Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilken MBTI er du?
ISTJ 7 4,19%
ISFJ 1 0,60%
INTJ 31 18,56%
INFJ 4 2,40%
ISTP 11 6,59%
ISFP 4 2,40%
INFP 18 10,78%
INTP 37 22,16%
ESTP 6 3,59%
ESFP 3 1,80%
ENFP 7 4,19%
ENTP 19 11,38%
ESTJ 3 1,80%
ESFJ 1 0,60%
ENFJ 5 2,99%
ENTJ 10 5,99%
Stemmegivere: 167. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  85 29645
MBTI (Myer-Briggs Type Indicator) er basert på Carl Gustav Jungs analytiske forskning på ulike personlighetstyper, og er inndelt i 16 forskjellige personlighetskategorier.

Man kan ta ulike tester for å finne ut hvilken personlighetstype en selv er. Testen kan hjelpe en å forstå seg selv bedre, eller mennesker rundt deg. Den kan bidra til å få bedre selvinnsikt, samt utvikle ens refleksjonsevne og empatiske verdier.

Det er ikke til å legge under en stol at MBTI har fått mye kritikk for å være metodologisk ukorrekt, og lite vitenskapelig. Psykologi er et særdeles vanskelig fagfelt, menneskelig atferd er ikke mekanisk, og er derfor særdeles vanskelig å analysere og finne håndfaste data på. Likevel synes jeg vi kan ta dette med en klype salt, det er mange gode ting vi kan hente fra det, og jeg finner de psykologiske prinsippene svært interessante.

Først og fremst er de fleste mennesker i en eller annen grad enten ekstroverte eller introverte. Et unntak er som Susan Cain (forfatter av Quiet) forklarer; ambiverts, som er like mye ekstrovert som introvert og på den måten får det «beste» av to verdener. C. G. Jung forklarer også at ingen er 100% verken ekstrovert eller introvert; «such a man would be in a lunatic asylum, if such a man exist at all». Likevel de fleste av oss bikker i større grad mot det ene eller det andre. Slik gjør vi også på de andre faktorene som sett eksempelvis under:
http://dump.no/files/4a265920f027/mbti-pairs.png

De fire diktomiene er:

Ekstraverted (E) vs. Introverted (I)
Den største forskjellen på en ekstrovert og en introvert er at ekstroverte henter energi fra eksterne omgivelser, mens introverte henter energi fra sine indre omgivelser.
Sensing (S) vs. Intuition (N)
Dette representerer hvilken metode en person benytter for å oppfatte sin informasjon. En person som er Sensing henter i hovedsak informasjon direkte fra den ytre verden, mens Intuition betyr at en person i hovedsak mottar informasjon fra sin interne verden, og sitt indre.
Thinking (T) vs. Feeling (F)
Dette forklarer hvordan en person prosesserer informasjon. Thinking betyr at personer i all hovedsak tar rasjonelle og logiske avgjørelser. Feeling betyr at en person som regel tar avgjørelser basert på følelser, dvs. hva personen føler er riktig å gjøre.
Judging (J) vs. Perceiving (P).
Dette går på hvordan en person implementerer den informasjonen de har behandlet. Judging indikerer at en person er velorganisert, rutinert og har lagt planer i god tid. Perceiving lever mer i nuet, er ofte impulsive, tilbøyelige og liker å improvisere og utforske alternative muligheter.
Alle de fire preferanser i dikotomiene utløper i 16 forskjellige peronlighetskombinasjoner, som indikerer i hvilken av de to retninger i de fire kategoriene en ligger sterkest, som igjen tilordnes i 16 forskjellige akronymer av tilsvarende kombinasjoner:

http://dump.no/files/4a265920f027/type-theory-integrated-model.png

Det hadde vært gøy om flest mulig freakere hadde tatt testen, stem så etter på i pollen hva du ble så får vi en liten oversikt og kan se om vi har ulike tendenser her enn i resten av verden.
Eksempelvis statistikk fra mypersonality:
http://dump.no/files/4a265920f027/statistikk.jpg

TESTEN kan tas her: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp
Her: http://www.16personalities.com/free-personality-test
Eller her: http://similarminds.com/jung.html

Det kan være lurt å ta flere ulike tester for å se om det stemmer overens og at du blir det samme gang på gang, kan også være lurt å ta testen med en person som man kjenner veldig godt som kan bekrefte at svarene er så presise som mulig. Ofte svarer mennesker gjerne det de tror de er, framfor hva de faktisk er.

Kort forklart de ulike kombinasjonene:
http://www.myersbriggs.org/my-mbti-p...mbti-types.htm
http://dump.no/files/4a265920f027/mbti-heads.png

Denne tråden er ment for å diskutere de ulike kombinasjonene og hvilke uenigheter en måtte har rundt de ulike kombinasjonene. Kanskje kjenner man seg ikke igjen, eller man kan dele ulike erfaringer om sin egen personlighetstype. Hva stemmer, hva stemmer ikke? Kan mennesker deles inn i kategorier osv?
Fikk "ENTJ" ut av testen, gikk inn på "Career Choices" og ser "Computer Science and Software Engineering" som en av alternativene.

Passer bra det, morsom test.
Blir interessant å se hva andre får ut av testen og om de kjenner seg igjen...
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Selv havnet jeg sist på 53% extrovert og 47% introvert.
Er jeg da en ambivert?
Det er mange ting ved min person som ofte vil indikere at jeg er mer en introvert enn en ekstrovert.
Jeg er ikke noe glad i store folkemengder, men jeg elsker å gå på festival og konserter.
Jeg elsker selvbetjente kasser, ettersom jeg hater å småprate med den som sitter i kassa. Jeg er ikke noe glad i overfladiske, mekaniske fraser som "hei, pris, pose? takk for handelen, ha en fin dag!" Er likevel ikke "redd" for å prate med mennesker, men jeg ser helst at folk tar et hint når jeg ikke er interessert i å prate. Elsker diskusjoner, men hater meningsløse trivielle diskusjoner om nada og ingenting.
Første gang jeg tok testen for noen år siden fikk jeg INTJ. Neste gang fikk jeg INTP. Så fikk jeg INFP. Prøvde igjen nå og fikk INTP en gang til:

You have distinct preference of Introversion over Extraversion (62%)
You have slight preference of Intuition over Sensing (16%)
You have slight preference of Thinking over Feeling (6%)
You have slight preference of Perceiving over Judging (6%)
Vis hele sitatet...
Interessant at hittil er 75% av freakere intellektuelle (NT). Dvs som fikk en kombinasjon som innehold NT.

I resten av verden er det bare 12,5% som er intellektuelle i følge testen. Selv fikk jeg INTP

You have slight preference of Introversion over Extraversion (22%)
You have moderate preference of Intuition over Sensing (25%)
You have distinct preference of Thinking over Feeling (75%)
You have slight preference of Perceiving over Judging (6%)
Jeg fikk ENFJ, stemmer ikke noe særlig med hva andre sier... Skal prøve noen av de andre linkene og se hva jeg får da

Andre gang jeg tok testen fikk jeg ESTJ, passet litt bedre
Sist endret av Sandertn; 21. juli 2015 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
You have moderate preference of Extraversion over Introversion (53%)
You have slight preference of Intuition over Sensing (22%)
You have distinct preference of Feeling over Thinking (62%)
You have moderate preference of Perceiving over Judging (53%)

Tatt denne testen to ganger. Begge ganger fikk jeg ENFP. Stemmer veldig godt for min del. Er ganske ambivert egentlig, men bikker et godt lite stykke over på ekstraversjon. Kjenner at energi, motivasjon og noen ganger inspirasjon og lett daler når jeg ikke er særlig sosial. Tankene mine flyr mye her og der. Får et lite avbrekk og "utpust" av å høre andres tanker og innspill og kunne svare på det med mine egne tanker istedenfor å undre alene hele tiden.
Intuition passer for meg og.
Nå er jeg visst litt alene her med å ha en Feeling-preferanse. Jeg er veldig empatisk av meg og vært det siden tidlig alder, sikkert siden jeg har gått gjennom litt av hvert.
Leste litt mer om ESTJ, passer faktisk ganske godt...

"organized, group oriented, focused, conventional, leader, emotionally stable, anal, attention seeking, planner, realistic, fearless, responsible, finisher, decisive, norm following, respects authority, punctual, hard working, stiff, self confident, thinks rules and regulations are important, follows the rules, clean, outgoing, social, content, does not like being alone, normal, regular, does not like weird or strange people / things - intolerant of differences, strict, disciplined, aggressive, assertive, content, happy, proper, formal, strict with self, meticulous, strong sense of purpose"

Kan jeg spørre om anal betyr noe annet i denne sammenhengen enn jeg er vandt til på nettet? :P
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Kan jeg spørre om anal betyr noe annet i denne sammenhengen enn jeg er vandt til på nettet? :P
Vis hele sitatet...
"A term used to refer to a person who feels a need to be in control of all aspects of his or her surroundings."
Sitat av dazezone Vis innlegg
"A term used to refer to a person who feels a need to be in control of all aspects of his or her surroundings."
Vis hele sitatet...
Tusen takk
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sånn foreløpig statistisk ser det ikke ut som forumet består av så fryktelig mange ekstroverter!
Kommer kanskje ikke som et sjokk dog.. lol
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har lest Jungian typology i et halv år nå ca. For å si det mildt tror jeg at jeg har funnet ut av hva jeg har lyst til å studere. Når man begynner å lese om funksjonene og ikke bare de 8 bokstavene ovenfor får man et vanvittig dypt innsyn på seg selv og andre. Uansett, så har jeg grublet på en ting de siste dagene: Norge. Er det flere som tolker Norge som en ISTJ? Vet det er litt absurd å tolke et helt land som en personlighetstype. Men hvis vi ser på politikken, kulturen, verdier og generelt de sosiale normene.

