Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3926
Jeg lurer litt på hvordan det er med barnevernet og narkotika, historiene jeg hører fra folk som har vært borti dem virker ofte for absurde til at de kan være sanne.

Har et par enkle spørsmål til å begynne med:

1) Hvor går terskelen for at barnevernet griper inn? Holder det at en nachspieldeltaker, klassekamerat eller nabo ringer inn og sier de har sett en mor røyke hasj?

2) Når de griper inn, hvordan er saksgangen da? Brev i posten eller stiller dem på døren med pissekoppen i hånden?

3) Hvordan er det med pisseprøver? Er dette noe barnevernet slenger rundt seg, og har de hjemmel i lovverket for å kreve dette? Eller kan de bare ta en "bevis din uskyld, eller så tar vi ungen din"?

4) Hvordan vil barnevernet forholde seg til at en forelder slår ut positivt på hasj, eller for den saks skyld er åpen om det hele veien?


Forresten; det er selvsagt ikke snakk om å røyke hasj mens man har ungen. Dette er mer analogt med de tilfellene der folk fratas lappen på bakgrunn av helgerøyking. Er de som røyker hasj fritt vilt hos barnevernet og?
Jeg har hatt "venner" på heroin som har hatt unger, og hvor barnevernet har brukt flere år på å få gjort noe som helst!

De var også kjente, registrerte narkomane og både skole og barnehage meldte til bv gang etter gang, så det var ikke det at de ikke ble oppdaget.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg tror det er veldig individuelt fra sak til sak.

Si at far blir tatt på byen med noen grammere i lomma en fuktig normal lørdagskveld mens mor er barnevakt hjemme med ungen.

Far blir bedt om å ta pisseprøve, som viser seg å være positiv. Hvor faren etterpå forteller at han røyker fra tid til annen når han fester, ca en gang i månden eller så, men utenom det jobber han fullt og er en normal familiefar så tror jeg ikke mye skjer. Mor kan fortelle at far er en pliktoppfyllende kar som jobber fulltid og er en god far i hjemmet. Fester og hytteturer forkommer, men det går helt greit. Jeg er barnevakt når han er med sine venner og han er barnevakt når jeg er ute eller drar på jenteturer.

I et slikt tilfellet får nok far et pålegg som normalt ved besittelse av cannabis. Tror jeg da.


Ser derimot huset ut som det reneste narkoreiret,
skittent med dopa foreldre så og si hele tiden, så piper nok fløyta en annen lyd ganske kjapt..


Aner virkelig ikke, men jeg kan aldri tro at at en forelder som blir tatt med cannabis kan ha et stort utslag mot ungen med mindre det ligger mye mer i saken fra før av.
Sist endret av Bombasa; 10. april 2013 kl. 19:41.
Tviler på at dem kommer å tar ungen om man blir ferska med hasj, men det er stor forskjell på barnevern rundt om i landet. Men smarteste er å holde sin sti ren, dvs skjule røykinga både for ungene og omgivelsene. Ikke ha høy "sigar" føring. Vil tro at Bombasa beskriver slik det er ganske presist.

Ikke bekymre deg. Men gi ungen masse kjærlighet og omsorg, så går det uansett bra.
En kompis av meg har to narkomane foreldre, kjenner ikke så mye til saken. Det jeg vet er i hvertfall at barnevernet har stø kontakt med kompisen min og foreldrene hans. Han er i dag 18, men barnevernet ble koblet inn når han var 15. Som sagt ovenfor tror jeg det er veldig individuelt.
Trådstarter
5 0
Er som sagt ikke snakk om fersking - men i det tilfellet noen tyster. Noen som har erfaringer med hva en bekymringsmelding fra en tredjepart kan medføre?

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg har hatt "venner" på heroin som har hatt unger, og hvor barnevernet har brukt flere år på å få gjort noe som helst!

De var også kjente, registrerte narkomane og både skole og barnehage meldte til bv gang etter gang, så det var ikke det at de ikke ble oppdaget.
Vis hele sitatet...
Det er jo en kjensgjerning at skikkelige narkomane ikke underlegges samme lovverk som "ordentlige" borgere. Narkomane kan bli tatt med heroin uten engang å få det notert, mens folk flest vil få en prikk på rullebladet om de skulle bli sett med en joint.