Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1739
Hei!
Sitter og leser om saken i Brummunddal og drapet på Janne Jemtland.
Der går politiet og Statens Vegvesen ut og sier de ha undersøkt bilene, og mener seg å vite på kilometeren hvor langt de ulike bilene har rullet på ulike datoer.

Er det sånn at bilen min (2012mod) registrerer alt jeg foretar meg? Sendes dette kanskje også til bilfabrikanten automatisk for at de skal lære om bruksmønster?

Jeg er litt anti overvåkningssamfunnet, og liker ikke slikt at prinsipp, derfor spørsmålet. Kan jeg evt. slå av registreringen på noen måte?
Den som bare er der
Motorstyringen skriver alltid ned kilometerstand og dato, når en feilkode lagres i enheten. Dette kan lett hentes ut.

I nyere biler er det en slags "black box" som di har i fly, så dem kan se koordinater km stand og dato. Denne infoen kan kun hentes ut av bilfabrikanten, men dem gjør det kun i alvorlige tilfeller (vil si denne saken går under "alvorlig" uten at jeg har noe særlig peiling på dette i forhold til loven.). Det går på ingen måte å skru dette av uten at bilen vil fungere etterpå.
Det registreres også når bilen har blitt åpnet Og låst, og hvilken nøkkel som ble brukt(hovednøkkel/reservenøkkel)
Hvor gamle biler må man eventuelt kjøre for å slippe unna denne overvåkningen?
Den som bare er der
Sitat av Jeg er komisk Vis innlegg
Hvor gamle biler må man eventuelt kjøre for å slippe unna denne overvåkningen?
Vis hele sitatet...
Det er ingen overvåkning, men info en kan dra ut fra bilen ved alvorlige ulykker eller om bilen har sammenkobling til ett alvorlig lovbrudd.

Loggføring med km stand og dato må du vel vertfall til før 1996 modell tror jeg, da ble standard måten for å lese av styreenheter innført.

På sporingsdelen varier det nok en del. Tyske biler har kunne blitt sporet opp siden 90 tallet, men jeg tror ikke infoen ble lagret(kunne bli sporet opp, der bilen ringte automatisk til politet eller ambulanse og sendte inn plassering din automatisk ved ulykke): Japanske biler har ikke fått navigasjonssystemer som standard før nå i nyere tid. Så vidt jeg vet er info som blir lagret i "black boxen" noe nytt og biler eldre en 2015 modell har nok ingen koordinater med km stand, dato og tid loggført.
Om du føler for å unngå alt av mulige logginger i bil så er vel svaret at da bør du kanskje vurdere en bil der alt er mekanisk og uten elektronikk. God gammel forgasser-motor, da er det ingen hjerne som styrer innsprøytning eller kan logge noe som helst. Om noen likevel ønsker å overvåke akkurat deg så vil de nok klare det likevel - med svært liten innsats. Kan gjøres så enkelt som en magnetisk festet gps tracker på bilen din. Eller mobilen din hackes. Om noen virkelig ønsker å følge med så skal du gå svært langt for å klare å forbli usporbar. Da må du droppe smarttelefonen, ha gammal knappemobil med hemmelig nummer registrert på random person, og kanskje også sette opp en plan for å spre falske digitale spor som kan sende de som forsøker å spore deg på ville veier.
Sist endret av random67489; 26. november 2018 kl. 05:59.
Når du frakobler batteriet slik at motorstyringen blir slettet , sletter dette da også loggføringen?
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Når du frakobler batteriet slik at motorstyringen blir slettet , sletter dette da også loggføringen?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Når du frakobler batteriet slik at motorstyringen blir slettet , sletter dette da også loggføringen?
Vis hele sitatet...
Du sletter jo heller ikke motorstyring ved å koble fra batteriet, da hadde jo alle biler blitt ubrukelig ved batteribytte.
Takk for svar!

Vil bare understreke at jeg ikke har noe å skjule, syntes bare tanken var ubehagelig, og det er den fortsatt etter deres svar, særlig når man kan se når bilen låses osvosv.. men uansett ikke noe jeg kommer meg unna skjønner jeg :-)
Hvis du synes det er ubehagelig så tenk på hvor mye kameraovervåking det finnes her i Oslo sentrum.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Det er ingen overvåkning, men info en kan dra ut fra bilen ved alvorlige ulykker eller om bilen har sammenkobling til ett alvorlig lovbrudd.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det ikke overvåkning? Det er et system som lagrer informasjon om hendelser, slik at folk som ikke selv var til stede da det smalt kan finne ut akkurat hva som skjedde. Det er det overvåkning er. All overvåkning er imidlertid ikke uetisk. Skjult overvåkning er mer etisk utfordrende enn systemer du er klar over at er der. Systemer som lagrer lyd og bilde er mer problematiske enn systemer som lagrer informasjon om et kjøretøys motorturtall og akselerasjon. Systemer som sender informasjon gudene vet hvor er mer inngripende enn systemer der informasjonen lagres i en sort boks som kun hentes ut ved behov. Av all overvåkning vi utsettes for i dag er antakelig dette noe av det minst inngripende. Overvåkning er det like fullt, og jeg kan utmerket godt forstå at folk reagerer - og helst vil ha en eldre bil som ikke har slike systemer innebygget. Overvåkning slutter ikke å være overvåkning bare fordi man anser den som rimelig og formålstjenelig i konkrete tilfeller.