Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 856
Sitter her med en laptop med en noe gammel utgave av Ubuntu (Feisty/7.04) på, og den kunne vel trenge en oppdatering til noe litt nyere. Så hvordan gjør jeg det da? Prøver jeg "update manager" får jeg beskjed om at jo, det finnes en nyere, 7.10, men jeg får ikke kontakt med noen oppdateringsservere av noe slag...
Sitat av https://help.ubuntu.com/community/UpgradeNotes#Unsupported (Obsolete) Versions
End-of-life releases have been supported previously but have reached the end of their support cycle. It would be best for users of these versions to perform a fresh install of the latest Ubuntu release. Links have been removed since the upgrades between these versions are no longer supported. However, users still trying to do an upgrade can find instructions here and may find suggestions here.
Vis hele sitatet...
Hverken 7.04 eller 7.10 er støttet lenger, og Ubuntu anbefaler egentlig nyinstallasjon. Men... det ser ut som du kan endre sources manuelt til å kunne oppdatere (her).
Tror også du skal kunne oppdatere fra CD, hvis du laster ned alternate install, men har ikke prøvd dette selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du endrer repositories til den nyaste, drar en apt-get update && apt-get dist-upgrade && apt-get upgrade.

Repositories er lista i /etc/apt/sources.list - du endrer kodenavnet for 7.10 til kodenavnet for nyaste. Om du kan gi meg ssh-tilgang kan eg guide deg gjennom det.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av slashdot Vis innlegg
Repositories er lista i /etc/apt/sources.list - du endrer kodenavnet for 7.10 til kodenavnet for nyaste. Om du kan gi meg ssh-tilgang kan eg guide deg gjennom det.
Vis hele sitatet...
Greit nok med at jeg er absolutt under kategorien nybegynner når det kommer til linux, men jeg skal da klare meg uten at jeg trenger noen til å holde hånden min (ikke aner jeg egentlig hvordan jeg får SSH til å virke heller, så...)

edit: 1403 filer må lastes ned... muligens gått fortere å nyinstallere, men jeg lurer virkelig på hvor godt linux tåler at man gjør som dette, så det må nesten prøves ut.

edit2: det gikk ikke så bra, forventet nedlastningstid begynte på greie 2-3 timer, men gikk ganske kjapt til 12-14 dager. Glem det. Avslutte ubuntu, laste XP...
Sist endret av meitemark; 11. desember 2009 kl. 17:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Finn deg norsk mirror. Tipper ftp.uninett.no har liggande en kopi. Da vil du få det nettlinja greier, og ei oppgradering burde vere unnagjort på en times tid...

Debian har ekstremt god trackrecord når det kjem til oppgraderinger, har gått fra 2.2(!) til 2.6-kjerne på under en time, uten meir enn fem minutter nedetid. I windowsverdenen ville det tilsvart å gå fra win98 til WinXP uten å miste data eller uten meir enn en reboot.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av slashdot Vis innlegg
Finn deg norsk mirror. Tipper ftp.uninett.no har liggande en kopi. Da vil du få det nettlinja greier, og ei oppgradering burde vere unnagjort på en times tid...
Vis hele sitatet...
Mistenker at hastigheten hadde noe med det trådløse nettet å gjøre, ikke faktisk linjehastighet. Menmen, teknisk mulig, men kansje ikke det aller smarteste å gjøre over et trådløst nettverk jeg styrte med i evigheter for å få til å fungere.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Mistenker at hastigheten hadde noe med det trådløse nettet å gjøre, ikke faktisk linjehastighet. Menmen, teknisk mulig, men kansje ikke det aller smarteste å gjøre over et trådløst nettverk jeg styrte med i evigheter for å få til å fungere.
Vis hele sitatet...
Du har nok ikke kraftig nok linje til å merke noe særlig forskjell på trådløs eller kablet nett.. Jeg ville ikke overført store filer på lokalnettet over trådløs, men internett-trafikk går nok uberørt..
Sist endret av fetter; 14. desember 2009 kl. 12:28.
Sitat av fetter Vis innlegg
Du har nok ikke kraftig nok linje til å merke noe særlig forskjell på trådløs eller kablet nett.. Jeg ville ikke overført store filer på lokalnettet over trådløs, men internett-trafikk går nok uberørt..
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet så du hvor kjapp linje meitemark har? Skal ikke veldig mye til før du ikke får makset linja di når du kjører WLAN.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av fetter Vis innlegg
Du har nok ikke kraftig nok linje til å merke noe særlig forskjell på trådløs eller kablet nett.. Jeg ville ikke overført store filer på lokalnettet over trådløs, men internett-trafikk går nok uberørt..
Vis hele sitatet...
Den trådløse routeren står i det tilfellet 3 etasjer over meg, og om jeg beveger maskinen 50cm fra der den står går hastigheten fra 20-30mbps til 1mbps eller mindre. Det var nok noe slikt jeg gjorde. Pytt sann. Jeg skulle egentlig bare vite om det var var faktisk mulig, og det er det tydeligvis. Når det kommer til linjekapasitet så stemmer utsagnet ditt.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Den trådløse routeren står i det tilfellet 3 etasjer over meg, og om jeg beveger maskinen 50cm fra der den står går hastigheten fra 20-30mbps til 1mbps eller mindre. Det var nok noe slikt jeg gjorde. Pytt sann. Jeg skulle egentlig bare vite om det var var faktisk mulig, og det er det tydeligvis. Når det kommer til linjekapasitet så stemmer utsagnet ditt.
Vis hele sitatet...
Såpass ja.. svarte nok på noe helt annet enn det du spurte om :P

Sitat av Forconin
Og hvordan vet så du hvor kjapp linje meitemark har? Skal ikke veldig mye til før du ikke får makset linja di når du kjører WLAN.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, men snakker generelt sett. "Skal ikke mye til" mener jeg kan diskuteres.. de fleste rådløsrutere har en grense på 108mbit, noe som ligger langt over normalen for dagens linjehastigheter..
En teoretisk grense på 108mbit ja. Du vil ikke få 108mbit i praksis.
Sist endret av Forconin; 14. desember 2009 kl. 14:57.
Sitat av Forconin Vis innlegg
En teoretisk grense på 108mbit ja. Du vil ikke få 108mbit i praksis.
Vis hele sitatet...
Greit nok, mener fortsatt at det ikke er så mange som har over 50mbit linje at utsagnet mitt blir feil... Selvfølgelig er det unntak, men generelt sett vil de fleste ikke merke forskjell på overføringshastighet mot internett om de bruker kablet eller trådløst.. latency er en annen sak...