Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1165
hei har tenkt meg og bytte fra windows vista til ubuntu 10.10 men har litt problemer har lasta ned ubuntu og unrarer fila kjører autorun fila men får bare feilmelding og har ikke tenkt og ha noe igjenn på disken når jeg instalerer ubuntu.. men formaterer ubuntu fila disken, eller må jeg gjør dette sjøl? for finner ikke ut hvordan jeg skal gjør det
Du har lasta ned en .iso-fil, som må brennes som image. Selv har jeg stort sett brukt Nero for å brenne imagefiler ..og andre ting
men hvilken fil på mappa er det jeg må brenne som image.. unskyld meg for min lack of dataegenskaper men har prøvd og feilet :O
Du skal brenne selve iso-filen, ikke pakke den ut. Står forøvring lenger ned her.
Etter å ha brent den ut, starter du PCen på nytt med CDen i (mulig du må inn i BIOS for å endre boot-rekkefølge for å kunne starte fra CD). Da vil du kunne teste ut/installere Ubuntu.
Den fila du dekomprimerte (unrar), var en .ISO fil som du skal brenne på en CD/DVD som en bootbar disk.

Bruk f.eks CDBurnerXP for å brenne denne fila.
Sitat av EmanOn Vis innlegg
Etter å ha brent den ut, starter du PCen på nytt med CDen i (mulig du må inn i BIOS for å endre boot-rekkefølge for å kunne starte fra CD). Da vil du kunne teste ut/installere Ubuntu.
Vis hele sitatet...
Eller trykk på F8, så slipper du å forandre den igjen etterpå.

OBS: Det er ganske stor forskjell på Vista og Ubuntu. Du burde sette deg litt inn i det.
takk for svar, trur det skal gå nå, men angående wipinga av HDD er det noe option i opsette av ubuntu det eller må jeg gjør det selv?
Det er valg i installasjonen. Du kan installere Ubuntu ved siden av Windows, eller fjerne alt som ligger der fra før.
Jeg vil anbefale å beholde Windows i begynnelsen til du blir vant til Ubuntu, eventuelt finner ut at du vil tilbake til windows. Som andre sa, så er Ubuntu forskjellig fra Windows, så det kan være greit å ha muligheten til å gå tilbake i begynnelsen.
Du kan også teste Ubuntu direkte fra CDen som er en grei måte å bli kjent med systemet på.
ja kansje jeg tar å blir kjent med systemet før jeg tar en 100% avgjørelse.. men har så mye dritt på disken no så trur det blir formatering uansett!
Kan prøve SuperOS om du ønsker alt av flash og slikt forhåndsinstallert
Dette er ubuntu+ :P
tusen takk for alle svar fikk dette opp og kjøre nå

må bare si dette her var konge! MEN har drete litt på draget, har kun lagd 3 gig på ubuntu partisjonen? hvordan fikser jeg dette? OG prøvde og mekke til spotify med wine, men det gikk ikke som planlagt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Xernox Vis innlegg
Eller trykk på F8, så slipper du å forandre den igjen etterpå.

OBS: Det er ganske stor forskjell på Vista og Ubuntu. Du burde sette deg litt inn i det.
Vis hele sitatet...
F8 er ikke standard for å velge boot device på alle datamaskiner.
F8 er stort sett det man spammer for å velge safemode i windows.
Sitat av magnus3k Vis innlegg
tusen takk for alle svar fikk dette opp og kjøre nå

må bare si dette her var konge! MEN har drete litt på draget, har kun lagd 3 gig på ubuntu partisjonen? hvordan fikser jeg dette? OG prøvde og mekke til spotify med wine, men det gikk ikke som planlagt!
Vis hele sitatet...
Du finner et diskverktøy som jeg tror heter "disc utility" under admin-menyen øverst. Der kan du endre størrelser på partisjoner...

Ellers er jeg VELDIG glad i "gpsrted" til slike ting.
Sitat av magnus3k Vis innlegg
tusen takk for alle svar fikk dette opp og kjøre nå

må bare si dette her var konge! MEN har drete litt på draget, har kun lagd 3 gig på ubuntu partisjonen? hvordan fikser jeg dette? OG prøvde og mekke til spotify med wine, men det gikk ikke som planlagt!
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg kunne gi deg en liten guide til hvordan du installerer Spotify i Ubuntu.
Det er ikke vanskelig, men kan virke litt komplisert hvis du ikke er kjent med systemet. Så her er oppskriften:

Gå til software sources (system/administration/softwaresources)
Der inne går du til fanen "Other Software" trykker add, og legger til denne linjen: deb http://repository.spotify.com stable non-free

Trykk så close, og update.