EDIT: Hilsen en INFP
EDIT 2: skrev istp, mente istj
Sist endret av Snøras; 21. mars 2016 kl. 15:10.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg ble ENTJ.

Extroverted (E) 92% Introverted (I) 8%
Intuitive (N) 82% Sensing (S) 18%
Thinking (T) 69% Feeling (F) 31%
Judging (J) 72% Perceiving (P) 28%

ENTJ - "Field Marshall". The basic driving force and need is to lead. Tend to seek a position of responsibility and enjoys being an executive. 1.8% of total population.
Vis hele sitatet...
Har jo mitt eget firma og styrer min egen hverdag, så det passer ganske greit.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg ble ENTJ.



Har jo mitt eget firma og styrer min egen hverdag, så det passer ganske greit.
Vis hele sitatet...
Heh, jeg og.
ISTP her, føler at det passer rimelig bra. Artige tester.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Har blitt både INTP og ENTP. Antar at NTP dermed er ganske dekkende. Jeg har aldri følte med spesielt intro-, eller ekstrovert.
Først ENTJ, deretter ESTJ to ganger på rad
Sitat av Olympic Vis innlegg
Har blitt både INTP og ENTP. Antar at NTP dermed er ganske dekkende. Jeg har aldri følte med spesielt intro-, eller ekstrovert.
Vis hele sitatet...
Ikke la deg lure av intro/ekstrovert definisjonene. Om du er er INTP ovenfor ENTP definere kun om din dominante(prefererte) kognitive(psykologiske) funksjon er introvert eller ekstrovert. Om du er INTP er din dominerende funksjon Ti(introverted thinking). Ergo du er flink i å stable idéer i hodet, måle opp abstrakte verdier mot hverandre, hoderegning og alt dette skjer internt. Er du ENTP er din dominerende funksjon Ne(ekstroverted intutuition), det er en funksjon som ikke krever så mye bevist tenkning. Ne kobler "patterns" å bygger ideer og forståelser ut av alt du sanser. Dette skjer ubevist så det er ikke noe man kan tvinge frem. "aha!" opplevelser er Ne. Siden denne funksjonen er ekstroverted vil den altså hjelpe deg med å få en bedre forståelse av hva som skjer foran deg.
Jeg fikk INFP (5050 intro extr) og det er skremmende hvor mye jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen. Kule tester, fant mye bra lesemateriale nå ��
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Dette var veldig interessant. Jeg fikk ISTJ og er i stor grad enig med resultatet, men dette er teit:
Sitat av [URL="http://www.humanmetrics.com/personality/istj"
http://www.humanmetrics.com/personality/istj[/url]]Their SJ orientation draws the ISTJ into the service of established institutions. Home, social clubs, government, schools, the military, churches -- these are the bastions of the SJ. "We've always done it this way" is often reason enough for many ISTJs.
Vis hele sitatet...
Jeg er tilhenger av dette sitatet:
Sitat av Ukjent
It’s often said that the definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting a different result.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ta de andre testene når jeg er hjemme-hjemme.
Sist endret av Duckie; 21. mars 2016 kl. 20:22.
^det sitatene beskriver kun stereotypen, men ja skjønner godt hva du mener.
INTP stiller sterkt her inne. Ganske sjelden ellers i befolkningen. Freak passer godt for den skriveglade og nysgjerrige introvert med et snev av autoritetsforakt
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Kult at denne tråden fikk blåst litt liv i seg igjen.

Det er imponerende at til nå er det absolutt INGEN freakere som har SF som functional pair.
Jeg er litt av den oppfatningen at dette er mennesker jeg absolutt ikke kommer overens med (eller må bruke ekstra mye energi for å komme overens med), eller ikke kan ha en interessant diskusjon med i det hele store. Stort sett er SF'ere ganske simple-minded people, uten de største ambisjonene her i livet. De bor gjerne i samme by/bygd hele livet, liker ting komfortabelt, lar seg manipulere og styre av følelser. Hele 43,4% av befolkningen er SF'ere. Hvor fjernt er ikke det?
S+F kombinasjonen er farlig. Sannsynligvis de menneskene som stemmer Trump og hører på Justin Bieber.
#noJudging

ENTP.
Sist endret av kn^tte; 22. mars 2016 kl. 02:15.
Har tatt flere ulike varianter av denne testen, og har resultatet har vært INFJ hver gang. Det jeg har lest om typen stemmer - som noen skrev her - skremmende bra! Myer-Briggs har som nevnt tidligere i tråden vært kritisert av fagfolk, blant annet professor i psykologi David J. Pittenger som uttalte dette:
"The MBTI reminds us of the olvious truth that all people are not alike, but then claims that every person can be fit neatly into one of 16 boxes. I believe that MBTI attempts to force the complexities of human personality into an artificial and limiting classification scheme. The focus on the "typing" of people reduces the attention paid to the unique qualities and potential of each individual."
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i. Likevel tror jeg det ligger noe sannhet i MBTI - det er jo ikke uten grunn at så mange føler seg hjemme i den personlighetstypen de blir gitt.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Celine Vis innlegg
Har tatt flere ulike varianter av denne testen, og har resultatet har vært INFJ hver gang. Det jeg har lest om typen stemmer - som noen skrev her - skremmende bra! Myer-Briggs har som nevnt tidligere i tråden vært kritisert av fagfolk, blant annet professor i psykologi David J. Pittenger som uttalte dette:
Dette er jeg helt enig i. Likevel tror jeg det ligger noe sannhet i MBTI - det er jo ikke uten grunn at så mange føler seg hjemme i den personlighetstypen de blir gitt.
Vis hele sitatet...
Gratulerer som første INFJ på forumet.
Mener å huske det er den sjeldneste personlighetstypen, hvor under 1% av befolkningen havner i den kategorien. Min søster er forøvrig også en INFJ. Les litt mer her: https://www.16personalities.com/no/infj-personlighet

Carl Gustav Jung var selv INFJ.
Gandhi, Platon, Niels Bohr, Sam Harris, Leo Tolstoy, Dostoevsky, blant annet.
Du har en fin gjeng rundt deg
Sist endret av kn^tte; 22. mars 2016 kl. 03:10.
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Fikk ESPF, og syns dette passer veldig bra. Kul test!!
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Kult at denne tråden fikk blåst litt liv i seg igjen.

Det er imponerende at til nå er det absolutt INGEN freakere som har SF som functional pair.
Jeg er litt av den oppfatningen at dette er mennesker jeg absolutt ikke kommer overens med (eller må bruke ekstra mye energi for å komme overens med), eller ikke kan ha en interessant diskusjon med i det hele store. Stort sett er SF'ere ganske simple-minded people, uten de største ambisjonene her i livet. De bor gjerne i samme by/bygd hele livet, liker ting komfortabelt, lar seg manipulere og styre av følelser. Hele 43,4% av befolkningen er SF'ere. Hvor fjernt er ikke det?
S+F kombinasjonen er farlig. Sannsynligvis de menneskene som stemmer Trump og hører på Justin Bieber.
#noJudging

ENTP.
Vis hele sitatet...
helt enig! De er barna i dette systemet, lite intuitive og dømmer det de ser og tolker ut ifra et følelsesperspektiv. De lager underholdning, men den underholdningen er som regler veldig primitiv. Nå skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier siden jeg er INFP. Men en intuitiv funksjon på andreplass i rekka redder meg der.

Det som SF grenen er kjent for er at de er som regel den typen som er villig til å ofre minst energi for å gjennomføre en oppgave. Altså en: " lite arbeid, mye lønn" tankegang. Fra mitt perspektiv føler jeg at er mer utsatte for manipulering og utnyttelse. Med en svak intuitiv sans gjør de seg selv sårbare for mektige aktører som fanger deres oppmerksomhet med propaganda og reklame.

Men som sagt utgjør de fantastiske underholdere. De er som regel vanvittig in-tune med kroppen sin. Som gjør de gode atleter. Nortug er en typisk SF, barnslig, kan vis han vil , gir opp hvis det ikke går hans vei og lager show.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Olympic Vis innlegg
Har blitt både INTP og ENTP. Antar at NTP dermed er ganske dekkende. Jeg har aldri følte med spesielt intro-, eller ekstrovert.
Vis hele sitatet...
Dette er ganske vanlig blant NTP'ere.
Tror de fleste ENTPere og muligens INTPere er ambiverter i mer eller mindre grad. Jeg har aldri trodd jeg var ekstrovert, men i denne sammenhengen, så er ENTPere kjent for å være de mest "introverte" ekstroverte, og det gjorde meg tryggere på at det er nok det jeg er. Beskrivelsene av en ENTP slik jeg har forstått er også at de henter mer inspirasjon fra ytre omgivelser for så å koble opp mot hverandre i en analytisk setting. ENTPere har også blitt beskrevet som ofte mer tilbaketrukket enn INTPere.

