Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4572
Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men håper dette er riktig!

Har lett litt rundt på nettet for å prøve å finne ut hvilke rettigheter man har når man prater med politiet, men sliter veldig med å finne noe konkret, spesielt tvilsomme svar på diverse forum som hos feks vg debatt uten kilder osv.

Har seg sånn at jeg mildt sagt er lei frekke og udugelige politifolk som ikke kan jobben sin. Senest i kveld var jeg i kontakt med en frekk politimann som ba meg holde kjeft og hvis jeg ikke holdt kjeft, så skulle han ta meg med til fyllearresten, uten at jeg hadde gjort noe annet enn å vært på fest.

Så det jeg da lurer på, er om det finnes noen sider hvor alle rettighetene man har når man prater med politiet? Hva har politiet rett og ikke rett til å gjøre, har de lov til å være frekke, når kan de arrestere deg, når kan de ta med deg til fyllearresten, hvilken dokumentasjon må politiet legge fram om jeg spør, hva må jeg henvende meg etter? Forventer ikke at noen svarer på alt det jeg har ramset opp her, men om dere kunne linket til meg en side hvor alt sånt står godt forklart, og som er legit?

Og sist men ikke minst, man har lov til å filme politiet? Vet at mange politifolk nekter for det, men hva burde man ordrett si for å overbevise om at man har lov?

Tusen takk!
Sist endret av MrHanky; 11. august 2013 kl. 16:42.
Jeg siterer:
Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir. Dette står i politiloven § 5. Ifølge § 7 kan politiet gripe inn:

"1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
3
for å avverge eller stanse lovbrudd."



Videre følger det av § 7 at politiet blant annet kan "avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer".
Vis hele sitatet...
Trådstarter
37 1
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Jeg siterer:
Vis hele sitatet...
Det der gir ikke så veldig mye mening synes jeg da, at de kan anholde en person helt uten grunn?

Og jeg kan de generelle kravene om å oppgi navn, fødselsdato og bopel.
Men har politiet lov til å være frekke og ha en dårlig holdning ovenfor folk?
Sist endret av MrHanky; 11. august 2013 kl. 16:59.
Sitat av MrHanky Vis innlegg
Det der gir ikke så veldig mye mening synes jeg da, at de kan anholde en person helt uten grunn?

Og jeg kan de generelle kravene om å oppgi navn, fødselsdato og bopel.
Men har politiet lov til å være frekke og ha en dårlig holdning ovenfor folk?
Vis hele sitatet...
Ja, det har de lov til.
Hilsen erfaren badboy
Sitat av MrHanky Vis innlegg
Det der gir ikke så veldig mye mening synes jeg da, at de kan anholde en person helt uten grunn?

Og jeg kan de generelle kravene om å oppgi navn, fødselsdato og bopel.
Men har politiet lov til å være frekke og ha en dårlig holdning ovenfor folk?
Vis hele sitatet...
Har de lov å være frekke? Det må være det dummeste spørsmålet jeg noen gang har sett..
Tror du virkelig de risikerer jobben hvis de svarer med samme mynt? Hvis du fikk pålegg om å holde helt kjeft, og ikke fulgte pålegget, så er frekkhet det minste du fortjener.
Du kan jo lese politiloven.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html

Generelt sett er det vel slik at politiet kan gripe inn, gi deg tilsnakk og pålegg, om de har grunnlag for det. Vet ikke om akkurat samme prinsippet gjelder i Norge som i USA, men i USA har de jo noe som heter probable cause. Dvs at de må ha et reelt grunnlag for å blande seg inn i hva en sivilist gjør.
Sitat av MrHanky Vis innlegg
Har seg sånn at jeg mildt sagt er lei frekke og udugelige politifolk som ikke kan jobben sin. Senest i kveld var jeg i kontakt med en frekk politimann som ba meg holde kjeft og hvis jeg ikke holdt kjeft, så skulle han ta meg med til fyllearresten, uten at jeg hadde gjort noe annet enn å vært på fest.
Vis hele sitatet...
Dersom du til stadighet havner i "kontakt" med politiet så er det ganske nærliggende å tro at problemet her ikke er at de er frekke og ikke gjør jobben sin.

