamle filmer sterke i terningkast enn nye?

Når jeg snakker om "før", mener jeg før 2000, tilbake på 1900-tallet.
Sist endret av Kusetjuv; 2. oktober 2011 kl. 13:03.
Både ja og nei, ser man bort i fra Michael Bay er de mye fint.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Både ja og nei, ser man bort i fra Michael Bay er de mye fint.
Vis hele sitatet...
Sant, men man kan jo ikke kalle effektene dårlig hvertfall Men filmens helhet kan score dårlig.
Sist endret av Kusetjuv; 2. oktober 2011 kl. 13:05.
Kommer an på hva du definerer som gamle filmer. Men jeg føler at gamle filmer er mer legendariske. De går ikke så lett i glemmebøkene som de fleste filmer i dag.

I dag kan du gå på kino å se DEN rå`e filmen, som du synes er drit bra der og da, men du kommer ikke til å huske den like godt som de gamle legendariske filmene.

Slik jeg føler det hvertfall

EDIT: Når jeg sier gamle filmer så tenker jeg ikke på filmer som i svart hvitt osv
Sist endret av KarlsenK; 2. oktober 2011 kl. 13:07.
Idiotisk spørsmål i grunn! Du finner både filmer som er dårligere og bedre nå enn før...
the good, the bad and the ugly, trenger jeg å si noe mer?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av samsungfan Vis innlegg
Idiotisk spørsmål i grunn! Du finner både filmer som er dårligere og bedre nå enn før...
Vis hele sitatet...
Men samlet sett kan man gjøre en vurdering utifra om det er bedre nå eller dårligere nå.
Det kalles statistikk. Tror du media ville nevnt at voldtektsaker har økt hvis det var et år det var lite anmeldelser og et år var mye? Poenget er jo at hvis det er en økning kan økningen ha skjedd drastisk på et år mens det et annet år nesten ikke har forekommet. Da utgjør det like vel en økende statistikk.
Sist endret av Kusetjuv; 2. oktober 2011 kl. 13:11. Grunn: Skrivefeil
Altså tror TS mener at de litt eldre filmene fokuserte kanskje mer på det cinematografiske, vs i dag der det er bare effekter osv.

Alfred Hitchcock da, var jo knall - f.eks The Birds. Evt andre gamle filmer som er knall er jo On the Waterfront, og Rebel Without A Cause.

Av nyere filmer er jeg VELDIG glad i alt Christopher Nolan har rørt.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Altså tror TS mener at de litt eldre filmene fokuserte kanskje mer på det cinematografiske, vs i dag der det er bare effekter osv.

Alfred Hitchcock da, var jo knall - f.eks The Birds. Evt andre gamle filmer som er knall er jo On the Waterfront, og Rebel Without A Cause.

Av nyere filmer er jeg VELDIG glad i alt Christopher Nolan har rørt.
Vis hele sitatet...
Burde kanskje hatt et alternativ til, men det er litt sent nå.

Men sant det du sier Så og si alt til Nolan er bra.
Sist endret av Kusetjuv; 2. oktober 2011 kl. 13:20.
Det kan jo sees på forskjellige måter da, som at nå har flere mulighet til å produsere "profesjonelle" filmer.
Så det blir mer dritt, enn bra. ( for det er definitivt mye mer produksjon på gang nå, enn det det var før )
Så, før i tia, så var det jo kun de som virkelig var profesjonelle som hadde råd/tilgang til å lage filmer, derfor ble filmene bra.

Sett i sammenheng så virker det ganske likt, bare at det er mer dritt i det totale nå.(pga økt produksjon)
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Det kan jo sees på forskjellige måter da, som at nå har flere mulighet til å produsere "profesjonelle" filmer.
Så det blir mer dritt, enn bra. ( for det er definitivt mye mer produksjon på gang nå, enn det det var før )
Så, før i tia, så var det jo kun de som virkelig var profesjonelle som hadde råd/tilgang til å lage filmer, derfor ble filmene bra.

Sett i sammenheng så virker det ganske likt, bare at det er mer dritt i det totale nå.(pga økt produksjon)
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant.
Tror vi tenker tilbake på de gamle klassikerne, og glemmer de dårlige, evt aldri får høre om de får man er såpass ung. Og da sitter man igjen bare med de gode filmene, mens de dårlige går i glemme boka.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Tror vi tenker tilbake på de gamle klassikerne, og glemmer de dårlige, evt aldri får høre om de får man er såpass ung. Og da sitter man igjen bare med de gode filmene, mens de dårlige går i glemme boka.
Vis hele sitatet...
Folk klarer fortsatt å danne seg en mening om hva som er best eller ikke
Tror av antall filmer som blir produsert idag, så er det prosentvis cirka like mange gode som dårlige filmer som lages.