ENTP ...(Ne + Ti) = Extrovert intuition kommer før introvert thinking
INTP ....(Ti + Ne) = Introvert thinking kommer før extrovert intuition
INTP og ENTP har de nøyaktig samme kognitive tankemønstrene, bare i en litt forskjellig orden. I bunn og grunn er de veldig veldig like, og derav tror jeg nok at vi fint kan kalle oss XNTP eller ANTP dersom vi ikke vil putte oss selv i en spesifikk kategori. Anbefaler deg dog å lese litt mer opp om det, kanskje du føler deg tryggere på hva du er.


http://www.preludecharacteranalysis....s/intp/vs/entp

https://www.quora.com/Myers-Briggs-T...ent-from-INTPs

Sitat av Snøras Vis innlegg
helt enig! De er barna i dette systemet, lite intuitive og dømmer det de ser og tolker ut ifra et følelsesperspektiv. De lager underholdning, men den underholdningen er som regler veldig primitiv. Nå skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier siden jeg er INFP. Men en intuitiv funksjon på andreplass i rekka redder meg der.

Det som SF grenen er kjent for er at de er som regel den typen som er villig til å ofre minst energi for å gjennomføre en oppgave. Altså en: " lite arbeid, mye lønn" tankegang. Fra mitt perspektiv føler jeg at er mer utsatte for manipulering og utnyttelse. Med en svak intuitiv sans gjør de seg selv sårbare for mektige aktører som fanger deres oppmerksomhet med propaganda og reklame.

Men som sagt utgjør de fantastiske underholdere. De er som regel vanvittig in-tune med kroppen sin. Som gjør de gode atleter. Nortug er en typisk SF, barnslig, kan vis han vil , gir opp hvis det ikke går hans vei og lager show.
Vis hele sitatet...
Interessant perspektiv. Kjenner mange NFere, veldig mange kreative mennesker havner i den kategorien. Men det jeg vet av erfaring er at NFere gjerne lar følelsene ta overhånd i diskusjoner, eller / og takler kritikk heller dårlig. Selvfølgelig kan dette trenes opp, og så lenge man er bevisst på det er jo det progresjon.

Jeg er enig i at jeg tror SFere lett lar seg manipulere. Det er de menneskene det lages reklame og charter-turer for. Når nesten halve befolkningen havner der, er det jo ikke så vanskelig å forstå hvorfor verden er som den er, når de smarte (og snille) intellektuelle er i et latterlig mindretall. Tror nok også du finner en haug med overreligiøse mennesker blant SFere. Eller vegetarianere som er det fordi det er en trend osv. Jeg føler jeg framstår veldig dømmende nå, men jeg tror SFere mangler evnen til å tenke kritisk, ettersom de er så utrolig opptatt og stimulert av det ytre (skjønnhet).
Sist endret av kn^tte; 22. mars 2016 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dette er ganske vanlig blant NTP'ere.
Tror de fleste ENTPere og muligens INTPere er ambiverter i mer eller mindre grad. Jeg har aldri trodd jeg var ekstrovert, men i denne sammenhengen, så er ENTPere kjent for å være de mest "introverte" ekstroverte, og det gjorde meg tryggere på at det er nok det jeg er.

Interessant perspektiv. Kjenner mange NFere, veldig mange kreative mennesker havner i den kategorien. Men det jeg vet av erfaring er at NFere gjerne lar følelsene ta overhånd i diskusjoner, eller / og takler kritikk heller dårlig. Selvfølgelig kan dette trenes opp, og så lenge man er bevisst på det er jo det progresjon.

Jeg er enig i at jeg tror SFere lett lar seg manipulere. Det er de menneskene det lages reklame og charter-turer for. Når nesten halve befolkningen havner der, er det jo ikke så vanskelig å forstå hvorfor verden er som den er, når de smarte (og snille) intellektuelle er i et latterlig mindretall. Tror nok også du finner en haug med overreligiøse mennesker blant SFere. Eller vegetarianere som er det fordi det er en trend osv. Jeg føler jeg framstår veldig dømmende nå, men jeg tror SFere mangler evnen til å tenke kritisk, ettersom de er så utrolig opptatt og stimulert av det ytre (skjønnhet).
Vis hele sitatet...
Ja, ENTP har et introspektivt (N) perspektiv på informasjon og ideer. Men jeg tror ENFP har en mer introverted tankegang. Med tanke på at deres andre funksjon er Fi, som i seg selv er mere individualistisk en Ti.

Ja for oss idealister(NF) blir gjerne fornuften følelsenes slave. Spesielt for oss med Fi som dominerende funksjon. Det er derfor sosial angst er så utbredt hos NF'er, når man tolker med følelser dømmer man med følelser. Ikke lett å være sosial når det fundamentale i identiteten din baserer seg på indre følelser som ofte blir tråkket på i sosiale sammenhenger. Jeg har lært meg å koble litt av med følelsene. Men jeg klarer ikke være på utesteder eller noe sånt, på fester blir også den mentale energien min fort tappet ut.

Ja hehe, tenke på det, det ble kanskje litt mye negativt nå. Men man må jo være klar over svakheter før de sterke og verdifulle sidene kan bli identifisert. analytisk psykologi og filosofi generelt handler mye om å sette ting i bokser og kategorier, så vanskelig å komme unna en dømmende holdning.

Jeg kjenner en SF vegetarianer. Jeg syntes det å være vegetarianer er en fantastisk "sacrifice" (kom ikke på et bra norsk ord). Men når jeg ser på SF så tror jeg at grunnen for at så mange blir vegetarianere handler om at det å bli vegetarianer er ikke veldig intuitivt. Det er veldig overfladisk, i en psykologisk sammenheng. De gjør kun noe med sin subjektive verden. Om en NF hadde blitt vegetarianer kan jeg se for meg at de prøver mer å fremstå som del av en bevegelse på en måte. Ikke en trend, men et tankemønster som de oppfordrer til å knytte seg til. Et mere idealistisk perspektiv, hvor verdier og moral er mere i sentrum. Ofte begrunner en SF valget om å bli vegetarianer med at dyr føler smerte. Det er et veldig sansende måte å se det på. Å den idealistiske sjarmen forsvinner.

Men i bunn og grunn er SF'ene veldig bra mennesker, uten de hadde verden stått veldig stille. Det pleier å være gøy å bli med en SF på eventyr, med tanke på deres spontane natur.
Etter å ha prøvd alle testene et par ganger ligger jeg mellom ISTJ og ISFJ hvor det egentlig har vært ca. 50/50 mellom T'en og F'en. Og det høres egentlig ganske beskrivende ut for meg.

Ble nesten litt overrasket.
Fikk INFJ her.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Mener å huske det er den sjeldneste personlighetstypen, hvor under 1% av befolkningen havner i den kategorien.
Vis hele sitatet...
Hurra, nå føler jeg meg enda mer normal
fjerna innlegget mitt fordi det var dårlig

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dette er ganske vanlig blant NTP'ere.
Tror de fleste ENTPere og muligens INTPere er ambiverter i mer eller mindre grad. Jeg har aldri trodd jeg var ekstrovert, men i denne sammenhengen, så er ENTPere kjent for å være de mest "introverte" ekstroverte, og det gjorde meg tryggere på at det er nok det jeg er. Beskrivelsene av en ENTP slik jeg har forstått er også at de henter mer inspirasjon fra ytre omgivelser for så å koble opp mot hverandre i en analytisk setting. ENTPere har også blitt beskrevet som ofte mer tilbaketrukket enn INTPere.

ENTP ...(Ne + Ti) = Extrovert intuition kommer før introvert thinking
INTP ....(Ti + Ne) = Introvert thinking kommer før extrovert intuition
INTP og ENTP har de nøyaktig samme kognitive tankemønstrene, bare i en litt forskjellig orden. I bunn og grunn er de veldig veldig like, og derav tror jeg nok at vi fint kan kalle oss XNTP eller ANTP dersom vi ikke vil putte oss selv i en spesifikk kategori. Anbefaler deg dog å lese litt mer opp om det, kanskje du føler deg tryggere på hva du er.


http://www.preludecharacteranalysis....s/intp/vs/entp

https://www.quora.com/Myers-Briggs-T...ent-from-INTPs



Interessant perspektiv. Kjenner mange NFere, veldig mange kreative mennesker havner i den kategorien. Men det jeg vet av erfaring er at NFere gjerne lar følelsene ta overhånd i diskusjoner, eller / og takler kritikk heller dårlig. Selvfølgelig kan dette trenes opp, og så lenge man er bevisst på det er jo det progresjon.

