Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6183
Har sett en del filmer av amerikanere som filmer politi hvor politiet blir sure. Vet det er big deal der borte at det er lovlig, og purken er kuker, selv om jeg mener de som filmer er som regel assholes.
Anyways, i dag havnet jeg mellom væpnet politi og en krimell, og jeg tok det smarte valget å gå ut av skuddlinjen.
Kunne jeg ha filmet det fra "trygg" avstand?
Ja, det er av almenn interesse og er lovlig så lenge du ikke forstyrrer politiets arbeid. Hvordan det blir hånhevd i praksis er imidlertid en annen sak, da politiet ofte ikke er så opptatt av regler som kan brukes negativt mot dem.

http://www.politiforum.no/no/nyttig/...25-SwlLG2v.ips
Sist endret av Sjølvaste; 29. oktober 2013 kl. 15:46.
Hvorfor er de som filmer assholes?
Er da bare bra at folk filmer politiet når DE oppfører seg som idioter å eventuelt bryter loven eller generelt går for langt!
Kappa
Trådstarter
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hvorfor er de som filmer assholes?
Er da bare bra at folk filmer politiet når DE oppfører seg som idioter å eventuelt bryter loven eller generelt går for langt!
Vis hele sitatet...
At du KAN, betyr ikke at du skal gjøre det. Skjønner godt at de blir grinete når det kommer en hippie med iphone mens de jobber. Tror ikke de kriminelle liker det heller. Uten at jeg vil lage noen diskusjon om det her.
http://www.youtube.com/watch?v=EDl-LKXxOCA

Trist å si det, men det finnes flere slike politimenn der ute..
Det er bare å filme ivei. iværstefall kan du bli tatt inn som vitne i saken, og må legge fram filmen i en rettsak (dersom det er en væpnet aksjon mellom politi og skurk)
Kappa
Trådstarter
Takker for svar!
Var egentlig ikke det mest intense fighten ever, bikkja tok han lett!
Politi-tjenestemenn er offentlig tjenere. Det blir som å filme statsministeren ol. igrunn... Med mindre man står helt oppi trynet deres eller i veien / til hinder for etterforskning så er det helt lovlig.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
At du KAN, betyr ikke at du skal gjøre det. Skjønner godt at de blir grinete når det kommer en hippie med iphone mens de jobber. Tror ikke de kriminelle liker det heller. Uten at jeg vil lage noen diskusjon om det her.
Vis hele sitatet...
Tror det er ganske manger som er glad for at noen har filmet hvordan politiet har oppført seg i ganske sygge saker til tider!

Å jo, jeg syntes at de som har mulighet skal filme det.
▼ ... flere år senere ... ▼
Så basicly: med mindre du er den politiet er ute etter er, gjør du deg egentlig bare en bjørnetjeneste ved Å filme?
Du kan filme for din egen beskyttelse om de kommer etter deg, men om du filmer noen andres arrest, eller der politiet er ufine mot andre kan politiet hevde de beskytter identiteten til sin mistenkt.

Og slik jeg også har forstått det har politiet full rett til og kaste deg ut for å filme på offentlig plass bare de får en magefølelse om at du kanskje kan hende å forstyrre ett eller annet menneske som går forbi?

Jeg er den typen som mener politiet burde hatt kroppskamera, for etter alt jeg har hørt og lest om folks opplevelser med dem så skremmer det meg at politiet får holde på så usjenert.

For latterlig nok kan de påstå du er i veien for dem bare du er synlig, og bortvise deg bare for å sensurere deg fra. Å filme dem?

Jeg synes det burde vært flere Norske Auditorer, men lovverket gjør det i praksis umulig og eksponere politiet når de bryter loven.
Regner med det ikke har vært noen oppmykning om lovverket.

Her drar jo politiet pistol på en 14-15 år gammel gutt

https://youtu.be/IJ0LEVHYKK0
Sist endret av Mokkasinen; 13. juni 2021 kl. 10:54.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
en oppmykning om lovverket.

Her drar jo politiet pistol på en 14-15 år gammel gutt

https://youtu.be/IJ0LEVHYKK0
Vis hele sitatet...
Det du ikke ser ut til å forstå er at selv om man ikke ser et våpen på en person kan det likevel hende at den personen har et våpen på seg. Du skjønner, de fleste matrealer klær er laget av går det ikke an å se gjennom.
Du kan ta så mange sjanser du vil med ditt eget liv. Politiet får lov å være forsiktige. De er vel pliktige til å være forsiktig også.
Og hvis en 14åring får en lærepenge i samme slengen, er ikke det bra da?
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Her drar jo politiet pistol på en 14-15 år gammel gutt
Vis hele sitatet...
I mine øyne er dette TO idiotiske parter som ikke aner hva de driver med, og da oppstår fort situasjoner.

