Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  150 17513
Sitat av caperno Vis innlegg
Det kan nok stemme at hun er dømt for å levere en falsk anmeldelse, men nå er det slik at kvinner som anmelder en voldtekt må kunne vise til fire voksne mannlige muslimer som har vært til stede under lovbruddet og som kan bekrefte hennes historie. Har hun ikke fire voksne mannlige muslimer som vitner, så henlegges anmeldelsen, og kvinnen blir som regel selv anmeldt. For hun har jo hatt samleie og det spiller ingen rolle for de om det var frivillig eller ei så lenge det var utenomekteskapelig. I deres øyne så har det ikke vært noen voldtekt, da hun ikke kan bevise noe ettersom hun ikke har vitner. Hennes ord er ikke verdt noe i forhold til en muslimsk mann.

Man burde advare kvinner om å ikke kontakte politi mens de er der nede dersom de skulle blitt utsatt for noe kriminelt.
Vis hele sitatet...
Ah... Så menneskefiendlig religion møter firkantbyråkratisme, ispedd store doser maktarroganse, kynisme og latskap. Skjønner.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
det eneste hun husker er voldtekt på morgenen, men hadde frivillig sex hele natta? vet ikke hvilken mann du er, men når ei jente er så borte at hun hverken kan si ja eller nei (borte, som du sier), så knuller man henne ikke
Vis hele sitatet...
Hva om han var enda "lenger borte" enn henne, og hun maste om å bli knullet?
Blackout betyr ikke nødvendigvis at man ligger i koma, men at man er så rusa at man ikke husker hva man har gjordt...
Kanskje han angrer like mye som henne?
Sist endret av ormebol; 19. juli 2013 kl. 17:58.
Sitat av ormebol Vis innlegg
Hva om han var enda "lenger borte" enn henne, og hun maste om å bli knullet?
Blackout betyr ikke nødvendigvis at man ligger i koma, men at man er så rusa at man ikke husker hva man har gjordt...
Kanskje han angrer like mye som henne?
Vis hele sitatet...
Om han hadde vært lengre borte hadde han ikke tenkt på å fjerne henne fordi HUN oppfører seg dårlig vel?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg kjøper ikke helt denne historien hennes.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg kjøper ikke helt denne historien hennes.
Vis hele sitatet...
Hva med alle de andre kvinnene som kan vise til samme opplevelser?
Kjøper du ikke deres historier heller?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Om han hadde vært lengre borte hadde han ikke tenkt på å fjerne henne fordi HUN oppfører seg dårlig vel?
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere, kanskje han også kom til seg selv på morgenen, trodde de hadde et forhold, og "fjernet" henne fra å fortelle til roomservice, fordi han var klar over hvilke konsekvenser dette ville få, FOR DEM BEGGE?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ah... Så menneskefiendlig religion møter firkantbyråkratisme, ispedd store doser maktarroganse, kynisme og latskap. Skjønner.
Vis hele sitatet...
True dat (!), MEN ta en titt her;

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...artid=10112135

Fra engelsk professor i islam og sharialov; "et forferdelig eksempel på forvrenging av islamsk lov".

Jeg er overhodet ikke ved noen omstendigheter forsvarer av sharialover, men har lyst til å påpeke dét faktum at saken til Marte er resultatet av ALLE de tingene du nevner tilsammen, i en ekkel cocktail, og ikke nødvendigvis kun Sharia .
Objektivt sett er det grunner til at mange stater og imperier, både nå og i tidligere tider, - med islam som hovedreligion har brukt sharia i vid omfang - lovene er tross alt avanserte middelalderlover, men selvfølgelig ikke tilpasset dagens samfunn på noen måte.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. juli 2013 kl. 03:43.
Sitat av ormebol Vis innlegg
Som nevnt tidligere, kanskje han også kom til seg selv på morgenen, trodde de hadde et forhold, og "fjernet" henne fra å fortelle til roomservice, fordi han var klar over hvilke konsekvenser dette ville få, FOR DEM BEGGE?
Vis hele sitatet...
Det som er rart er at hun sier hun våknet naken, dagen derpå, med han over henne og han holdt henne fast.

Jeg har vært døddrukken mange ganger, pæsa ut i min egen seng, folk har tegna på meg - og andre sære ting. Men, har aldri hent at jeg har våkna dagen derpå og blitt voldtatt. Altså, jeg hadde reagert med en gang hvis noen hadde begynt å ta av meg klærne - spesielt dagen derpå fordi da er jeg jo ikke "blackout" full lenger.

Jeg syns det var veldig rart. At hun kunne sovne med klærne på, i egen seng. Plutselig våkne uten neste dag. Dette er jo noe man normalt hadde merket?

Sier ikke at hun ljuger elns. Må være hardt og sitte i fengsel å se for seg historien om og om igjen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men jeg lurer på en ting. Mener du at reglement i et samfunn er negativt? Eller mener du bare at det er blitt for mye regler? Avstraffing for kriminelle handlinger er jo vår måte å lære oss at vi ikke kan gjøre alt vi vil på. I mine øyne er det ikke spesielt vanskelig å holde seg innenfor loven .. Det er derimot svært lett. At det er mye paragrafer, urettferdige skatter avgifter, er jeg enig i. Men at vi har regler som er retningsgivende for oss, må jo bare være en bra ting? Vi har heller ingen forskjell på mann eller kvinne i Norsk lov, noe som må sies å være hederlig.
Vis hele sitatet...
Det er umulig å se på et rettssystem isolert og uavhengig av samfunnet for øvrig, og jeg vil ikke si at et samfunn som vårt ville vært bedre uten, tvert imot. Så for meg blir det en del av en helhetlig kritikk av samfunnsstrukturen. Det kan fort gjøre hele diskusjonen litt fjern, siden man må se på et alternativ til måten selve samfunnet fungerer og er bygget opp på, men det synliggjør bare viktigheten av et mer relativistisk og ydmykt forhold til vår utvikling og den historiske og kulturelle posisjonen vi mener vi står i idag.