Jeg er enig i at jeg tror SFere lett lar seg manipulere. Det er de menneskene det lages reklame og charter-turer for. Når nesten halve befolkningen havner der, er det jo ikke så vanskelig å forstå hvorfor verden er som den er, når de smarte (og snille) intellektuelle er i et latterlig mindretall. Tror nok også du finner en haug med overreligiøse mennesker blant SFere. Eller vegetarianere som er det fordi det er en trend osv. Jeg føler jeg framstår veldig dømmende nå, men jeg tror SFere mangler evnen til å tenke kritisk, ettersom de er så utrolig opptatt og stimulert av det ytre (skjønnhet).
Vis hele sitatet...
Hvordan får du denne ambivert-hypotesen til å gå opp? Skreiv egentlig en wall of text om hvorfor jeg mener det virker rart og bak mål, men poenget mitt var vel heller at det ser ut som funksjons-sekvensen er konstant. Til tross for at Ne og Ti begge brukes av INTP og ENTP, vil ikke det nødvendigvis si at resultatene er like og deres verdener ligner på hverandre. Det er en stor og grunnleggende forskjell i hvordan informasjonen prosesseres og beslutninger fatter avhengig av hvilken av disse funksjonene som dominerer.
Spiller du gitar og kobler vrengen før delayene blir lyden helt annerledes enn om du skulle koblet vrengen etter delayen. Selv om lyden så klart bærer preg av både vreng og delay. Sekvensen er derfor avgjørende, og sett at denne effect-chainen er konstant, må man gjøre noen store krumspring for å få de respektive lydene til å passe en lignende kontekst (sosial virkelighet feks)
Sist endret av Cormorant; 26. mars 2016 kl. 03:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er en ENTP. Har lest mye om dette og hørt mye på en podcast det siste året. Må si det stemmer veldig godt, og jeg har blitt bevist på mange av mine styrker og lært meg å håndtere mine svakheter.
Kjenner meg veldig igjen i den brutale ærligheten ENTP'er ofte er kjent for. Kan huske mange ganger jeg har blitt frustrert eller forundret over hvordan folk velger å gå rundt grøten, eller være utydelige med språkbruken.
Noen andre ENTP-jenter der ute?

P.S.; podcasten heter forresten 'Personality Hacker' - anbefales for alle som vil lære om seg selv og sine nærmeste.
Veldig spennende tema å sette fokus på. Vi har testet oss her hjemme, jeg fikk INFJ mens mn bedre halvdel fikk ESTP.
Kanskje dette kan forklare hvorfor vi opplever verden så forskjellig, og hvorfor vi handler så ulikt.
Er det noen av dere som har studert dette mer inngående, og som kan analysere oss litt ?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Veldig spennende tema å sette fokus på. Vi har testet oss her hjemme, jeg fikk INFJ mens mn bedre halvdel fikk ESTP.
Kanskje dette kan forklare hvorfor vi opplever verden så forskjellig, og hvorfor vi handler så ulikt.
Er det noen av dere som har studert dette mer inngående, og som kan analysere oss litt ?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Har ikke utdanning innenfor dette, men har lest flere bøker og en masse på nettet. Håper det holder.

Ja, som Einstein sa, "reality is an illusion". Ergo virkeligheten er subjektiv, alt er relativt, til og med informasjon og følelser. Hvis et tre faller i skogen, men ingen så det falle, har det noen gang falt? "Verden"(matrielle) er avhengig av noe som observerer.

Og det er her jeg mener Myers-Briggs og Jung sine teorier spiller en viktig rolle. Carl G. Jung kaller kognitive funksjoner: Psykologiske funksjoner . Nettopp fordi det å tolke virkeligheten ikke er en kognitiv prosess, men en psykologisk tolkning. Som da vil inneholde mer subjektive faktorer. (følelser etc)

Nå sporte jeg litt av, men siden du er en INFJ vil du hovedsakelig tolke virkeligheten med noe som heter Extroverted Feeling. Tilgi meg for bruk av engelske betegnelser, men de norske er så kjipe. Fe er en funksjon som utrolig empatisk og genuint følelsesladet. Den er fokusert på det eksterne, så du vil i prinsippet føle den eksterne virkelighet. Det er også en funksjon med et snev av innblikk.
Det er din prefererte måten å tolke informasjon på. Så om du for eksempel leser en ide om hvordan skolen burde være, vil du nok tenke på hvordan elevene ville følt seg der. Litt mindre rasjonelt, men mere empatisk og omtenksomt.

Kjæresten din derimot, har Extroverted Sensing som sin prefererte funksjon. Extroverted Sensing er en funksjon som prioriterer virkelighetsnære sanseinntrykk. Altså han vil tolke verden mer som en materiell lekeplass, i motsetning til deg som tolker verden som en haug med "følelsesfaktorer". Nå beskriver jeg stereotypene, men han vil mest sannsynlig se impulsive alternativer i omgivelsene sine. Han vil hente energi fra den eksterne verden via de sansene sine.

Dette er den dominante delen av personlighetene deres. Som du kanskje vet har dere 3 psykologiske funksjoner til i forskjellig rekkefølge. Når du er INFJ, vil din andre psykologiske funksjon være Introverted Intuition. Altså du kobler "patterns" i din indre natur. I ditt tilfelle vil din Fe booste din Ni. Altså så de eksterne følelsene lager et standpunkt på hvor ideene dine skal lande. Ideene dine kommer fra din innadvente intuisjon. Siden det er en introverted funksjon vil du hente energi fra innsiden, ergo ikke fra den eksterne verdenen. Verdiene dine vil komme fra innsiden å gå i retningen følelsene dine er ladet; eksternt. Kjæresten din sin 2. funksjon er introverted thinking. Det er en funksjon hjelper deg stable ideer og verdier i hodet. Han er sikkert flink i hoderegning. I hans tilfelle vil også hans Se booste hans Ti. Han vil samle informasjonen fra det som er rundt han, og dermed stable de opp ved sidna hverandre oppi hodet sitt. Og dermed gjøre valg ut ifra hva som gir han mest ekstern matriel verdi.(eller opplevelser, hvor det er omgivelsene han lever seg inn i.) I motsetning til deg som vil gjøre valg som gir mere empati og følelser til omgivelsene dine.

Når man sammenligner virkelighetene deres vil verdiene deres bli dannet av dette psykologiske mønstre. Verdi, moral, følelser, fornuft og rasjonalitet stammer fra Myers-Briggs.

Beklager på forhånd for eventuelle skrivefeil og rare setninger. Det begynner å bli sent. Men håper jeg var til hjelp.
Still gjerne spørsmål, jeg svarer med glede! Takk for meg.

Du kan også se denne. https://www.youtube.com/watch?v=1xC6ysIBrzo
Sitat av Snøras Vis innlegg
Har ikke utdanning innenfor dette, men har lest flere bøker og en masse på nettet. Håper det holder.

Ja, som Einstein sa, "reality is an illusion". Ergo virkeligheten er subjektiv, alt er relativt, til og med informasjon og følelser. Hvis et tre faller i skogen, men ingen så det falle, har det noen gang falt? "Verden"(matrielle) er avhengig av noe som observerer.

Og det er her jeg mener Myers-Briggs og Jung sine teorier spiller en viktig rolle. Carl G. Jung kaller kognitive funksjoner: Psykologiske funksjoner . Nettopp fordi det å tolke virkeligheten ikke er en kognitiv prosess, men en psykologisk tolkning. Som da vil inneholde mer subjektive faktorer. (følelser etc)

Nå sporte jeg litt av, men siden du er en INFJ vil du hovedsakelig tolke virkeligheten med noe som heter Extroverted Feeling. Tilgi meg for bruk av engelske betegnelser, men de norske er så kjipe. Fe er en funksjon som utrolig empatisk og genuint følelsesladet. Den er fokusert på det eksterne, så du vil i prinsippet føle den eksterne virkelighet. Det er også en funksjon med et snev av innblikk.
Det er din prefererte måten å tolke informasjon på. Så om du for eksempel leser en ide om hvordan skolen burde være, vil du nok tenke på hvordan elevene ville følt seg der. Litt mindre rasjonelt, men mere empatisk og omtenksomt.

Kjæresten din derimot, har Extroverted Sensing som sin prefererte funksjon. Extroverted Sensing er en funksjon som prioriterer virkelighetsnære sanseinntrykk. Altså han vil tolke verden mer som en materiell lekeplass, i motsetning til deg som tolker verden som en haug med "følelsesfaktorer". Nå beskriver jeg stereotypene, men han vil mest sannsynlig se impulsive alternativer i omgivelsene sine. Han vil hente energi fra den eksterne verden via de sansene sine.

