Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5899
Hei, nytt medlem her, men prøver meg utpå



Ungene våre går i en barnehage her i bygda. Hver morgen kommer faren til en av de andre ungene i full fart like etter oss. Det jeg har sett er at hver bidige dag så sitter ungen hans usikret i baksetet, enkelte ganger står også ungen og hopper i setet.

Grunnen til at jeg reagerer er at jeg har venner som har blitt skadet i bilulykker hvor de ikke har brukt bilbelte. Hvis han blir nødt til å bråbremse eller i en ulykke vil ungen nærmest gjøres om til et prosjektil og sannsynligvis bli hardtskadet/død. Jeg synes dette virkelig er uansvarlig av faren, MEN det er ikke min unge så jeg har jo egentlig ingenting jeg skulle sagt. Men alikevell føler jeg et lite ansvar om å si ifra.

Derfor sa jeg fra til faren her forrige dagen. Jeg spurte med en rolig tone om han ikke hadde bilstol til barnet slik at hun sitter trygt i bilen. Det er jo tross alt påbudt å ha barna sikra i bilen. Han fyrer seg opp og kjefter og smeller på meg. Ber meg holde kjeft for det er ikke min unge og jeg kunne ikke bestemme over han.. Jeg tenkte for meg selv at: "Jaja, det er sannheten som sårer". Jeg håper bare at han tenker litt over sikkerheten til barnet sitt nå.

Men så er spørsmålet: Burde jeg som i grunn ikke har noe med barnet å gjøre sagt ifra? Som tidligere nevnt føler jeg et lite ansvar om å handle ettersom barnet bare er 3-4 år og ikke klarer å si ifra selv. Burde jeg nevne dette for barnehagetantene? Evt. gå så langt som å si ifra til snuten/andre instanser?
Jeg syns du gjorde rett når du sa ifra. Hva hvis du bestemte deg for å ikke gjøre det og to dager etterpå havner de i en ulykke hvor ungen blir kvestet. Tenk hvor forbanna du hadde vært fordi du ikke sa ifra.

Noen folk er idioter og de trenger å bli fortalt det en gang i blant!
Jeg irriterer meg på sånne folk som ikke passer på ungene sine!

Du burde vell si ifra til barnehage viss du gidder. Er jo som du sier enorm risiko viss det skjer en ulykke. Ikke bare for barnet, men faren også.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg syns du gjorde rett når du sa ifra. Hva hvis du bestemte deg for å ikke gjøre det og to dager etterpå havner de i en ulykke hvor ungen blir kvestet. Tenk hvor forbanna du hadde vært fordi du ikke sa ifra.

Noen folk er idioter og de trenger å bli fortalt det en gang i blant!
Vis hele sitatet...
What he said !
Det er strålende at du faktisk sier fra. De aller fleste av oss ville neppe gjort det, men tenkt for en jævla idiot denne faren var og latt det bli med det. Bra!
Jeg mener du gjorde rett i å reagere som du gjorde. Selv om barnet ikke er ditt betyr ikke det at du står uten noe ansvar. Vi er alle en del av samme samfunn og en viktig del av sekundærsosialiseringen er at personer i samfunnet viser en interesse for individer de ikke nødvendigvis er i slekt med.

Jeg synes absolutt du bør vurdere å nevne det for andre instanser om faren ikke tar til vettet og sikrer barnet.
Syntes du gjorde akuratt det riktige. Bra du har mere guts en meg som bare tørr å konfrontere folk over internet.
Du gjorde absolutt rett i det du gjorde, får han kanskje til å tenke litt på hvilken risiko det er han tar.

Ikke bekymre deg om at han kjefta på deg, det er bare han som ikke tåler at andre ytrer sine meninger om hvordan han gjør ting :P

Du har jo noe med barnet å gjøre... du veit om barnet, og tenk om du føler det på kroppen dersom han kræsjer og det skjer noe med ungen, så blir du sittende å tenke "jeg skulle ha sagt noe!" Nå har du hvertfall gjort ditt, det er ikke stort mer du kan gjøre.

