Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3008
Opplevd dette flere ganger, nordmenn generelt virker ikke å være særlig sofistikerte for ikke å snakke om mangel på manerer.

Tar ofte tog strekning,- Oslo - Trondheim. Etter et par timer så er det urin på nesten alle toalett gulv.


Har også de siste månedene pendlet en del Oslo - Gøteborg med buss og har gjort meg oppmerksom på at Svenskene snakker lavt og fleste utlendinger er rolige mens nordmennene snakker med utestemmer, tygger høyt med munnen oppe osv.

For ikke lenge siden satt det en dame bak meg på denne bussen (3 timer og 20min reise ca) og hostet med åpen munn, måtte til slutt konfrontere henne.


Så hva er saken med nordmenn i offentligheten, blir dere ikke flau?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg blir ikke flau, er veldig hyggelig og hygienisk av meg.
Tror ikke at vi er noe mer grisete enn våre skandinaviske naboer, men man finner nok noen unntak; noe man gjør i nabolandan våres å.

Jeg kan delvis være enig i at vi er mer høylytte enn våre naboer, men det tror jeg kommer av at nordmenn gjerne er mer arrogante, selvgode og bryr oss mindre om naboen, enn hva dem gjør i f.eks Sverige.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Tnordmenn gjerne er mer arrogante, selvgode og bryr oss mindre om naboen, enn hva dem gjør i f.eks Sverige.
Vis hele sitatet...
Hva tror du gjør oss mer arrogante og selvgode? Hører ordet arrogant veldig ofte, er nesten er buzzword på dette nivået.
Noen er mer cocky og uempatisk enn andre. Jeg er ikke en av disse utestemme gulvpessende eklingene du beskriver
Ta deg en tur til Kina, India etc. Du har ikke opplevd gris og bråk i offentligheten når hoste på buss er det du synes er forferdelig. Nordmenn er vel ellers kjent for å være stille som mus på bussen
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ta deg en tur til Kina, India etc. Du har ikke opplevd gris og bråk i offentligheten når hoste på buss er det du synes er forferdelig. Nordmenn er vel ellers kjent for å være stille som mus på bussen
Vis hele sitatet...
Sett en del på videoer om Kina. Det er vanlig å ta ungene sine tisse på gaten (nærme kumlokk). Det er også mange folk som holder seg for det ene neseboret og blåser ut alt fra den andre mitt på gaten.

India er det jo generelt ganske mye bråk pga trafikk, men det et jo sikkert et helsikke å bo der med tanke på all skrikingen som kommer fra trafikk og lignende. Er jo gankse koklimonke der om du spør meg.
Dette går vel mer på folkeskikk enn nasjonalitet.
Sitat av PoorEdward Vis innlegg
Dette går vel mer på folkeskikk enn nasjonalitet.
Vis hele sitatet...
Folkekikk går på kultur som ofte er samme nasjonalitet.
Altså miljø.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er norsk-inder, og jeg har reist gjennom mesteparten av verden. Hvis du synes nordmenn er urene og høylytte så tror jeg kanskje du ikke har sett så mye av verden. Jeg er veldig takknemlig for å ha vokst opp i Norge. Rent, pent, stille og rolig og nordmenn er veldig lette og greie å ha med å gjøre.

Ta en tur til Bangladesh du...
sliter litt med å ta innlegget ditt seriøst. Jeg har et helt motsatt bilde av det du beskriver, man trenger ikke dra helt til india eller kina, bare litt lenger sør i europa er tilstandene ganske så annerledes. Av skandinavia ser jeg på danskene som hakket verre enn oss nordmenn, i allefall på den brautende delen, kanskje med unntak av bergen
Jeg tror det heller er et tilfelle av frekvens-illusjon / Baader-Meinhof.

The illusion in which a word, a name, or other thing that has recently come to one's attention suddenly seems to appear with improbable frequency shortly afterwards (not to be confused with the recency illusion or selection bias). This illusion may explain some examples of the Baader-Meinhof phenomenon, when someone repeatedly notices a newly learned word or phrase shortly after learning it.
Vis hele sitatet...
For å forklare: Du har hatt dårlig erfaring med nordmenn og nå ser du det over alt. Du legger merke til alle de dårlige menneskene og lurer nå på hvorfor det norske folk er så uskikkelige. Jeg må si meg enig med flere over; det er mye verre eksempler.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mennesker generelt er vel ganske urenslige og ekle. Sånn egentlig.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal love deg at halvparten av de du snakker om ikke er norske, men turiser o.l på toget
Anonym bruker
"Høflig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er ikke enig. Personlig så synes jeg Nordmenn generelt sett er rolige, hyggelige og renslig. Har vært i mange forskjellige land, vi er absolutt ikke på bunnen når det kommer til folkeskikk og hygiene.

Du kommer alltid til å møte på "grisete" og frekke mennesker, men de finner du overalt i alle land. Her handler det vel mest om oppdragelse.
Hvem er det som bråker mest? Jo, det er jo fulle folk som skal gaule høyest mulig. Men deretter er det utenlandske (unnskyld det) ungdomsgjenger som prater veldig høylytt. Synes heller at nordmenn snakker for lavt. Som andre sier: Ta deg en tur til utlandet. Gjerne fattige land. Min erfaring kommer fra Tyrkia, Thailand, Vietnam, Indonesia og Kenya. Som jeg hører rykter om er jo Pakistan, India, Bangladesh og Kina blandt verstingene. I de landene jeg har vært er det jo helt vanlig å kaste søppel ut av vinduet på buss/tog osv. Når jeg var ung, var jeg og familien på bilferie i østeuropa, og det som sjokkerte oss var all søpla som lå i veikanten. (Det kan jo ha bedret seg). Uansett så er alle mennesker forskjellige. Om du har møtt 10 personer som er ekle, kan det jo være en million som er snille og hensynsfulle. Og å klage på nordmenn generellt, så distanserer du deg fra oss og du ser bare det som er dårlig.