Dette er den dominante delen av personlighetene deres. Som du kanskje vet har dere 3 psykologiske funksjoner til i forskjellig rekkefølge. Når du er INFJ, vil din andre psykologiske funksjon være Introverted Intuition. Altså du kobler "patterns" i din indre natur. I ditt tilfelle vil din Fe booste din Ni. Altså så de eksterne følelsene lager et standpunkt på hvor ideene dine skal lande. Ideene dine kommer fra din innadvente intuisjon. Siden det er en introverted funksjon vil du hente energi fra innsiden, ergo ikke fra den eksterne verdenen. Verdiene dine vil komme fra innsiden å gå i retningen følelsene dine er ladet; eksternt. Kjæresten din sin 2. funksjon er introverted thinking. Det er en funksjon hjelper deg stable ideer og verdier i hodet. Han er sikkert flink i hoderegning. I hans tilfelle vil også hans Se booste hans Ti. Han vil samle informasjonen fra det som er rundt han, og dermed stable de opp ved sidna hverandre oppi hodet sitt. Og dermed gjøre valg ut ifra hva som gir han mest ekstern matriel verdi.(eller opplevelser, hvor det er omgivelsene han lever seg inn i.) I motsetning til deg som vil gjøre valg som gir mere empati og følelser til omgivelsene dine.

Når man sammenligner virkelighetene deres vil verdiene deres bli dannet av dette psykologiske mønstre. Verdi, moral, følelser, fornuft og rasjonalitet stammer fra Myers-Briggs.

Beklager på forhånd for eventuelle skrivefeil og rare setninger. Det begynner å bli sent. Men håper jeg var til hjelp.
Still gjerne spørsmål, jeg svarer med glede! Takk for meg.

Du kan også se denne. https://www.youtube.com/watch?v=1xC6ysIBrzo
Vis hele sitatet...
Dette er et ytterst fascinerende tema. Kan en se verden objektivt? Min subjektive mening er at visse ting kan en se objektivt. Dette er hva som er begrenset av fysikkens lover, og andre lover vi mennesker har satt for ting som matematikk. 1+1 er 2 uansett hvordan du tolker det, din subjektive tolkning er enten feil eller rett, avhengig av om den korrigerer med den objektive sannheten. En danner seg et objektivt vindu en kan se ut ifra ved å ta ibruk din kunnskap og bruke det fantastiske virkemiddelet som kan gi et snev av virkelighet; din bevissthet som gir rom for refleksjon. Om et tre faller, vil treet falle uavhengig om en observør ser det falle, dersom det er et faktum at det faktisk faller. Her kommer fornuft inn i bildet. Ingen kan bekrefte at det faller.

Jeg føler at personlighetsmålingen faller kort, at noen kan ut ifra få spørsmål avgjøre en så vesentlig og bred del av personligheten virker feil. En kan reagere forskjellig i forskjellige situasjoner, personlighet er noe en tar med seg og forandrer etter omstendighetene, og du er like it or not, konstant under en omstendighet.
Tusen takk for en flott forklaring Snøras, det gjorde ting mye klarere. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i hvordan jeg opplever verden, det er ekstremt mye følelser involvert. Det er svært skjelden at jeg ikke har en mening om noe,alt fra mat til hvilken rekkefølge en bør gjøre ting i. Kjæresten min er ikke så nøye på hva han har på maten eller hvordan oppgaver utføres. Når jeg spør han om han vil ha ost eller kaviar svarer han" samme det". For meg er det vanskelig å forstå at han ikke har en mening om det.
Er det mulig at personlighetstypene også kan si noe om en er høysensitiv? Etter at det ble fokus på dette har jeg lurt på om jeg også er høysensitiv. I alle fall hører jeg ekstremt godt og får full pott på slike tester.
Jeg ser fram til mer diskusjon om dette spennende temaet, har litt liten tid til å skrive nå.
Klem fra Betty
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er et ytterst fascinerende tema. Kan en se verden objektivt? Min subjektive mening er at visse ting kan en se objektivt. Dette er hva som er begrenset av fysikkens lover, og andre lover vi mennesker har satt for ting som matematikk. 1+1 er 2 uansett hvordan du tolker det, din subjektive tolkning er enten feil eller rett, avhengig av om den korrigerer med den objektive sannheten. En danner seg et objektivt vindu en kan se ut ifra ved å ta ibruk din kunnskap og bruke det fantastiske virkemiddelet som kan gi et snev av virkelighet; din bevissthet som gir rom for refleksjon. Om et tre faller, vil treet falle uavhengig om en observør ser det falle, dersom det er et faktum at det faktisk faller. Her kommer fornuft inn i bildet. Ingen kan bekrefte at det faller.

Jeg føler at personlighetsmålingen faller kort, at noen kan ut ifra få spørsmål avgjøre en så vesentlig og bred del av personligheten virker feil. En kan reagere forskjellig i forskjellige situasjoner, personlighet er noe en tar med seg og forandrer etter omstendighetene, og du er like it or not, konstant under en omstendighet.
Vis hele sitatet...
Mitt perspektiv. Hvis man velger et perspektiv som tolker verden 100% objektivt så er man ikke god i hodet. Tror ikke det riktig går, da må man koble fra alt som gjør oss menneske. En objektiv virkelighet er det som kommer før den subjektive virkeligheten. Det som skiller disse 2 formene er at den subjektive virkeligheten er en mottakene og tolkende virkelighet. En objektiv virkelighet kan ikke bli tolket, nettopp fordi da må vedkommende som tolker den være [i]konstant[/I . I den forstand at han ikke endrer seg. Og da vil konseptet subjektivt falle sammen.

Som du peker ut er matte mer eller mindre objektivt. (på en måte.) Det omhandler kun rasjonalitet og i teorien har det subjektive perspektivet på det veldig lite å si. Fordi det ikke endrer faktumet at matten er objektiv. Den er abstrakt, men den er også evig. Konseptet matte endrer seg ikke, det vil være det samme uansett. Matte er på en måte språket som gjør oss i stand til å forstå hvordan den materielle virkeligheten vil endre seg.

Jeg skjønner veldig godt at du tviler på personlighets-teorienes rolle. Men det jeg prøver å få frem er at det som gjør dette til en felles verden er et felleskap av et psykiske komplekser, tenke-mønstre og følelser. Ja, disse testene er ikke helt nøyaktig. Men Myers-Briggs er virkelig bare toppen av isfjellet, det ligger vanvittig mye under dette.
Jung sa også at personligheten er dynamisk. Den er evig, men ikke konstant. Det som gjør den evig identiteten personligheten selv har. Den kan endre perspektiv, tenkemønster og verdier. Men det vil ikke klare å vri seg fra de 3 elementære faktorene som gjør den til en personlighet. http://journalpsyche.org/jungian-model-psyche/ Les her.

Det som gjør personligheten så vesentlig er nettopp det at den subjektive tolkingen av vikeligheten er at virkeligheten nettopp er subjektiv. Det er umulig å leve, å tolke virkeligheten 100% objektivt. Vi er født med et fysisk perspektiv, og et psykisk perspektiv. Jungian psykologi-metode omhandler hvordan vi lever, ubevist og bevist.


Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Tusen takk for en flott forklaring Snøras, det gjorde ting mye klarere. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i hvordan jeg opplever verden, det er ekstremt mye følelser involvert. Det er svært skjelden at jeg ikke har en mening om noe,alt fra mat til hvilken rekkefølge en bør gjøre ting i. Kjæresten min er ikke så nøye på hva han har på maten eller hvordan oppgaver utføres. Når jeg spør han om han vil ha ost eller kaviar svarer han" samme det". For meg er det vanskelig å forstå at han ikke har en mening om det.
Er det mulig at personlighetstypene også kan si noe om en er høysensitiv? Etter at det ble fokus på dette har jeg lurt på om jeg også er høysensitiv. I alle fall hører jeg ekstremt godt og får full pott på slike tester.
Jeg ser fram til mer diskusjon om dette spennende temaet, har litt liten tid til å skrive nå.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Jo bare hyggelig. Ja, personlighetstypene har veldig mye å si om du er høysensitiv. Jeg er hypersensitiv til følelser, fordi jeg blir ledet av Introverted Feeling. Ekstroverted Feeling er også hypersensitiv til følelser, men på et annet nivå.

La meg lage et lite tanke eksperiment. La oss si at du er hjernen din, det er der identiteten din ligger, identiteten din ligger ikke i armene eller bena. Hvis vi ser fra et akademisk perspektiv da. Med andre ord du er hjernen din, på innsiden av et skjellet, med en kropp som transportmiddel. Så la oss se på din dominerende funksjon. Ekstroverted Feeling. Vil ikke den da være hypersensitiv på hva som skjer med kroppen din også? fordi kroppen din er jo ikke "introverted", den er jo matriell. Hvis din dominerende funksjon legger mye vekt på smerte og ubehag som en faktor på hvor empatien din skal bli fordelt. Burde ikke da egoet ditt vektlegge kroppen din høyere, føle empati for den fysiske kroppen din som en ekstern del av deg som person? Dette har jeg 0 kilder på, det er den kreative delen av meg som har tatt over. Men ja, det er sikkert vanlig blandt INFJ'er å være hypersensitive.

Fant en tråd om dette på en veldig lærerik nettside. Du er personligheten til folk over bildet deres til venstre.
http://personalitycafe.com/infj-foru...sensitive.html
Sist endret av Snøras; 28. mars 2016 kl. 14:12.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Tråden er halv-gammel, men kjører på siden den ble linket til fra annen tråd.
Har aldri hatt veldig stor tro på Jung Myer testen, og at jeg fikk 3 forskjellige resultat, på 3 forskjellige tester sier meg ikke mye.
Selvom alle testene for de meste gir meg ca samme prosenten på de forskjellige "kategoriene", selvom det er noen(store) sprik. Gir meg ikke akuratt veldig mer tro på testen.