En liten tanke jeg fikk her: kanskje få snuten til å stoppe han en dag? ikke bøtelegg han though, bøter når man har unge osv. å tenke på blir feil, men hør om de muligens kan stoppe ham og gi ham en advarsel istedenfor, og så se om det hjelper? Bare et forslag though
Kansje der du han kommer snart en dag men fastspennt barn! Bare en idiot ville overse en slik kommentar!
Ja i aller høyeste grad. Du gjorde det rette, og det mange ikke tør fordi de føler de "ikke har noe med det".

Selv om han hisset seg opp som en annen idiot, så får vi da inderlig håpe at han fikk en vekker og faktisk gjør noe med det.
Når folk blander seg inn slik blir folk ofte hissige når du forteller folk hvordan de skal behandle ungene og slikt. men du gjorde fortsatt det rette - og skulle det uheldigvis skje en bilulykke med den ungen kan du i hvertfall ha samvittigheten i behold.
Cred til deg for at du sa ifra, det er det nok ikke mange som hadde turt (meg inkludert sannsynligvis)

Sier du ifra i barnehagen vil jeg tippe de sier sin mening til faren.. Og om det ikke hjelper er barnehager pliktige til å kontakte videre i systemet
Sitat av etse Vis innlegg
- og skulle det uheldigvis skje en bilulykke med den ungen kan du i hvertfall ha samvittigheten i behold.
Vis hele sitatet...
Og faren tenker: "Skulle hørt på den fornuftige karen som kom og sa fra, faen for en idiot jeg er".
Sitat av Gesel Vis innlegg
Cred til deg for at du sa ifra, det er det nok ikke mange som hadde turt (meg inkludert sannsynligvis)

Sier du ifra i barnehagen vil jeg tippe de sier sin mening til faren.. Og om det ikke hjelper er barnehager pliktige til å kontakte videre i systemet
Vis hele sitatet...
Ja, barnehagen skal melde ifra hvis det fattes mistanke om at noe ikke er som det skal eller bør i hjemmet, men barnehagen har ikke ansvar for hvordan foreldre frakter barna til barnehagen.

Jeg ville enten ha meldt fra til politiet, som faktisk har myndighet til å ta affære eller så ville jeg ha snakket med faren det gjelder en gang til og beklaget meg for at jeg blandet meg på den måten, ikke fordi dusten fortjener en unnskyldning, men for å starte en samtale med han, slik at jeg kunne ha forsøkt å forklare hva jeg mente en gang til.

Kanskje det hadde gått inn om du fikk sagt det til han på en måte som ikke kunne gjøre han flau, for det er vel ingen tvil om at det er det som er grunnen til at han kjeften tilbake?.

Misforstå meg rett. Jeg kunne skutt jævelen for å ikke sørge for barnets trygghet..
har ikke lest alle kommentarene over så unnskyld om jeg dobbel-poster!

Om dette er noe som skjer daglig, ville jeg avtalt med en politibetjent om å gjemme seg i nærheten og ta fører mens ungen hopper i setet uten stol og belte! han vil nok få et saftig forelegg! Betjenten er pliktet til å ikke si noe om at han ble tipset, tror jeg, om du er redd for det!
Hvis du føler at det er ille nok kan du skrive/ringe inn en bekymringsmelding til barnevernet, de er da pliktig til å følge det opp. Du kan velge å være anonym om du ønsker at foreldrene ikke skal vite hvem som varslet barneværnet.

http://www.bufetat.no/barnevern/rett...er/meldeplikt/
Sist endret av Notrik; 22. september 2010 kl. 03:15. Grunn: Du kan være anonym
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
som de andre sa, du gjorde helt rett.

han fikk nok et lite rip i stoltheten sin ettersom det kan være hardt å få kritikk for noe så personlig, men det er tydelig han ikke helt har tenkt igjennom konsekvensene ved et potensielt uhell.