På mange måter kan samfunnet parallelliseres med (moderne) religioner, samfunnet er i en viss forstand en religion, ettersom det er inneholdende mennesker som i veldig stor grad tror og mener det samme (se den ørlille variasjonen mellom de politiske alternativene i Norge idag sammenlignet med hva som finnes av politiske og samfunnsrelaterte teorier, litteratur og retninger - fra førhistorisk tid til nå). Selve virkelighetsoppfattelsen er uløselig knyttet til samfunnet man lever i, det er derfor filosofi og idéhistorie er så viktige faktorer. Ideer som sannhet og rett, frihet og likhet, viten, fremskritt og økonomi (moderne fenomener) er ikke del av en objektiv realitet, men nettopp hva de er, filosofiske postulater, og den graden man er låst i konsensuelle forestillinger som omhandler dette kan ikke undervurderes nok. Dette gjenspeiles i hele mediebildet og alle diskusjoner som foregår, selvfølgelig også her på forumet og i denne tråden.

Med demokratiet følger imidlertid også likhet for loven - one law for the lion and the ox. Når man ikke lenger kan stole på menneskene, må man istedenfor sette sin lit til den blinde Justitia, ubøyelige prinsipper og upartiske dommere. Å avlive en hund er straffritt, hvis det skjer humant, det kan høyst bli tale om en symbolsk erstatning til eieren. Kanskje forsvarte hundemorderen sin forstand imot et evig gjøende uhyre. Kanskje drepte han dens eiers eneste venn av ren og skjær ondskapsfullhet. For loven er de to tilfeller imidlertid helt ens. Og når først rettsbevisstheten er borterodert av denne omvendte vilkårlighet, lar den sig lett erstatte av frykt for straff - vi gjør ikke lenger hva vi synes vi bør, men hva vi kan komme av sted med.

Dermed blir loven et rent og skjært maktmiddel for en samvittighetsløs overklasse av oppkomlinger, enda en potemkinkulisse man kan skjule sin grådighet bak, det som er slikes eneste menneskelige egenskap. Hva som begynte som en forsvarsmekanisme mot de uedle, blir dermed disses mest pålitelige våpen. Det var altså engang, hvor loven var til å beskytte borgeren - i universell forstand. Dette gjelder for eksempel de Tolv Tavlers lov, som senere dannet grunnlag for den beundrede Romerretten. De var enkle og lettforståelige, hvor den tidligere kommenterte moderne paragrafjungel er så uigjennomskuelig, at det hele er et spørsmål om å ha råd til en dyr advokat.

Ingen vet lenger om det er tillatt å ta piratkopier av musikk og tv-programmer med de midler som selges i full offentlighet, og som i motsatt fall ville være ubrukelige, eller man risikerer mange års fengsel og en millionbot ved å se en kjøpevideo sammen med en person som "ikke er medlem av husstanden" (hvilket i det minste er forbudt ifølge the copyright notice) - to millioner innsatte kunne også tenkes å skape plassmangel i de norske fengsler. Nobody knows and nobody cares.

Vi frykter lovbryterne mer enn lovgiverne. Det mest elementære og stringent logiske svar på hva som skaper lovbrytere, er naturligvis loven. Det kan virke som et meningsløst poeng, men det krever da ikke en så altfor dyp kontemplasjon å innse at det er det nettopp ikke.
Sist endret av Saksen; 20. juli 2013 kl. 23:42.
Sitat av ormebol Vis innlegg
Som nevnt tidligere, kanskje han også kom til seg selv på morgenen, trodde de hadde et forhold, og "fjernet" henne fra å fortelle til roomservice, fordi han var klar over hvilke konsekvenser dette ville få, FOR DEM BEGGE?
Vis hele sitatet...
vi begge vet det blir feil. om du ikke skjønner hvorfor jeg kan si det, vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for deg
Så utrolig søtt når nordmenn drar til utlandet og tror at verden rundt oss er like godt som Norge.

Ikke glem at det er to helt forskjellige verdener når man drar til slike land. Man kan si hva man vil, men er overbevist om at Marte burde klart å ikke havne i den situasjonen. Drikke seg henseløst drita i Dubai når du er kvinne? Sove på rommet til en kolega du åpenbart ikke burde stole på? Dårlige vurderinger. Ja - jeg vet at jenter skal ha like rettigheter, men nå er det slik at hun befant seg i et land hvor de ikke ser slikt på det. Oppfør deg deretter eller få en på kjeften!

