Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3447
Hei, jeg har prøvd meg å skrive en sang tekst, og trenger litt hjelp og om det er noe jeg bør endre på? eller hva jeg bør øve mer på, er min første tekst hit til.

Teksten jeg har skrevet:

Dette her er meg, jeg vet åssen det er å få en kniv i hjerte.
Du skulle vist hvordan det føles.
Det ekke bare å puste ut.
Smertene sitter der inne ennå.

Jeg ga deg alt jeg hadde, så hva fikk jeg tilbake.
Jo, jeg fikk en klem eller to tilbake
Følte meg som en søplekasse

Burde ha kjent deg bedre, før jeg forhasta meg.
For det fakka meg

Har enda ikke forandra meg
er fortsatt den samma dritten
som du ble forelska i

Jeg vet åssen det er å bli såra
sjøl om du ga faen i det
du vakke den eneste som ga faen..

Lengre enn hit kom jeg ikke. Men takk for forhånd
Hva heter låta? Det er fin tone i språket, litt personlig, men du har ingen tittel og ikke noe refreng. Da blir jo heller ikke musikken gjenkjennlig. Hvis vi tenker på gode norske låter, som f.eks dum dum boys sin slave eller jokke sin hvis jeg var deg, så har de begge noe som gjentas. The clash sine låter har også det, det samme har sex pistols.
Men dette var fine saker, bare stå på. Mye avhenger også av hvordan melodien er.
Trådstarter
9 0
Jeg har ikke funnet ut av hva låta skal hete. Men angående refreng/tittel, hva mener du egt med det?
Vel, jeg prøver å tenke på låter uten noe refreng eller gjentagelse. Jeg kommer ikke på så mange. Er det rock, country ?
Trådstarter
9 0
tenker meg rap/hip hop tekster.
Ok, jeg vet ikke så mye om norsk rap. Har bare hørt en lpt om å skyte siv jensen. Det er alt jeg vet om den sjangeren. Men jeg hokder den like høyt som svenske danseband, ihvertfall
Trådstarter
9 0
Åja skjønner
Det han skriver, du må ha noe som gjentas i teksten. Jokke eksempel;
Ketchup på skjorta,
og sennep i ræva
Goggen fikk juling
Og jeg blei taua

Vi skulle på kino
men hva fikk vi se
en sjappe med alkohol
og det var det

To fulle menn, rider igjen
To fulle menn, rider igjen
To fulle menn, rider igjen
To fulle menn, rider igjen

Goggen fikk lønning
og jeg var blakk
Det er ingen av oss som går rundt og
speller sjakk

Så hva skal en gjørra
Skal en legge seg ned
Eller slå ut håret
Og stikke ut et sted

To fulle menn, rider igjen
To fulle menn, rider igjen
To fulle menn, rider igjen
To fulle menn, rider igjen
Vis hele sitatet...
Kul nok kjærlighetsstekst du har laget!

EDIT; så ikke at det skulle være rap. Da kan du bruke Klovner i Kamp med glade dager som et eksempel der de gjentar "vi lever glade dager.."
Link til lyrics; http://www.letssingit.com/klovner-i-...-dager-93tj1x1
Sist endret av Dictum Factum; 10. juli 2016 kl. 19:37.
Trådstarter
9 0
Åjaa nå skjønte jeg pointe han mente
Okei da skal jeg høre litt på teksta til Klovner i kamp og få litt inspirasjon og endre teksten igjen
Takk btw
Se litt på de språklige bildene dine. Du beskriver smerten som en kniv i hjertet, og at du føler deg som en søplekasse. Det er ganske... enkle metaforer, om du skjønner. Se om du kan finne beskrivelser som gir lytteren en følelse av å kjenne seg igjen i følelsen, men uten å ha hørt akkurat den måten å beskrive det på før.

Rett frem tekst uten metaforer kan funke fint det også, men da bør det kanskje være hakket mer hudløst og rått. Du gav faen, jeg er en dritt, det slår ikke helt pusten ut av meg liksom.

Et utgangspunkt kan være å tenke mer igjennom hva du vil at teksten skal få lytteren til å føle, ikke bare hva teksten skal handle om.
Sist endret av entropi; 10. juli 2016 kl. 19:58.
Trådstarter
9 0
Okei jeg skjønner hva du mener, jeg skal se hva jeg får endra på teksten.
Burde ha kjent deg bedre, før jeg forhasta meg.
For det forandra meg

Har enda ikke forandra meg
er fortsatt den samma dritten
som du ble forelska i
Trådstarter
9 0
Det står i teksten? hva var meninga?
Jeg fant, jeg fant
AlbertEinstein's Avatar
Når du skal skrive en raptekst er det flere ting som er viktig. La meg lage en kjapp liten huskeliste til deg som du kan følge.

1. For at låta di skal skille seg ut og være spennende og uforutsigbar å høre på er det viktig å utforske forskjellige rim. Enkle åpenbare rim som hus, brus, mus, lus kan du like greit bare glemme, med mindre det er ytterst nødvendig. Ordene trenger heller ikke være papirrim (å rime på papiret) bare de høres like ut når du fremfører dem. Prøv deg også gjerne frem med flerstavelsesrim. Det er også andre viktige virkemidler innenfor rim enn bare enderim. Bokstavrim kan virkelig krydre opp en raptekst. Husker til og med norsklæreren min på vgs snakket om at rappere var så utrolig flinke til å benytte seg av det. Les gjerne litt mer om rim for å se det mer tekniske og teoretiske bak det å skrive en raptekst.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rim

2. Flow, flow, flow. Hvordan du fremfører teksten, hvor du tar pustepauser, hvor du rapper fortere og hvor du rapper saktere er veldig viktig. Og kanksje enda viktigere enn å rappe fort og teknisk er kanskje det å kunne variere flowen sin. Ikke rappe i samme ønsteret gjennom hele låta. Man kan legge inn raskere partier, tregere partier, mer melodiske partier osv. Legger ved et eksempel på en låt med utrolig god og variert flow, ettersom jeg tror det kan være lettere å høre seg til enn å få forklart via tekst.

https://www.youtube.com/watch?v=bVlUGIzB9Uc

3. Når noen hører en låt må du sette bilder i hodet på dem. Sammenligninger, metaforer, doble betydninger osv. Husk å være orginal med disse så ikke du drukner vekk i cheesy metaforer og det hele ligner på en dårlig romantisk komedie. Legger også ved en link som forklarer kort om språklige virkemidler.

http://vefir.mh.is/norska/litt_om_spra.htm

Kjapt til slutt så vil jeg nevne at de fleste raptekster har 2-3 vers på 16 (noen ganger 12) linjer eller "bars" som det kalles. Som regel også brutt opp med et refreng og eventuelt en bridge. Noen ganger kan det også være lettere å skrive låta over en beat. Jeg må få si at jeg på ingen måte var imponert over teksten du har skrevet, men hvis du får dette på plass så vil du raskt se en stor forbedring.

Lykke til!