å melde til barnevernet blir helt latterlig i mine øyne, snakker om å lage storm i et vannglass.
om du føler du må gjøre noe (om det fortsetter), ring politiet og la de ta saken videre.

barnevernet her og barnevernet der.. ikke alle er perfekte foreldre fra begynnelsen av, de trenger noen vekkelser ang. slike ting.
barnevernet er ikke en vekkelse, men en voldtekt, og i min erfaring har de ingen ønsker om å hjelpe til men å overta.
Den pappaen skulle vert på freakforum så han kunne se denne tråden
Det er så utrolig naivt av faren og tenke slik han forhåpentligvis gjør, at ingenting kan skje han fordi det er lite sansynelig. Om han ikke tenker dette tror jeg ikke han tenker i det hele tatt, noen er sånn også. Håper så inderlig på at han blir stoppet i kontroll og får en hardere bot og advarsel.

Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Den pappaen skulle vert på freakforum så han kunne se denne tråden
Vis hele sitatet...
Det fins da alltid noen uregistrerte som leser tråder
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Samme med ei dame som bodde i samme bygda som meg for en stund siden. Der satt ungen på en liten bilpute mens mora kjørte 30 over fartsgrensa og tok helt sinnsyke forbikjøringer. Tutet på henne og blinket med lysene de gangene jeg ble forbikjørt.

Når vi møttes på butikken så gikk hun bare når hun så meg. Hun kunne vel ikke forsvare oppførselen sin tenker jeg. Det er rett og slett mange som ikke burde vært foreldre på grunn av ekstrem ansvarsløshet!
Man kan si mye rart om denne saken, men eg vil fatte meg i korthet.

Eg, meg, og mine barn. Foreldre som mener at de vet best om sine barn og tilhørende(eller manglende?) barneoppdragelse er nok lite mottakelig for input utenifra. Uansett hvor velmenende det er. Eg ser selv far, og vet akkurat hvordan noe slik treffer en på et utrolig ømt punk. "Er eg ikke en god far? Vil eg ikke barnet mitt det beste? Dette er mitt barn, sier du at eg ikke kjenner mitt eget barn?" osv. Det treffer stoltheten og foreldrerollen på en særdeles skjerpende måte at eg forstår reaksjonen med å stenge slike ting ute og benekte enhver påståelse. MEN, når man blir foreldre så er det et hav av nye ting man må lære seg, deriblant ydmykhet og å svelge stoltheten sin. Dette lærer man dessverre ikke på sykehuset, selv om det begynner allerede der.

Eg har lært meg at eg ikke vet alt om barnet mitt til enhver tid, og at det må eg bare innfinne meg i. Om noen mener eg gjør noe galt så er det flaut, men eg vurderer muligheten for at vedkommende kan ha rett. Eg har også lært meg at selv om noen kommer med gode og velmenende råd om min barneoppdragelse så skal eg ikke automatisk akseptere det som en universell sannhet. Eg gjør nok ting annerledes enn hva andre gjør, og motsatt, men det betyr ikke at eg ikke vil at barnet mitt skal for eks sitte trygt i bilen.

Når det er sagt, er det egentlig så farlig at barnet sitter slik i bilen? Tross alt, kræsjer de så er det barnet og foreldrene det går ut over, ikke deg. JA!, det er farlig. For det første så viser det manglende autoritet i bilen(og kanskje ellers også) over barnet. I bilen SKAL barnet sitte på plassen sin, også med tanke på hvor forstyrrende det kan være for føreren om barnet får bevege seg fritt. I bilen er det sjåføren som bestemmer, uansett. Punktum. Smitteeffekten av noe slikt i en barnehage er stor. "Ingrid får sitte fremme og uten belte. DET VIL EG OG!!!". Utrolig hvor fort noe slikt sprer seg i en barnehage. I tillegg gir det barnet en særdeles dårlig uvane og kan føre til at barnet selv ikke vil ha belte på seg når barnet blir voksen. Og da har vi en ond sirkel gående. Tror du da at barna til barnet får belte på seg? Sannsynligvis ikke. Er bilbelte viktig for sikkerheten i bilen? Absolutt! Koster det mange skattekroner at folk blir unødvendig skadde i trafikken fordi de ikke bruker bilbelte? Milliarder!

Men hva skal man gjøre? Si i fra så klart. Og det har du allerede gjort, men et uheldigvis ikke uventet resultat.