Jeg i motsetning til mange andre, er ikke så sikker på at hun faktisk ble voldtatt. Stiller meg alltid kritisk når jenter roper voldtekt. Dersom det har skjedd, er det selvfølgelig forkastelig.
Da ble hun benådet av emiren selv. Slik saken er nå, er det selvsagt veldig bra, men det burde jo ikke ha gått så langt i utgangspunktet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Flott. Slipper vi å høre mer fra denne saken hvor ei dum norsk kvinne drar til et land, ikke bryr seg om loven og også har seg for å så angre på det senere. Drittlei denne kjerringa nå.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Jeg i motsetning til mange andre, er ikke så sikker på at hun faktisk ble voldtatt. Stiller meg alltid kritisk når jenter roper voldtekt. Dersom det har skjedd, er det selvfølgelig forkastelig.
Vis hele sitatet...
Tja, hun hadde garantert en ikke-spesielt-hyggelig-opplevelse iallefall. Det er like feil å få fullstendig moralsk panikk som det er å trivialisere det. Hvorvidt det var over grensen for hva som kan betraktes som voldtekt eller ikke vil påstå er umulig for oss å si. Jeg registrerer iallefall at det er vidt forskjellige standarder for hva som anses som akseptabelt mot veldig fulle kvinnfolk i forskjellige deler av den vestlige verden også (vi er veldig aggressive på å kalle ting voldtekt), så at det er forskjell ned til den arabiske verden burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Jeg har litt blandede følelser til denne saken, men aller mest tenker jeg "forbanna idiot" om hu dama her. Tar man idiotiske sjanser på en to-ukers ferie kan jeg til en viss grad skjønne det, fordi det er vanskelig å omstille seg og vite hvor grensene går i nye land.. men dama hadde bodd i Qatar i 2 år. Hu kan ikke ha mye sosiale antenner om hu ikke har plukka opp hva slags forhold arabiske menn har til hvite damer etter såpass lang tid.. ei heller fått med seg spesielt om rettsvesenet i Dubai.

Er greit nok å holde på prinsipper/illusjoner som at et kvinnes kropp er hellig, og at politiet og rettsvesenet er til for å hjelpe folk, men for sin egen del er det en veldig god ide å forholde seg til realitetene i landene man drar til også. Hu her gjorde virkelig ikke det og fikk betale for det.

Uansett, glad for at hu er fri og kan dra hjem. Høres ut som hu burde holde seg i Norge.
Sist endret av DumDiDum; 22. juli 2013 kl. 16:00.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Da ble hun benådet av emiren selv. Slik saken er nå, er det selvsagt veldig bra, men det burde jo ikke ha gått så langt i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Mannen som muligens voldtok henne er også benådet.
Sitat av Obster Vis innlegg
Mannen som muligens voldtok henne er også benådet.
Vis hele sitatet...
Ja, åpenbart. Voldtekt er ikke bevist, og det blir rimelig håpløst om hun skal benådes for sex utenfor ekteskapet og ikke han.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Nå starter denne saken å ta helt av.

" Få kan forstå hvor mye mye frihet egentlig betyr "

Skulle tro hun hadde vært i arbeidsleir i Nord-Korea. Hun var i en forferdelig situasjon, men ærlig talt hun bodde hos Sjømannskirken og hadde en langt bedre vilkår for hverdagen.

Dårlig ordvalg, på grensen til smakløst.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Nå starter denne saken å ta helt av.

" Få kan forstå hvor mye mye frihet egentlig betyr "

Skulle tro hun hadde vært i arbeidsleir i Nord-Korea. Hun var i en forferdelig situasjon, men ærlig talt hun bodde hos Sjømannskirken og hadde en langt bedre vilkår for hverdagen.

Dårlig ordvalg, på grensen til smakløst.
Vis hele sitatet...
Haha, enig! tror alle har en ide om hva frihet betyr, nå har det seg sånn at hun hadde det bedre enn fengsel i Norge, så de som har sonet her, vet vel mer om frihet enn henne.
Påstand: er det sånn at det er enklere å se en sak fra "begge sider" når en jente hevder seg voldtatt enn når feks en rumener stjeler en mobil? Det virker på meg som om mange i tråden finner mange argumenter både for at voldtekt er feil men at jenter også må passe på seg selv, ikke drikke for mye og ikke bli med skumle folk hjem i et fremmed land, men når det er andre forbrytelser som begås så er konklusjonen mye klarere, feks at vedkommende må sendes ut av landet eller lignende? Er det jeg som misforstår eller? Det virker som at enkelte er betraktelig mer skråsikre og bombastiske ved annen kriminalitet enn ved voldtekter?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Det år'ner seg for snille piker fra rike land, for å si det sånn, særlig når utenriksministeren i landet man kommer fra direkte tar kontakt med dubaiske myndigheter og "forhandler".
Selvfølgelig ble hun benådet - var jo ikke uten grunn hun ble innkalt til denne statsadvokaten.

Som for andre her så har meningen min om henne delvis gått i retning av at jeg mener hun er mildt sagt en noob. Klart, det kunne være mulighet for at hun evt ikke følger mye med i media og ikke kunne så mye om Gulf-statene, men ett og annet måtte hun da ha plukket opp gjennom tiden i begge landene.

Var heldig hu, og litt dum.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. juli 2013 kl. 19:27.
Hvordan hadde det vært om Ola N hadde voldtatt en muslimsk mann der nede på et hotellrom uten vitner? Om han hadde anmeldt det, hadde han blit tiltalt som homoseksuell? Eller hvordan blir reglene da?

Spørsmålet er faktisk helt seriøst, og hypotetisk.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Hvordan hadde det vært om Ola N hadde voldtatt en muslimsk mann der nede på et hotellrom uten vitner? Om han hadde anmeldt det, hadde han blit tiltalt som homoseksuell? Eller hvordan blir reglene da?