ENTP - ADVENTURER (ISFP-A) - ESFP
Har tatt testen rundt tre ganger over en 2-3 års periode, endte opp med INFP alle gangene.
Anbefaler alle å prøve denne testen, er veldig kult om man kjenner seg igjen i det du blir tildelt.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Tråden er halv-gammel, men kjører på siden den ble linket til fra annen tråd.
Har aldri hatt veldig stor tro på Jung Myer testen, og at jeg fikk 3 forskjellige resultat, på 3 forskjellige tester sier meg ikke mye.
Selvom alle testene for de meste gir meg ca samme prosenten på de forskjellige "kategoriene", selvom det er noen(store) sprik. Gir meg ikke akuratt veldig mer tro på testen.

ENTP - ADVENTURER (ISFP-A) - ESFP
Vis hele sitatet...
Det er helt vanlig at man får litt forskjellige resultater de første gangene, fordi man kanskje er litt usikker på seg selv, og hva man egentlig opplever, føler og hvordan man handler i de fleste situasjoner.

Jeg ser du fikk Adventurer (ISFP-A), dette betyr jo at du er ganske trygg på dine svar / deg selv. Husker du hvor mye prosent du hadde på assertive? Denne testen ble vel tatt på www.16personalities.com? Etter erfaring synes jeg det er den beste gratis-testen der ute for øyeblikket. Den viser også A/T, og dersom den er veldig høy på T betyr det at du er veldig usikker/turbulent i dine svar. Kanskje du burde ta den en gang til på samme siden og se om det da stemmer. Det er forøvrig veldig store forskjeller mellom ENTP og ISFP/ESFP. Siden du fikk to som var ganske like vil jeg tro at du enten er en ISFP eller en ESFP.

Jeg er selv ENTP og kan kort fortalt forklare at dette er mennesker som elsker å diskutere, de spiller ofte djevelens advokat, og diskuterer gjerne bare for å diskutere å belyse alle mulige vinkler av et problem. ENTP er kreative og analytiske mennesker. De elsker å oppleve nye ting, og tar inn fra verden alt den kan tilby. ENTP er impulsive og spontane, hater rutiner, er dårlige å planlegge, veldig flinke å prokrastinere, har sannsynligvis 100 forskjellige og varierte hobbyer (dårlige til å følge opp noe), kan virke krasse og følelsesløse da de er ekstremt logiske og rasjonelle.

Ettersom jeg ikke kjenner så mange ISFPere foreslår jeg at du leser deg litt opp om det selv! Kan linke ved en liten video om ISFP: https://www.youtube.com/watch?v=Av0L9olZdco

ESFPere er ofte skuespillere, musikere, dansere, programledere etc. De elsker rampelyset. ISFPere er mer tilbaketrukket og skygger unna spotlighen om de kan.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg lurer egentlig på hva som er poenget med denne testen? Det er jo god underholdning så klart, og en slags type selvhjelp kanskje om man ikke vet hvem man er. Men helt egentlig så kan man jo ikke bruke dette til noe? Eller tar jeg feil her?

Lurer bare på hvorfor du vet så helvetes mye om det, når oss andre neppe ser på det som noe spesielt mye viktigere enn en personlighetstest på facebook. Med andre ord; underholdning når man kjeder seg på PCen.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg lurer egentlig på hva som er poenget med denne testen? Det er jo god underholdning så klart, og en slags type selvhjelp kanskje om man ikke vet hvem man er. Men helt egentlig så kan man jo ikke bruke dette til noe? Eller tar jeg feil her
.
Vis hele sitatet...
Er vel mest populært i næringslivet ved vurdering av jobbsøkere og sammensetting av team osv tror jeg. Særlig i USA elsker de sånne tester har jeg inntrykk av, men begynner faktisk å bli ganske vanlig i Norge også. Så vidt jeg vet er slike tester lite anerkjent i akademisk psykologi. De er ganske svake på både validitet og reliabilitet (sistnevnte har jo flere her fått demonstrert da de tok flere tester), og da er det liksom ikke så mye igjen. Men de kan sikkert være et godt utgangspunkt for å reflektere rundt egne sterke og svake sider. Ellers så er det en fin demonstrasjon av Barnumeffekten☺
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Forer-effekten

Lurer forresten på hvem som vil komme ut av skapet som SF-er (hva nå det er) etter hvordan den personlighetstype har fått gjennomgå i tråden, haha!

Ok, nå har jeg tatt fire ulike tester og fått en ENTJ, to ganger ENFJ og en ESFP. Så da er det vel ENFJ som leder da. Den ene av dem var en ENFJ - A, forresten. Så ikke hva den A-en var.

Ah! Så akkurat at Daenerys fra Game of Thrones også er en ENFJ. Begynner å tro det må være noe i dette.
Sist endret av entropi; 26. mai 2016 kl. 01:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Ah! Så akkurat at Daenerys fra Game of Thrones også er en ENFJ. Begynner å tro det må være noe i dette.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan egentlig en karakter fra en film/serie ta en sånn test?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvordan kan egentlig en karakter fra en film/serie ta en sånn test?
Vis hele sitatet...
Ikke ødelegg!
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er helt vanlig at man får litt forskjellige resultater de første gangene, fordi man kanskje er litt usikker på seg selv, og hva man egentlig opplever, føler og hvordan man handler i de fleste situasjoner.

Jeg ser du fikk Adventurer (ISFP-A), dette betyr jo at du er ganske trygg på dine svar / deg selv. Husker du hvor mye prosent du hadde på assertive? Denne testen ble vel tatt på www.16personalities.com? Etter erfaring synes jeg det er den beste gratis-testen der ute for øyeblikket. Den viser også A/T, og dersom den er veldig høy på T betyr det at du er veldig usikker/turbulent i dine svar. Kanskje du burde ta den en gang til på samme siden og se om det da stemmer. Det er forøvrig veldig store forskjeller mellom ENTP og ISFP/ESFP. Siden du fikk to som var ganske like vil jeg tro at du enten er en ISFP eller en ESFP.

Jeg er selv ENTP og kan kort fortalt forklare at dette er mennesker som elsker å diskutere, de spiller ofte djevelens advokat, og diskuterer gjerne bare for å diskutere å belyse alle mulige vinkler av et problem. ENTP er kreative og analytiske mennesker. De elsker å oppleve nye ting, og tar inn fra verden alt den kan tilby. ENTP er impulsive og spontane, hater rutiner, er dårlige å planlegge, veldig flinke å prokrastinere, har sannsynligvis 100 forskjellige og varierte hobbyer (dårlige til å følge opp noe), kan virke krasse og følelsesløse da de er ekstremt logiske og rasjonelle.

Ettersom jeg ikke kjenner så mange ISFPere foreslår jeg at du leser deg litt opp om det selv! Kan linke ved en liten video om ISFP: https://www.youtube.com/watch?v=Av0L9olZdco

ESFPere er ofte skuespillere, musikere, dansere, programledere etc. De elsker rampelyset. ISFPere er mer tilbaketrukket og skygger unna spotlighen om de kan.
Vis hele sitatet...
Husket ikke hvordan prosentene lå forrige gang, men mener de svinget endel, og at jeg hadde ganske lav prosent, og ikke var langt unna å bytte "side" på et par av bokstavene.

Tok alle 3 på nytt nå, linket også med prosentene.
ADVENTURER (ISFP-A) - ESFP - ESTP
Ser at jeg får
Extravert(9%)
Extravert(27%)
Extravert(65%)
Som er ganske store variasjoner...

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg lurer egentlig på hva som er poenget med denne testen? Det er jo god underholdning så klart, og en slags type selvhjelp kanskje om man ikke vet hvem man er. Men helt egentlig så kan man jo ikke bruke dette til noe? Eller tar jeg feil her?

Lurer bare på hvorfor du vet så helvetes mye om det, når oss andre neppe ser på det som noe spesielt mye viktigere enn en personlighetstest på facebook. Med andre ord; underholdning når man kjeder seg på PCen.
Vis hele sitatet...
Jeg holder fremdeles med Dongerino og ser ikke stor verdi i disse, og at de kun funker som enkel underholdning. Synes også at det er sykt at noen bruker dette til å evaluere noen i en jobb-situasjon, eller setter noen tillit til disse generelt. Føler at noen tjener mye mere penger på disse testene enn det de burde gjør
Sist endret av KjemikalieX; 26. mai 2016 kl. 11:07.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg lurer egentlig på hva som er poenget med denne testen? Det er jo god underholdning så klart, og en slags type selvhjelp kanskje om man ikke vet hvem man er. Men helt egentlig så kan man jo ikke bruke dette til noe? Eller tar jeg feil her?