Noen har foreslått å kontakte politiet. Tja, om de faktisk har ressurser til å gjøre det så vil vedkommende få seg ei bot og en alvorsprat med politiet. Stort mer vil ikke skje, og noe langvarig resultat vil utebli.

Kontakte barnevernet er blitt nevnt. Eg vet ikke hvordan de stiller seg til en slik bekymringsmelding, men om de skulle reagere så eg er skeptisk til at det blir en mindre sak ut av det hvor foreldrene blir tilbørlig gjort oppmerksom på sikkerheten i bilen og resultater rundt omsorgssvikt. Sannsynligvis vil de enten ikke gjøre noe(og meldingen blir resultatløs) eller så vil de overdrive saken på en slik måte at det vil få store konsekvenser for foreldrene(og kanskje barnet). Er det likevel verdt det? Kanskje. Sikkerhet i bil og små barn er viktig.

Kontakte barnehagen? Dette synes eg er en god ide. Både fordi de har en daglig profesjonell kontakt med foreldrene, og fordi at de mest sannsynlig har verktøy de kan bruke i slike tilfeller. Og om en oppfordring ovenfor faren ikke hjelper så kan de ta det opp med moren til barnet. Kanskje moren ikke er klar over det, eller er mer mottakelig for innspill? I tillegg kan du jo tipse barnehagen om å kjøre prosjekter med barna hvor man tar opp dette med trafikksikkerhet, både i trafikken som myk trafikant og i bilen som passasjer. Kanskje pappen hører på når barnet lurer på hvorfor han ikke bruker belte selv? I tillegg kunne de sikkert fått en del brosjyrer fra Trygg Trafikk som viser til hvor viktig det er, hvor lite som skal til, og kanskje fått med en lokal barneutstyrsbutikk til å gi rabatt til foreldrene i barnehagen? Og i tillegg hadde det kanskje og vært en god ide å ta det opp på et foreldremøte hvor det blir tatt opp i fellesskap, ikke med den aktuelle faren i sentrum. Evnt i en foreldresamtale og da med begge foreldrene. Om det da viser seg at foreldrene fortsatt ignorerer omsorgsansvaret så kan det være nødvendig å ta det videre til Barnevernet.

Lykke til! Fantastisk at noen faktisk sier i fra
I et kortsiktig moralsk perspektiv gjorde du det rette som observant medmenneske (i den grad man kan definere hva som er "rette" eller riktige handlinger).

Men nei, jeg synes ikke du gjorde et godt valg i et litt større perspektiv. Det er her snakk om en far som hverken bryr seg om barnets sikkerhet eller loven (ikke at sistnevnte bryr meg nevneverdig) og dessuten ifølge deg var ute av stand til å ta imot høflig, konsktruktiv kritikk.

Da vil jeg, med all respekt og uten å ville såre noen, si: hva er en idiot mindre? Eller to? Eller en familie? Vi lever i en fullstappet verden, la idiotene ta livet av seg selv, sakte men sikkert.
Sitat av handstyle Vis innlegg
I et kortsiktig moralsk perspektiv gjorde du det rette som observant medmenneske (i den grad man kan definere hva som er "rette" eller riktige handlinger).

Men nei, jeg synes ikke du gjorde et godt valg i et litt større perspektiv. Det er her snakk om en far som hverken bryr seg om barnets sikkerhet eller loven (ikke at sistnevnte bryr meg nevneverdig) og dessuten ifølge deg var ute av stand til å ta imot høflig, konsktruktiv kritikk.

Da vil jeg, med all respekt og uten å ville såre noen, si: hva er en idiot mindre? Eller to? Eller en familie? Vi lever i en fullstappet verden, la idiotene ta livet av seg selv, sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
Så det er greit at barnet ikke bruker bilbelte fordi faren er en idiot?

Hva slags logikk er det du opererer med?
Sitat av handstyle Vis innlegg
I et kortsiktig moralsk perspektiv gjorde du det rette som observant medmenneske (i den grad man kan definere hva som er "rette" eller riktige handlinger).

