Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  187 23326
Sitat av uaexed Vis innlegg
Nå ja, jeg synes vi blir skattet litt vell hardt. La oss tenke oss en som starter sin egen lille bedrift. Det er skatt på inntjening(1), det er ulike avgifter på bedriften(2), det er utbytteskatt(3), det er formueskatt hvis han får evnt. overskudd(4) og det er arveskatt(5). Nå har jeg ikke nevnt alle avgiftene personen blir å få, men det er flere enn det jeg har nevnt. Så når vedkommende dør og barn(a) får igjen de hardt skatta pengene så blir de evnt. skatta (formueskatt) hvis det er over et visst beløp. Dvs. pengene kan være skatta over 6 ganger.



Poenget mitt, som du ser ut til å ha misforstått fordi du har lyst å starte en sint diskusjon, er at penger som er tjent med HARDT arbeid føles GODT.

Chill...
Vis hele sitatet...
tja hvorfor føles det så godt?, føles bedre å jobbe mindre å tjene mere enn dem som jobber fysisk hardt spør du meg..

Hadde ikke gidd
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Laude Vis innlegg
Rart at du som er så syk kan jobbe hardt å tjene gode penger.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde erfaring, sa ikke at jeg var syk.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja hvorfor føles det så godt?, føles bedre å jobbe mindre å tjene mere enn dem som jobber fysisk hardt spør du meg..

Hadde ikke gidd
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å jobbe mindre tjene mer? Mener du at å NAVe er mer innbringende enn å jobbe? Har du hørt for mye på Bye og Rønning? http://www.youtube.com/watch?v=HokRec7A5Mw
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg hadde erfaring, sa ikke at jeg var syk.



Hva mener du med å jobbe mindre tjene mer? Mener du at å NAVe er mer innbringende enn å jobbe? Har du hørt for mye på Bye og Rønning? http://www.youtube.com/watch?v=HokRec7A5Mw
Vis hele sitatet...
nei, feks en murer jobber jævlig hardt og jeg jobber ikke så hardt som han igjen men tjener mye mere enn en murer og ville aldri i livet giddi å jobbi like hardt som mureren..
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei, feks en murer jobber jævlig hardt og jeg jobber ikke så hardt som han igjen men tjener mye mere enn en murer og ville aldri i livet giddi å jobbi like hardt som mureren..
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg. Er helt enig.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg hadde erfaring, sa ikke at jeg var syk.
Vis hele sitatet...
"Andre" i min situasjon har vært en stk seng og xantall, xforskjellige medisiner utskrevet fra xlege(r).

Sa du, det ser jo ut som nåtid for min del. Men jeg har dysleksi, så tilgi meg hvis jeg tar feil.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Laude Vis innlegg
"Andre" i min situasjon har vært en stk seng og xantall, xforskjellige medisiner utskrevet fra xlege(r).

