Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3566
Hei!

Jeg jobber i en dagligvare butikk, og det er jo jevnlig kontroller på oss for å sjekke om vi spør om legitimasjon og ikke selger alkohol/tobakk til personer under 18 år.
Men så lurer jeg på enting; kan jeg som "Kassadame" stilles ansvarlig for å ha solgt til mindreårige om personen brukte fakeleg? Er det min oppgave å gjennomskue fakelegget? Kan det få negative konsekvenser for meg om jeg ubevisst selger øl/røyk til noen med fakeleg?

Tusentakk for svar
du kommer ganske langt i Norge med å spille dum. Så bare stå på ditt og si at du gikk 5 på.
Butikken kan miste bevillingen, og det er kjipt med tanke på at mye av inntektene kommer fra nettopp disse varene. Blir du tatt flere ganger i å selge alkohol eller tobakk til mindreårige kan det få konsekvenser for deg også, men da som kjeft eller kanskje en oppsigelse fra sjefen.
Men får da folk i kassen opplæring i å se fake leg?
Du som kassadame har ingen plikt i å ha med deg mikroskop/forstørelsesglass for å skjekke nøye om det er fakeleg eller ikke. Mange er faktisk veldig flinke til å lage fakeleg.
Om legget er autentisk og umulig å skille fra et ekte legg ved å se på det med det blotte øye i noen sekunder, er det naturligvis personen med det falske legget som er skyldig, ettersom dette er dokumentforfalskning.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Butikken kan miste bevillingen, og det er kjipt med tanke på at mye av inntektene kommer fra nettopp disse varene. Blir du tatt flere ganger i å selge alkohol eller tobakk til mindreårige kan det få konsekvenser for deg også, men da som kjeft eller kanskje en oppsigelse fra sjefen.
Vis hele sitatet...
Tull. Det kommer aldri til å skje at man blir oppsagt fordi man ikke med det blotte øye klarer å skille mellom et helt ekte leg og et som ikke er det. Det er da virkelig ikke ansattes feil at kunder prøver å lyve om alder, og enda mindre dersom legget ser reelt ut.
Jeg ville gjettet meg frem til at dette faller direkte ned på forbrukeren, altså kiden som kjøpte alkoholen/tobbaksvaren(e).
Egentlig ingen måte å forfølge dette, for å være helt ærlig. Værste som kan skje er en smekk på fingrene av foreldrene.
Du er stilles ansvarlig dersom a) legitimasjonen som kjøper bruker ikke kvalifiseres som godkjent legitimasjon (studentbevis o.l.), eller b) legitimasjonen er tydelig fake/bildet samsvarer ikke med person. Kjøper vil også stå ansvarlig ved bruk av fake legitimasjon - men du vil også bli stilt ansvarlig hvis du burde klart å oppdaget det. Vet ikke hvordan det fungerer i praksis rettslig, men skulle butikken miste bevilgningen på noe du opplagt burde ha observert, kan du regne med å si takk og farvel til jobben - litt avhengig av humøret til sjefen.

Sitat av flexx Vis innlegg
Tull. Det kommer aldri til å skje at man blir oppsagt fordi man ikke med det blotte øye klarer å skille mellom et helt ekte leg og et som ikke er det. Det er da virkelig ikke ansattes feil at kunder prøver å lyve om alder, og enda mindre dersom legget ser reelt ut.
Vis hele sitatet...
Du er pliktig i å validere legitimasjonen. Hvis en kommer med et legitimasjon som ikke ligner i det hele tatt, kreves det at du ikke selger alkohol/tobakk/legemidler til denne personen.
Sist endret av Restyle; 15. oktober 2010 kl. 11:30.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Du er pliktig i å validere legitimasjonen. Hvis en kommer med et legitimasjon som ikke ligner i det hele tatt, kreves det at du ikke selger alkohol/tobakk/legemidler til denne personen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke gitt at et fakelegg nødvendigvis ikke ser ut som et ekte.

Dersom man som personen i kassa er under tvil, er det bedre å be om en annen legitimasjon. Dersom ikke personen har det, har man full rett til å nekte salg.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er ikke gitt at et fakelegg nødvendigvis ikke ser ut som et ekte.