Deretter går du inn i terminalen(accesories/terminal)

Der skriver du linjen: gpg --keyserver wwwkeys.de.pgp.net --recv-keys 4E9CFF4E

Trykk så enter.

Deretter skriver du inn linjen: gpg --export 4E9CFF4E |sudo apt-key add -

trykk så enter. Nå blir du spurt om passordet ditt. Dette er det samme passordet du bruker for å logge deg inn på din bruker med.
Passordet vil ikke synes på skjermen når du skriver det, heller ikke stjerner, markøren vil bare blinke. Når du har skrevet passordet trykk enter.
Da skal det stå OK.

Så går du inn i Ubuntu Software Center, og skriver inn denne linjen i søkefeltet: install spotify-client-qt spotify-client-gnome-support

Last ned begge treffene du får her, både klient og Gnome desktop.

Da skal du få tilgang til Spotifys betaversjon, som fungerer, for meg, like bra som windowsversjonen.

Håper dette hjelper deg
Sitat av peter_parker Vis innlegg
Tenkte jeg kunne gi deg en liten guide til hvordan du installerer Spotify i Ubuntu.
Det er ikke vanskelig, men kan virke litt komplisert hvis du ikke er kjent med systemet. Så her er oppskriften:

Gå til software sources (system/administration/softwaresources)
Der inne går du til fanen "Other Software" trykker add, og legger til denne linjen: deb http://repository.spotify.com stable non-free

Trykk så close, og update.

Deretter går du inn i terminalen(accesories/terminal)

Der skriver du linjen: gpg --keyserver wwwkeys.de.pgp.net --recv-keys 4E9CFF4E

Trykk så enter.

Deretter skriver du inn linjen: gpg --export 4E9CFF4E |sudo apt-key add -

trykk så enter. Nå blir du spurt om passordet ditt. Dette er det samme passordet du bruker for å logge deg inn på din bruker med.
Passordet vil ikke synes på skjermen når du skriver det, heller ikke stjerner, markøren vil bare blinke. Når du har skrevet passordet trykk enter.
Da skal det stå OK.

Så går du inn i Ubuntu Software Center, og skriver inn denne linjen i søkefeltet: install spotify-client-qt spotify-client-gnome-support

Last ned begge treffene du får her, både klient og Gnome desktop.

Da skal du få tilgang til Spotifys betaversjon, som fungerer, for meg, like bra som windowsversjonen.

Håper dette hjelper deg
Vis hele sitatet...
Og dette er hvorfor Linux enda ikke er klart for å erstatte Windows for folk flest
Sitat av ymgve Vis innlegg
Og dette er hvorfor Linux enda ikke er klart for å erstatte Windows for folk flest
Vis hele sitatet...
Njaa. Dette er vel berre ein testversjon. Eg reknar med at når den er ferdig, vil vere enklaren enn å installere i windows.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Og dette er hvorfor Linux enda ikke er klart for å erstatte Windows for folk flest
Vis hele sitatet...
Sier bare apt man
Sitat av peter_parker Vis innlegg
Tenkte jeg kunne gi deg en liten guide til hvordan du installerer Spotify i Ubuntu.
Det er ikke vanskelig, men kan virke litt komplisert hvis du ikke er kjent med systemet. Så her er oppskriften:

Gå til software sources (system/administration/softwaresources)
Der inne går du til fanen "Other Software" trykker add, og legger til denne linjen: deb http://repository.spotify.com stable non-free

Trykk så close, og update.

Deretter går du inn i terminalen(accesories/terminal)

Der skriver du linjen: gpg --keyserver wwwkeys.de.pgp.net --recv-keys 4E9CFF4E

Trykk så enter.

Deretter skriver du inn linjen: gpg --export 4E9CFF4E |sudo apt-key add -

trykk så enter. Nå blir du spurt om passordet ditt. Dette er det samme passordet du bruker for å logge deg inn på din bruker med.
Passordet vil ikke synes på skjermen når du skriver det, heller ikke stjerner, markøren vil bare blinke. Når du har skrevet passordet trykk enter.
Da skal det stå OK.

Så går du inn i Ubuntu Software Center, og skriver inn denne linjen i søkefeltet: install spotify-client-qt spotify-client-gnome-support

Last ned begge treffene du får her, både klient og Gnome desktop.

Da skal du få tilgang til Spotifys betaversjon, som fungerer, for meg, like bra som windowsversjonen.

Håper dette hjelper deg
Vis hele sitatet...
kjørte det bare gjennom wine jeg