Sa du, det ser jo ut som nåtid for min del. Men jeg har dysleksi, så tilgi meg hvis jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Da har du gått glipp av norsktimene dine... "Har vært" er fortid.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Da har du gått glipp av norsktimene dine... "Har vært" er fortid.
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på hva du mener med: har vært en stk seng og xantall
Sitat av uaexed Vis innlegg
Nå ja, jeg synes vi blir skattet litt vell hardt. La oss tenke oss en som starter sin egen lille bedrift. Det er skatt på inntjening(1), det er ulike avgifter på bedriften(2), det er utbytteskatt(3), det er formueskatt hvis han får evnt. overskudd(4) og det er arveskatt(5). Nå har jeg ikke nevnt alle avgiftene personen blir å få, men det er flere enn det jeg har nevnt. Så når vedkommende dør og barn(a) får igjen de hardt skatta pengene så blir de evnt. skatta (formueskatt) hvis det er over et visst beløp. Dvs. pengene kan være skatta over 6 ganger.
Vis hele sitatet...
Og gå inn på hver og en skatte løsning føler jeg blir litt for omfattende, og jeg har ei heller kompetanse til det.
Men nå er det ikke slik at hver og en starter en bedrift, og de som gjør det ville ofte tjene stort.
Skal man tjene stort må man ofre mer, og skatte større.
Skal man rane Nokas må man ha mer omfattende planlegging enn ved og rane den lokale burger sjappa.
Alt i alt så skatter vi nok ikke mer enn vi får, og overskuddet vi (Norge som nasjon) sitter igjen med kommer vell stort sett ifra olje penger om jeg ikke tar helt feil.
Vi skatter mye og betaler dyrt for ting og tang, men så har vi det faen meg fint i Norge også, og det virker som det har blitt en trend og overse i Norge.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Virker som om mange har veldig, veldig, veldig, veldig, veldig, veldig... lite peiling om hva man snakker om. Burde lese Dagens Næringsliv 6.1.13 om hvordan 10% av jordas befolkning sitter på 60% av jordas reallønn. Da kan vi snakke om ulike fordelinger osv.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Laude: Jeg er nok enig i det du skriver der ja .. der du siterte meg. Hunder er enda mer våkne på kroppsspråk enn mennesker. De merker når vi oppfører oss unormalt. Derfor mener jeg at vi ikke kan oppdra dyr riktig når vi tar piller og alkohol.. Da bør man holde seg unna.
Vis hele sitatet...
Tull, dyr lærer kroppsspråk. Det er ikke slik at alt kroppsspråk er universelt.
Der jeg bodde før var det en som hadde en svær hund, og han var tung narkoman. Bikkja var superlydig og han hadde full kontroll. Enten han var helt nykter eller han var på tur. Han gikk ingenplasser uten bikkja si og det var nok den eneste vennen han hadde. Og bikkja hadde det nok helt ok hos han.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Vi skatter mye og betaler dyrt for ting og tang, men så har vi det faen meg fint i Norge også, og det virker som det har blitt en trend og overse i Norge.
Vis hele sitatet...
Vel, både helseordninger, veinett, utdannelse er bedre i våre kjære naboland Sverige og Danmark, der er sprit og tobakk billigere også.
Man kan ikke dømme en situasjon utifra ett blogg innlegg.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Alt i alt så skatter vi nok ikke mer enn vi får, og overskuddet vi (Norge som nasjon) sitter igjen med kommer vell stort sett ifra olje penger om jeg ikke tar helt feil.
Vi skatter mye og betaler dyrt for ting og tang, men så har vi det faen meg fint i Norge også, og det virker som det har blitt en trend og overse i Norge.
Vis hele sitatet...
Skatter og avgifter utgjør ca 45% av BNP.
Til sammenligning utgjør oljeinntekter ca 40% av BNP.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av missjones Vis innlegg
Man kan ikke dømme en situasjon utifra ett blogg innlegg.
Vis hele sitatet...
Man kan allikevell diskutere saken på et forum, og komme med sine personlige meninger ut i fra det.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vel, både helseordninger, veinett, utdannelse er bedre i våre kjære naboland Sverige og Danmark, der er sprit og tobakk billigere også.
Vis hele sitatet...
vel hvertfall i danmark så betaler du mye mer i skatt enn i norge...

http://e24.no/makro-og-politikk/dans...europa/3712708
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel hvertfall i danmark så betaler du mye mer i skatt enn i norge...

http://e24.no/makro-og-politikk/dans...europa/3712708
Vis hele sitatet...
Inkluderer man avgifter i regnestykket, så nærmer vi oss ett skattetrykk på nærmere 80% for Ola Nordmann.
Sitat av caperno Vis innlegg
Inkluderer man avgifter i regnestykket, så nærmer vi oss ett skattetrykk på nærmere 80% for Ola Nordmann.
Vis hele sitatet...
Vurder kilden, da, caperno. Google kobler han sporenstreks til FrP og FpU.

Det blir som å spørre en eiendomsmegler om hvor han tror boligprisene vil gå neste kvartal. Selvfølgelig sier han "opp".
Kilden er da en ting, men les regnestykket da? Bortsett fra lav levealder på bil (Og lav pris) kan jeg ikke se helt hva som er galt? Enlighten me!
Sitat av eaco Vis innlegg
Vurder kilden, da, caperno. Google kobler han sporenstreks til FrP og FpU.

Det blir som å spørre en eiendomsmegler om hvor han tror boligprisene vil gå neste kvartal. Selvfølgelig sier han "opp".
Vis hele sitatet...
Hva så? SSB fant FRP sitt statsbudsjett bedre enn regjeringen sitt. Betyr det forresten noe spesielt at han kan kobles til FRP? Å kun ta hensyn til inntektskatten (i artikkelen nevner man ikke hva tallene baseres på, men jeg kan ikke se at eurostat selv nevner at det er basert på noe annet enn inntekts- og trygdeskatt.) blir misvisende, og her har vi iallefall ett regnestykke hvor også enkelte avgifter inkluderes. Dette er ett mer riktig bilde enn hva som presenteres oss i rapporten fra Eurostat.