Spørsmålet er faktisk helt seriøst, og hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål;

Avhenger veldig - av hvilke område/land du er i, hvor liberalt kontra reaksjonært sharia-lovgivningen i det landet du er i er tolket, om det landet muslimske landet du er i overhodet bruker sharialover eller ei, hvem som er dommer og hvem som er jurister, hvor stor sjangs du har til å betale deg ut av saken, generelt din økonomiske status (er du rik eller la oss si tilhører en av Norges jetsettere, har du tilnærmet frie tøyler i Dubai, de er jo ofte der og har god kontakt med pappagutt-araberne), hvordan mellom-hetero-menn-relasjoner er sett i det landet du er i, og kanskje også hvor lite eller mye konservative de er til homofile der du er.

Som du ser, så er dette noen av de mange variablene. Dette gjør at hva som kan være utfallet av en rettsprosess, best kjennes av de som forstår seg på Sharia og/eller de juridske og politiske forholdene i det respektive landet.
Rettsystemet er langt ifra så "straightforward" som det er i velordnede land med en lang tradisjon for å være rettsstater, som de skandinaviske.
Mao, de fleste nordmenn kjenner lite til det jeg nevnte oppe - men det er ingen grunn til å IKKE ta visse logiske forhåndsregler.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. juli 2013 kl. 21:16.
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Hvordan hadde det vært om Ola N hadde voldtatt en muslimsk mann der nede på et hotellrom uten vitner? Om han hadde anmeldt det, hadde han blit tiltalt som homoseksuell? Eller hvordan blir reglene da?

Spørsmålet er faktisk helt seriøst, og hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Som Aeon sier så bra over meg, det spørs. MEN, tror ikke det er riktig kultur å "prøve noe nytt"
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Hvordan hadde det vært om Ola N hadde voldtatt en muslimsk mann der nede på et hotellrom uten vitner? Om han hadde anmeldt det, hadde han blit tiltalt som homoseksuell? Eller hvordan blir reglene da?

Spørsmålet er faktisk helt seriøst, og hypotetisk.
Vis hele sitatet...
Om en muslim og en jøde er på fylla "der nede", og puler på nachspiel, så tviler jeg på at muslimen kun hadde fått et klapp på skulderen, og gratis aidsmedisin, selv om han var dritings da homo-orgien fant sted...
Ser ut til at jeg ikke formulerte meg godt nok.
Mr Ola Nordmann drar på ferie til dubai. Ola er en vanlig nordmann, men han har et hat inni seg, et hat mot arabiske menn. Ola bestemmer seg for å dope ned en frekk araber på en bar, dra han med på toalettet for å gjøre innbrudd i araberen sitt glory hole. Ingen vitner.

Om denne araberen går til politiet, hva skjer? Kommer araberen til å være livredd for å bli dømt som homofil og fortsette livet som vanlig?

Poenget er at om araberen ikke tørr å annmelde no slik kan det potensielt være et paradis for voldtektsmenn fra hele verden, både de som er hetro og homofile? Jævli skremmende tanke ihvertfall.
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Ser ut til at jeg ikke formulerte meg godt nok.
Mr Ola Nordmann drar på ferie til dubai. Ola er en vanlig nordmann, men han har et hat inni seg, et hat mot arabiske menn. Ola bestemmer seg for å dope ned en frekk araber på en bar, dra han med på toalettet for å gjøre innbrudd i araberen sitt glory hole. Ingen vitner.

Om denne araberen går til politiet, hva skjer? Kommer araberen til å være livredd for å bli dømt som homofil og fortsette livet som vanlig?

Poenget er at om araberen ikke tørr å annmelde no slik kan det potensielt være et paradis for voldtektsmenn fra hele verden, både de som er hetro og homofile? Jævli skremmende tanke ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Arabaren brenner noen sider i en koran, peker på nordmannen og roper "han brant koranen", deretter nyter han synet av at nordmannen blir lynsjet av tusenvis av rasende arabere.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@Pancamo;

Nei sannsynligvis ikke på samme måte som det som skjedde med Marte. Er det drugs i bildet og det kan bevises (ja, de er et rikt land og har all rettsmedisinsk teknologi som i Norge pluss mer..), så blir mannen dønn sikkert trodd av politiet. Og sannsynligvis - ikke garantert, så vil denne arabiske mannen ha en mindre sjanse for å bli mistenkt if.t homofili og utenomekteskaplig sex enn en kvinne.

(...) Dermed, får de tak i den norske mannen om han er i landet, kommer de etter all sannsynlighet til å gi ham strenge straffer, dvs. lang fengselstraff, sikkert "litt" tortur i form av pisking(kommer an på dommen og tolkningen), men sannsynligvis INGEN dødsstraff.
Om den norske mannen har flyktet til Norge kommer de til å bruke massive krefter på å få han straffet, men der vil nordmannen sannsynligvis bli straffet etter norske forhold


Apropos; diskuterte alkohol i islam på facebook med en jævla stupid somalisk fjorts; han mente/kverulerte at i Hadith (annen hellig bok i tillegg til Koranen) så står det at muslimer skal utdeles 80 piskeslag for å drikke alkohol, 60 for jøder og kristne (iom at de er "Bokas Folk" - Bibelen/Toraen/Koranenen, og dermed tilnærmet like muslimer...), for hinduer og denslags vet jeg ikke.
Her er det interessante, Marte fikk totalt 16(var det?) måneders fengsel for alkoholdrikking og utenomeskteskaplig sex, og sikker også straff for å ha forført mannen hun var med. Mannen fikk på sin side totalt 13(?) måneders fengsel for liknende forhold som Marte, vites ikke om han er muslim eller ikke eller i heletatt en araber..