Men du skriver at de ikke gjør jobben sin. Hva var det de gjorde galt (altså siden de ikke gjorde jobben sin), og hva er det som gjør at du opplever dem som udugelige?
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Har de lov å være frekke? Det må være det dummeste spørsmålet jeg noen gang har sett..
Tror du virkelig de risikerer jobben hvis de svarer med samme mynt? Hvis du fikk pålegg om å holde helt kjeft, og ikke fulgte pålegget, så er frekkhet det minste du fortjener.
Vis hele sitatet...
Har opplevd frekke politifolk uten at jeg har sagt noe negativt. Har og vært ute for noen som har vært frekke bare for og prøve å få meg sint, så da gjelder det å holde hodet kaldt. Uansett så er det ikke noe man kan gjøre med det. Det beste er å holde kjeft og vente til man får komme seg vekk fra dem.
Er du høylytt/masete så kan de lett sende deg til fyllearresten ja, spesielt vist du spesifikt får beskjed om å dempe deg.
Værste jeg vet er fulle folk som skal krangle og kverluere med politiet. Holder man kjeft og trekker seg rolig unna så slipper man problemer. Typiske scenarioer er ; En "kompis" blir snakket til av politiet og vennen/vennene hans skal absolutt bryte inn og komme med teite kommentarer som, "han her rett til å være her, "vi vet hva slags rettigheter vi har", "faren min er advokat" osv. Og har en utrolig spydig og frekk holdning.
Sist endret av A-tillah; 11. august 2013 kl. 19:53.
1) Dersom deg om det er du pålagt å gi dem fullt navn, fødsels- og personnummer (11 siffer), komplett addresse og stilling. Du er imidlertid ikke pålagt å vise legitimasjon; det holder å gi det muntlig eller å skrive det ned på en lapp. Men, i praksis må du vise leg: de har lov til å ta deg med tilbake på stasjonen (med alt det medfører av stripping og ransakning av anus hvis de føler for det) dersom de føler de har grunn til å tvile på at opplysningene du gir er korrekte. De kan da holde deg der i inntil fire timer til din identitet er "avklart". Dersom du 'står på krava' og kun gir dem det minimale de har krav på, så velger de å være drittsekker for å ydmyke deg og intimidere likesinnede.
2) De kan ransake deg hvis de har "skjellig grunn til mistanke". Det betyr i praksis "fikk veldig lyst". Igjen, dersom du ikke legger deg på rygg og sprer beina for dem, så bestemmer de seg plutselig for at de har skjellig grunn til å tro at du skjuler et halvt mikrogram hasj på kroppen. Da er det frem med hansken...
3) De har tilsvarende muligheter til misbruke lovbestemmelser til å ransake kåken og bilen din hvis de vil.
4) De er noen frekke rasshøl, men du har ingen mulighet til å ta igjen. Dersom du gjør det, så vil du trolig gjøre deg skyldig i 'fornærmelse mot offentlig tjenestamann', samt gi dem grunn til å være enda mer drittsekk mot deg.
5) Selv om du er fredelig å rolig, så har de all verdens hjemmel til å kaste deg i bakken, grisebanke deg, sende deg på sykehus og gi deg varige mén. Som Obiora-saken viste kan de endpg henrette deg uten at noen løfter en finger. Dersom de grisebanker deg og du ved et uhell kommer borti dem mens du forsøker å innta fosterstilling for å beskytte nyrene dine, så kommer du i tillegg til å bli anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann.

Oppsummert: du har ingen rettigheter og de kan gjøre nøyaktig hva de vil. Heldigvis er de fryktelig late, så hvis du bare sleiker dem oppetter rassen og viser passe underdanighet og frykt, så kan du komme deg unna med ganske mye.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
1) Oppsummert: du har ingen rettigheter og de kan gjøre nøyaktig hva de vil. Heldigvis er de fryktelig late, så hvis du bare sleiker dem oppetter rassen og viser passe underdanighet og frykt, så kan du komme deg unna med ganske mye.
Vis hele sitatet...
Sannere ord har jeg aldri lest. Har på ingen måte hatt problemer med politi, men kjører mer en den gj.snitt mann, mest på nattestid. Det er helt utrolig va du kan gå gjennom som lovlydig. Respekt for person og privatliv finnes ikke.
kjedelig streiting
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
2) De kan ransake deg hvis de har "skjellig grunn til mistanke". Det betyr i praksis "fikk veldig lyst". Igjen, dersom du ikke legger deg på rygg og sprer beina for dem, så bestemmer de seg plutselig for at de har skjellig grunn til å tro at du skjuler et halvt mikrogram hasj på kroppen. Da er det frem med hansken...
3) De har tilsvarende muligheter til misbruke lovbestemmelser til å ransake kåken og bilen din hvis de vil.
4) De er noen frekke rasshøl, men du har ingen mulighet til å ta igjen. Dersom du gjør det, så vil du trolig gjøre deg skyldig i 'fornærmelse mot offentlig tjenestamann', samt gi dem grunn til å være enda mer drittsekk mot deg.
5) Selv om du er fredelig å rolig, så har de all verdens hjemmel til å kaste deg i bakken, grisebanke deg, sende deg på sykehus og gi deg varige mén. Som Obiora-saken viste kan de endpg henrette deg uten at noen løfter en finger. Dersom de grisebanker deg og du ved et uhell kommer borti dem mens du forsøker å innta fosterstilling for å beskytte nyrene dine, så kommer du i tillegg til å bli anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann.