Hvorfor de ikke bare endrer det slik at man heller får en inntektsavgift, i stedet for inntektsskatt, forstår jeg ikke. Da hadde vi jo hatt den laveste skatteprosenten hver år, men vi hadde likevel betalt mer inn til staten enn alle andre.
Sist endret av caperno; 6. januar 2013 kl. 13:38.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva så? SSB fant FRP sitt statsbudsjett bedre enn regjeringen sitt. Betyr det forresten noe spesielt at han kan kobles til FRP?
Vis hele sitatet...
At han kan kobles til FrP trenger ikke bety noe. Men det overrasker jo ikke at han kommer fram til et resultat som underbygger de politiske standpunktene hans. Du må gjerne vise meg en link hvor det står at SSB skriver at FrP sitt alternative statsbudsjett er bedre enn det regjeringen la fram. Og med tanke på hva, da?
Sitat av eaco Vis innlegg
Du må gjerne vise meg en link hvor det står at SSB skriver at FrP sitt alternative statsbudsjett er bedre enn det regjeringen la fram. Og med tanke på hva, da?
Vis hele sitatet...
Økt sysselsetting
Lavere/uendret rente
Redusert inflasjon
Svakere kronekurs noe som styrker eksportrettet næring i Norge

http://politisk.tv2.no/gjesteblogger...iske-politikk/

Som du ser, så er det også en blogg, men ta det rolig - den oppsummerer bare. Du kan selv lese SSB sine konklusjoner ved å gå inn på lenken som du finner i bloggposten.
Sist endret av caperno; 6. januar 2013 kl. 14:10.
Sitat av caperno Vis innlegg
Økt sysselsetting
Lavere/uendret rente
Redusert inflasjon
Svakere kronekurs noe som styrker eksportrettet næring i Norge

http://politisk.tv2.no/gjesteblogger...iske-politikk/

Som du ser, så er det også en blogg, men ta det rolig - den oppsummerer bare. Du kan selv lese SSB sine konklusjoner ved å gå inn på lenken som du finner i bloggposten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det "arroganse" når man stiller spørsmålstegn ved FrPs økonomiske politikk? Det må da være mulig å diskutere / kritisere FrP sin økonomiske politikk uten å få smålige merkelapper kastet etter seg? Jeg er sikker på at Høyre er like opptatt av sannheten som FrP er.

Men, igjen er vi tilbake til om FrP-ere sin tolkning av hva SSB sin rapport betyr er upartisk nok.

Det er fint at FrP sitt alternative statsbudsjett fører til økt sysselsetting, lavere eller uendret rente, redusert inflasjon og svakere kronekurs. Men dersom økt sysselsetting betyr redusert lønn, flere midlertidige ansettelser, økt bruk av vikarer og dårligere arbeidsmiljølov, så er det jo ikke nødvendigvis sikkert at det er verdt det.

FrP vil antagelig mene det... de ønsker jo alt dette. Men resten av Norge?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Stusset over at vedkommende hadde 4 dyr, dette må da väre en hverdagslig ekstra kostnad man fint kunne levd uten.
Sitat av eaco Vis innlegg
Hvorfor er det "arroganse" når man stiller spørsmålstegn ved FrPs økonomiske politikk? Det må da være mulig å diskutere / kritisere FrP sin økonomiske politikk uten å få smålige merkelapper kastet etter seg? Jeg er sikker på at Høyre er like opptatt av sannheten som FrP er.

Men, igjen er vi tilbake til om FrP-ere sin tolkning av hva SSB sin rapport betyr er upartisk nok.

Det er fint at FrP sitt alternative statsbudsjett fører til økt sysselsetting, lavere eller uendret rente, redusert inflasjon og svakere kronekurs. Men dersom økt sysselsetting betyr redusert lønn, flere midlertidige ansettelser, økt bruk av vikarer og dårligere arbeidsmiljølov, så er det jo ikke nødvendigvis sikkert at det er verdt det.

FrP vil antagelig mene det... de ønsker jo alt dette. Men resten av Norge?
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at du, uten å sjekke fakta, antyder at det bare er tull fordi personen som har uttalt seg er tilknyttet FRP/FPU. DET blir for dumt.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Stusset over at vedkommende hadde 4 dyr, dette må da väre en hverdagslig ekstra kostnad man fint kunne levd uten.
Vis hele sitatet...
Helt greit det, men igjen så er et dyr eller flere dyr en veldig humørbooster samtidig som det gjør en kjedligverdag mye bedre for en person med psykiske lidelser, det samme gjelder forsåvitt en "frisk" person også.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tja e vil bare si til ho om ho ser hva jeg skriver... Ikke klag, du er jo heldig at du får noe i det hele tatt. Gå til kanskje India, Nepal eller Burma har de også noe som liggner på NAV?