Men nei, jeg synes ikke du gjorde et godt valg i et litt større perspektiv. Det er her snakk om en far som hverken bryr seg om barnets sikkerhet eller loven (ikke at sistnevnte bryr meg nevneverdig) og dessuten ifølge deg var ute av stand til å ta imot høflig, konsktruktiv kritikk.

Da vil jeg, med all respekt og uten å ville såre noen, si: hva er en idiot mindre? Eller to? Eller en familie? Vi lever i en fullstappet verden, la idiotene ta livet av seg selv, sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
jeg hadde vært enig om problemet var at han selv ikke brukte bilbelte. Om jeg ser noen som lar være å bruke bilbelte annser jeg de som idioter men gidder ikke si noe. Det er de sitt liv, de får gjøre som de vil. Men når det er snakk om barnet ditt - da går hans valg plutselig utover noen andre; da er saken en helt annen.
Det er ikke idioten som dør, det er den uskyldige ungen hans...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Sitat av handstyle Vis innlegg
I et kortsiktig moralsk perspektiv gjorde du det rette som observant medmenneske (i den grad man kan definere hva som er "rette" eller riktige handlinger).

Men nei, jeg synes ikke du gjorde et godt valg i et litt større perspektiv. Det er her snakk om en far som hverken bryr seg om barnets sikkerhet eller loven (ikke at sistnevnte bryr meg nevneverdig) og dessuten ifølge deg var ute av stand til å ta imot høflig, konsktruktiv kritikk.

Da vil jeg, med all respekt og uten å ville såre noen, si: hva er en idiot mindre? Eller to? Eller en familie? Vi lever i en fullstappet verden, la idiotene ta livet av seg selv, sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
Hva om ungen er en potensiell "Sjakk-Magnus"? Er det da plutselig feil at faren lat ham sitte uforsvarlig i bilen?

Synes det blir galt å la faren ta livet av et menneske som ikke har sin egen vilje på grunn av hans manglende evne til å fatte fare..
Sist endret av CakeZ; 22. september 2010 kl. 13:24.
Hva om ungen er en potensiell idiot, akkurat som faren hans? Dette er et alternativ jeg vil anse som langt mer sannsynlig.
Uansett, selvfølgelig synes jeg ikke det er "greit" at ungen eventuelt dør. Jeg kan bare ikke sympatisere på noen måte eller se en grunn til å legge seg opp i denne mannen og hans families liv (som sagt tidligere: dette er i et større perspektiv, prøv å se på denne saken i forhold til menneskeheten som helhet og du vil kanskje forstå bedre hva jeg mener).
Sitat av Hobby Vis innlegg
Hei, nytt medlem her, men prøver meg utpå



Ungene våre går i en barnehage her i bygda. Hver morgen kommer faren til en av de andre ungene i full fart like etter oss. Det jeg har sett er at hver bidige dag så sitter ungen hans usikret i baksetet, enkelte ganger står også ungen og hopper i setet.

Grunnen til at jeg reagerer er at jeg har venner som har blitt skadet i bilulykker hvor de ikke har brukt bilbelte. Hvis han blir nødt til å bråbremse eller i en ulykke vil ungen nærmest gjøres om til et prosjektil og sannsynligvis bli hardtskadet/død. Jeg synes dette virkelig er uansvarlig av faren, MEN det er ikke min unge så jeg har jo egentlig ingenting jeg skulle sagt. Men alikevell føler jeg et lite ansvar om å si ifra.

Derfor sa jeg fra til faren her forrige dagen. Jeg spurte med en rolig tone om han ikke hadde bilstol til barnet slik at hun sitter trygt i bilen. Det er jo tross alt påbudt å ha barna sikra i bilen. Han fyrer seg opp og kjefter og smeller på meg. Ber meg holde kjeft for det er ikke min unge og jeg kunne ikke bestemme over han.. Jeg tenkte for meg selv at: "Jaja, det er sannheten som sårer". Jeg håper bare at han tenker litt over sikkerheten til barnet sitt nå.