Dersom man som personen i kassa er under tvil, er det bedre å be om en annen legitimasjon. Dersom ikke personen har det, har man full rett til å nekte salg.
Vis hele sitatet...
Korrekt
Det kreves at du under tvil gjør som du sier. Det stilles heller ingen krav om at du skal klare å se forskjell på et godt forfalsket bankkort og et ekte. Cluet er at man skal oppdagere åpenbare forfalskninger. I samme grad stilles det krav til at du ikke tar imot en 50-lapp som er trykket på vanlig A4-papir.
Mye svada svar her, har dere ikke slike reklame postere på jobben? De med "Ikke selg alkohol eller tobakk til mindreårige"? På dem står det at butikken kan miste sin bevilgning om de selger til mindreårige og i verste fall (dette er jo selvsagt med sært grove tilfeller) kan du bli holdt økonomsik ansvarlig.
Sitat av Akanth Vis innlegg
Mye svada svar her, har dere ikke slike reklame postere på jobben? De med "Ikke selg alkohol eller tobakk til mindreårige"? På dem står det at butikken kan miste sin bevilgning om de selger til mindreårige og i verste fall (dette er jo selvsagt med sært grove tilfeller) kan du bli holdt økonomsik ansvarlig.
Vis hele sitatet...
Du skjønner at kassadama ikke er ansvarlig hvis det kommer en fyr med fake ID som er vanskelig å skille fra en ekte? Skal de ansette folk fra Kripos til å jobbe som butikkmedarbeidere da mener du?

lol.
Sist endret av Spesiellgnom; 15. oktober 2010 kl. 13:02.
Sitat av Akanth Vis innlegg
På dem står det at butikken kan miste sin bevilgning om de selger til mindreårige og i verste fall (dette er jo selvsagt med sært grove tilfeller) kan du bli holdt økonomsik ansvarlig.
Vis hele sitatet...
Hva er svært grove tilfeller?
Enten er det falskt eller så er det ikke falskt.

En arbeidstaker trenger ikke være redd for å bli holdt ansvarlig for om man gjør en feil.
Det er bedriftens ansvar å ha rutiner og kontroll på hvordan salget foregår.
Du bryter vel loven om salg til mindreårige om du selger dem alkohol eller tobakk ja. Men så lenge du var i god tro når det skjedde, så vil du ikke bli straffeforfulgt. Å være i god tro når det gjelder slike ting, defineres vel som en godkjent legitimasjon hvor bildet og personen stemmer ganske greit. For å ikke snakke om at legitimasjonen skal se ut som den er ekte.
Det er uansett ingen kontrollører som bruker forfalsket identifikasjon, da dette er en alvorlig forbrytelse.

De sender dog inn 17-åringer. Arbeidsplassen blir anmeldt eller holdt ansvarlig, og arbeidsplassen kan straffe sin egen ansatt.

Du kan nekte hvem som helst å kjøpe hva som helst, så er du i tvil er det bare å nekte salg.
Sitat av pÝv Vis innlegg
Det er uansett ingen kontrollører som bruker forfalsket identifikasjon, da dette er en alvorlig forbrytelse.

De sender dog inn 17-åringer. Arbeidsplassen blir anmeldt eller holdt ansvarlig, og arbeidsplassen kan straffe sin egen ansatt.

Du kan nekte hvem som helst å kjøpe hva som helst, så er du i tvil er det bare å nekte salg.
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om at skjenkekontrollen sender inn mindreårige. Det er det avholdsorganisasjoner som Juvente som gjør.
@commie: Kanskje jeg missforstår deg, men jeg ser ikke helt hva du mener. Selvsagt bruker de 17-åringer for å sjekke om butikkene overholder regelverket. De kan jo ikke straffe butikken for salg av alkohol til myndige folk.
Sitat av oamo91 Vis innlegg
du kommer ganske langt i Norge med å spille dum. Så bare stå på ditt og si at du gikk 5 på.
Vis hele sitatet...
Enig. Titegn
Sitat av Restyle Vis innlegg
@commie: Kanskje jeg missforstår deg, men jeg ser ikke helt hva du mener. Selvsagt bruker de 17-åringer for å sjekke om butikkene overholder regelverket. De kan jo ikke straffe butikken for salg av alkohol til myndige folk.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg har aldri hørt at skjenkekontrollen eller andre offentlige myndigheter har hyret inn 17 åringer som de sender inn på butikker. Jeg er usikker på om det i det hele tatt ville vært lov. For all del, det er mulig jeg tar feil.
Sitat av commie Vis innlegg
Som sagt, jeg har aldri hørt at skjenkekontrollen eller andre offentlige myndigheter har hyret inn 17 åringer som de sender inn på butikker. Jeg er usikker på om det i det hele tatt ville vært lov. For all del, det er mulig jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Okei. Da forsto jeg deg riktig. Det er faktisk slik det foregår, og nødvendigvis må bli gjort. Når jeg jobbet i matbutikk ble vi møtt av kontroller ganske ofte, og hver gang brukte de 17-åringer, iallefall. Det lar seg vel gjøre ettersom det ikke er noen lov mot å kjøpe alkohol som 17-åring, kun som selger.
http://www.dagligvarehandelen.com/xp...gere_utg/83450

Kontrollørene kan ikke provosere fram ulovligheter juridisk sett - men de har gjort det.