Jeg lurer på hvorfor det er sånn? Når vi er deppa, sur, litt syk; tenker vi på selvmord, tenker vi på hvordan vi for penger eller burde vi tenke på det som kommer til å skje?
Sitat av Obster Vis innlegg
Når jeg var 18 år havnet jeg i en bilulykke og knuste hele venstre beinet mitt (inkludert hofta). Måtte droppe ut av idrettslinjen som jeg da gjekk på. Tok meg rundt 1,5 år å lære og gå igjen og jeg følte meg helt hjelpeslaus der jeg låg på en sofa i flere måneder (etter sykehusopphold). Det var en ganske sterk psykisk opplevelse. Så måtte jeg ha hjelp fra NAV. Etter kun 2-3 måneder ordnet de meg plass på et senter som het: "Back to business". Her fikk jeg ta datakortet + datakortet ekspert. Etter dette ordna de meg utplassering hos et datafirma hvor jeg fikk ta del i å være med hjem til folk for å fikse opp i maskiner. Fikk også tatt et brannvaktkurs som fikk meg til å være tilstede når sveisere sveiset på et gassannlegg. Det var så utrolig deilig å få kunne utrette noe igjen (selv om jeg kun fikk minste beløp fra NAV).

Pga. NAV fikk jeg innblikk i industridelen i landet våres. Og idrettskarrieren min som ble lagt på hylla rettet seg heller inn på en karriere innenfor offshoreindustrien.

Jeg hører mye drit om NAV. For min egen del var NAV nøkkelen tilbake til et så langt lykkelig liv Både på jobb og i privat sammenheng. Men for all del...jeg kunne jo ligget på sofaen med det knuste beinet mitt og syntes synd på meg selv. Og bare satt meg foran PC og gamet og fått penger fra NAV. Jeg kunne jo blogget og fortalt om hvor fattig jeg var (siden jeg ikke hadde hatt råd til Farcry 3 og Assassins Creed III etc
Vis hele sitatet...
Sånne som deg syntes jeg det er greit at skattepengene mine går til! (gikk)
her er et godt eksempel på en gang hvor systemet funket, og det er sånn det burde være! kudos til deg!

denne bloggekjærringa har jeg lite til overs for.
om hun har psykiske lidelser, eller ikke får nok penger til å mate hamsteren sin gir jeg litt blanke faen i. inlegget jeg "quote"et til kunne godt ha vært henne. dette handler ikke om hennes psyke, dette handler om ens holdninger, og hva man selv gjør det til!
Sitat av stukeren Vis innlegg
... dette handler ikke om hennes psyke, dette handler om ens holdninger, og hva man selv gjør det til!
Vis hele sitatet...
En persons holdninger er jo gjerne ofte veldig relatert til psyken til den gitte personen.
har bare 1 ting å si, du er ikke ved dine fulle fem vist du trives hos NAV, å gå på NAV er som og bli strippa ifra all verdighet og selvtillit med alle de fordommene som er ute å går, jeg var NAV "ansatt" i 1-2 år har aldri følt meg så verdiløs som i den tiden, sliter selv med deprisjon og litt små angst, å jobbe å trene funker veldig bra for selvtillit og at man faktisk utretter noe, hjelper noen.

PS. Sier ikke at hu dama eller noen i denne tråden trives på NAV.

Proxer
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Patetisk blogg det der. 4200kr er det ho har etter alt annet er betalt. 7-8 i samme smørja, da skal en bjelle ringe i hodet og man må skifte spor spesiell i så ung alder. Hva koster alle disse kursene, hvor mye snylter ho på typen? Foreldrene? Gratis kollektiv, hus, strøm, spesielle nødvendigheter som psykolog briller medisiner osv, så kommer det minimum 5200kr på toppen av det igjen. Så her er det snakk om en reel utbetaling på 15-20k hver måned.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter igjen med MYYE mindre en 4200 kr til mat etter husleie og strøm som student...

Nå som jeg har lest litt mer av tråden her ser jeg at denne "Adina" sine psykiske problemer ligner mer og mer på min rom-kamerats psykiske problemer, som hun har hatt siden hun var 13 år, hun er 19 år idag og ble nylig lagt inn på akutt psykogeriatrisk avdeling, hun har fått seg en jobb med problemene sine hun har jobbet med problemene sine og kommer til å fortsette og jobbe når hun slipper ut. 2 mnd på sykemelding og ikke 7 år på NAV. Må si du er imponerende lat Adina...
Systemet i dag fungerer ikke optimalt. Ser ut som det er en tendens til at NAV blir en oppbevaringsplass for mennesker som av en eller annen grunn ikke finner seg til rette i samfunnet. Statens lommer er dype, og man betaler seg ut av problemene istedenfor å aktivt gjøre noe med å løse dem.