Videre husker man jo de gode filmene bedre enn dårlige. Ingen som husker en dårlig film de så på 80-tallet. Derimot husker alle Den første Star Wars filmen når den kom ut.
Sist endret av Bombasa; 2. oktober 2011 kl. 14:24.
En film som ble produsert for 30-40 år siden har jo ikke mye å stille opp med mot dagens teknologi, man kan jo mene at gamle klassikere som "The good, the bad and the ugly" er kjempegod men siden den gang har jo filmer generelt blitt mange hakk bedre. Man kan si at ett gammel mario spill er det "beste" man har spilt men det er jo ingen tvil om at dagens Battlefield spill er ekstremt mye "bedre". Håper dere skjønner hva jeg mener.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Sant, men man kan jo ikke kalle effektene dårlig hvertfall Men filmens helhet kan score dårlig.
Vis hele sitatet...
Enig i den, bedre effekter, men dårligere story!
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Enig i den, bedre effekter, men dårligere story!
Vis hele sitatet...
Eksempel: Transformers II
Jeg tåler ikke gamle filmer. Effektene er så dårlige, når de skyter, henger utenfor en klippe. Det er så pinlig dårlig at jeg ikke orker å se på det.
Er mye mer glad i gamle filmer, fordi den gang var de helt orginale, Men siden dagens filmer idag er veldig like, blir de så klisjefylte. Ganske lett og forutse hva som skal skje.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Folk klarer fortsatt å danne seg en mening om hva som er best eller ikke
Vis hele sitatet...
Ja, det såklart, men vi husker sjeldent de dårlige filmene. Er bare de gode vi husker og blir mint på.
Sist endret av Larsiii; 2. oktober 2011 kl. 16:17.
Jeg syntes at de nyere filmene handler som oftest om det samme. F.eks jentefilmer, skytefilmer osv.. Det virker ut som filmskaperne har gått tom for idèr.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
må vel si at mange nye filmer går litt på tomgang. blit liksom ikke like bra som de gode gamle filmene. sefølgelig er det mange nye filmer som også er konge, men må si at de gamle er en smule bedre
Kjenner at jeg blir lei av de samme skusepillerene i hver film nå

Men noen lærer aldri f.eks som steven seagal sine filmer er de verste:P Men de dukker stadig opp lol
Kanskje fordi jeg var ung, og alt var enda magisk, but what the hell.

Kulere effekter nå, men dårligere storylinere og alt er vannet ut, og samme historien er brukt 50008x før i filmer nå.

(joda, liker en og annen ny film)
Liker komedien til gamle filmer en nye filmer.
men som sagt, undergangs filmer er mye bedre nu en før, bedre effekter og bedre skuespill.
Det er nok ikke en så stor forskjell i om det er nytt eller gammelt. Grunnen til at man kan mene at gamle filmer er best er jo det at de var nyskapende og historiene fantes ikke fra før.

Dermed med så mange filmer det er i dag er det jo ikke lett å lage filmer som ikke har historier eller twister som har blitt laget før.

Det som skal sies er jo at det er laget like mange dårlige "gamle" filmer som "nye". Den store forskjellen er at de "gode" eldre filmene har overlevd.
Circuit Breaker
Extraneous's Avatar
Jeg vil ikke si at de fleste nye filmer er dårligere enn klassikerne. Kanskje går det mer på smak og behag, men filmer som Big Fish, American Beauty, til og med The Dark Knight, er ikke av den klisjé typen- for å nevne eksempler.
Jeg synes dog at man kan se på eldre klassikere som opphavet til dagens filmer, -men- ikke at de nye nødvendigvis er dårligere. Også nye filmer kan ha gode eller helt rævva twister..
Nei. Det kommer mange gode filmer ut nå, det vises bare ikke så godt pga all hollywood drittn som blir lempa på oss samtidig.
Trenger ikke bare og være gamle filmer som har bedre storyline, bare ta og sammenlign de gamle og nye batman filmene, tror bare det er Tim Burton sin film som kan måle seg med de andre.
Ja og nei, på to vidt forskjellige måter!
Mye gammelt er dritt, og masse nytt er dritt!
kan jo for morroskyld slenge inn imdb´s top 250 liste