Lurer bare på hvorfor du vet så helvetes mye om det, når oss andre neppe ser på det som noe spesielt mye viktigere enn en personlighetstest på facebook. Med andre ord; underholdning når man kjeder seg på PCen.
Vis hele sitatet...
Om du leste åpningsinnlegget er poenget med denne testen et variert utall muligheter. Den kan brukes til å bedre forstå seg selv, mennesker rundt seg, samfunnet vi lever i, sosiale forskjeller etc etc. Det er ikke selve testen som er så utrolig viktig, men de 16 forskjellige personlighetstypene. Det fins dårlige tester og det fins gode tester, derfor også muligheter for at et blir ulike resultater fordi de ulike testene måler en smule forskjellig. Man trenger absolutt ikke en test dersom man er trygg på hva/hvem man er (hvordan man tar avgjørelser, observerer verden, sosialiserer, kommuniserer etc).

Jeg ble første gang introdusert for MBTI for rundt 10 år siden, så jeg kan da naturlig nok ganske mye om det. Jeg kjenner MBTI såpass godt at jeg ofte kan putte personer i kategori etter 5 minutter.

MBTI er ikke astrologi, det er egentlig ganske simpelt. Det handler om hvordan mennesker tar avgjørelser og prosesserer verden rundt seg. Når man først vet hvordan de ulike kombinasjonene tilpasser tankemønstrene er de ikke så veldig vanskelig å skjønne hva mennesker er. Jeg er ENTP, som også er en type som ser mennesker lett, er flinke observatører og analytiske tenkere. Jeg forstår bare MBTI ganske mye bedre enn gjennomsnittet.

Jeg skjønner at noen kan fnyse og le, og se på det som ren underholdning. Men jeg tror virkelig jeg har blitt en bedre menneskekjenner ved å forstå de ulike personlighetstypene. MBTI gir at ganske greit bilde av hvordan vi mennesker tenker og er forskjellige i måten vi observerer verden på og prosesserer informasjon.

Du kan bruke resultatet det til å jobbe med dine svakheter. Feks vil jeg svart/hvitt si at mine største svakheter er alle mine motsetninger. Min komplette motpart er ISFJ. For meg vil det bety at jeg feks bør jobbe med mine organisatoriske ferdigheter, eller blir mer omsorgsfull. Dersom man fordyper seg litt i det kan man lett "diagnosere" mennesker man møter på sin vei, og jeg tror det vil gi en mer aksept og forståelse for hvordan og hvorfor mennesker er som de er. Jeg tror det er viktig å forstå hva noen kan se på som en svakhet kan være en styrke for andre, og vi kan lære av hverandre. Feks jeg som ENTP er en impulsiv karakter som vil leve i nuet, alltid ta inn det som er nytt og spennende etc, og jeg er utrolig dårlig å planlegge, kan kanskje også være såpass lite dømmende at jeg blir godtroende. Dersom jeg ikke hadde vært det hadde jeg i mine øyne gått glipp av mye spennende og ikke vært så mange erfaringer rikere.

Sitat av entropi Vis innlegg

Ok, nå har jeg tatt fire ulike tester og fått en ENTJ, to ganger ENFJ og en ESFP. Så da er det vel ENFJ som leder da. Den ene av dem var en ENFJ - A, forresten. Så ikke hva den A-en var.
Vis hele sitatet...
Dette betyr rett og slett at du er usikker i dine svar. Er man konsis og bestemt vil man etter høy sannsynlighet får de samme resultatene gang på gang. Som jeg har nevnt tidligere; tenk på hvordan du ville oppført deg, tenkt, reagert, handlet i 9 av 10 tilfeller. Hovedregel framfor unntak. Prøv å ha så lite svar som mulig sentrert.

ENFJ- A, betyr bare at en er assertive, så i den testen har du vært konsis i dine svar og de stemmer med hverandre. Ikke la testene diagnosere deg med "da er det vel ENFJ som leder da" ettersom det er det resultatet du har fått flest ganger. Dersom du setter deg litt ned og fordyper deg blir du nok å forstå sammensetningen av de ulike kombinasjonene bedre, og hva som gir de ulike resultatene. En test er ikke nødvendig om man kan systemet godt nok.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvordan kan egentlig en karakter fra en film/serie ta en sånn test?
Vis hele sitatet...
Akkurat som nevnt tidligere kan man "diagnosere" fiksjonelle karakterer på samme bakgrunn som at jeg kan gå å "diagnosere" mennesker jeg ikke kjenner. Det handler om hvordan de tar avgjørelser, tenker og observerer verden, oppfører seg i sosiale settinger, formulerer seg osv. Det er et logisk og ganske vanntett system, og fiksjonelle karakterer kan ofte være lettere å putte i kategori enn mennesker ettersom de ofte er ganske svart/hvit, ond/god.

Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Husket ikke hvordan prosentene lå forrige gang, men mener de svinget endel, og at jeg hadde ganske lav prosent, og ikke var langt unna å bytte "side" på et par av bokstavene.

Tok alle 3 på nytt nå, linket også med prosentene.
ADVENTURER (ISFP-A) - ESFP - ESTP
Ser at jeg får
Extravert(9%)
Extravert(27%)
Extravert(65%)
Som er ganske store variasjoner...


Jeg holder fremdeles med Dongerino og ser ikke stor verdi i disse, og at de kun funker som enkel underholdning. Synes også at det er sykt at noen bruker dette til å evaluere noen i en jobb-situasjon, eller setter noen tillit til disse generelt. Føler at noen tjener mye mere penger på disse testene enn det de burde gjør
Vis hele sitatet...
Jeg synes faktisk ikke det er så dumt. Testene forteller veldig mye om hvordan du reflekterer og prosesserer verden rundt deg. Det kan brukes til å sette sammen ideelle teams i jobbsituasjoner feks.

ESTJ og ENTJ er feks de største alpha mennene der ute, de som vil lede og gjerne tar styringen. De har lett for å bli misforstått av hverandre, og de tenker utrolig forskjellig om hvordan en gruppe feks skal bli ledet. Disse to personlighetstypene krasjer veldig fort i en team situasjon hvor de begge to vil kjempe for å lede i riktig retning. Selvfølgelig er man bevist på den andres styrker og svakheter kan det selvsagt fungere, men det innebærer to personligheter som er selvbevist og høyt utviklet på sine svake sider. Nettopp derfor tror jeg MBTI er veldig viktig, er man bevist på seg og sin personlighet men også mennesker rundt seg kan man lettere samarbeide, og bygge hverandre opp framfor å ha "dumme" diskusjoner som ikke går noen vei, fordi man ikke forstår hvorfor det andre mennesket tenker som det tenker osv.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Jeg holder fremdeles med Dongerino og ser ikke stor verdi i disse, og at de kun funker som enkel underholdning. Synes også at det er sykt at noen bruker dette til å evaluere noen i en jobb-situasjon, eller setter noen tillit til disse generelt. Føler at noen tjener mye mere penger på disse testene enn det de burde gjør
Vis hele sitatet...
Jeg er er også skeptisk til den grad av tillitt til slike tester, at det faktisk får konsekvenser for deg i arbeidslivet. Jeg forstår at det er veldig fristende å bruke et verktøy som gir et så klart svar på vanskelige og viktige spørsmål. Men metoden skårer lavt både på validitet, som vil si at den i liten grad måler det den har til hensikt å måle, og på reliabilitet, som betyr at den ikke i tilstrekkelig grad gir konsistente resultater. Det er med andre ord ikke et godt vitenskaplig verktøy.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg ble første gang introdusert for MBTI for rundt 10 år siden, så jeg kan da naturlig nok ganske mye om det. Jeg kjenner MBTI såpass godt at jeg ofte kan putte personer i kategori etter 5 minutter.
Jeg skjønner at noen kan fnyse og le, og se på det som ren underholdning. Men jeg tror virkelig jeg har blitt en bedre menneskekjenner ved å forstå de ulike personlighetstypene. MBTI gir at ganske greit bilde av hvordan vi mennesker tenker og er forskjellige i måten vi observerer verden på og prosesserer informasjon.
(...)

Dette betyr rett og slett at du er usikker i dine svar. Er man konsis og bestemt vil man etter høy sannsynlighet får de samme resultatene gang på gang. Som jeg har nevnt tidligere; tenk på hvordan du ville oppført deg, tenkt, reagert, handlet i 9 av 10 tilfeller. Hovedregel framfor unntak. Prøv å ha så lite svar som mulig sentrert.

ENFJ- A, betyr bare at en er assertive, så i den testen har du vært konsis i dine svar og de stemmer med hverandre. Ikke la testene diagnosere deg med "da er det vel ENFJ som leder da" ettersom det er det resultatet du har fått flest ganger. Dersom du setter deg litt ned og fordyper deg blir du nok å forstå sammensetningen av de ulike kombinasjonene bedre, og hva som gir de ulike resultatene. En test er ikke nødvendig om man kan systemet godt nok.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke på at du er blitt en bedre menneskekjenner, men det er trolig fordi du har brukt mye tid på å prøve å gruble på dette og å forstå deg selv og andre. Jeg tror du ville blitt det om det var en annen personlighetsteori du hadde blitt interessert i også. Som sagt - fint utgangspunkt for å gruble litt rundt temaet, men ikke et verktøy som bør brukes til å diagnostisere. Ved å putte mennesker i kategorier etter noen minutter, som du skriver, er jeg redd du møter dem mindre åpent som de unike individene de er, ved å tolke alt de sier og gjør inn i den kategorien. Sier ikke at du gjør det, men jeg ville vært redd for det, hjernen har nå en tendens til å ville bekrefte egne teorier.

