Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4459
Hei freaks!

For ca tre uker siden bestilte mine foreldre en skyvedørsgarderobe fra Garderobe mannen i Grenland. Denne ble hentet i går. Når vi skulle sette opp denne skyvedørsgarderoben oppdaget vi at dørene var for korte. Nå vi selv målte taket kom vi frem til en høyde på 237cm. Da mine foreldre snakket med selger sa han at de burde bestille dør på 235cm pga hjulene som kommer under og at du kan justere høyden ved hjelp av dem.

Når vi målte dørene fant vi ut at de var 227cm og derfor ikke er samme høyden som vi bestilte. Når vi så på salgsdokumentene står det at det er bestilt en dør på 232cm. Altså ingen av disse tallene stemte med de tallene foreldrene mine oppga i butikken.

Vi ringte så til selger for å klage på at vi ikke hadde fått den størrelsen vi hadde bestilt eller den som står på salgsdokumentet. Selger sa at det var kundens ansvar å sjekke at alt som stod på papirene var riktig selv om det var han som skrev dem. Når vi spurte hvorfor vi ikke hadde fått den lengden som står i salgspapirene sa han at det er medberegnet justerbare hjul.

Når vi så nærmere på disse salgsdokumentene i dag så vi at selger ikke hadde bedt om kundens underskrift på salgsdokumentet. Så det er derfor ikke skrevet under. Han hadde heller ikke oppgitt at lengden vi bestilte var lengden medregnet justering, noe vi føler selger burde nevne da vi ikke er fagfolk.

Det jeg lurer på om mine foreldre har noen rettigheter i det hele tatt i denne saken? De føler seg veldig dårlig behandlet av selger som nektet at han kunne ha gjort en feil. De vill derfor vite om de kan få pengene tilbake eller om de har krav på de garderobedørene de egentlig ville ha, eller bare noen med lengden som stod i salgsdokumentet.
Ring forbrukerrådet!
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Ring forbrukerrådet!
Vis hele sitatet...
Jeg sa også dette til mine foreldre, men siden de var litt lei saken akkurat i dag så venter de til i morgen eller mandag med å ringe.
Sikkerhetsklarert
Er den kjøpt i butikk, eller over telefon/internett? Hvis den ikke er kjøpt over disk så gjelder angreretten.

Uansett bør de jo være behjelpelige med å skaffe nye med riktige mål. Men jeg regner med at disse spesialbestilles på mål, etter kundens ønske, dvs de vil få problemer med å selge den videre til andre, og prøver nok derfor så langt det er mulig å nekte for evt feil.
Den er bestilt kjøpt over disk.

Jeg synes også at det er rart de ikke vill hjelpe. Den er spesialbestilt men nå har ikke mine foreldre hverken fått lengden som står på dokumentet eller som de oppga ved kjøp.
Sikkerhetsklarert
Ok, da utgår angrerett. Men dette er jo snakk om feilleveranse uansett. Ikke verre enn å ta den med tilbake og si at dere krever en ny i riktig lengde.
Jobber selv i en slik forretning som b.l.a selger garderobe-løsninger som skyvedørsgarderobe, og det er
faktisk sånn at selgerene på avdelingen sitter med kundene og skriver ned målene de blir enige om, og kunden
må skrive under på at det er disse målene de har bestilt seg. Dette er for å sikre seg å slippe uendelig med
retur på feilbestilte mål for de som er for late til å gå nøye tilverks selv med målestokken.

bare for å gjøre mellomleddet klart, de fleste butikker om de ikke har verksted selv som de som oftest ikke har,
sender alle sine bestillinger på disse oppmålte dørene til en partner (tredjepart) som f.eks elfa eller noe annet,
som leser av bestillingen, der hvor jeg tipper feilen oppstod, og lager garderobene etter målene som er bestilt osv.s