Men så er spørsmålet: Burde jeg som i grunn ikke har noe med barnet å gjøre sagt ifra? Som tidligere nevnt føler jeg et lite ansvar om å handle ettersom barnet bare er 3-4 år og ikke klarer å si ifra selv. Burde jeg nevne dette for barnehagetantene? Evt. gå så langt som å si ifra til snuten/andre instanser?
Vis hele sitatet...
Foreslår dog en stoisistisk metode å behandle folk. Altså når noen skriker til deg om et eller annet, spør du: fikk du med deg hva jeg sa tenk over det for deg selv? også bare går du.
Sitat av handstyle Vis innlegg
Hva om ungen er en potensiell idiot, akkurat som faren hans? Dette er et alternativ jeg vil anse som langt mer sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Så faren din er en idiot?
Totalt uvesentlig hva ungen kan være og ikke, vel? Det å i det hele ta det opp bringer meg spørsmålet (hovedsaklig rettet mot T.J som tar det opp); Så hvis ungen er verdt noe har han mer rett eller grunn til å sitte forsvarlig i bilen, enn hvis han ikke er noe?

Smakløst.

Ang. hva trådstarter spør om må jeg si at jeg synes det er både tøft og riktig gjort av han å ta dette opp med faren.

Sitat av nomore Vis innlegg
Eg, meg, og mine barn. Foreldre som mener at de vet best om sine barn og tilhørende(eller manglende?) barneoppdragelse er nok lite mottakelig for input utenifra. Uansett hvor velmenende det er. Eg ser selv far, og vet akkurat hvordan noe slik treffer en på et utrolig ømt punk. "Er eg ikke en god far? Vil eg ikke barnet mitt det beste? Dette er mitt barn, sier du at eg ikke kjenner mitt eget barn?" osv. Det treffer stoltheten og foreldrerollen på en særdeles skjerpende måte at eg forstår reaksjonen med å stenge slike ting ute og benekte enhver påståelse. MEN, når man blir foreldre så er det et hav av nye ting man må lære seg, deriblant ydmykhet og å svelge stoltheten sin. Dette lærer man dessverre ikke på sykehuset, selv om det begynner allerede der.
Vis hele sitatet...
Slike foreldre burde strengt tatt ikke vært foreldre, uansett hvor lite du kan om barneoppdragelse så bør enhver person som velger å være foreldre kunne forsvare barnet ved kjøring, og andre "basic" kunnskaper om sikkerheten rundt ditt eget barn.
Sist endret av Dibsent; 22. september 2010 kl. 22:40.
Det er i slike tilfeller man faktisk trenger politiet =)

Tips politiet om saken, og oppfordre de til å ha en beltekontroll på stedet en morgenen. Så får han som fortjent, og man vil nok se at han aldri mer kjører uten belte.
Det var bra at du sa ifra og du gjorde selvfølgelig det rette! Hvis du møter denne stressa karen hver morgen kan du jo si ifra til ham helt til du ser at han faktisk bryr seg om barnets sikkerhet
En liten "update".

På tur til banehagen i går bestemte jeg meg for å ta opp dette med de barnehageansatte. Jeg nevner det for daglig leder, og hun hadde merket seg akkurat det samme som meg: at ungen ble kjørt til og fra barnehagen uten bilstol og belte de gangene faren kjørte.

To minutt ut i samtalen kommer faktisk faren kjørende.. Og gjett hva? Jo, ungen satt sikra barnestol! Faren virka "flau" og så hverken særlig på meg eller barnehagetanten. Han har tydeligvis tenkt på over jeg sa til han og innsett at det kanskje er best å sikre barnet.


Så da var "målet" mitt nådd. Jeg måtte ta imot litt aggro, men det gjør meg ingenting. Jeg håper bare han fortsetter å sette fast barnet
Bra du sa ifra ikke mange som gjør det i dagens samfun.