Å bortforklare manglede reliabilitet med at "da var du ikke sikker nok", synes jeg er litt rart. Når det skjer med så mange, så bør man vurdere muligheten for at folk rett og slett er litt for komplekse til å passe inn i disse typene, at de ikke svarer konsistent fordi de faktisk ikke er enten/eller men handler og reagerer ulikt i ulike situasjoner? Jeg finner det naturlig at man etter å ha tatt mange nok tester får mer og mer samme resultat, da jeg tror en sterk forhåndsoppfatning av at "jeg er en sånn" vil påvirke måten du svarer på. At man krysser av på at man er veldig rasjonell eller empatisk betyr ikke at man er det, men at man har et bilde av seg selv som rasjonell eller empatisk. Det kan like gjerne være ønsketenkning, dårlig selvinnsikt, (eller i jobbsammenheng, løgn for å framstå bedre egnet).

Nå tror jeg ikke at det er disse gratis internettestene de bruker i næringslivet, så de er sikkert litt mer gjennomarbeidet. Og som du sier så trenger ikke teorien være dårlig selv om testene er det.

Husk likevel på at Jungs typeteori kun er en av mange personlighetsteorier, og langt fra den mest anerkjente i dag. Man skiller gjerne mellom type-teorier, som denne, og trekk-teorier (traits) som er mer kvantitativ og ikke putter mennesker i distinkte kategorier. Big Five er et eksempel (får visst ikke til å linke, men det er bare å google det). Selv om trekk-teorier nok er mer vitenskaplig anerkjente og har bedre empirisk belegg, har populærpsykologien lagt sin elsk på typeteori. Trolig fordi det er lettere å lage morsomme tester når du havner i en egen kategori som sier sånn er du, dette er du god til, disse jobbene passer deg, enn en test der alle havner på ulike steder langs samme akser. Noen psykologer burde forske på horfor vi mennesker får en slik enorm tilfredsstillelse av å bli puttet i båser☺
Sist endret av entropi; 26. mai 2016 kl. 14:10.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg er er også skeptisk til den grad av tillitt til slike tester, at det faktisk får konsekvenser for deg i arbeidslivet. Jeg forstår at det er veldig fristende å bruke et verktøy som gir et så klart svar på vanskelige og viktige spørsmål. Men metoden skårer lavt både på validitet, som vil si at den i liten grad måler det den har til hensikt å måle, og på reliabilitet, som betyr at den ikke i tilstrekkelig grad gir konsistente resultater. Det er med andre ord ikke et godt vitenskaplig verktøy.


Jeg tviler ikke på at du er blitt en bedre menneskekjenner, men det er trolig fordi du har brukt mye tid på å prøve å gruble på dette og å forstå deg selv og andre. Jeg tror du ville blitt det om det var en annen personlighetsteori du hadde blitt interessert i også. Som sagt - fint utgangspunkt for å gruble litt rundt temaet, men ikke et verktøy som bør brukes til å diagnostisere. Ved å putte mennesker i kategorier etter noen minutter, som du skriver, er jeg redd du møter dem mindre åpent som de unike individene de er, ved å tolke alt de sier og gjør inn i den kategorien. Sier ikke at du gjør det, men jeg ville vært redd for det, hjernen har nå en tendens til å ville bekrefte egne teorier.

Å bortforklare manglede reliabilitet med at "da var du ikke sikker nok", synes jeg er litt rart. Når det skjer med så mange, så bør man vurdere muligheten for at folk rett og slett er litt for komplekse til å passe inn i disse typene, at de ikke svarer konsistent fordi de faktisk ikke er enten/eller men handler og reagerer ulikt i ulike situasjoner? Jeg finner det naturlig at man etter å ha tatt mange nok tester får mer og mer samme resultat, da jeg tror en sterk forhåndsoppfatning av at "jeg er en sånn" vil påvirke måten du svarer på. At man krysser av på at man er veldig rasjonell eller empatisk betyr ikke at man er det, men at man har et bilde av seg selv som rasjonell eller empatisk. Det kan like gjerne være ønsketenkning, dårlig selvinnsikt, (eller i jobbsammenheng, løgn for å framstå bedre egnet).

Nå tror jeg ikke at det er disse gratis internettestene de bruker i næringslivet, så de er sikkert litt mer gjennomarbeidet. Og som du sier så trenger ikke teorien være dårlig selv om testene er det.

Husk likevel på at Jungs typeteori kun er en av mange personlighetsteorier, og langt fra den mest anerkjente i dag. Man skiller gjerne mellom type-teorier, som denne, og trekk-teorier (traits) som er mer kvantitativ og ikke putter mennesker i distinkte kategorier. Big Five er et eksempel (får visst ikke til å linke, men det er bare å google det). Selv om trekk-teorier nok er mer vitenskaplig anerkjente og har bedre empirisk belegg, har populærpsykologien lagt sin elsk på typeteori. Trolig fordi det er lettere å lage morsomme tester når du havner i en egen kategori som sier sånn er du, dette er du god til, disse jobbene passer deg, enn en test der alle havner på ulike steder langs samme akser. Noen psykologer burde forske på horfor vi mennesker får en slik enorm tilfredsstillelse av å bli puttet i båser☺
Vis hele sitatet...
Det er helt greit at du tar MBTI med en klype salt.

Disse testene krever at du har god selvinnsikt, og ikke driver ønsketenkning eller svarer hva du vil være framfor hva du faktisk er. Jeg har fått mange venner og bekjente til å ta testene, bruker så og si bare 16personalities sin test, ettersom jeg føler det er den mest treffsikre. Vi kan da sitte i godt over en time å gå gjennom spørsmålene, hvor jeg spør "hvorfor, hvorfor ikke, hva mener du med det osv". Slik at de virkelig svarer presist på spørsmålene og får riktig resultat. Ikke stress gjennom det, ta deg tid til å reflektere over hvert spørsmål, og tenk over hva som egentlig spørres om.

For øvrig tror nok jeg heller blir mer tolerant og forståelsesfull ved å vite hvilke personlighet motparten har. Jeg sier ikke at jeg går rundt å putter alle fremmede i kategorier hele tiden. Noen er faktisk vanskeligere å kategorisere enn andre, mens andre igjen er like lette å lese som en åpen bok.

Ta et eksempel; jeg begynner i en ny klasse. Jeg observerer at en gutt ofte tar styringen, snakker fritt og åpent og tar veldig mye plass i klasserommet. Dette indikerer selvsagt at han er en Extrovert. Der har jeg min første bokstav. Ettersom jeg også legger merke til at dette er et menneske som snakker rett fra levra, og ikke tenker så mye over hva han skal si før det blir sagt indikerer videre at han kan være Sensing. Likevel, det han sier er veldig presist og faktabasert, men samtidig en smule dømmende. Rent hypotetisk kanskje sier han at "9 av 10 amerikanere som har voldtatt vil voldta igjen, vi må derfor anta at alle voldtektsmenn i USA vil voldta igjen. Vi trenger derfor strengere straffer". Denne karakteren er da en ESTJ. Hvorfor? Han er extrovert, han er ikke redd for å ta plass. Han lar seg stimulere av ytre omgivelser (Sensing) Han har fakta på bordet og lar seg ikke styre av følelser (Thinking), men han er en smule dømmende i hvordan han konkluderer med at dette er sånn det er, og det vil skje igjen, derfor en Judging karakter. En ESTP feks, ville kanskje sagt at "9 av 10 som voldtar vil voldta igjen, hvorfor er det egentlig slik, og hvordan kan vi fikse problemet fra start, slik at voldtekter blir unngått til å begynne med".
Sist endret av kn^tte; 26. mai 2016 kl. 15:09.
Når du, etter å ha hørt noen snakke i 5 minutter, konkluderer med at de er like lette å lese som en åpen bok... er du ikke da redd at du undervurderer dem litt? At det kanskje er noe mer der enn det de viste deg de første 5 minuttene?

Og hvis du nå får lyst til å svare at dette førsteinntrykket stort sett viser seg å stemme veldig godt når du blir kjent med dem...kan det ikke da tenkes at det er litt confirmation bias ute og går?

Jeg sier ikke at de psykologiske begrepene her er kun bullshit. Det bare byr meg sånn imot å skulle definere noe så komplekst som menneskepersonligheter i 16 kategorier, og jeg er redd det kan bikke fra å være et artig utgangspunkt for refleksjon til å bli selvoppfyllende profetier som begrenser oss som mennesker, og ikke minst begrenser vår åpenhet for at andre mennesker kan være mer enn det vi ser. (Nå mangler der bare at noen sier at "det er akkurat sånn en typisk ENFJ svarer" ☺)
Sist endret av entropi; 26. mai 2016 kl. 15:42.