Hvis man jobber i kassa og sjekker at bildet på leg til folk som ser for unge ut passer nogenlunde bra risikerer man ikke straff. Du (OP) som kassedame/butikkmedarbeider skal ikke frykte noen sanksjoner såfremt du følger de regler og retningslinjer du skal følge. Jeg håper du har lest dem.
Sitat av commie Vis innlegg
Som sagt, jeg har aldri hørt at skjenkekontrollen eller andre offentlige myndigheter har hyret inn 17 åringer som de sender inn på butikker. Jeg er usikker på om det i det hele tatt ville vært lov. For all del, det er mulig jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
kan garantere deg at det gjøres , b.l.a av flere vekter selskaper.
det firma jeg jobber i så brukes det 14-17åringer til å handle røyk og øl i daglivarebutikker , da selvfølgelig med en ansvarlig person ventene utenfor.
Detta er ofte kontroller butikkene bestiller selv.
Går salget igjennom så blir "kassadamen" rapportert og med stor sansynelighet få sparken, da det går som et groft avvik.
Her brukes det da ikke ID kort av noen slag .
Sitat av commie Vis innlegg
Som sagt, jeg har aldri hørt at skjenkekontrollen eller andre offentlige myndigheter har hyret inn 17 åringer som de sender inn på butikker. Jeg er usikker på om det i det hele tatt ville vært lov. For all del, det er mulig jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Du har nok feil denne gangen

Husker det ble mye oppstyr på den lokale butikken her når kontrollørene sendte inn en 17-åring fra nabokommunen.
De solgte øl til vedkommende, men hvilke konsekvenser det fikk, husker jeg ikke.
Nei, det er hun ikke..
Sitat av commie Vis innlegg
Som sagt, jeg har aldri hørt at skjenkekontrollen eller andre offentlige myndigheter har hyret inn 17 åringer som de sender inn på butikker. Jeg er usikker på om det i det hele tatt ville vært lov. For all del, det er mulig jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg har rett nå, men for å kunne ta noen for å selge til mindreårige er man vel strengt tatt nødt til å bruke mindreårige. Ingen vits å sende inn en person på 20. Han har vel solgt alkohol eller tobakk til en person uten å kreve leg, men han har ikke solgt til en mindreårig.

Har et eksempel som ikke omhandler akkurat det samme, og vet heller ikke om det kan brukes i denne sammenhengen, men velger å slenge det ut likevel, så kan dere selv bestemme om det passer seg her.

Her hvor jeg bor gjennomførte et kjøpesenter en tyveritest på butikkene som holder til på senteret for å sjekke om butikkene er oppmerksomme. Vilkårlige folk fikk lov til å være "tyv", og gikk inn på butikker og rasket med seg ting fra hylla og gikk ut igjen. Ting ble selvsagt levert tilbake igjen etterpå, men det jeg prøver å få fram er at de helt sikkert kan bruke mindreårige som deltakere i en undersøkelse når det er i kontrollerte forhold. Salg til mindreårige er ulovlig, og tyveri er ulovlig.

Her har jeg ingenting å backe opp med, skriver bare ned tankene mine om dette.
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Vet ikke om jeg har rett nå, men for å kunne ta noen for å selge til mindreårige er man vel strengt tatt nødt til å bruke mindreårige. Ingen vits å sende inn en person på 20. Han har vel solgt alkohol eller tobakk til en person uten å kreve leg, men han har ikke solgt til en mindreårig.

Har et eksempel som ikke omhandler akkurat det samme, og vet heller ikke om det kan brukes i denne sammenhengen, men velger å slenge det ut likevel, så kan dere selv bestemme om det passer seg her.

Her hvor jeg bor gjennomførte et kjøpesenter en tyveritest på butikkene som holder til på senteret for å sjekke om butikkene er oppmerksomme. Vilkårlige folk fikk lov til å være "tyv", og gikk inn på butikker og rasket med seg ting fra hylla og gikk ut igjen. Ting ble selvsagt levert tilbake igjen etterpå, men det jeg prøver å få fram er at de helt sikkert kan bruke mindreårige som deltakere i en undersøkelse når det er i kontrollerte forhold. Salg til mindreårige er ulovlig, og tyveri er ulovlig.

Her har jeg ingenting å backe opp med, skriver bare ned tankene mine om dette.
Vis hele sitatet...
Tror ikke skjenkekontrollene kan provosere fram lovbrudd. Samme som politiet ikke har lov å provosere frem lovbrudd.

Juvente bruker derimot mindreårige for å se om det går, men de lager bare rapporter i ettertid.

Skjenkekontrollen skal observere og påpeke lovbrudd som skjer ved tilfeldig kontroll.
Som sorlandet så trodde jeg at skjenkekontrollen ikke kan provosere frem lovbrudd, akkurat som politiet ikke kan prøve å selge kokain til tilfeldige personer også arrestere de når de kjøper av dem. Og jeg tviler fremdeles på at det skjer inntil noen kan gi meg en skriftlig kilde på det.

(At butikken selv gjør det for å teste de ansatte og gi de sparken etterpå tviler jeg ikke på. Det finnes mange lavpanna butikksjefer)