Minner meg litt om en sak som det ble skrevet mye om i avisene for en stund tilbake om han gutten på åtte år som ble sviktet av alle.
http://www.dagbladet.no/2009/04/06/n...dling/5642873/

hadde trolig vært i livet vist noen turte å si fra , jeg nekter å kjøpe den at lærere og helsesøster ikke merket noe mistenkelig når gutten kommer på skolen gul og blå.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Han fyrer seg opp og kjefter og smeller på meg. Ber meg holde kjeft for det er ikke min unge og jeg kunne ikke bestemme over han.. ?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde kjeftet huden full på han.. Anmeld han til politiet.
Trådstarter, du gjorde absolutt det rette, kred til deg!
Bra å høre at faren nå bruker sele på guttungen, da har du et tryggere barn på samvittigheten =)
Sitat av T.J. Vis innlegg
Hva om ungen er en potensiell "Sjakk-Magnus"? Er det da plutselig feil at faren lat ham sitte uforsvarlig i bilen?
Vis hele sitatet...
Så du mener alle individer i Norge som ikke er av et kaliber som "Sjakk-Magnus" er idioter? Har da vel absolutt ikke noe å si om det er en ny Magnus som sitter baki der, han er da like mye verdt uansett...
Sitat av handstyle Vis innlegg
Da vil jeg, med all respekt og uten å ville såre noen, si: hva er en idiot mindre? Eller to? Eller en familie? Vi lever i en fullstappet verden, la idiotene ta livet av seg selv, sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
Idiot!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har det gått litt tid og faren har sikra ungen hver gang jeg har sett han i barnehagen. Da føler jeg at jeg har gjort noe nyttig for en gangs skyld :P
Nå kan du gå med god sammvittighet og tenke at du kanskje har reddet et liv!:-) Men kreds til faren også som trass litt skriking og kjefting tok til seg komentaren din.
Faren var åpenbart innom her!
God job, trådstarter
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Hobby Vis innlegg
Hei, nytt medlem her, men prøver meg utpå



Ungene våre går i en barnehage her i bygda. Hver morgen kommer faren til en av de andre ungene i full fart like etter oss. Det jeg har sett er at hver bidige dag så sitter ungen hans usikret i baksetet, enkelte ganger står også ungen og hopper i setet.

Grunnen til at jeg reagerer er at jeg har venner som har blitt skadet i bilulykker hvor de ikke har brukt bilbelte. Hvis han blir nødt til å bråbremse eller i en ulykke vil ungen nærmest gjøres om til et prosjektil og sannsynligvis bli hardtskadet/død. Jeg synes dette virkelig er uansvarlig av faren, MEN det er ikke min unge så jeg har jo egentlig ingenting jeg skulle sagt. Men alikevell føler jeg et lite ansvar om å si ifra.

Derfor sa jeg fra til faren her forrige dagen. Jeg spurte med en rolig tone om han ikke hadde bilstol til barnet slik at hun sitter trygt i bilen. Det er jo tross alt påbudt å ha barna sikra i bilen. Han fyrer seg opp og kjefter og smeller på meg. Ber meg holde kjeft for det er ikke min unge og jeg kunne ikke bestemme over han.. Jeg tenkte for meg selv at: "Jaja, det er sannheten som sårer". Jeg håper bare at han tenker litt over sikkerheten til barnet sitt nå.

Men så er spørsmålet: Burde jeg som i grunn ikke har noe med barnet å gjøre sagt ifra? Som tidligere nevnt føler jeg et lite ansvar om å handle ettersom barnet bare er 3-4 år og ikke klarer å si ifra selv. Burde jeg nevne dette for barnehagetantene? Evt. gå så langt som å si ifra til snuten/andre instanser?
Vis hele sitatet...
Hei. Ta det opp med foreldrene hva du tenker. For all del ingen melding til barnevernet. Det kan ende med forderdelse. Sier dette som fagperson.....

For all del ikke barnevernet. Ta det opp med foreldrene. Om det da ikke hjelper, så vurder en eller to advarsler. Det burde holde
Sitat av Inge54 Vis innlegg
Hei. Ta det opp med foreldrene hva du tenker. For all del ingen melding til barnevernet. Det kan ende med forderdelse. Sier dette som fagperson.....

For all del ikke barnevernet. Ta det opp med foreldrene. Om det da ikke hjelper, så vurder en eller to advarsler. Det burde holde
Vis hele sitatet...
Problemet er løst og trådstarter har oppdatert oss. Les før du svarer
Jeg ville sagt det på en hyggelig måte første gangen. Hadde jeg observert at det samme hadde skjedd igjen, ville jeg gått rett til politiet.