237cm og 232cm kan med noens håndskrift leses feil, 7 og 2cm, sett mye snedig der. men iallefall, er jo en idiotfeil fra selgerparten å ikke skrive tydelig nok, eventuelt idioten som skulle lese hadde en smule mer dyseleksi enn normalt i det han leste det.. klag!
Sist endret av frevev; 21. september 2012 kl. 20:50.
Sitat av frevev Vis innlegg
Jobber selv i en slik forretning som b.l.a selger garderobe-løsninger som skyvedørsgarderobe, og det er
faktisk sånn at selgerene på avdelingen sitter med kundene og skriver ned målene de blir enige om, og kunden
må skrive under på at det er disse målene de har bestilt seg. Dette er for å sikre seg å slippe uendelig med
retur på feilbestilte mål for de som er for late til å gå nøye tilverks selv med målestokken.

bare for å gjøre mellomleddet klart, de fleste butikker om de ikke har verksted selv som de som oftest ikke har,
sender alle sine bestillinger på disse oppmålte dørene til en partner (tredjepart) som f.eks elfa eller noe annet,
som leser av bestillingen, der hvor jeg tipper feilen oppstod, og lager garderobene etter målene som er bestilt osv.s

237cm og 232cm kan med noens håndskrift leses feil, 7 og 2cm, sett mye snedig der. men iallefall, er jo en idiotfeil fra selgerparten å ikke skrive tydelig nok, eventuelt idioten som skulle lese hadde en smule mer dyseleksi enn normalt i det han leste det.. klag!
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet har da ikke mine foreldre sett målene. De fikk ikke se dokumentet da det var selgeren som førte opp dette og han har ikke bedt dem signere den, eller så har han glemt det.
Ikke noen kjekk situasjon det der nei.

Er noen vesentlige ting som vill spille inn:

Hvilket merke er dette ?
Hva kostet den ?
Var det en kampanje ?
Hadde foreldrene dine nedskrevet målene på en lapp eller lignende som selgeren fikk se ?

Har vært borti for å løse mange slike saker, på begge sider av bordet.
En ting som er sikkert er at det er ALLTID en løsning om dere oppfører dere fint når
dere kommer tilbake til butikken.

Det positive er jo at dere kan fore ned litt fra taket så er den i orden igjen


NB: alle målene dere oppgir er ALLTID ink hjul, eneste grunnen til at selger vil at dere skal bestille litt lavere dører
er for å minske muligheten for at det blir for trangt, og at dere kommer tilbake og klager ..
Foreldrene mine sa målene muntlig i butikken, og selgeren gjentok de mens han skrev de ned, men på en eller annen måte har det blitt skrevet feil.

Det var ikke kampanje, prisen og merket vet jeg ikke noe om for øyeblikket.

De tenker på å fore ned taket men føler at det er en siste utvei siden de selvfølgelig har lyst på det de faktisk kjøpte.

Det jeg egentlig stusser mest på er at foreldrene mine ikke har blitt spurt om å skrive under på salgsdokumentet selv om det er et signaturfelt der.

Et av selgeren sine argumenter var at de burde dobbelt sjekket før de dro fra butikken. Noe som er veldig sant, men ikke mange som dobbeltsjekker papirene når en selger har skrevet det ned for deg mens ha gjentok målene de sa til han.
Ser ikke bra ut, at selgeren ikke ba de om å godkjenne målene og skrive under er veldig dårlig
av selgeren. Snakke med daglig leder om at akkurat den delen var lite profesjonelt og at et pris avslag
burde være på sinn plass..

Avhengig av leverandør så får butikken et kraftig avslag på prisen av sin leverandør for nettopp å
gjøre kunden fornøyd å unngå tap for butikken i en slik situasjon.

Er det Elfa så kan de bare gi opp med en gang (møkka folk), er del Langlo så er det bare å kjøre på da de alltid
gjør sitt beste for å gjøre butikk/kunde fornøyd. Av andre merker så er det litt opp og ned, men uten navn så er
det ikke lett å si

Uansett lykke til
Sist endret av Charlie J; 21. september 2012 kl. 22:45.