Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1095
Jeg lurer på eksempler på hva som faktisk er lov å laste ned?

Etter å ha lest 'Vet du hva som egentlig er lov?' i nettavisen står jeg igjen med noen spørsmål.

Fra artikkelen:
Er det lov å laste ned?
Bare hvis følgende er oppfylt:

1. Det foreligger en eksplisitt lisens/tillatelse til det eller

2. Du kopierer/laster ned kun til privat bruk, og fra et eksemplar som er lagt ut lovlig (dvs. ikke f.eks. en ulovlig torrent), og du ikke må omgå DRM for å kopiere/laste ned.

Hvis dette er oppfylt, så er du enten innenfor "lov til privat kopiering" eller lojal Internettbruk i forhold til "implisitt samtykke" som oppstår ved at opphavsperson selv legger ut på nett uten sperrer (men grensene for implisitt samtykke er uklare).
Vis hele sitatet...
1. Finnes det noen 'aldersgrense' for åndsverkloven, på en slik måte som gjør at man ikke trenger en "eksplisitt lisens/tillatelse"?

2. Hvordan kan man vite om nedlastingen er ulovlig eller ikke? Hvor finner man en "eksplisitt lisens/tillatelse", om den finnes? Tenker da først og fremst på torrenter man finner på nett.


-------------------------

3. Og om man ulovlig laster ned, f.eks American Beauty fra TPB, er det da DreamWorks som må ta ut søksmål mot meg?

4. Hvis ja, er det mindre sannsynlighet for å få problemer med å laste ned 'Tre Nøtter Til Askepott' (som er produsert av DEFA-Studio für Spielfilme og Barrandov)?


Håper noen kan bidra med svar eller eventuelt nyttige lenker. Regner med at jeg ikke er den eneste som er litt usikker mtp. dette!

Jeg er en angrende synder og vil ikke stjele mer på nett. Men jeg opplever stadig tvilssituasjoner og lurer på dette.
Sitat av httpwhat Vis innlegg

2. Hvordan kan man vite om nedlastingen er ulovlig eller ikke? Hvor finner man en "eksplisitt lisens/tillatelse", om den finnes? Tenker da først og fremst på torrenter man finner på nett.
Vis hele sitatet...
Det første spørsmålet har du jo funnet svaret på selv En "eksplisitt lisens/tillatelse", er ikke noe du finner, det er noe som er mulig å få. Om du ikke vet at du har det, så har du det garantert ikke...

Sitat av httpwhat Vis innlegg
3. Og om man ulovlig laster ned, f.eks American Beauty fra TPB, er det da DreamWorks som må ta ut søksmål mot meg?
Vis hele sitatet...
Rettighetsinnehaver kan saksøke deg ja.
Sist endret av Tyrkeren; 5. desember 2010 kl. 19:22.
Sitat av httpwhat
Jeg er en angrende synder og vil ikke stjele mer på nett. Men jeg opplever stadig tvilssituasjoner og lurer på dette.
Vis hele sitatet...
Dagens

Mener du faktisk det?
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Det første spørsmålet har du jo funnet svaret på selv En "eksplisitt lisens/tillatelse", er ikke noe du finner, det er noe som er mulig å få. Om du ikke vet at du har det, så har du det garantert ikke...
Vis hele sitatet...
Regner med at det finnes musikk på TBP som det finnes uttalt, eksplisitt tillatelse til å dele hvordan man vil, men som jeg ikke vet om. Så lenge jeg ikke vet om det, er det jo bare å anta at det ikke er lov. Men jeg lurte evt. på hvordan man kan finne dette. Finnes det en nettside hvor man samler masse lovlige torrenter, hvor alt er godkjent av de som sitter med rettighetene? 'Ringe rundt' er jo sjelden et alternativ.

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Rettighetsinnehaver kan saksøke deg ja.
Vis hele sitatet...
Bare rettighetsinnehaver?

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Dagens

Mener du faktisk det?
Vis hele sitatet...
Jeg gjør faktisk det! Sjokkerende å ikke ville stjele?
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Regner med at det finnes musikk på TBP som det finnes uttalt, eksplisitt tillatelse til å dele hvordan man vil, men som jeg ikke vet om. Så lenge jeg ikke vet om det, er det jo bare å anta at det ikke er lov. Men jeg lurte evt. på hvordan man kan finne dette. Finnes det en nettside hvor man samler masse lovlige torrenter, hvor alt er godkjent av de som sitter med rettighetene?
Vis hele sitatet...
Det du kan forsøke å søke etter er ting som er utgitt med en Creative Commons-lisens. Kort fortalt er dette en lisens, der den som har laget verket (musikk, film, bilde) gir alle lov til å distribuere verket videre. I noen tilfeller (lisensen har et par varianter) også bruke eller endre det som man selv ønsker.

Som du sier i åpningsposten: alt man har lov til å laste ned. Dette vil dekke feks linux-distroer som Ubuntu eller Debian, musikk med CC-lisens osv. Alle ting der de som har laget det, har gitt alle rettigheter for å videredistribuere det.

Det er også en aldersgrense på åndsverk, ja. (Husker ikke eksakt hvordan det regnes i farta, det vet sikkert noen bedre enn meg.) Etter en viss tid vil noe som har blitt laget havne i "public domain" der alle kan benytte seg av det. Feks folkeventyrene våre, musikken til Beethoven osv. (merk at for musikken til Beethoven betyr det at du kan spille den uten å bryte opphavsretten, enhver innspilling du laster ned er sannsynligvis såpass ny at den nok forsatt er dekket av den).
Project Gutenberg inneholder en god del eldre bøker som er havnet i public domain, for de som liker å lese.

Jeg synes det er en bra ting at du ønsker å finne alternativer du kan laste ned og distribuere videre fremfor å bryte opphavsretten.