..Men se - skulle det ikke ifølge Hadith utdeles flere titalls piskeslag til alkoholdrikkerne, og enda litt mer straff pga sexen? Du ser, her har Dubais myndigheter lagt vekt på en litt mildere, men langt lengre straff. Forskjellig tolkning altså. Har ikke sjekket selv om det virkelig STÅR 80/60 piskeslag i Hadith ang. alkholdrikking, eller om det bare tolkes sånn..
Så altså, det du kan være sikker på, det er at rettssystemet der nede ikke er til å stole på nei. Glad vi bor i en rettsstat.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. juli 2013 kl. 22:12.
Takker for bra svar!
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Ser ut til at jeg ikke formulerte meg godt nok.
Mr Ola Nordmann drar på ferie til dubai. Ola er en vanlig nordmann, men han har et hat inni seg, et hat mot arabiske menn. Ola bestemmer seg for å dope ned en frekk araber på en bar, dra han med på toalettet for å gjøre innbrudd i araberen sitt glory hole. Ingen vitner.

Om denne araberen går til politiet, hva skjer? Kommer araberen til å være livredd for å bli dømt som homofil og fortsette livet som vanlig?

Poenget er at om araberen ikke tørr å annmelde no slik kan det potensielt være et paradis for voldtektsmenn fra hele verden, både de som er hetro og homofile? Jævli skremmende tanke ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Som dommen i saken sier, så forekommer ikke voldtekt i Dubai. Så hvis denne araberen går til politiet og anmelder, vil han få bot/fengsel. Dessuten har han outet seg selv i et samfunn som generelt sett ikke er kjent for toleranse, især når det gjelder homofili.

Forøvrig er premisset ditt litt søkt, noe som tydelig har kommet frem i denne saken, er jo hvor forskjellig samfunnet i Dubai er fra det norske (vestlige). Voldtekt forekommer ikke, fordi kvinner ikke skal gå alene. Vestlige kvinner kan ikke drikke alkohol uten tillatelse (fra hvem?). I en provins i Afghanistan, som tidligere var kjent for motstand mot Taliban, er det nå forbudt for kvinner å gå alene.

Dubai, Emiratene, Saudi-Arabia m.fl har blitt stilltiende tolerert pga økonomiske forretninger med flere vestlige land, inkl. Norge. Dette til tross for sneversynt, middelaldersk og menneskefiendtlig politikk.

Denne saken kommer ikke til å forandre politikken i Dubai, men har satt fokus på hvordan mennesker blir behandlet. På sikt kan det igjen være med på å forandre.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av BarbaRossa Vis innlegg
Dubai, Emiratene, Saudi-Arabia m.fl har blitt stilltiende tolerert pga økonomiske forretninger med flere vestlige land, inkl. Norge. Dette til tross for sneversynt, middelaldersk og menneskefiendtlig politikk.

Denne saken kommer ikke til å forandre politikken i Dubai, men har satt fokus på hvordan mennesker blir behandlet. På sikt kan det igjen være med på å forandre.
Vis hele sitatet...
Bra at du nevner at det er nettopp disse landene, og forøvrig også Jemen, og til en viss grad Iran. "Totalitære" Iran har faktisk god del mer respekt for kvinner og kvinners situasjon/problemer enn gulfstatene noensinne kommer til å få, men det betyr ikke Iran ikke en ganske så autoritært, slett ikke.

Ellers, alle disse straffene for kontakt med kvinner, og alkohol, og sex, og div andre ting vi tar for gitt, forekommer særlig på den arabiske halvøya. Med andre ord ikke forvent Dubai-tilstander f.eks si i Egypt, Tunisia og særlig ikke Tyrkia hvis du skulle reise som turist til noen av de. Betyr dermed ikke at det er norske forhold der heller.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. juli 2013 kl. 22:27.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Men samtidig kan dette også være et steg nærmere hvor midtøsten trer inn i en mindre relgiøs fanatisk tilstand og mer fokus mot menneske rettigheter.

Det er som Bart Eide sa:

Vi utfordret dem på punkter både de og vi har gått inn for, sa Eide og viste til internasjonale menneskerettighetsprinsipper.

Dette er prinsipper som idag ikke er normalt for denne verdensdelen, men at Emiren selv går inn å overstyrer en domstol ved å benåde Marte kan jo være et lite steg på en veldig lang vei.

Jeg er bare glad for at saken ble løst raskt og diplomatisk, men jeg skal ikke tørre å håpe at denne saken legger listen for fremtidige saker av samme natur. Men lov å være optimistisk!
Learning by doing
Undef's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Saken er at ho er i et land med en helt annen kultur, og ho må da tilpasse seg dens kultur og deres regler. På samme måte som vi forventer at tilreisende til Norge skal følge våre lover og regler.

Myndighetene, og domstolen, der nede mener ho ha levert en falsk anmeldelse og ho blir dømt deretter. Men om det viser seg at ho faktisk ble voldtatt er saken en helt annen.
Vis hele sitatet...
I teorien skal en person følge reglene sine i et annet land.
EKS: i danmark kan en drikke som 16 åring, en nordmann skal følge norske regler og kan ikke drikke som 16 år.