Hadde det ikke vært bedre for denne jenta å jobbe? Vet det finnes muligheter for utplassering av folk som sliter i arbeidsmarkedet. Dette er en mulighet som burde vært mer brukt. Det værste som kan skje et menneske er å bli passivisert, å bli sittende hjemme med de problemene man har, samtidig som man faller mer og mer ut av arbeidslivet.

Oppfølgingen av disse folkene burde vært mer omfattende, og det burde vært et sterkere fokus på å få folk ut i arbeid. Både for å unngå snylting, og for å om mulig få folk i arbeid igjen. Jeg skjønner det vil være dem som ikke kan jobbe, og for dem er behandling et bedre alternativ, men for alle andre bør hovedlinjen være at man skal jobbe.
Hun her er så "dum" at hun ikke fungerer i samfunnet. Hun må tvinges til å møte veggen for at noe skal skje.
For en sytepave, hun burde være glad for at hun får noe i det heletatt, tror hun har det så jævlig når det sitter mange fler mennesker ute her som har det 10 ganger værre.. Stakkaren må jo sende meldekort.. Og til å med gå på kurs.. :/
Mange som ikke har helt peiling her ser jeg..
Noen av de regnestykkene som blir presentert er helt på jordet.

Det stemmer 100% at NAV/Sosialen har ett minimumsbeløp de utbetaler som livsopphold, men dette beløpet er forskjellig fra kommune til kommune. Ca 500kr + mer i Oslo enn Trondheim f.eks.
Du skal heller ikke ha mer enn minimumebeløpet. Får du inn 500kr i "lønn" fra en annen plass, så trekker sosialen tilsvarende i livsopphold. Ett skritt fram, og ett tilbake.
Har du AAP eller KVP får du litt mere, men da må du betale skatt, og ender opp med nesten det samme som du eventuellt ville fått av sosialen, kanskje du sitter igjen med en tusenlapp ekstra.

Sosialpenger er heller ikke skattepliktig. Og det er LANGT ifra utbetalinger på 180-200k i året. Maks 13,000 før husleie strøm og annet er trekt fra. Men det er langt ifra alle som får 13k. Jeg fikk 9k pr måned, dette skulle dekke ALT, husleie på 4500, strøm på ca 700 pr mnd, mat.. osv osv.
Sist endret av nZaal; 17. mars 2013 kl. 14:39. Grunn: pirk
Har peiling...! Du har et eksempel på 13000 i mnd som er 156000 utbetalt pr år.så kommer bidrag til til samvær med barn, diverse tilskudd til vaskemaskin, briller, osv og vær så god så er du på 180k.
Ho virker som en oppmerksomhetssyk diva :O
Jeg tror ikke folk med så sterk angst og depresjon at dem ikke kan jobbe ville vært på den måten der altså. (på bloggen, virker det som)
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Har peiling...! Du har et eksempel på 13000 i mnd som er 156000 utbetalt pr år.så kommer bidrag til til samvær med barn, diverse tilskudd til vaskemaskin, briller, osv og vær så god så er du på 180k.
Vis hele sitatet...
13.000 var ett eksempel ja, og det er en smule høyt.

F.eks enslige som bor alene får i Trondheim ca 4700-4900 pr mnd i livsopphold. resten av pengene ser dem sjeldent noe til, siden sosialen gjerne vil betale husleie direkte til utleier.

Mener du man ikke skal få ekstrahjelp siden man har barn da?
Skal barnet sulte bare fordi det er "sløsing med dine skattepenger?

Vi bor i ett sosialistisk samfunn. Alle skal få.
Sist endret av nZaal; 17. mars 2013 kl. 15:22.
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Ho virker som en oppmerksomhetssyk diva :O
Jeg tror ikke folk med så sterk angst og depresjon at dem ikke kan jobbe ville vært på den måten der altså. (på bloggen, virker det som)
Vis hele sitatet...
Sier h*n som lager falsk bruker for å gi seg selv KP..

Men utifra hva du sier her så vet vi ihvertfall at du ikke vet hva du snakker om. Les side 1-3 eller noe i den duren så får du litt snøring i hva ting handler om.