Oppsummert: du har ingen rettigheter og de kan gjøre nøyaktig hva de vil. Heldigvis er de fryktelig late, så hvis du bare sleiker dem oppetter rassen og viser passe underdanighet og frykt, så kan du komme deg unna med ganske mye.
Vis hele sitatet...
Det finnes helt klart noen sorte får hos politiet, men det du skriver om at de lovlig kan ransake deg bare de får lyst til det, er bare piss. Skal vi forsette å ha det slik, forutsetter det dog at en har en befolkning som tør å si ifra dersom de blir krenket av myndighetene.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det finnes helt klart noen sorte får hos politiet, men det du skriver om at de lovlig kan ransake deg bare de får lyst til det, er bare piss. Skal vi forsette å ha det slik, forutsetter det dog at en har en befolkning som tør å si ifra dersom de blir krenket av myndighetene.
Vis hele sitatet...
'Lovlig' er et morsomt ord. Én ting er hva loven sier rent konkret, og av det fremkommer det tydelig at politiet tar seg til rette på en måte de ikke har hjemmel til veldig ofte. De bryter endog menneskerettighetene rutinemessig! Men en helt annen ting er hva du kan gjøre med det. Uten sammenligning forøvrig kan jeg jo nevne at Øst-Tyskland hadde en ekstremt demokratisk grunnlov som sikret både ytringsfrihet og privatliv...
Det hjelper ikke bare å ha rett, du må også rett. Og der står et alvorlig hinder i veien: spesialenheten for politisaker. Det er simpelten umulig å komme gjennom med en sak der politiet har gått over streken så lenge saken først skal behandles på bakrommet av Gutteklubben Grei. Så lenge snuten kan ture frem som de vil uten at det får konsekvenser for dem, så har du ingen rettigheter.
Og ja, jeg er helt enig i at man må tørre å stå opp for sine meninger hvis man vil redde samfunnets frihet. Men se det litt fra begge sider: de aller, aller fleste er mer villig til å fire litt på sine prinsipper og svelge en kamel eller to enn å bli banket opp og havne på svartelista til snuten. Derfor mener jeg det er viktig å begynne i det små. Første steg på veien er å alltid protestere mot opplagte urimeligheter, som narkorazziaer på skolen og denslags.
kjedelig streiting
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
'Lovlig' er et morsomt ord. Én ting er hva loven sier rent konkret, og av det fremkommer det tydelig at politiet tar seg til rette på en måte de ikke har hjemmel til veldig ofte. De bryter endog menneskerettighetene rutinemessig! Men en helt annen ting er hva du kan gjøre med det. Uten sammenligning forøvrig kan jeg jo nevne at Øst-Tyskland hadde en ekstremt demokratisk grunnlov som sikret både ytringsfrihet og privatliv...
Det hjelper ikke bare å ha rett, du må også rett. Og der står et alvorlig hinder i veien: spesialenheten for politisaker. Det er simpelten umulig å komme gjennom med en sak der politiet har gått over streken så lenge saken først skal behandles på bakrommet av Gutteklubben Grei. Så lenge snuten kan ture frem som de vil uten at det får konsekvenser for dem, så har du ingen rettigheter.
Og ja, jeg er helt enig i at man må tørre å stå opp for sine meninger hvis man vil redde samfunnets frihet. Men se det litt fra begge sider: de aller, aller fleste er mer villig til å fire litt på sine prinsipper og svelge en kamel eller to enn å bli banket opp og havne på svartelista til snuten. Derfor mener jeg det er viktig å begynne i det små. Første steg på veien er å alltid protestere mot opplagte urimeligheter, som narkorazziaer på skolen og denslags.
Vis hele sitatet...
Vel jeg er enig i at det er for mye kameraderi i SEFO, men det finnes også en del andre instanser en kan bruke dersom politiet gjør alvorlige feil. Media, det sivile straffesystemet osv. En skal heller ikke glemme at politiet er mestre til å bruke sitt lovlige kort, løgn. De vil ofte påstå at de kan gjøre ditt og datt, men om sier dem imot er det langt ifra alle som gjør det. Har selv stått og krangla med politiet flere ganger, og ingen av gangene har de fått ransaka meg eller mine eiendeler uten at jeg har gitt dem lov, noe jeg riktignok gjorde en gang da jeg ikke gadd å stå ute i enda en time.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel jeg er enig i at det er for mye kameraderi i SEFO, men det finnes også en del andre instanser en kan bruke dersom politiet gjør alvorlige feil. Media, det sivile straffesystemet osv. En skal heller ikke glemme at politiet er mestre til å bruke sitt lovlige kort, løgn. De vil ofte påstå at de kan gjøre ditt og datt, men om sier dem imot er det langt ifra alle som gjør det. Har selv stått og krangla med politiet flere ganger, og ingen av gangene har de fått ransaka meg eller mine eiendeler uten at jeg har gitt dem lov, noe jeg riktignok gjorde en gang da jeg ikke gadd å stå ute i enda en time.
Vis hele sitatet...
Det er aldeles korrekt, og det er veldig bra at du gjør dette. Kudos! Men jeg vil påstå at de øvrige kanalene er relativt illusoriske: de slipper som kjent unna med drap. Og en ulovlig ransakelse av deg som individ vil uansett aldri være 'alvorlig'. Bare det faktum at snuten har lov til å lyve er i grunn et tegn på at de som har laget lovene ikke bryr seg så mye om borgerrett, anstendighet og integritet. Når den politiske vilje peker i den retningen, så blir dessverre kvaliteten på maktutøvelsen deretter.