Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2250
Hei og hå! Har lenge grublet på dette. Er denne pcen virkelig verdt penga? 29 k?

http://i.imgur.com/cy7ZUaH.png

Kjøper altså da fra Komplett, de bygger den for meg så regnet ut på at dette ble om lag ca 4000,- for bygginga + garanti i 3 år.. kun delene i seg selv koster rundt 24 - 25 k.

Første stasjonær for gaming så lite peiling ute å går. Har du noen tips til hva jeg evt kan bytte ut eller om dette ser OK ut til prisen så tar jeg veldig gjerne mot hjelp eller anbefalinger.

Takk.
Sliter med å se hvor alle pengene går. i5, billig 144hz skjerm, osv. Bortsett fra skjermkortet så ser jeg ingenting som jeg vil klassifisere som spesielt high-end. Verdt 30k? Nei takk.
Typisk eksempel på at det er kostbart å gjøre endringer på komplett maskinene. Endret mye på den der. Derfor den alt for stive prisen... Den er ikke verdt det
Sist endret av sweem; 31. oktober 2015 kl. 21:22.
Jeg mener at det er sterkt overkill å bruke 30.000,- på en maskin.

Såklart, er man grafikkhore og "jeg skal ha det beste"-hore, så er det jo greit. Men om man bare vil spille, muligens på max på de fleste spill, så skal man klare seg med halvparten så mye, ville værtfall jeg sagt.

Deretter kan du sette av de resterende 15.000,- til å oppgradere om det skulle være nødvendig.
Det er nå så at en bruker mye penger. Sammenlign bare med denne og legg på skjerm, nettverkskortet og dill og dall, så ser en at den maskinen i førsteposten er dyr. Enig i at 30 tusen er mye for en maskin
Som sagt, det er bedre å gå for en maskin til ~15K og sette penger til side for skjermkort oppgradering senere.

For all del, bygg selv. Du sparer fort noen tusenlapper da.
Trådstarter
10 0
Veldig takknemlig for svar, og i seg selv synes jeg 30 k for en pc er i det drøyeste laget. Det beste og nyeste er selvsagt en fristelse, men når jeg tenker meg om synker prisene sinnssykt etter en viss tid. Har nå tatt litt fornuft, og tenker at 15 k for en maskin er noe mer riktig. Men å finne de riktige delene er nok det jeg sliter mest med, så om noen kunne hjelpe til med å finne deler som kan dra spill som CS:GO, GTA V og Battlefield hadde jeg blitt veldig glad. Grafikken har også en god del og si, trenger ikke det beste, men noe som funker og er ålreit. Funnet noen som kan hjelpe meg med å bygge gratis, så der er en god del penger spart. Som sagt, takker for alle svar.
Sist endret av Lindokk1; 31. oktober 2015 kl. 22:37.
15k for bare pcen, eller er det inkl skjerm, tastatur, mus osv?
Trådstarter
10 0
Pcen kan nok ligge på en 15 k, ja. Finner du noe bra tilbehør som skjerm, tastatur og mus er det bare å komme med ideer.
Om det er verdt det eller ikke, uansett kvaliteten på datamaskinen, å bruke 30.000 kroner er vel noe individuelt.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om det er verdt det eller ikke, uansett kvaliteten på datamaskinen, å bruke 30.000 kroner er vel noe individuelt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo ikke det.
Jeg kan også legge ut en gammel Golf på FINN til 2 millioner kroner,
men den er jo åpenbart ikke verdt så mye siden man kunne kjøpt
en Porche GT3 isteden.

Den PC'n i førsteposten er på ingen måte verdt 30.000,-
For det beløpet skal man ihvertfall ha i7 prossessor, 2stk Samsung 850 SSD, 2400Mhz RAM osv.
Den maskina der er (bortsett fra grafikkortet) midrange,
når man ganske normalt skal kunne ligge over det for den prisen.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Nei, det er jo ikke det.
Jeg kan også legge ut en gammel Golf på FINN til 2 millioner kroner,
men den er jo åpenbart ikke verdt så mye siden man kunne kjøpt
en Porche GT3 isteden.

Den PC'n i førsteposten er på ingen måte verdt 30.000,-
For det beløpet skal man ihvertfall ha i7 prossessor, 2stk Samsung 850 SSD, 2400Mhz RAM osv.
Den maskina der er (bortsett fra grafikkortet) midrange,
når man ganske normalt skal kunne ligge over det for den prisen.
Vis hele sitatet...
Såklart er det induviduelt om maskinen er verdt 30k eller ikke...
Komponentene i seg selv går for den prisen, men det er ikke den optimale maskinen for prisen.
Uansett, om du ønsker å bruke 30k på en maskin er det i mine øyne helt greit.
Da har jeg fått endra litt. Og lurer litt på hvordan dette ser ut for dere?
Om det er noe som evt burde byttes ut igjen, så rop ut... ser helst at det ikke blir over 25 k.

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...9-4B5C293D7298
Slik jeg ser det er det dumt å kjøpe 4790 uten k, når med k er billigere. Med mindre den 4790 er verdt det....

4790k
ddr3 2400mhz ram
Supernova g2 strømforsyning

Det ville jeg endret på i alle fall

Men selv hadde jeg slått til med 5820k og x99

https://www.komplett.no/product/8397...0-g2-850w-psu#
https://www.komplett.no/product/8229...-socket-2011-3
https://www.komplett.no/product/8229...mhz-16gb-4x4gb
https://www.komplett.no/product/8223...cket-lga2011-3

Hovedkortet har ikke usb 3.1. Om du absolutt må ha det velger en ett annet hovedkort. Minnebrikkene plukket jeg bare ut, vil du ha annen farge er det bare å finne noen.

Prisforskjellen er ikke så stor i fra listen du allerede hadde satt opp.
Sist endret av sweem; 1. november 2015 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Såklart er det induviduelt om maskinen er verdt 30k eller ikke...
Komponentene i seg selv går for den prisen, men det er ikke den optimale maskinen for prisen.
Uansett, om du ønsker å bruke 30k på en maskin er det i mine øyne helt greit.
Vis hele sitatet...
Du misser poenget, tror jeg.
Jeg snakker ikke om at "ingen pc er verdt så mange penger".
Jeg har maskiner (flertall) til 40 og 50k pr stk.

Verdien jeg snakker om er at for 30k,- så får du en mye bedre maskin enn den som var nevnt i førsteposten. Ergo, er den overpriset i forhold til hva du faktisk får til den prislappen. Som jo var spørsmålet TS stilte til å begynne med.

Dette er ikke antikviteter eller samlerkunst det er snakk om.
Det er heller ingen sentimental eller affeksjonsverdi inne i bildet.
Sist endret av Neptunia; 1. november 2015 kl. 15:47.
Sitat av Azeh Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvilken butikk skal han handle i? Det er en klar fordel å kjøpe alt fra en butikk hvis det er mulig
Fordel, ja. Nødvendig, nei. Personlig hadde jeg heller kjøpt fra forskjellige butikker hvis jeg kunne spart penger.

Og Lindokk1, hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet med å kjøpe noe til Black Friday (27. november).