Når jeg blir verdens-hersker skal hele verden ha like regler!
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Undef Vis innlegg
I teorien skal en person følge reglene sine i et annet land.
EKS: i danmark kan en drikke som 16 åring, en nordmann skal følge norske regler og kan ikke drikke som 16 år.

Når jeg blir verdens-hersker skal hele verden ha like regler!
Vis hele sitatet...
Tull og vas. Det er bare visse deler av straffeloven som gjelder i utlandet. Dessuten er det ingen lover i Norge mot å drikke alkohol før du er 18.
Sist endret av Olympic; 23. juli 2013 kl. 08:20.
Sitat av Undef Vis innlegg
I teorien skal en person følge reglene sine i et annet land.
EKS: i danmark kan en drikke som 16 åring, en nordmann skal følge norske regler og kan ikke drikke som 16 år.

Når jeg blir verdens-hersker skal hele verden ha like regler!
Vis hele sitatet...
Når du er i et annet land må du følge det landets lover og regler, hvis ikke kan du bli straffet i deres rettsvesen - men du har rett i at norske statsborgere kan bli straffet for enkelte lovbrudd gjort i utlandet, men det betyr ikke at det er våre lover og regler som gjelder der. Bare at du må følge disse lovene i tillegg til de som allerede finnes i landet du oppholder deg i.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Olympic Vis innlegg
Tull og vas. Det er bare visse deler av straffeloven som gjelder i utlandet. Dessuten er det ingen lover i Norge mot å drikke alkohol før du er 18.
Vis hele sitatet...
Alkoholloven § 1-5 sier at det er ulovlig å skjenke, selge og utlevere alkohol til personer under 18 år.

Derimot er det ikke ulovlig for unge under 18 år og drikke alkohol hvis de først har fått tak i det. Så her treffer Olympic innertier.

Som nordmann skal du følge det norske lovverket samtidig som du skal følge gjestenasjonens lovverk. De fleste land har veldig like lover, men selv om enkelte ting feks er lovlig i Polen, Nederland eller Ungarn så må du som nordmann følge det norske lovverket.

Men jeg tviler at utenlandsk politi vil bry seg med at du bryter norske lover i utlandet. Med mindre det foreligger noe helt spesielt.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Alkoholloven § 1-5 sier at det er ulovlig å skjenke, selge og utlevere alkohol til personer under 18 år.

Derimot er det ikke ulovlig for unge under 18 år og drikke alkohol hvis de først har fått tak i det. Så her treffer Olympic innertier.

Som nordmann skal du følge det norske lovverket samtidig som du skal følge gjestenasjonens lovverk. De fleste land har veldig like lover, men selv om enkelte ting feks er lovlig i Polen, Nederland eller Ungarn så må du som nordmann følge det norske lovverket.

Men jeg tviler at utenlandsk politi vil bry seg med at du bryter norske lover i utlandet. Med mindre det foreligger noe helt spesielt.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg husker gjelder kun straffeloven i utlandet.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sier det igjen, bare deler av straffeloven. For mer informasjon, les straffelovens § 12
Sist endret av Olympic; 23. juli 2013 kl. 09:14.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Såvidt jeg husker gjelder kun straffeloven i utlandet.
Vis hele sitatet...

Skal ikke si jeg er en selvutnevnt ekspert, men jeg syntes det er vanskelig å tolke den informasjonen jeg fant.

http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-003.html#12
3. I utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen

I tilfelle, hvor en handlings straffbarhet avhenger eller påvirkes av en inntrådt eller tilsiktet virkning, betraktes handlingen som foretatt også der hvor virkningen er inntrådt eller tilsiktet framkaldt.
Vis hele sitatet...
Det er bare kjappe tekster fra Lovdata.
Sist endret av Onibawan; 23. juli 2013 kl. 09:19.
Skjønner ikke at folk enda ikke har fått det med seg:
§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 135 a, 140, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,
e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5,
f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),
g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5,
h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse, eller
i) er straffbar etter lov 15. mai 2009 nr. 28 om gjennomføring av Konvensjonen om klaseammunisjon § 3.
Vis hele sitatet...
De uthevede paragrafene er de norske lovene en nordmann må følge i utlandet. Dette er hovedsaklig lover som handler om lovbrudd og konspirasjoner mot "kongeriket", og ting som bryter med menneskerettighetene, som prostitusjon.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
vi begge vet det blir feil. om du ikke skjønner hvorfor jeg kan si det, vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for deg
Vis hele sitatet...
Etter benådningen har vel Marte faktisk innrømmet at hun trakk tilbake anmeldelsen, fordi hun var full da hun anmeldte.

Da hun trakk anmeldelsen sa hun også til politiet at sexen var frivillig. Derfor ble hun dømt for løgn, fyll og sex utenfor ekteskap.

Det har også kommet frem bilder fra hotellets kameraer, hvor man ser at hun frivillig blir med han inn på rommet, med armen rundt livet hans, og hodet på skulderen. Hun har tidligere hevdet, til norske medier, at han dro henne inn på rommet, med makt...

Som jeg sa tidligere, veldig dumt å ikke kunne stå for det man har gjort i fylla, men heller velge å lyve og bære seg, slik at resten av verden går i stå...
Sitat av ormebol Vis innlegg
Etter benådningen har vel Marte faktisk innrømmet at hun trakk tilbake anmeldelsen, fordi hun var full da hun anmeldte.

Da hun trakk anmeldelsen sa hun også til politiet at sexen var frivillig. Derfor ble hun dømt for løgn, fyll og sex utenfor ekteskap.

