Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1558
Hei,
Har fått lyst på et multicopter men er usikker på meg skal satse på å bygge selv eller kjøpe ferdig og trenger hjelp til fordeler/ulemper som jeg kanskje ikke har tenkt på.

Det jeg tenker å bruke dronen til og hvorfor jeg ønsker meg det er fotografering (stillbilder) og bar fly for morroskyld (lære seg å manøvrere og slik). På sikt kunne jeg tenkt meg å eksperimentere litt med forskjellige andre sensorer montert på dronen og da tenker jeg at dersom jeg setter sammen noe selv så er det lettere å modifisere og utbygge den etterhvert, mens dersom jeg kjøper noe ferdig så er det vel det jeg får det jeg kommer til å ha.

Det som taler i mot å bygge selv er at det kanskje er vanskelig å finne komponenter som går bra sammen og at det er mye styr å få til funksjoner som er integrert i et ferdig produkt (som automatisk unngåelse av hindringer osv.), men nå vet jeg ikke hvor mye som kreves.

Å sette samme komponenter skal gå greit, men dersom det er mye programmering (skriving av kode) så frister det ikke så mye for min del.

Noen som har erfaringer eller synspunkter?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
En mellom ting for deg kan være et byggesett, de vil trolig være en del lettere å modifisere senere om du vil legge til ting. Har ikke noe sett jeg kan anbefale, men ville prøvd å finne et som er populært samt open source. Da vil det trolig være mye mer, samt lettere å finne innformasjon om hvordan du kan legge til eventuelle sensorer og slikt.
Dersom du er ute etter en racing-/fpv-quad, for all del, bygg den selv. Det gir deg bra innsikt i hvordan ting henger sammen og gjør at du latt klarer å feilsøke og reparere ting selv når du krasjer. Om du er ute å fotografere, så kjøp noe ferdig, f.eks en DJI Mavic.

Det finnes massevis av youtube-videoer som viser deg hvordan du kan bygge din egen quad om du ønsker å gå den veien, f.eks UAVFutures sin $180 build: https://www.youtube.com/watch?v=evVP9_FpNSE (Han har også en $99 build video som funker bra, men som muligens begynner å bli litt utdattert). Det er strengt tatt veldig lett å bygge seg sin egen FPV quad, men husk at du i alle fall i tillegg trenger FPV goggles og fjernkontroll.
Det er nettopp ikke racing jeg er ute etter, er det mye vanskeligere å bygge for fotografering enn for racing?
Om du ikke er ute etter en racing quad, så bør du glemme å bygge selv. Det vil være såpass komplisert og dyrt å få til noe som du vil bli fornøyd med at det ikke vil være verdt det i forhold til å kjøpe noe ferdig fra DJI el.
Siden det er en drone du ønsker å filme/fotografere med så vil jeg anbefale DJI Phantom 4 - 4k 30fps 12MP (kjøp PRO for 20MP camera+). Fordelene er jo mange. F.eks takler disse sterk vind, auto retur ved mistet signal, sensorer etc etc.. Ta en kikk på reviews på Youtube om du ikke er kjent med denne. Har en selv og er ikke annet enn stor fornøyd med den.
Racer, bygg selv.

Lang selfie stang, kjøp ferdig