40s - 50s - 17 filmer
50s - 60s - 33 filmer
60s - 70s - 24 filmer
70s - 80s - 24 filmer
80s - 90s - 29 filmer
90s - 00s - 38 filmer
00s - 10s - 59 filmer
(kan være jeg har telt feil)
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Nja. Tror noen har et poeng med at det er lettere å finne dårlige filmer fra nåtiden enn fra i forigårs. Om 20 år vil nok ikke mange av oss huske alle de drittfilmene som kommer ut i dag, men vi vil huske de gode filmene. Jeg er veldig glad i Good, bad and the ugly trilogien, men jeg vil tippe på at det kom masse dårlige filmer ut den gangen også. At filmer har forandret seg er det ingen tvil om, men det virker som om nyere filmer spiller i større grad på spesialeffekter enn på plottet, noe som er litt ergelig. (Transformers f.eks), men så har vi jo filmer som King's Speech og Black Swan, som i mine øyne er noe av det bedre vi har sett de siste årene. Ringenes Herre er vel også et av de filmene som vil bli husket mye lengre enn alle de dårlige filmene som har kommet.
Idag ser vi på 2-20filmer vær måned, før.. 1-2? Det er mye enklere å skaffe seg filmer idag en det var før..
Tror mye handler om forventninger.

I dag så skal gjerne alt være perfekt, siden man har muligheten til å redigere alt til å bli perfekt.
Før hadde man ikke muligheten, og dårlige effekter o.l blir mye lettere godtatt.

Men generelt så er gjerne story bildet blitt totalt endret. Slik at mye gjerne var bedre før. Selv om det eksisterer ganske mange gode filmer som kommer ut for tiden.
Når det kommer til komedier synes jeg at de beste kom ut fra 2000 til i dag.

Dude, where's my car?, Superbad, Borat osv.
Komediene på 80-90 tallet var mere Monthy Python og sånt..
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Når det kommer til komedier synes jeg at de beste kom ut fra 2000 til i dag.

Dude, where's my car?, Superbad, Borat osv.
Komediene på 80-90 tallet var mere Monthy Python og sånt..
Vis hele sitatet...
True story
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Når det kommer til komedier synes jeg at de beste kom ut fra 2000 til i dag.

Dude, where's my car?, Superbad, Borat osv.
Komediene på 80-90 tallet var mere Monthy Python og sånt..
Vis hele sitatet...
Eh, hva faen? Jeg ser absolutt ikke på Monty Python som definerende som 80- og 90-tallskomedier, da gutta holdt på fra '69 og til senest '83. Flying Circus slutta på midten av 70-tallet. MP var derimot viktig for senere britisk humor, noe jeg mener gruser Superbad og alle dagens stonerkomedier. Jeg klarer ikke i det hele tatt å sammenligne dem med Black Adder, Fawlty Towers, Monty Python, Peter Sellers sine filmer osv. Jeg kan virkelig ikke være den eneste?

Jeg skal såklart ikke nekte for at det er lagd jævla mange gode komedier etter 2000, men filmmarkedet er også mye større nå. Det er bare det at uansett hvor mye jeg vrir og vender på det finnes det ingen komedier som er i nærheten av så gjennomført og fantastisk som Dr. Strangelove: or how I learned to stop worrying and love the bomb. (1964, that is!)
Sist endret av tRNAcloverleaf; 3. oktober 2011 kl. 01:46.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Når det kommer til komedier synes jeg at de beste kom ut fra 2000 til i dag.

Dude, where's my car?, Superbad, Borat osv.
Komediene på 80-90 tallet var mere Monthy Python og sånt..
Vis hele sitatet...
Og du mener Monty Python er dårlig ?!


Det finnes jo utrolig mange gode filmer nå til dag og.
F.eks The dark knight, Avatar og The Kings Speech er filmer jeg sent glemmer.
Er vell heller det at det er mange flere folk som lager filmer nå, noe som gjør at det automatiskt blir mye flere dårligere filmer, og selvfølgelig mange flere bra også. Vertfall min mening.
Det er ganske typisk å påstå at alt var bedre før, i de fleste sammenhenger.

Det kom mange drittfilmer ut før, det var ikke akkurat bare klassikerne som kom ut i løpet av et år.
90-tallet er jo ikke akkurat så veldig gamle filmer heller.

Jeg tipper at grunnen til at mange mener at gamle filmer er bedre, er fordi de gamle filmene de har sett er klassikere/bra filmer, mens de ser på alt drittet som hollywood spyr ut hvert år.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Og du mener Monty Python er dårlig ?!


Det finnes jo utrolig mange gode filmer nå til dag og.
F.eks The dark knight, Avatar og The Kings Speech er filmer jeg sent glemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke Monty Python er spesielt dårlig, men hvis jeg fikk velge mellom Borat vs Flying Circus hadde jeg valgt Borat.