Det har også kommet frem bilder fra hotellets kameraer, hvor man ser at hun frivillig blir med han inn på rommet, med armen rundt livet hans, og hodet på skulderen. Hun har tidligere hevdet, til norske medier, at han dro henne inn på rommet, med makt...

Som jeg sa tidligere, veldig dumt å ikke kunne stå for det man har gjort i fylla, men heller velge å lyve og bære seg, slik at resten av verden går i stå...
Vis hele sitatet...
vel det er ikke noe bedre enn at media fremstiller det som hun ble voldtatt enda det ikke er bevis eller at den påståtte gjerningsmannen har blitt dømt , har ikke denne mannen ett rettsvern ? i følge norsk media er han rn voldtektsmann , hva om det ikke var voldtekt?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
vel det er ikke noe bedre enn at media fremstiller det som hun ble voldtatt enda det ikke er bevis eller at den påståtte gjerningsmannen har blitt dømt , har ikke denne mannen ett rettsvern ? i følge norsk media er han rn voldtektsmann , hva om det ikke var voldtekt?
Vis hele sitatet...
Hun har anmeldt en voldtekt, det er det det handler om. Om det var en date eller en overfallsvoldtekt eller nachpiel eller et håndtrykk veit vi ikke og det er ikke vits å spekulere å skulle lage masse store teorier ut av det.
Skjønner at du er på krigsstien warpiggy, men du må ikke alltid spille djevelens advokat, vi veit så lite og det er helt greit.
Skjønner ikke at noen gidder å forsvare de bortskjemte sandal-loffende pappaguttene nedi der som har skrudd hele landet og lovene på hodet for å kunne slappa på best mulig måte.
Sist endret av Bothrops; 24. juli 2013 kl. 07:22.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hun har anmeldt en voldtekt, det er det det handler om. Om det var en date eller en overfallsvoldtekt eller nachpiel eller et håndtrykk veit vi ikke og det er ikke vits å spekulere å skulle lage masse store teorier ut av det.
Skjønner at du er på krigsstien warpiggy, men du må ikke alltid spille djevelens advokat, vi veit jo så lite og det er forsåvidt helt greit.
Vis hele sitatet...
Men det er viktig å ta for seg at media har fra starten av i saken tatt en side hvor de fremstiller ho som om ho var blitt voldtatt - ikke bare at ho anmeldte en voldtekt. Det merker man på hele fokset i denne saken, og var noe jeg prøvde forklare at jeg syntes ble helt feil tidliggere i tråden. Vi kan ikke vite at ho har blitt voldtatt, og om ho ikke hadde blitt voldtatt men hadde hatt frivillig sex burde ho vært klar over at frivillig sex utenfor ekteskapet ikke er lov i dette landet - og samtidig vært klar over mulige konsekvenser av dette. Man merker og at veldig mange i denne tråden har argumentert med et standpunkt hvor de går utelukkende ut i fra at ho faktisk ble voldtatt.

Det om ho har blitt voldtatt, eller bare påstår det, er umulig for oss utenforstående å vite - det er vanskelig å kunne bevise om noe var frivillig fyllesex eller en voldtekt. Selv i norge hvor vi ikke har sharialover er det nesten umulig å gjøre skilnad, og det er nok mange voktektsoffer som ikke vinner frem i retten her heller - samtidig som det nok også er noen som vinner saker hvor de ikke har blitt voldtatt. Spesielt i saker hvor voldtekten egentlig ikke inneholdt vold, kun ufrivillig sex.
Sitat av etse Vis innlegg
Men det er viktig å ta for seg at media har fra starten av i saken tatt en side hvor de fremstiller ho som om ho var blitt voldtatt - ikke bare at ho anmeldte en voldtekt. Det merker man på hele fokset i denne saken, og var noe jeg prøvde forklare at jeg syntes ble helt feil tidliggere i tråden. Vi kan ikke vite at ho har blitt voldtatt, og om ho ikke hadde blitt voldtatt men hadde hatt frivillig sex burde ho vært klar over at frivillig sex utenfor ekteskapet ikke er lov i dette landet - og samtidig vært klar over mulige konsekvenser av dette. Man merker og at veldig mange i denne tråden har argumentert med et standpunkt hvor de går utelukkende ut i fra at ho faktisk ble voldtatt.

Det om ho har blitt voldtatt, eller bare påstår det, er umulig for oss utenforstående å vite - det er vanskelig å kunne bevise om noe var frivillig fyllesex eller en voldtekt. Selv i norge hvor vi ikke har sharialover er det nesten umulig å gjøre skilnad, og det er nok mange voktektsoffer som ikke vinner frem i retten her heller - samtidig som det nok også er noen som vinner saker hvor de ikke har blitt voldtatt. Spesielt i saker hvor voldtekten egentlig ikke inneholdt vold, kun ufrivillig sex.
Vis hele sitatet...
Dette er en diskusjon, ingen av oss hvem om hun ble voldtatt. Om hun ikke ble voldtatt, har hun selvfølgelig satt seg i en sånn situasjon og fortjener fengsel for falske anklagelser. Det tror jeg alle på forum er enige i. Derfor tok vi til grunne med at hun har blitt voldtatt, for der var forumet "splittet". Noen mente hun fortjente straff fordi hun er i et annen land og annen kultur, mens noen syntes hun fortjente å komme hjem til Norge. Litt vanskelig å forklare, men håper du skjønner!
Kort sagt: om vi hadde gått ut ifra at hun IKKE ble voldtatt, hadde vi ikke hatt en diskusjon
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Medier verden over har jo rapportert dette som at hun ble fengslet fordi hun ble voldtatt. Få kilder nevner at hun ble tatt for å drikke uten lisens og den falske forklaringen kan jeg ærligtalt ikke redegjøre for uten at det blir spekulering.