De sitter faktisk der for å snakke om en håndgemeng som skjedde i fylla. De snakker om at de sloss og prøvde å legge noen i bakken.
Det kan jo til og med se ut som de hadde retten på sin did så de filmet.
https://www.dagbladet.no/nyheter/lov...isere/73249611
Men denne beslutningen kom jo en stund etter filmen.

Det er likevel ikke noe sjakktrekk å begynne å dytte politiet(mens man sitter og snakker om vold). Da skjer jo dette, også har du plutselig blåveiser og blir anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann. Eneste fornuftige de kunne gjort var å klage hendelsen inn etterpå, og påberopt seg retten til å filme.

Om det var nødvendig å dra våpen eller ikke kan ikke jeg uttal meg om. Men når han andre amøben av en "kompis" kommer med balltre, eller kjepp så gjør de jo alt de kan for å få juling. De skal være jævelig glade for at det ikke skjedde i USA, hvor de kunne blitt drept for mindre og det hele kunne blitt stempla som "Justifiable Homicide by Police Officers". Det er absolutt ikke unormalt at folk som beveger seg mot politi med slåvåpen blir skutt og drept.

Det som skremmer meg mest av alt er at når først trygge, fredelige, snille Norge velger å gå til innkjøp av våpen, så velger de Heckler & Koch P30L UTEN SIKRING, i stede for en P30LS med sikring og deler ut 7000 til en gjeng som knapt har sett et våpen. Hva faen driiiver vi med? Altså for F... HVOR tette i pappen går det ann å bli? Oppå det igjen har vi ikke greid å få tak i hylster som dekker avtrekkeren, så man kan bare trekke av våpenet som en liten knapp på siden av beltet de går med. Dette er så helnorsk det kan få blitt. Vi må jo fremstå som hjerneskada.
Nå forsvant mye av det jeg skrev av en eller annen grunn, selv om det stod at innlegget ble slått sammen. Samme kan det være.
Og Knert1 ta dette fra en som har jobbet 8 år i forsvaret. Du har noe som kalles eskaleringsstigen. Som den som skal utøve makt mot andre skal du ikke gå lenger enn å være ett trinn over motstanderen. Du skal alltid være ett trinn over motstanderen og ha proporsjonal eskalering i forhold til den du er mot.Det er flere titalls trinn fra en konflikt starter og frem til ett våpen blir trukket mot en motstander. Våpen skal BARE brukes der der er fare for eget eller andres liv og helse. Ser du det skje her?

De kunne lagt ham i bakken, det er det lengste de hadde hatt grunn til å gå i den situasjonen. Her hadde det også vært null problem med å trekke deg ut av rommet og begynne på nytt. I det Øyeblikket du har trukket våpen har du bare ett valg igjen. Da står du på siste trinnet av eskaleringsstigen, og alle tidligere valg du hadde er tatt ifra deg.. Da har du ikke noe annet valg enn å skyte eller å innrømme bløffen om motstanderen ikke backer ned. Med en "better safe than sorry" holdning sitter du med resultatet du har i det Amerikanske politiet. Og er det det du virkelig vil? Her kunne politiet lett heller trukket seg ut av rommet og deeskalert situasjonen. Her er det null intensjon eller vilje til og deeskalert. Selvfølgelig er ungene ute etter å teste politiet her, og dette bare beviser hvorfor politiet BURDE gå med bodycam. Jeg har sett politiet trekke våpen mot ett barn som løftet ett lite avknekt kosteskaft for å slå politimannen, iført tykk skinnjakke i det han stormet mot ungen med våpen rettet rett i ansiktet på barnet. Ett slag med en 30cm kosteskaft i lett tre hadde ikke engang blitt følt på en så tungt kledd person som politiet var. De evner ikke å deeskalert en situasjon. De skal knuse motstand istedet for å se personen personen bak frustrasjonen

Skulle stå Arex, ikke Knert1

Nå er uansett ikke temaet i denne tråden VÅPEN, folkens, men filming.
Politiet har nok skutt flere av sine egne inkludert sine egne speil på badet enn faktiske folk som fortjener det. Så det sier litt om hvor lite lurt det er for dem å ha pistolen rettet mot ett annet menneske med mindre det står om livet.
Sist endret av Mokkasinen; 14. juni 2021 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.