Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2625
Anonym bruker
"Vred Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har klart å balle på meg en kredittkortgjeld fra 3 forskjellige banker.
Tråden handler ikke om hvorfor, men for å gjøre saken kort, jeg var dum.

Har forsøkt å søke om en slik "refinansiering" men alle disse er bare ytterligere lån som i teorien kan brukes til hva som helst, og kravet for å innfri til et slikt lån er høyt. Spesielt for meg som er student.

Jeg har per dags dato ikke noe problem å betale ned en tusenlapp over minimumsbeløp ved hver faktura, men jeg ønsker å samle alle på et sted, for bedre renter, og enklere samarbeid med nedbetaling.

Finnes det noen større banker (som f.eks. Skandiabanken, DNB eller lignende) som ofte går med på "skreddersydde" lån? Har forsøkt å kontakte banken via vanlig kundeservice, men da får jeg stort sett bare beskjed om å søke forbrukslån.

Hvordan kan jeg forklare saken om at jeg vil binde lånepengene til å nedbetale kredittkortgjeld, for dermed å få fast nedbetalingsbeløp eller lignende på lånet?
Anonym bruker
"Vred Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det gjelder en 35 000 i kredittkortgjeld
Jeg tror ikke du finner noen annen måte en forbrukslån til å nedbetale dette. Med mindre du har bolig eller noe annet som banken kan ta sikkerhet i. Er diverse sider som søker opp beste priser på finansielle tjenester. Gå inn på en av de og finn tilbyderen med lavest rente på forbrukslån. Søk lån, så mye du kan opp til 35000 og betal ned kortene.

Sjekk feks https://www.finansportalen.no/bank/forbrukslan/
Sist endret av KisMedPris; 29. oktober 2017 kl. 21:50.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Innrøm til foreldrene dine at du har kommet i en knipe og spør dem pent om de kan være kausjonister for lånet, hvis du har foreldre og banken har tillit til dem. Jeg har havnet i en lignende situasjon tidligere og brukte tre år før jeg klarte å be om hjelp. Da var lånet ballet seg opp til 100 000 fordelt på flere banker. Det å være ærlig med familien var en stor lettelse og de tok det cool og hjalp meg med å få lån. Rentene gikk ned fra rundt 15000 i året til 1500. Hvis dette er en mulighet for deg så anbefaler jeg deg å vurdere det, selv om det kan være surt å blande inn dem, men det kan være verdt det.
Jeg hadde 50k i kredittkortgjeld hos tre selskaper i ca 6-8 mnd. Årsaken er jo ikke relevant, men det er klart det er flaut osv; har rota det til selv, men jeg lånte altså penger til noen som ikke betalte tilbake. Det første man kan gjøre er jo å bytte på hvilket kort man bruker, for å betale minst mulig rente. Deretter sorterte jeg dem litt etter hvilken bank jeg anså det som sannsynlig at jeg ville søke om lån senere i livet, og forsøkte å holde en nogenlunde clean record der.

Håper du har en jobb og inntekt? Jeg måtte bare jobbe litt ekstra, betalte 550 kr i renter pr mnd. Måtte droppe å slappe av i sommerferien, og jobbe hver dag. Si nei til aktiviteter som koster mye penger, slutta å gå på byen osv. Handlet bare den billigste versjonen (billigste brød, billigste juice, osv osv).

Det var en veldig stor påkjenning, selv om jeg er flink til å legge ting til side. Klarte meg forsåvidt ganske bra psykisk, men det var ikke noe gøy. Usikker på hvor mye det gikk utover skolen, men det gjorde nok det (særlig pga måtte jobbe mye). Man hadde det hele tiden hengene over seg, og man kan bli litt enklere irritert.

Derfor kan det være en god ide å spørre familien om hjelp. Jeg ville ikke gjøre dette, men usikker på hvor lurt det var. Spør man familien får man stempel på at man ikke klarer å passe på penger, og følte at det kanskje kunne ødelegge for fremtidige utbetalinger. Hvorfor skal familien gi meg penger til jul og bursdag når de vet jeg ikke klarer å ta vare på dem?

Nå er alt betalt tilbake og det var en jævla god lærepenge. Penger betyr ikke så mye at the end of the day, og føler ikke livskvaliteten min gikk noe særlig ned pga jeg levde billig. Men det var det jævla kjøret om alt jeg ikke hadde råd til. Om ikke annet ga det meg motivasjon for å komme ut i en god jobb asap.

Lykke til!!!! Bare å spørre meg hvis du lurer på noe, virker jo som vi skal gjennom noe av det samme. 35k kr er ikke så mye penger i det store bildet! Dette ordner seg

Edit: Nå er det jo ikke lenge til «storstipendet» kommer i januar. Det kan kanskje være redningen? Si til familien at du har dårlig råd og ønsker deg penger i julegave.

Edit: Jeg er også student btw, med verv og greier. Er faen så utbrent nå.
Sist endret av Chronic420; 30. oktober 2017 kl. 21:43.
Anonym bruker
"Vred Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Liten oppdatering, min mor (og da antar jeg også min far) har fått vite at jeg har forsøkt å søke etter refinansiering.
Dermed var det ut av boksen med at jeg har kredittkortgjeld. Dog ønsker jeg ikke å involvere de, og sa at jeg hadde ting under kontroll og nevnte ikke det faktisk beløpet ovenfor dem (for å unngå at de uroer seg). De sa likevel at dersom det skulle bli problemer så måtte jeg bare si ifra.

Det hjelper å lese om dere som har betalt ned tidligere, og jeg har som sagt deltidsjobb ved siden av. Som gir en ekstra 1000-1500,- i nedbetaling pr. måned. Så om jeg skjerper meg vil jeg anta at det går fint å betale ned. Alle kredittkort er herved klippet opp. "Fordelene" ser jeg ikke behovet for, da jeg har forsikring.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Liten oppdatering, min mor (og da antar jeg også min far) har fått vite at jeg har forsøkt å søke etter refinansiering.
Dermed var det ut av boksen med at jeg har kredittkortgjeld. Dog ønsker jeg ikke å involvere de, og sa at jeg hadde ting under kontroll og nevnte ikke det faktisk beløpet ovenfor dem (for å unngå at de uroer seg). De sa likevel at dersom det skulle bli problemer så måtte jeg bare si ifra.

Det hjelper å lese om dere som har betalt ned tidligere, og jeg har som sagt deltidsjobb ved siden av. Som gir en ekstra 1000-1500,- i nedbetaling pr. måned. Så om jeg skjerper meg vil jeg anta at det går fint å betale ned. Alle kredittkort er herved klippet opp. "Fordelene" ser jeg ikke behovet for, da jeg har forsikring.
Vis hele sitatet...
Det er fort mye penger å spare på å spør om hjelp.

Det er fort etableringsbegyr på forbrukslån, ca 1000 kr + 15% renter.
Sist endret av SJefen; 1. november 2017 kl. 23:46.
Spør om hjelp av foreldrene og betal tilbake noen tusen i mnd så er du fort ferdig. 35k er ikke så mye, men det er en del om en betaler 15-20% rente.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det kan være en god ide å spørre familien om hjelp. Se om de kan gi deg et lån for å løse minst en del av gjelden. Deretter kan det være lurt å gjøre noen undersøkelser (sjekk f.eks Har du en sunn privatøkonomi? og coolfinans.com) hvordan du kan unngå å komme i trøbbel igjen.