Men det ikke mange la merke til er hvor "handlekraftig" vår Utenriksminister var godeste Bart Eide. Så at det var et stort PR show for AP å hente henne tilbake sår det liten tvil om.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men det ikke mange la merke til er hvor "handlekraftig" vår Utenriksminister var godeste Bart Eide. Så at det var et stort PR show for AP å hente henne tilbake sår det liten tvil om.
Vis hele sitatet...
I dagene før hun ble løslatt var opposisjonen ute i media for å kritisere regjeringa om at de gjorde for lite for å presse Dubai til løslatelse, og både Høyre og FrP mente de ville ha gjort en bedre jobb selv. Når jenta så faktisk blir løslatt dagen etterpå så mener du altså at det også er ille, og at Arbeiderpartiet gjorde det for å fremme seg selv og for å slå politisk mynt på saken. Er det sånn å forstå?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
I dagene før hun ble løslatt var opposisjonen ute i media for å kritisere regjeringa om at de gjorde for lite for å presse Dubai til løslatelse, og både Høyre og FrP mente de ville ha gjort en bedre jobb selv. Når jenta så faktisk blir løslatt dagen etterpå så mener du altså at det også er ille, og at Arbeiderpartiet gjorde det for å fremme seg selv og for å slå politisk mynt på saken. Er det sånn å forstå?
Vis hele sitatet...
Det er klart at sett i ettertid så gjorde Utenriksdepartementet og ministeren en relativt solid jobb med å forhandle seg frem til benåding. Likevel, det Onibawan sikkert vil frem til her er at Barth Eide og hans team burde vært krystallklare overfor dubaiske myndigheter og dubaisk rettsvesen at de ikke godtar harselas med norske borgere, og at de forventer at menneskerettigheter blir respektert (trass i at landet tross alt har en svært strenge og appåtil korrupt tolkning av de evinnelige sharialovene).

Hele saken dreier seg i det store og hele om harselas med Marte og politisk spill, mye på grunn av at Dubai ønsker å fremstå som arabisk nok, og ortodoks nok, for å videre være med i UAE(Emiratene) samt videre ha en viss anerkjennelse i den islamsk-arabiske verden. Mao., det er jævlig mye rein politikk her.
Og til tross for mye politikk i bildet, det endrer ikke det faktum at Marte dret godt i landets regler og gjorde noe ganske naivt -og holdt på å betale dyrt for det.

Videre så er det helt legit etter min mening å påpeke at hadde FrP eller Høyre utenriksministeren så kunne de ha gjort en bedre jobb i denne saken, vært f.eks enda mer klare i kommunikasjonen sin til Marte, Dubai, norske medier. Og dét er ingen grunn til å lage gjøn av. Likevel, som nevnt Bart Eide og teamet fra Utenriksdepartementet har gjort en god jobb her tross alt, og bør få ros for det.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. juli 2013 kl. 11:49.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
I dagene før hun ble løslatt var opposisjonen ute i media for å kritisere regjeringa om at de gjorde for lite for å presse Dubai til løslatelse, og både Høyre og FrP mente de ville ha gjort en bedre jobb selv. Når jenta så faktisk blir løslatt dagen etterpå så mener du altså at det også er ille, og at Arbeiderpartiet gjorde det for å fremme seg selv og for å slå politisk mynt på saken. Er det sånn å forstå?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at det var ingen som fikk ut fingern før Marte sto fullfrem med bilde og video intervju. Noe som er høyest uvanlig i overgrepssaker.

Når pressen over hele verden fikk nyss i saken og saken sto fast på fremsiden til VG.no og db.no, så velger politikeren å trå til å bruke 1 dag på å få henne frigjort.

Neida, tilfeldighetene som slår til her.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Ja, jeg mener at det var ingen som fikk ut fingern før Marte sto fullfrem med bilde og video intervju. Noe som er høyest uvanlig i overgrepssaker.

Når pressen over hele verden fikk nyss i saken og saken sto fast på fremsiden til VG.no og db.no, så velger politikeren å trå til å bruke 1 dag på å få henne frigjort.

Neida, tilfeldighetene som slår til her.
Vis hele sitatet...
jeg vil tro det er en mellomting her. De bisto nok ganske bra allerede før det kom i media - men når det er forrside på VG blir det jo selvfølgelig ekstra press på dem om å få fortgang i systemet. I tillegg tror jeg også dette handler om at Dubai ikke likte alt av den negative publisiteten de fikk - og derfor fort ville få saken ut av verden.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Ja, jeg mener at det var ingen som fikk ut fingern før Marte sto fullfrem med bilde og video intervju. Noe som er høyest uvanlig i overgrepssaker.

Når pressen over hele verden fikk nyss i saken og saken sto fast på fremsiden til VG.no og db.no, så velger politikeren å trå til å bruke 1 dag på å få henne frigjort.

Neida, tilfeldighetene som slår til her.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? Vet du hvordan det internasjonale diplomatiet fungerer, og hvilke kanaler man bruker for å få gjennom synspunktene sine?