Barn som er så må har ingen tanker om hva slags farer som kan lure hvis noe skulle skje. Den faren må være en idiot.
morro att folk ikke fikser og lese før de poster

Creds til Trådstarter, du har mest sannsynlig reddet den ungen fra en vond opplevelse, og faren fra ett tonn med dårlig samvittighet, om han var motakelig for din lille input så hadde han nok kanskje tenkt på barnesete selv, men kanskje ikke hatt råd elns? gjerne slike folk som eksploderer over en liten bemerkning som din.

har selv 2 unger ei på 2år og en på snart 4 uker ville aldri kjørt uten barna mine sikra i bilen.
Tenker meg at kona busta han i tillegg, glefsa litt på'n og så at han ikke fikk noe mer av den spesielle kvelds aktiviteten med mindre han brukte barnesete? Hehe, neida. Jeg synes det var fint at du sa ifra og hindret nok en mulig trafikkulykke. Om de så hadde krasjet er det ikke sikkert det var BARE dem som ble skadet.
Trådstarter: Du er heeeelt rå! En sann hverdagshelt, til inspirasjon og ettertanke for oss andre.
Ølglad nordlænning
Trådstarter; Slike hverdagshelter som deg skulle ha hatt medalje! Helt rett av deg å si ifra. Du har min fulle og hele støtte!

-Sp3
Sitat av Hobby Vis innlegg
Hei, nytt medlem her, men prøver meg utpå



Ungene våre går i en barnehage her i bygda. Hver morgen kommer faren til en av de andre ungene i full fart like etter oss. Det jeg har sett er at hver bidige dag så sitter ungen hans usikret i baksetet, enkelte ganger står også ungen og hopper i setet.

Grunnen til at jeg reagerer er at jeg har venner som har blitt skadet i bilulykker hvor de ikke har brukt bilbelte. Hvis han blir nødt til å bråbremse eller i en ulykke vil ungen nærmest gjøres om til et prosjektil og sannsynligvis bli hardtskadet/død. Jeg synes dette virkelig er uansvarlig av faren, MEN det er ikke min unge så jeg har jo egentlig ingenting jeg skulle sagt. Men alikevell føler jeg et lite ansvar om å si ifra.

Derfor sa jeg fra til faren her forrige dagen. Jeg spurte med en rolig tone om han ikke hadde bilstol til barnet slik at hun sitter trygt i bilen. Det er jo tross alt påbudt å ha barna sikra i bilen. Han fyrer seg opp og kjefter og smeller på meg. Ber meg holde kjeft for det er ikke min unge og jeg kunne ikke bestemme over han.. Jeg tenkte for meg selv at: "Jaja, det er sannheten som sårer". Jeg håper bare at han tenker litt over sikkerheten til barnet sitt nå.

Men så er spørsmålet: Burde jeg som i grunn ikke har noe med barnet å gjøre sagt ifra? Som tidligere nevnt føler jeg et lite ansvar om å handle ettersom barnet bare er 3-4 år og ikke klarer å si ifra selv. Burde jeg nevne dette for barnehagetantene? Evt. gå så langt som å si ifra til snuten/andre instanser?
Vis hele sitatet...
Veldig bra gjort, mange som ikke hadde gjort det samme, blant annet meg selv... har aldri lagt merke til det å tenkt over det... (Er 20 snart, så ja har ikke barn i hue akkurat)

Du har gjort ditt, håper virkelig ikke det skjer no med ungen hans, men skjer det så vil nok dine ord snurre i hue hans hver natt han legger seg...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det er så utrolig naivt av faren og tenke slik han forhåpentligvis gjør, at ingenting kan skje han fordi det er lite sansynelig. Om han ikke tenker dette tror jeg ikke han tenker i det hele tatt, noen er sånn også. Håper så inderlig på at han blir stoppet i kontroll og får en hardere bot og advarsel.



Det fins da alltid noen uregistrerte som leser tråder
Vis hele sitatet...
hvor fikk du inspirasjon til den signaturen din? minner veldig om en film jeg så nylig men jeg husker ikke hvilken
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
det er vel en av freddy krueger filmene..